Kast gaat niet uit na afsluiten

Pagina: 1
Acties:

• koenderoo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-03-2018
Ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar ben kom nu echt niet meer uit. Ik heb een volledig nieuw systeem in elkaar gezet. Werkt prima, lekker koel enzo, maar hij vertikt het om helemaal af te sluiten als ik WinXP afsluit. Er blijft nog stroom op het hele systeem staan.
Ik hoor de fans nog draaien en ik krijg ook het DVD-laadje nog open. De koeler van de processor stopt er wel mee en de harde schijven worden volgens mij ook uitgeschakeld. Zo klinkt het tenminste.

Wat ik al geprobeerd heb:
stekkertje van de power sw omgedraait (moet niets uitmaken en deed dat ook niet :) )
in de bios gekeken naar wake on .. zaken en deze allemaal gedisabled.
in de bios ACPI van S1 naar S3 gezet.
in de bios ACPI uitgeschakeld, maar dan start WinXP niet meer op (vreemd eigenlijk)

Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken, anders dan dat er iets stuk zou kunnen zijn.

Het gaat hier om een Arctic Cooling T5 Pro kast met MSI P35 platinum MoBo.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Heb je alle updates geïnstalleerd? En SP2 er al op staan? En probeer het eens onder Veilige Modus, sluit de PC dan wel netjes af?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• koenderoo
SP2 staat er op. Updates zijn gaandeweg bezig binnen te komen. Heb er inmiddels zo'n 100 gehad denk ik.
Veilige modus nog niet geprobeerd. Maar afgezien van het feit dat ik het zeker ga proberen, zie ik niet in wat dit voor verschil gaat maken?

• Han
  • Niet online

Han

koenderoo schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 09:10:
Veilige modus nog niet geprobeerd. Maar afgezien van het feit dat ik het zeker ga proberen, zie ik niet in wat dit voor verschil gaat maken?
In Veilige Modus worden bepaalde programma's en drivers niet geladen in het geheugen. Wanneer XP in Veilige Modus wel keurig afsluit kun je dus vaststellen dat het een softwarematig probleem is.

Vervolgens kun je via msconfig (start, uitvoeren) systematisch dingen uitschakelen onder het tabblad 'Service' (non-Microsoft) en in het tabblad 'Opstarten'. Er kunnen namelijk processen worden geladen die met het afsluiten voor problemen zorgen en er voor zorgen dat het afsluitproces blijft hangen en je PC dus niet uitschakeld...

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-02 20:55

Zygivt

Evenaren en overtreffen

bios gecheckt op instellingen? Xp power management gecheckt, mischien hier een foutje in de instellingen staan?

@ hieronder: my bad :+

[ Voor 13% gewijzigd door Zygivt op 14-09-2007 11:21 ]

• Han
  • Niet online

Han

Neen... hij zet het voor Jan met de korte achternaam in zijn startpost ;)

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-02 21:16
wake on usb, wake on lan etc?

you had me at EHLO

• Han
  • Niet online

Han

koenderoo schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 09:02:
<knip>
in de bios gekeken naar wake on .. zaken en deze allemaal gedisabled
<knip>

[ Voor 12% gewijzigd door Han op 14-09-2007 09:37 ]

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-02 17:12
bios update kan mischien ook nog een optie bieden.
ik neem aan dat je windows wel vers op dit nieuwe systeem hebt gezet.

• koenderoo
Het is een geheel nieuw systeem met nieuwe HD's, dus ja WinXP is er vers opgezet.
Het MSI MoBo heeft het laatste versie Bios. Het reeds aanwezige is gelijk aan de bios versie die op de site van MSI wordt aangeboden.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

koenderoo schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 09:02:
Ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar ben kom nu echt niet meer uit. Ik heb een volledig nieuw systeem in elkaar gezet. Werkt prima, lekker koel enzo, maar hij vertikt het om helemaal af te sluiten als ik WinXP afsluit. Er blijft nog stroom op het hele systeem staan.
Ik hoor de fans nog draaien en ik krijg ook het DVD-laadje nog open. De koeler van de processor stopt er wel mee en de harde schijven worden volgens mij ook uitgeschakeld. Zo klinkt het tenminste.

stekkertje van de power sw omgedraait (moet niets uitmaken en deed dat ook niet :) )
in de bios gekeken naar wake on .. zaken en deze allemaal gedisabled.
in de bios ACPI van S1 naar S3 gezet.
in de bios ACPI uitgeschakeld, maar dan start WinXP niet meer op (vreemd eigenlijk)

Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken, anders dan dat er iets stuk zou kunnen zijn.

Het gaat hier om een Arctic Cooling T5 Pro kast met MSI P35 platinum MoBo.
zeg dat niet te hard :X
koenderoo schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 09:10:
SP2 staat er op. Updates zijn gaandeweg bezig binnen te komen. Heb er inmiddels zo'n 100 gehad denk ik.
Laat me raden, en nog 100 te gaan zeker> ;)

Als je een niet geaard stopcontact gebruikt, probeer eens een geaarde? Mischien dat dat wat uitmaakt, zal wel niet maar je weet maar nooit. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Raven op 14-09-2007 10:00 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• koenderoo
Nee, ook aarde is geen issue. Heb in het verleden wel eens een opdonder gehad toen ik een niet geaarde kast aanpakte en sindsdien liggen alle pc's bij mij aan aarde.

Het stekkertje van de power sw is een maak/verbreek contact, dus daarom moet het niet uitmaken hoe je hem aansluit. Ik zal als alle andere (veilige) opties niet meer werken eens controleren of dat stekkertje wel werkt. M.a.w. kast aan, stekkertje kortsluiten en dan kijken of hij weer uit gaat...

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

koenderoo schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 10:48:
Nee, ook aarde is geen issue. Heb in het verleden wel eens een opdonder gehad toen ik een niet geaarde kast aanpakte en sindsdien liggen alle pc's bij mij aan aarde.

Het stekkertje van de power sw is een maak/verbreek contact, dus daarom moet het niet uitmaken hoe je hem aansluit. Ik zal als alle andere (veilige) opties niet meer werken eens controleren of dat stekkertje wel werkt. M.a.w. kast aan, stekkertje kortsluiten en dan kijken of hij weer uit gaat...
Dat dacht ik ook, maar met bepaalde kasten wil het wél eens uitmaken hoe om je de p-sw aansluit.

Probeer je pc eens af te sluiten nadat je afgemeld bent? Dus bij het inlogscherm op afsluiten klikken...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Wat heb je bij Apparaatbeheer staan onder Computer ? dit zou moeten zijn ACPI-PC en niet standaard PC. Mocht dit wel standaard PC zijn dan kun je dit met een herinstallatie oplossen door op F2 te drukken bij het starten van de setup (dacht ik).

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2007 19:00 ]

• koenderoo
@ Bartgrefte: ik heb dat stekkertje dus ook voor de zekerheid maar omgedraait (zoals in mijn openingspost al werd genoemd). Het maakte geen verschil.

@Blackspot: ik heb op die bewuste plek ACPI-PC staan.

@Han: via veilige modus wordt het alleen maar erger. Dan sluit het apparaat helemaal niet meer af en slaat de hele zaak vast. Dit gebeurd nog voordat het bureaublad uit beeld verdwijnt.

• koenderoo
Ik heb hem!!! :D

Dus toch een bios setting... Maar wel een hele vreemde. Het zat hem in Execute Bit Support. Deze stond default op disabled en moest dus enabled worden.

De functie van deze setting vs de kwaal is mij nog onduidelijk, maar misschien kan iemand dat mij uitleggen? Volgens de handleiding:
Intel's Execute Disable Bit functionality can prevent certain classes of malicious "buffer overflow" attacks when combined with a supporting operating system. This functionality allows the processor to classify areas in memory by where application code can execute and where it cannot. When a malicious worm attempts to insert code in the buffer, the processor disables code execution, preventing damage or worm propagation.

dus.. :?
Pagina: 1