Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Amerikaans adapter versus nederlandse

Pagina: 1
Acties:
  • 1.399 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb net een notebook in de USA gekocht, waar ik nu nog ben, omdat mijn eigen laptop uit mijn koffer is gestolen. Mijn oude adapter heb ik nog en natuurlijk een nieuwe van mijn net gekochte laptop.
Op de oude, NL, adapter staat:

input 100 - 240V, 1.6A
output 18.5V, 3.5A

Op de nieuwe, USA, staat:

input 100 - 240V, 1.7A
output 20V, 3.25A

Mijn vraag is of ik terug in Nederland straks mijn NL adapter op mijn laptop kan aansluiten of dat ik nog een wereldstekker hier moet kopen voor Nederland en mijn USA adapter in Nederland moet blijven gebruiken.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:33

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

aan je adapter zal het niet liggen: heb je niet zo'n adapter met 1 kant vast snoer (naar je notebook) en aan de andere kant loskoppelbaar snoer? Dan kun je gewoon euro stekker erop zetten (staat ook niet vor niets op: input 110V -240V).

maar meer "zorgen" zou ik me maken om de output. Je oude gaf 18.5 V uit, de nieuwe 20V......ik denk niet dat 1.5 v veel uitmaakt, maar bevordelijk is het ook niet, misschien dat iemand anders daar uitsluitsel over kan geven? Dus gewoon eurostekker kopen die je aan de voedingkant van de adapter aansluit (meestal zo'n snoer aansluiting met ene kant bekende stekker, en andere kant female plug die je ook wel eens in je cd-speler of radio douwt)

[ Voor 19% gewijzigd door Seesar op 14-09-2007 04:45 ]

T60P Widescreen

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Persoonlijk zou ik even de specs van de laptop in kwestie er op nakijken. De meeste laptopvoedingen zitten in die range van 18-20V dus persoonlijk lijkt me het niet zo'n probleem. Maar kan je niet gewoon het netsnoer vervangen door een met schuko?

[ Voor 0% gewijzigd door LauPro op 14-09-2007 04:46 . Reden: Oei, net te laat :P . ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Ik zie het probleem niet zo... Je kan gewoon die adapter van je oude laptop ergens in een rommel bak gooien, alleen het snoer er af halen met de euro stekker er aan. Dat snoer prik je in de USA adapter als je weer in nederland bent. Niet gaan prutsen met 2 verschillende adapters, dat kan nooit goed gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Seesar:
Input is het probleem inderdaad niet, het lijkt me dat dat gewoon werkt, de output van de adapter naar de laptop ben ik benieuwd of het kan (voordat ik het uitprobeer en wat aan de laptop kapot maak).

LauPro:
Op de laptop staan precies de getallen van de USA adapter, geen range jammer genoeg.

Zjosh:
Beide adapters hebben inderdaad een los snoer van stopcontact naar adapter en een vast snoer van adapter naar de PC. Probleem is dat het USA stopcontact - adapter stuk aan de adapter kant 3 'females' heeft en de adapter 3 'males' en het NL stopcontact - adapter stuk er 2 heeft (en de adapter aan de voedingskant dus ook 2 males).

Het NL stuk van stopcontact - adapter past dus niet op de USA adapter aan de voedingskant.

Ook maar een mailtje naar HP gestuurd, kijken wat die zeggen en of ze misschien kabels hiervoor verkopen. Maar als iemand het antwoord weet dan hoor ik het nog graag.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 04:37:
Heb net een notebook in de USA gekocht, waar ik nu nog ben, omdat mijn eigen laptop uit mijn koffer is gestolen. Mijn oude adapter heb ik nog en natuurlijk een nieuwe van mijn net gekochte laptop.
Op de oude, NL, adapter staat:

input 100 - 240V, 1.6A
output 18.5V, 3.5A

Op de nieuwe, USA, staat:

input 100 - 240V, 1.7A
output 20V, 3.25A

Mijn vraag is of ik terug in Nederland straks mijn NL adapter op mijn laptop kan aansluiten of dat ik nog een wereldstekker hier moet kopen voor Nederland en mijn USA adapter in Nederland moet blijven gebruiken.
20-18.5 = 1.5 volt te weinig, het zou kunnen werken, maar ik zou liever een andere adapter nemen voor de laptop.

En die 3 females is waarschijnlijk zo'n kabel:

Afbeeldingslocatie: http://www.notebook-treiber.de/IMG/hilfe/mickey-mouse-kabel.jpg

Die zou je bij iedere elektronikawinkel moeten kunnen kopen. Dat zou ik eerder doen als gaan klooien met die andere adapter, die eigenlijk net te weinig voltage geeft.

Die kabels worden trouwens vaak "Mickey Mouse" kabels genoemd.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 14-09-2007 17:20 ]

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-11 15:02

empy

Rijdt rondjes

Volgens mij heb je gwoon een 'Mickey Mouse' stekker aan die adapter zitten, die kan je in nederland ongeveer overal kopen. Die oude was een 8-Shape. Ga niet rommelen met voedingen, het zou zonde zijn als je je laptop vernaggelt, want dat valt niet onder garantie.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:03

DataGhost

iPL dev

Even aan iedereen die over het voltageverschil begint: TS heeft een volledig nieuwe laptop, niet enkel een adapter. Verder kan ik niet veel meer aanvullen dan wat empy zegt, zo'n kabel is in NL ook gewoon verkrijgbaar.

edit: anders lees ik het zelf even niet goed :X
In ieder geval kan je je USA adapter wel gewoon in NL gebruiken, dus.

[ Voor 22% gewijzigd door DataGhost op 14-09-2007 17:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Via mail van HP het antwoord gevonden en ik zie hier net dat HankiePankie het ook post, de kabel die hij heeft neergezet in zijn reply is precies de oplossing en reeds online bestelt, ik was geheel onbekend met de 'micky mouse' kabel. Thanx voor alle replies :)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Even offtopic (het onderwerp is toch al opgelost): De douane in Nederland is gek op BTW-heffingen! Had je van je oude laptop een bon bij je, om te bewijzen dat je hem in Nederland hebt gekocht? Wellicht kan je diezelfde bon dan voor deze laptop gebruiken. Anders heb je het risico op een aanzienlijke importheffing. Of misschien kom je er mee weg als je aannemelijk kan maken dat je eigen laptop daar gestolen is.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ligt er nogal aan wie hem verstuurt. Zolang het geen groot bedrijf is, versturen ze het meestal als goedkope 'gift'. Hoef jij niks aan douane te betalen.

Verwijderd

1,5 volt lager tov 20 volt is 7,5 % dus niet echt een probleem

De meest van die dingen zijn gemaakt om wel met 10% meer of minder te kunnen werken.

En het max. vermogen dat ze kunnen leveren is voor uw NL adapter 64,75 Watt en uw VS adapter 65 Watt, daar is het verschil < 1%. Dus uw laptop zal voldoende energie kunnen trekken uit uw NL adapter.

Algemeen zou ik zeggen, als de spanning niet meer dan 15% afwijkt en ook het verschil in vermogen dat ze kunnen leveren geen 15% afwijkt je de adapters wel kunt uitwisselen.
Verder zal uw NL adapter waarschijnlijk altijd wel uw 18,5 Volt mooi blijven leveren. Dat zijn toch allemaal geschakelde voeding en die zullen hun duty cycle wel automatisch aanpassen mocht de spanning te laag zakken.

Verwijderd

Topicstarter
RemcoDelft schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 20:01:
Even offtopic (het onderwerp is toch al opgelost): De douane in Nederland is gek op BTW-heffingen! Had je van je oude laptop een bon bij je, om te bewijzen dat je hem in Nederland hebt gekocht? Wellicht kan je diezelfde bon dan voor deze laptop gebruiken. Anders heb je het risico op een aanzienlijke importheffing. Of misschien kom je er mee weg als je aannemelijk kan maken dat je eigen laptop daar gestolen is.
De bon van de originele computer zat bij de computer zelf, leek handig voor eventueel bij de douane, maar dus nooit meer doen omdat hij gestolen kan worden en de bon nu ook weg is (heb nog wel een kopie thuis liggen). En de douane, tsja, ben tot nu toe nog niet gecontroleerd bij de douane, dus ik ga recht op het bordje 'nothing to declare' af. Bij controle heb ik pech.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 22:39:
1,5 volt lager tov 20 volt is 7,5 % dus niet echt een probleem
In dit geval werkt het best wel omdat er toch DC-DC converters direct achter de aansluiting in de laptop zitten die terug gekopppelt zijn. Maar om nu zo maar te stellen dat 1,5V meer of minder niets uitmaakt gaat me toch wat ver. Ik kan genoeg verzinnen wat bij een spanning die 7% te hoog is wel kapot gaat.

Verwijderd

furby-killer schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 09:08:
[...]

In dit geval werkt het best wel omdat er toch DC-DC converters direct achter de aansluiting in de laptop zitten die terug gekopppelt zijn. Maar om nu zo maar te stellen dat 1,5V meer of minder niets uitmaakt gaat me toch wat ver. Ik kan genoeg verzinnen wat bij een spanning die 7% te hoog is wel kapot gaat.
Ik ga er eigenlijk van uit dat minstens 10% variatie mogelijk moet zijn, anders gaat het om toestellen die in mijn ogen niet degelijk zijn. Ik ben zelf ingenieur en bij ons op het werk is alles ontworpen om 20% variatie aan de ingang aan te kunnen en dit met spanningen van 380 Volt. En dan nog zijn er soms problemen omdat het net in de landen naar waar we exporten onstabiel is.
Verder zijn er toestellen die werken op batterijen van 1,5 Volt, maar als je daar een herlaadbare batterij in stopt heb je slechts 1,2Volt, dit is ook een afwijking van 20% (naar beneden)
Verder zal voor de meeste elektronica variatie in spanning veel schadelijk zijn dan continue iets te hoog of iets te laag. En dingen die echt cruciaal zijn zoals chips die 3 Volt moeten krijgen zal je een schakeling voorzien die lokaal 3 Volt zal aanmaken en die stabiel houden.
Waar is de tijd dat zelfs in Belgie en Nederland er 15% variatie mocht zitten op het lichtnet en dat de meeste mensen zich daar niet eens van bewust waren.

edit : Niettemin zal je toch gelijk hebben hebben dat er wel diverse apparaten zijn die 7% variatie niet zullen overleven. Toch hoop ik dat er niet teveel dergelijke apparaten op de markt zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2007 10:12 ]

Pagina: 1