Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Uit huis: Wat voor kosten komen er bij, en waar te beginnen?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.597 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:21

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Ik zit er op dit moment serieus over na te denken om een appartement oid te huren. Ik heb echter niet echt een idee hoeveel zoiets nou kost. Een vriend van me heeft een appartement voor €400 in de maand, kaal.

Is dat een normale huurprijs, en hoeveel/welke kosten komen daar nog bovenop?

Ik kan op dit moment dit bedenken:

Huur (€400-500?)
- Gas (€?)
- Water (€?)
- Licht (€?)
Kosten eten (€200 p/m?)
Internet + TV (€50 p/m?)
Ziektekostenverzekering (€125 p/m)

En dan nog incidentele uitgaven als kleding en meubels natuurlijk. Maar vergeet ik nog wat?

Ik heb op internet gezocht naar "handleidingen" met info voor mensen zoals ik (die dus uit huis willen wonen), maar ik kan geen echte hulp vinden. Waar moet ik mee beginnen als ik uit huis wil, moet ik me ergens laten inschrijven?

Alle hulp is welkom!

[ Voor 4% gewijzigd door Angeloonie op 14-09-2007 00:20 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Denk ook aan je verzekeringen, internet, eventueel tv-abonnement, meubels.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:02
Wat je ook nog per jaar kwijt bent:
OZB, waterschapsbelastingen, rioolrecht.
Tarieven varieren per gemeente. Ik denk dat je moet rekenen op 400 tot 600 euro voor deze 3 per jaar.

• Leedbek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-11 20:06

Leedbek

Luuk Luchtloper

Tja, wat je aan huur kwijt bent verschilt natuurlijk enorm per regio. Een bezemkast in de binnenstad van Amsterdam kan duurder zijn dan een royale studio op de Drentse hei bij wijze van ;) Dus voor de duidelijkheid: over welke regio/stad hebben we het?

Klaar voor de steroorlogen?

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Ik woon op dit moment in Rijswijk (2285VX), en dat wil ik ook graag zo houden. Rand Den Haag, Wateringen, Delft kan misschien ook nog net. Hoe kan ik het beste zoeken naar sites met huurwoningen, en kent iemand toevallig goede sites?

[ Voor 25% gewijzigd door Angeloonie op 14-09-2007 00:30 ]

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik woon zelf ook nog gewoon bij mijn ouders dus ervaring kan ik niet met je delen. Wel zegt dit document dat de OZB belasting voor huishoudens is afgeschaft. Kan echter niet duidelijk vinden of dit ook daadwerkelijk is doorgevoerd.

In je profiel zie ik dat je 21 bent, ben je student of werkende ? Voor een student vind ik een huurprijs van € 400 / € 500 erg aan de hoge kant. Afhankelijk van locatie, ruimte en voorzieningen natuurlijk.

Waarschijnlijk kan je wel in aanmerking komen voor een sociale huurwoning, deze zijn een stuk goedkoper en vaak kan je hier huurtoeslag op krijgen. Voor een dergelijke woning dien je je in te schrijven bij een woningbouw vereniging, veel hiervan werken samen met www.woningnet.nl. Als je je daar inschrijft spaar je punten, voor woningen die op de site staan kan je binnen een bepaalde periode reageren, van alle reacties wordt dan gekeken naar wie het hoogste aantal punten heeft, deze krijgt de woning aangeboden. Reken er wel op dat je een flink aantal punten nodig hebt om een rëeele kans te maken op een woning.

En verder kan je het redelijk uitrekenen (tarieven opvragen ed, beetje bijhouden wat eten kost). GWE zal voor een 1 persoonshuishouden (kleine woning) zo'n € 50 ~ 65 per maand zijn ? Internet & TV kan je zo duur maken als je zelf wilt.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Oopsie, nog meer informatie die ik dus vergeten ben. :P Ik ben op dit moment werkende (jaarcontract is 1 september ingegaan) en hou per maand netto zeg maar €1000 over.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:25
Daarmee moet je het iig wel mee kunnen redden.

Ik zou zeggen dat kosten eten rond de 200 E redelijk riant is, dat kan echt wel goedkoper als je wilt.
Ziektekosten kunnen ook wel iets naar beneden, je krijgt namelijk vast 33 E oid per maand van de belastingdienst daarvoor.

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-11 03:08
http://www.woonnet-haaglanden.nl/ maar daar had je minstens 3 jaar geleden al moeten inschrijven. Wanneer je nu inschrijft maak je voorlopig nog weinig kans op een appartement via een woningcorporatie.

Via particuliere verhuurders kan ook, maar daar zitten nogal wat afpersers tussen. 450 euro voor een oud hok van 15m² enzo. Dat nog afgezien van die bemiddelingsbureaus die er tussen kunnen zitten en je uitzuigen met abonnementen en bemiddelingskosten. :(

[ Voor 39% gewijzigd door Atomsk op 14-09-2007 01:14 ]

_██_
(ಠ_ృ)

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Het is niet wat je wilt.. maar ik zou eerlijk gezegd gewoon lekker een paar jaartjes bij je ouders blijven en lekker geld sparen en dan iets kopen ipv huren. Daar staat wel tegenover als je uit huis gaat dat je wat meer beeld krijgt op de alledaagse kosten die je dan zelf krijgt.
Dan ff ontopic mbt buitenshuis wonen denk eraan als je gehuurd gaat zitten dat het vrij normaal is om 1 a 2 maanden borg neer te leggen. Dus maand 1 ben je niet 500 euro huur kwijt maar 1500 euro. Dan krijg je nog allerlei aansluitkosten dus de eerste maand ben je zo 1700 euro kwijt en dan zit je er nog niet in. Dan zul je je appartementje ook nog moeten aankleden, ik heb dit gedaan toendertijd via wat ik van mn eigen familie wist te ritselen en wat ik zelf thuis had. Maar dat kan dus allemaal een leuke verrassing zijn. Denk er bv ook aan dat je een wasmachine/koelkast moet aanschaffen..
Ook niet te vergeten is bij mij in de regio dat je moet betalen voor je huisvuil maar dat valt op zich wel mee iets van 10 euro per maand.
Een voordeel is wel nu je 21 bent kun je huur toeslag krijgen, dat zal bij 400 euro huur ongeveer 160 euro zijn bij een laag inkome.

• n4m3l355
Atomsk schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 01:09:
http://www.woonnet-haaglanden.nl/ maar daar had je minstens 3 jaar geleden al moeten inschrijven. Wanneer je nu inschrijft maak je voorlopig nog weinig kans op een appartement via een woningcorporatie.

Via particuliere verhuurders kan ook, maar daar zitten nogal wat afpersers tussen. 450 euro voor een oud hok van 15m² enzo. Dat nog afgezien van die bemiddelingsbureaus die er tussen kunnen zitten en je uitzuigen met abonnementen en bemiddelingskosten. :(
Inderdaad, let er wel op dat sommige 1 a 2 maanden huur van jou verwachten voor het vinden. Maar deze kosten worden soms ook verhaald bij de verhuurder. Dus ff opletten waar je waar je terecht komt.. Tevens misschien ken je mensen die in het vastgoed zitten, dit werkt veel eenvoudiger dan wacht je gewoon dat ze iets vrij krijgen en trek je er dan in.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:13

job

n4m3l355 schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 09:13:
Een voordeel is wel nu je 21 bent kun je huur toeslag krijgen, dat zal bij 400 euro huur ongeveer 160 euro zijn bij een laag inkome.
Nope, 400 euro huur ligt boven zijn leeftijdsgrens. Als hij nou 23 was dan kon hij bij 400 euro subsidie krijgen.

Even een quote van toeslagen.nl
Als u en uw eventuele partner jonger zijn dan 23 jaar en u heeft geen inwonende kinderen, dan mag de rekenhuur niet hoger zijn dan € 343,49.

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-11 12:51

feej

giraffemeisje

Begin eerst maar eens met zoeken :). Het vinden van een beschaafd huurhuis is niet heel makkelijk :).

Dan, qua kosten moet je denken aan huur (ik zit zelf voor 360 kaal in Arnhem, dat zal in de Randstad zo wel 100 euro meer kunnen zijn). Bij de huur je GWE, toen ik samenwoonde zat ik op de 80 euro ong pm, in je eentje zou ik zeker op 50-60 rekenen (liever nu iets te hoog inschatten dan straks moeten bijdokken). Dan je internet en je telefoon, je tv-kabelaansluiting. UPC (onze kabelboer) vraagt 17 euro pm voor de tv, KPN vraagt een 10je in de maand, de rest maak je zo duur als je zelf wilt. Dan heb je qua huis en aansluitingen alles geregeld.

Dan verzekeringen: ziektekosten, inboedel, glas. Ziektekosten is iig 100 euro, inboedel had ik toen ik samenwoonde voor een 10je in de maand, nu voor nog geen 5 :). Daarbij je gemeentebelastingen, waterschap, afvalverwerking, dat verschilt per gemeente.

Dan heb je al je vaste lasten wel gehad. Variabele kosten maak je zo duur als je zelf wilt natuurlijk. Je kan eten voor 100 euro in de maand, 't kan ook voor 300 :). Eten en kleding zijn wel de kosten waarop je (imho) het makkelijkst kunt besparen.

Qua dingen die je moet regelen moet je denken aan dus die verzekeringen, aan inschrijvingen bij de gemeente en de GWE. Denk aan het zoeken van een huisarts en een tandarts! Hou eens een maandje bij waar je allemaal post van krijgt, handig voor je adreswijzigingen straks :).

Eenmalige kosten zoals je meubilair en je witgoed kun je echt zo duur maken als je zelf wilt. Je kan voor 1k een studio-appartementje inrichten als je wilt :). Toen ik ging samenwonen in een ruim studio-appartement van bijna 70 m2 was ik rond de 8k kwijt voor alles (inrichten, verbouwen, witgoed, maar ook handdoeken etc). Nu zit ik alleen op een appartementje van 30 m2 en was ik ong 3.5k kwijt. Dan heb ik het nog heel ruim gedaan met gewoon nieuwe meubels, dure verf, niet bezuinigd op mn gordijnen etc.

Let op: je witgoed en je meubels zijn natuurlijk prijzig maar dat kun je zelf wat inschatten wat je smaak is. Maar ik heb me de 1e keer heel erg verkeken op hoe duur je stoffering is (vloer, verf, gordijnen!) en hoe duur het is om dingen als theedoeken en servies zelf te halen. Dat kost allemaal geen drol per glas of per bord of per washandje, maar alles bij elkaar is dat serieus best een hoop geld :).

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik heb toevallig net een begroting gemaakt voor mijn nieuwe huis, ik zal het vanavond event posten. Het zal wel meer zijn dan bij jou aangezien wij samen in een gezinswoning gaan wonen, maar je kan er wel mooi aan zien welke kosten er bij komen kijken.

Als reactie op fee-tje over de meubels. Als je net op je zelf gaat wonen kan je waarschijnlijk ook wel een hoop meubels gratis krijgen van mensen die wat over hebben en anders kan je op marktplaats en dergelijke ook voor weinig geld meubels halen. Uiteindelijk zal je waarschijnlijk wel wat andes willen hebben, maar als je net op je zelf gaat wonen kun je het geld waarschijnlijk goed gebruiken.

[ Voor 44% gewijzigd door Woy op 14-09-2007 09:27 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-11 12:51

feej

giraffemeisje

rwb schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 09:23:
Als reactie op fee-tje over de meubels. Als je net op je zelf gaat wonen kan je waarschijnlijk ook wel een hoop meubels gratis krijgen van mensen die wat over hebben en anders kan je op marktplaats en dergelijke ook voor weinig geld meubels halen. Uiteindelijk zal je waarschijnlijk wel wat andes willen hebben, maar als je net op je zelf gaat wonen kun je het geld waarschijnlijk goed gebruiken.
Wat ik zeg, je kan het echt letterlijk zo duur maken als je zelf wilt. Dat ligt ook enorm aan je budget, wat heb je al gespaard, wat heb je zelf in gedachten, wat kun je meekrijgen. Ik had de 1e keer gewoon best flink gespaard en kon het goed inrichten, en de 2e keer het geluk dat ik een redelijk deel van de gezamenlijke spaarcenten mee heb gekregen en idd kopjes, glazen, textiel van mn familie en mn omgeving :).

Ik ben zelf iemand die gewoon graag een huis heeft dat gewoon echt lekker "zit" en goed aanvoelt en gewoon is zoals ik het wil, en daar heb ik mn spaarcenten voor over. Als je dat minder hebt en/of minder geld hebt, dan kun je zoals ik zei met 1k ofzo echt heel ver komen :).

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 21:21
Even over de maandlasten. Ik ben 22 en woon sinds kort op m'n eigen en heb deze maandlasten;

Huur € 370,-
Gas € 50,-
Water € 45,-
Stroom € 28,-
Ziektekosten € 110,-
Telefoon € 30,-
Internet € 30,-
TV € 16,-

Totaal zo'n € 670,-. Valt dus wel mee, de kosten voor het inrichten van mijn appartement schrok ik wel van :| Maar ik had dan ook vrijwel alles nieuw.

Denk wel dat de kosten voor gas, water en stroom nog omlaag gaan volgend jaar want deze bedragen zijn nog van die standaard bedragen die ze opgeven.

Voor eten ben ik zo'n €150,- kwijt. En dan koop ik vrijwel alles nog bij de AH en kook ik in het weekend nooit.

Heb je misschien een beetje een idee wat je kunt verwachten :)

• blue eyes
  • Laatst online: 10:22
Waarom praat je niet eens met je ouders? Die hebben toch een huishouden en kunnen je prima vertellen welke kosten ze hebben.

Al zal dit navenant hoger zijn dan de kosten die jij maakt, de kostenposten zullen grotendeels overeenkomen.

p.s. Vergeet geen aanvullende verzekeringen af te sluiten. Bekijk ook goed welke je moet nemen. In een huurovereenkomst zit bijv. een glasverzekering wel eens ingesloten.

WA om maar een te noemen, rechtsbijstand, inboedel, etc.

• Falcon
  • Laatst online: 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Omdat je aangeeft dat je werkt en je hebt al een jaar contract.. denk ik dat het weleens interresant kan zijn of jouw ouders niet samen met jou een hypotheek willen nemen. Jouw ouders staan dan als borg.

Zitten zeker wel risico's aan, maar je gooit dan ook niet je geld zomaar weg aan huur.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Falcon schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 09:52:
Omdat je aangeeft dat je werkt en je hebt al een jaar contract.. denk ik dat het weleens interresant kan zijn of jouw ouders niet samen met jou een hypotheek willen nemen. Jouw ouders staan dan als borg.

Zitten zeker wel risico's aan, maar je gooit dan ook niet je geld zomaar weg aan huur.
moeten de ouders dan geen vermogen hebben? Ik bedoel, zelf al een woning gekocht hebben oid?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:52
ik denk het niet, het zal wel makkelijker gaan als dat zo is, maar als je ouders werken en een vast inkomen hebben moet het normaal ook mogelijk zijn. Zolang de bank het geld bij je ouders kan verhalen als je het zelf niet kan betalen...

BOE

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

^^^ Dat lijkt me wel. Je ouders zullen dan echt wat in onderpand moeten hebben, aangezien de bank geen hypotheek geeft als jij (of je ouders) geen onderpand hebben.

Ik weet niet wat voor feestbeest je bent, maar eventueel kun je ook nog rekening houden met feestjes/uitgaan/verjaardagen etc. Niet zo heel spectaculair, maar toch.

Evt. inboedelverzekering (brand, inbraak etc), ook niet zo spannend maar wel makkelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door EWK op 14-09-2007 10:24 ]

Hoi!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:55
WTF, huurtoeslag kennen we niet in België hoor.

Mijn vriendin (23) en ik (26) betalen voor een normaal huis met 3 slaapkamers en tuin van +- 120 m² 485€ huur. Waarborg was dus 3 * 485 = 1455€.
Gas + elek = 150€ /maand, dit is veel te veel, reël verbruik ligt een 50 euro lager schat ik.
Water = 15€ / maand (reële kost is nog niet bekend).

Dan begint het natuurlijk pas:
- eten = +- 250 / maand (krijgen wel 200+ € aan maaltijdcheques / maand)
- belastingen op huisvuil, rioleringswater enzo = 500 / jaar ongeveer
- verzekering en belasting auto = 830/jaar (gaat wel wegvallen ivm bedrijfswagen in januari)
- Familiale verzekering = 66€ / jaar
- Brandverzekering + verzekering tegen rampen = 133 € / jaar
- Diesel = 250 €/ maand (gaat ook wegvallen)
- Onderhoudskosten wagen (nog niets moeten vervangen tot nu toe, enkel olie)
- Verlies waarde auto (nieuw aankopen, verkoop op na 4 jaar) = 200€ / maand (gaat eveneens wegvallen)
- TV + internet + telefoon = 60€/maand
- GSM kosten = 20€/maand ofzo

eventueel bijkomend:
- Hospitalisatieverzekering (in mijn geval kosten voor de werkgever, zowel mijn vriendin als ik)
- Pensioensparen (in mijn geval kosten voor de werkgever)

Je gaat natuurlijk ook nog willen uitgaan en dat kost tegenwoordig ook al veel + kleren enzo natuurlijk.
Als je meubels moet aanschaffen is ook nog een serieuze rekening, ik heb die allemaal (nieuw) van mijn ouders gekregen.

Leven is gewoon heel duur en zal wss nog wel enkele uitgaven vergeten zijn.
Vaste kosten komen ruim boven de 1500 euro denk ik.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Allereerst wil ik even kwijt dat ik vind dat de voorstellen om meteen maar een huis te kopen of te wachten tot je een huis kunt kopen belachelijk zijn. Iedereen koopt maar een huis op jonge leeftijd, ga eerst ff lekker huren, kijken hoe dat is, leven tussen ander huurvolk, etcetera... maar goed dat is een persoonlijk mening merk ik de laatste jaren al... en daar heb jij nu niets aan, want jij wil huren ;)

mijn situatie:
huur: 590
voorschot stookkosten/water: 90 (en aan het eind van het jaar dan zo'n 300 bijbetalen wegens slechte isolatie)
tv: 15
internet + telefoon (vast): 30
mobiele telefoon: 40
ziektekostenverz.: 108
studieschuld (weet niet of je die hebt, maar ik iig wel): 45
(autoverzekering + wegenbelasting: 50)
-----
eten + drinken: 250
benzine: 80
----

dat zijn zo'n beetje mijn uitgaven... maar goedkoper huren, en goedkoper qua stookkosten/water is zeker mogelijk...

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Luuk-Online schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 00:27:
Tja, wat je aan huur kwijt bent verschilt natuurlijk enorm per regio. Een bezemkast in de binnenstad van Amsterdam kan duurder zijn dan een royale studio op de Drentse hei bij wijze van ;) Dus voor de duidelijkheid: over welke regio/stad hebben we het?
Belangrijkste aspect is m.i. vooral de vraag of het een sociale huurwoning betreft. In een corporatiewoning kun je zelfs in het centrum van de grote steden heel goedkoop wonen. Een particuliere woning (via makelaar, huisjesmelker, particulier, etc..) is - afgezien van de regels die in Nederland geldenn - marktconform en dat betekent inderdaad dat het van de lokatie afhangt.

Als je budget beperkt is, heb je via een woningcorporatie de meeste woning voor je geld. Daar staan echter in heel veel plaatsen enorme wachttijden en soms vervelende toewijzingsregeltjes tegenover.

• Standeman
  • Laatst online: 16:57

Standeman

Prutser 1e klasse

Angeloonie schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 00:29:
Ik woon op dit moment in Rijswijk (2285VX), en dat wil ik ook graag zo houden. Rand Den Haag, Wateringen, Delft kan misschien ook nog net. Hoe kan ik het beste zoeken naar sites met huurwoningen, en kent iemand toevallig goede sites?
Ik heb ook in Rijswijk (2282KZ) gewoond en was via de sociale woningbouw ongeveer 300,- per maand kwijt. Voor GWL ongeveer 150 p/m
Het was een eenvoudige 3 kamer flat maar heb er best met plezier gewoond.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Angeloonie schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 00:14:
Ik zit er op dit moment serieus over na te denken om een appartement oid te huren. Ik heb echter niet echt een idee hoeveel zoiets nou kost. Een vriend van me heeft een appartement voor €400 in de maand, kaal.

Is dat een normale huurprijs, en hoeveel/welke kosten komen daar nog bovenop?

Ik kan op dit moment dit bedenken:

Huur (€400-500?)
- Gas (€?)
- Water (€?)
- Licht (€?)
Kosten eten (€200 p/m?)
Internet + TV (€50 p/m?)
Ziektekostenverzekering (€125 p/m)

En dan nog incidentele uitgaven als kleding en meubels natuurlijk. Maar vergeet ik nog wat?

Ik heb op internet gezocht naar "handleidingen" met info voor mensen zoals ik (die dus uit huis willen wonen), maar ik kan geen echte hulp vinden. Waar moet ik mee beginnen als ik uit huis wil, moet ik me ergens laten inschrijven?

Alle hulp is welkom!
Dat is eenvoudig:

Wat is je inkomen? Zit je met een minimum loon dan krijg je huursubsidie en dan zal een gemiddelde huur op 250-300 euro totaal uitkomen inclusief subsidie.
Heb je een uitkering dan zal je huur gecompenseerd worden tot ongeveer 220 euro netto.
Verdien je rond modaal (mijn klasse) dan krijg je geen subsidie en zit ik met mijn huis op een hypotheeksom van 345 euro/maand (wel een joekel van een appartement met 2 balkons, gekocht in 1997). Dat is ook ongeveer de normale richthuur. Het ligt er ook aan waar je zit. Je geografische locatie van het huis heeft veel invloed om het zo maar te zeggen. Reek is duur, misschien woon jij goedkoper.

Laten we zeggen 400 euro en dan ben je vrij somber.
Gas en elektra kan voor 100 euro per maand als je een beetje oplet
Water en heffing van gem. bel. en afvalstoffenheffing, dijkwering+die zooi: 45-50 euro per maand
Kabel+telefoon+internet+abbo's zo'n 50-75 euro
Zorgverzekering bij VGZ 117,45 euro
Inboedel en WA particulier: 10 euro misschien
Boodschappen kun je prima doen voor 160 euro per maand. 40 euro per week is genoeg als je een beetje oplet. Ook goedkopere producten smaken prima.

Mijn inkomen is netto 1307,65 per maand en zelfs ik moet erg opletten en ik kan geen gekke dingen doen. Op jezelf wonen is duur, maar het is net hoe duur je het maakt.
Mijn vaste lasten (dus alles wat er elke maand vast vanaf gaat) zijn in totaal 770 euro. Dan heb ik nog een dure hobbie die computeren heet en een dure hobbie met elektrische voertuigen dus wonderbaarlijk geen geld voor een vakantie dit jaar.

Dan moet ik ook zeggen dat een maat van mij die een WAjong uitkering heeft het flikt met een vaste lasten post van 502,34 euro. Hoe hij dat doet is mij een raadsel, maar dat betekend met een inkomen van 870 euro dat je 367,66 uit de muur kunt trekken. Niet beroerd in dit land :/

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:14

Japser

Jeej!

Stel in jou situatie:

Salaris :1000,- netto p/m
Huur : 400,-
Tel mob : 20,-
ADSL : 30,-
Zorgverzekering: 120,-
Inboedel etc : 30,-
Gas/Elektra : 100,-
Gem. Bel. : 15,-
Water : 20,-
Sparen : 50,-
TV aansluiting : 20,-

Zit je al op 805,- vaste lasten p/m. Dan heb je effectief 195,- euro om van te leven...en om zaken als uitgaan etc van te bekostigen. Dat is niet veel.

[ Voor 3% gewijzigd door Japser op 15-09-2007 12:44 ]

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:14

Japser

Jeej!

En wat iedereen kennelijk vergeet is dat er meer is dan alleen boodschappen. Je moet echt elk dubbeltje omdraaien voor een kleine investering in een spelletje voor de pc, een bioscoopkaartje of wat dan ook.

Ik bedoel, het is ook niet alles dat je net genoeg hebt om te eten en dat je dan verder niks meer kan ondernemen omdat je de vaste lasten toch zal moeten betalen. Stel dat je ineens een keer naar de tandarts moet en dat dient voor te schieten: toch weer -100 euro (die je wel terugkrijgt maar toch).

Oh, en als je een eigen auto'tje wilt, dan ga je helemaal plat op je smoel. Als je eenmaal gaat rijden kan je gerust nog eens 200,- p/m bovenop die vaste lasten leggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Japser op 15-09-2007 12:48 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 10:30:
[...]

Dat is eenvoudig:

Wat is je inkomen? Zit je met een minimum loon dan krijg je huursubsidie en dan zal een gemiddelde huur op 250-300 euro totaal uitkomen inclusief subsidie.
Heb je een uitkering dan zal je huur gecompenseerd worden tot ongeveer 220 euro netto.
Verdien je rond modaal (mijn klasse) dan krijg je geen subsidie en zit ik met mijn huis op een hypotheeksom van 345 euro/maand (wel een joekel van een appartement met 2 balkons, gekocht in 1997). Dat is ook ongeveer de normale richthuur. Het ligt er ook aan waar je zit. Je geografische locatie van het huis heeft veel invloed om het zo maar te zeggen. Reek is duur, misschien woon jij goedkoper.

Laten we zeggen 400 euro en dan ben je vrij somber.
Gas en elektra kan voor 100 euro per maand als je een beetje oplet
Water en heffing van gem. bel. en afvalstoffenheffing, dijkwering+die zooi: 45-50 euro per maand
Kabel+telefoon+internet+abbo's zo'n 50-75 euro
Zorgverzekering bij VGZ 117,45 euro
Inboedel en WA particulier: 10 euro misschien
Boodschappen kun je prima doen voor 160 euro per maand. 40 euro per week is genoeg als je een beetje oplet. Ook goedkopere producten smaken prima.

Mijn inkomen is netto 1307,65 per maand en zelfs ik moet erg opletten en ik kan geen gekke dingen doen. Op jezelf wonen is duur, maar het is net hoe duur je het maakt.
Mijn vaste lasten (dus alles wat er elke maand vast vanaf gaat) zijn in totaal 770 euro. Dan heb ik nog een dure hobbie die computeren heet en een dure hobbie met elektrische voertuigen dus wonderbaarlijk geen geld voor een vakantie dit jaar.

Dan moet ik ook zeggen dat een maat van mij die een WAjong uitkering heeft het flikt met een vaste lasten post van 502,34 euro. Hoe hij dat doet is mij een raadsel, maar dat betekend met een inkomen van 870 euro dat je 367,66 uit de muur kunt trekken. Niet beroerd in dit land :/
heb zelf ook wajong, dus ben wel benieuwd hoe ie dat doet...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:50

Cis

Ik sta ervan versteld dat het nibud nog niet genoemd is :)

www.nibud.nl dus :P
Je kunt op deze site een test doen wat de verwachting is van je uitgaven. Aan de hand van de grootte van je app. wordt er ook een voorspelling gedaan van stookkosten e.d.

edit: directe link: https://service.nibud.nl/pba/ad.aspx

[ Voor 10% gewijzigd door Cis op 15-09-2007 14:35 ]

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Iedereen heel erg bedankt voor alle reacties _O_
Cis schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 14:34:
Ik sta ervan versteld dat het nibud nog niet genoemd is :)

www.nibud.nl dus :P
Je kunt op deze site een test doen wat de verwachting is van je uitgaven. Aan de hand van de grootte van je app. wordt er ook een voorspelling gedaan van stookkosten e.d.

edit: directe link: https://service.nibud.nl/pba/ad.aspx
Thanks! Dat is precies wat ik nodig had :)

Het gaat mij puur en alleen om de vaste lasten. Kleding, uitgaan, weetikveel wat interesseert me niet op het totaalplaatje.

Volgens de nibud komt dat hier op neer:

425 - Huur
65 - Gas
27 - Electriciteit
10 - Water
35 - Gemeenteheffingen
50 - Internet/TV
25 - Mobiel abonnement
130 - Verzekeringen (ziekte, inboedel etc.)
------
767

Mijn netto inkomen is hoger dan de €1000 die ik eerder noemde, maar daar had ik dan al kosten voor kleding en uitgaan e.d. afgehaald. Netto is het meer in de richting van €1250 oid. Dan heb ik per maand nog €483 over voor alle andere kosten.

Goed, dan zijn er natuurlijk nog de eenmalige kosten bij het verhuizen:

- Meubels
- Div. Apparatuur (kofiezetapparaat, koelkast, wasmachine e.d.)
- Voorschot huur
- Behang/Muurverf
- Vloerbedekking

Dit is wel een redelijk totaalplaatje voor de maandelijkse kosten en de eenmalige "opstart"kosten denk ik.

Iemand nog op-/aanmerkingen?

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Lol, I wish :P

Vergeet voor je electriciteit niet de 'tweakertoeslag', ik betaal 4 keer zoveel als dat of zo in 2-persoonshuishouden.

Professionele website nodig?

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
curry684 schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 16:18:
[...]

Lol, I wish :P

Vergeet voor je electriciteit niet de 'tweakertoeslag', ik betaal 4 keer zoveel als dat of zo in 2-persoonshuishouden.
Lijkt me niet. Qua apperatuur zal het echt wel meevallen: 1 pc, that's it. Die kan afgewisseld worden met een TV en een XBox 360.

Plus het feit dat ik 1 persoon ben :P

[ Voor 4% gewijzigd door Angeloonie op 15-09-2007 16:20 ]

• Thomaszki
  • Laatst online: 20-11 21:21
Angeloonie schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 16:19:
[...]

Lijkt me niet. Qua apperatuur zal het echt wel meevallen: 1 pc, that's it. Die kan afgewisseld worden met een TV en een XBox 360.

Plus het feit dat ik 1 persoon ben :P
Inderdaad, ik heb een laptop, imac, 2 lcd tv's Xbox 360 en haal de 28 euro in de maand die ik nu betaal niet eens dus dat gaat naar beneden bijgesteld worden. :)

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Weet iemand buiten woonnet-haaglanden nog andere sites? Die vriend uit de TS heeft via Direct-Wonen zijn huisje gevonden, dat is ideaal want geen gezeik met wachtlijsten e.d.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Angeloonie schreef op zondag 16 september 2007 @ 00:11:
Weet iemand buiten woonnet-haaglanden nog andere sites? Die vriend uit de TS heeft via Direct-Wonen zijn huisje gevonden, dat is ideaal want geen gezeik met wachtlijsten e.d.
Maar dan betaal je wel dik. Volgens mij is dat alleen particuliere verhuur.

Verwijderd

Japser schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 12:43:
En wat iedereen kennelijk vergeet is dat er meer is dan alleen boodschappen. Je moet echt elk dubbeltje omdraaien voor een kleine investering in een spelletje voor de pc, een bioscoopkaartje of wat dan ook.

Ik bedoel, het is ook niet alles dat je net genoeg hebt om te eten en dat je dan verder niks meer kan ondernemen omdat je de vaste lasten toch zal moeten betalen. Stel dat je ineens een keer naar de tandarts moet en dat dient voor te schieten: toch weer -100 euro (die je wel terugkrijgt maar toch).

Oh, en als je een eigen auto'tje wilt, dan ga je helemaal plat op je smoel. Als je eenmaal gaat rijden kan je gerust nog eens 200,- p/m bovenop die vaste lasten leggen.
Nou, nou, nou, beetje pessimistisch beste kerel, sorry

Ik heb ook geen übervet salaris en ik kan ook leuke dingen doen. Ik woon al 10 jaar op mezelf en als dat niet beviel of ik zat de hele dag thuis dan zat ik hier nu niet.
Ik in de WAjong betekend mijn dood want ik moet bezig zijn en blijven. Laat mijj maar mooi werken, niets mis mee. Ik was ontslagen, maar ik ben weer terug aangenomen, ook een verhaal apart :/

Ik heb 1307 euro per maand netto en van dat salaris kan ik in principe een auto rijden, maar dan zou ik ook keuzes moeten maken. Het is óf een auto en dan niet elk jaar een upgrade voor mijn computer meer en geen Silver Haze wiet meer en geen biefstukjes meer.
Ik koos voor geen auto en nu heb ik best een leuk zakcentje over :) Volgend jaar komt hier een Übersysteem te staan. Dat kan dus omdat ik geen auto rijdt.
Waarom zou ik. Naar het werk heb ik een perfecte busverbinding heen en terug, kan niet beter!
Nara de grote stad Nijmegen ligt ook een prima busverbinding dus waarom een auto met alle parkeerproblemen van dien. Met de bus stap je uit en sta je zogoed als in de stad. Niets mis met de bus. Door ons dorp lopen 3 lijnen.
Boodschappen valt ook wel mee. Ik ben ongeveer 200-250 euro per maand kwijt aan boodschappen, maar ik eet hoofdzakelijk biologisch voedsel ivm allergie en dan ben je ook duur uit. Met een WAjong zou dat er niet inzitten.

Verwijderd

bartgrefte schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 14:29:
[...]

heb zelf ook wajong, dus ben wel benieuwd hoe ie dat doet...
Ik weet het niet, maar zover ik hem ken weet ik een paar truuks van hem.

->Hij is zuinig met energie en trekt in de winter een kamerjas aan in plaats van flink te stoken
->Hij heeft een lage huur door de hoge huursubsidie of hoe dat ook heet en dat zet zoden aan de dijk
->Hij heeft geen abonnementen op allerlij dingen en is sober in zijn bestaan
->Hij heeft 70 euro per week te besteden want hij staat onder bewindsvoering

Ik kan ongeveer 400-700 euro per maand vrij opnemen zónder in de problemen te komen.
Maarrr,,, nu komt de kneep. Dat doe je natuurlijk niet want als ik elke maand alles zou opnemen wat er over zou blijven zou ik nooit kunnen sparen, snap je? Als ik schade krijg aan mijn huis of ik wil nieuwe vloerbedekking of wat ook moet er wel geld zijn en dat moet van die 400-700 euro (scheeld per maand). Wil ik een nieuwe computer dan zal ik dat ook van dat geld moeten sparen en zo zie je dus dat ik ook geen rare fratsen kan uithalen. Er moet gewoon geld zijn voor noodgevallen en ik ga hoe dan ook niet lenen.

dat heet met geld kunnen omgaan. Ik heb nog nooit financiële problemen gehad en ik heb het nog nooit meegemaakt dat ik niet kon pinnen. Ik zou me rotschamen.

Ik heb een tip voor je als je in een uitkering zit:

Maak een begroting, een hele goede begroting en als je wilt kan ik er zo een voor je in elkaar zetten, ik ben daar nogal goed in. Ik heb ook een begroting en ik moet me er ook aan houden (van mijn vriendin) ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2007 10:02 ]

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Angeloonie schreef op zondag 16 september 2007 @ 00:11:
Toch nog even schoppen :)

http://www.woonnet-haaglanden.nl/
http://www.directwonen.nl/

Dat zijn op dit moment de enige sites die ik in de gaten houdt. Kent iemand nog andere sites met huuraanbod? Het liefst zoals Directwonen en niet zoals Woonnet: 3 jaar op een wachtlijst te staan..

• Atomsk
  • Laatst online: 15-11 03:08
www.vbo.nl
www.dewoonmarkt.com
www.wooncomputer.nl (dat "gratis" is nep. voor de huizeninfo moet je betalen)
www.remax.nl

En verder zoeken naar lokale makelaars. Vaak hebben die ook wel een paar huurwoningen in het aanbod zitten.

_██_
(ಠ_ృ)

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 10:30:
[...]

Door per maand ca. EUR 35,- aan zorgtoeslag en EUR 200,- aan huurtoeslag te ontvangen. Daarnaast kwijtschelding van gemeentelijke lasten.

Die 367,66 uit de muur trekken lijkt veel als je er niets voor hoeft te doen. Bedenk je echter wel dat een terechte Wajonger nooit zal kunnen werken zoals jij en ik, en dus hoogstens op dat niveau blijft. De meeste werkenden gaan er echter in de loop van hun loopbaan op vooruit en zullen op den duur die 367,66 ver voorbij gaan :)
Daarnaast hoeft iemand die levenslang van een uitkering leeft na z'n 65e niet op meer te rekenen dan alleen AOW en dat is ook geen vetpot. Gewoon werken heeft dan toch mijn voorkeur en ik betaal graag wat meer belasting voor de mensen die de pech hebben dat echt niet te kunnen :)

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
svdmeer schreef op maandag 17 september 2007 @ 23:40:
[...]

Door per maand ca. EUR 35,- aan zorgtoeslag en EUR 200,- aan huurtoeslag te ontvangen. Daarnaast kwijtschelding van gemeentelijke lasten.

Die 367,66 uit de muur trekken lijkt veel als je er niets voor hoeft te doen. Bedenk je echter wel dat een terechte Wajonger nooit zal kunnen werken zoals jij en ik, en dus hoogstens op dat niveau blijft. De meeste werkenden gaan er echter in de loop van hun loopbaan op vooruit en zullen op den duur die 367,66 ver voorbij gaan :)
Daarnaast hoeft iemand die levenslang van een uitkering leeft na z'n 65e niet op meer te rekenen dan alleen AOW en dat is ook geen vetpot. Gewoon werken heeft dan toch mijn voorkeur en ik betaal graag wat meer belasting voor de mensen die de pech hebben dat echt niet te kunnen :)
Idd, als je gewoon kunt werken is dat stukken beter. Het beeld wordt jammer genoeg af en toe een beetje verziekt door figuren die dat geld krijgen terwijl ze er niet echt recht op hebben of ernaast gewoon nog allerlei zwarte klusjes doen. Maar dat soort dingen zul je helaas altijd blijven hebben. Op zich ben ik blij dat we het in nederland redelijk goed geregeld hebben voor de mensen die wat minder geluk hebben gehad in hun leven.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Angeloonie schreef op maandag 17 september 2007 @ 20:22:
[...]

Dat zijn op dit moment de enige sites die ik in de gaten houdt. Kent iemand nog andere sites met huuraanbod? Het liefst zoals Directwonen en niet zoals Woonnet: 3 jaar op een wachtlijst te staan..
Ik heb vorig jaar bij één van de vele makelaars die Den Haag rijk is een woning gehuurd. Het aanbod is behoorlijk groot. Binne twee weken had ik een fijn 4 kamerappartement aan de rand van het centrum voor een goede prijs. Je betaald 1 maandhuur aan de makelaar en 1 maandhuur aan borg. Met een beetje zoeken heb je zo 10 van dat soort sites gevonden.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Rukapul
  • Laatst online: 16:17
argro schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 09:52:
[...]
Ik heb vorig jaar bij één van de vele makelaars die Den Haag rijk is een woning gehuurd. Het aanbod is behoorlijk groot. Binne twee weken had ik een fijn 4 kamerappartement aan de rand van het centrum voor een goede prijs. Je betaald 1 maandhuur aan de makelaar en 1 maandhuur aan borg. Met een beetje zoeken heb je zo 10 van dat soort sites gevonden.
Een aantal jaar geleden was het bemiddeltarief voor NVM makelaars een stuk lager dan een maandhuur. Het lijkt er echter op dat de NVM inmiddels geen adviestarieven meer publiceert (waarschijnlijk onder druk van de kartelwaakhond, etc.)

Gaan de fatsoenlijke spelers op de vastgoedmarkt parasiten als DirectWonen achterna met hun praktijken en tarieven?

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 18-09-2007 10:12 ]

• n4m3l355
Angeloonie schreef op maandag 17 september 2007 @ 20:22:
[...]

directwonen zijn echt de grootste criminelen die ik ooit heb meegemaakt. Toen ik een appartementje zocht in ´t Zuiden hadden zij iets voor mij.. 1000 euro huur.. ok.. 2000 euro borg, en omdat zij het gevonden hadden nog eens 1000 euro vindersloon. Maw voordat ik erin zat was ik al 4000 euro lichter. Daar staat wel tegenover, als ze je iets aanbieden zit je er snel in.. Maar dit vertikte ik toch.

Trouwens als je wilt sparen, heel simpel kijk wat je maandelijks kwijt bent, trek daar vanaf wat je wilt uitgeven en het restant verhuis dat naar een aparte rekening. Dan zit je er niet zo snel aan en houd je snel een leuk zakcentje over mocht je wasmachine ontploffen (dat doen ze altijd het eerste jaar wanneer je zelfstandig gaat wonen)

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
volgens mij is het in de particuliere huur redelijk gebruikelijk om als "beloning" voor het vinden van een woning 1 maand huur te vragen... dus ja, als je dan iets van 1000 euro vind, kost het geintje je 1000 euro extra...

overigens ben je de 2000 euro borg natuurlijk niet "kwijt"... je hebt gewoon je laatste twee maanden huur alvast betaald :)

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:55
n4m3l355 schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 10:19:
[...]

directwonen zijn echt de grootste criminelen die ik ooit heb meegemaakt. Toen ik een appartementje zocht in ´t Zuiden hadden zij iets voor mij.. 1000 euro huur.. ok.. 2000 euro borg, en omdat zij het gevonden hadden nog eens 1000 euro vindersloon. Maw voordat ik erin zat was ik al 4000 euro lichter. Daar staat wel tegenover, als ze je iets aanbieden zit je er snel in.. Maar dit vertikte ik toch.

Trouwens als je wilt sparen, heel simpel kijk wat je maandelijks kwijt bent, trek daar vanaf wat je wilt uitgeven en het restant verhuis dat naar een aparte rekening. Dan zit je er niet zo snel aan en houd je snel een leuk zakcentje over mocht je wasmachine ontploffen (dat doen ze altijd het eerste jaar wanneer je zelfstandig gaat wonen)
1000 euro huur is wel heel veel. Ik zit nu met 500 euro huur al op zo een 1500 euro vaste kosten (omvat wel alles, huur, wagen,diesel, elek, gas, water en mileutaks enzo).
Ik ben blij dat dit vanaf januari 2008 terugvalt naar 1000 euro. (wagen valt weg).

Nu is het voor mij zaak zo snel mogelijk mijn spaarrekening aan te vullen tot ik een bouwgrond kan kopen, in mijn regio gaat een gemiddeld stuk weg aan 75.000 euro.
Dit gaat nog, maar zal toch nog een aantal jaar moeten sparen (momenteel sparen we een 1000€ per maand, hier komen dan de eindejaarspremie, vakantiegeld en bonussen bij).

• n4m3l355
Edwardvb schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 10:22:
volgens mij is het in de particuliere huur redelijk gebruikelijk om als "beloning" voor het vinden van een woning 1 maand huur te vragen... dus ja, als je dan iets van 1000 euro vind, kost het geintje je 1000 euro extra...

overigens ben je de 2000 euro borg natuurlijk niet "kwijt"... je hebt gewoon je laatste twee maanden huur alvast betaald :)
Dat is niet geheel correct er zijn ook makelaars die dit niet bij de huurder maar verhuurder in rekening brengen (uiteraard betaal je het dan alsnog terug op termijn dan) Verder ben je je borg natuurlijk niet kwijt maar om verplicht te stellen om 2 maanden huur ipv 1 maand huur neer te leggen vind ik ook vrij rigoreus. Ik ben dan ook bij een andere verhuuder terecht gekomen Quaden ofzoiets en die was een stuk socialer. Tevens het personeel wat daar rondliep tov Directwonen sprak me stukke meer aan.
ff kleine edit. Over je laatste opmerking, je laatste twee maanden huur betalen in de vorm van borg is de beste manier om een claim aan je kont te krijgen. Mocht de verhuurder in de veronderstelling zijn dat ze nog bepaalde kosten op je moet verhalen (bv schoonmaakkosten of overschilderen omdat je de toko zo vermeubeld hebt) krijg je dus nog achteraf een claim aan je kont. Tevens als je herrie wilt hebben met de verhuurder is dit de beste manier om dit in het algemeen te doen aangezien die dit meestal als asociaal beschouwen. De borg is een borgstelling niet de laatste maand(en) huur.

[ Voor 23% gewijzigd door n4m3l355 op 18-09-2007 12:23 ]

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-10 10:47
Ik ben momenteel zelf ook opzoek naar een appartement om samen te gaan wonen met mijn vriendin, mijn inkomen is € 1500 bruto p/m, (+/- 1200-1300 netto) en met een beetje geluk volgende maand 1600 bruto.

We zijn op zoek naar iets binnen een straal van ongeveer 80 kilometer rond arnhem omdat ik daar werk. Mijn vriendin heeft momenteel door omstandigheden even geen werk dus ik hoop dat we het een paar maandjes kunnen trekken samen op mijn salaris mochten we binnenkort wat vinden. Ik ben er in iedergeval al wel achter dat het moeilijk is snel iets te vinden, ik zou het liefst via een woningstichting iets gaan huren omdat particuliere huurbazen behoorlijk wat geld vragen, en ik ben bang dat dingen dan niet goed geregeld worden.

Wat ik vaak zie staan is voorschot g/w/e van +/- 100 euro, is dit zeg maar een voorschot op de g/w/e rekening en krijg je eventueel terug wat je dan teveel betaald hebt over een jaar ofzo?

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:59
Ik huur met 2 huisgenoten een appartement van ~ 100m2.
Huur is 512 euro/maand. We krijgen 195 euro huursubsidie.

We hebben een huisrekening waar we ook de boodschappen van doen. Al met al komt het neer op ~250 - 300 euro huur/maand incl. gas/water/licht/internet/tv/eten/bier/krant/belasting per persoon. Dus dan hoef je alleen nog je vakanties te betalen en je kleding en een paar lidmaatschapjes van het een en ander.

Verwijderd

svdmeer schreef op maandag 17 september 2007 @ 23:40:
[...]

Goede post, ja. Hij zal nooit kunnen werken en kent hele moeilijke tijden. Het maakt hem geen reet uit of het nu 1 uur in de middag is of 5 uur in de middag.

Ik moet zo gaan werken, regen of geen regen, ik zal toch moeten en over 20 minuten ben ik weg.
Ik heb ook wel eens moeite met werken en zeker als het schitterend weer is en je zit binnen. Dat is een heel verschil met simpelweg niet kunnen werken want ik ken maar barweinig autisten die een baan hebben zoals ik. Ik wordt gewoon gewaardeert op mijn werk en ik doe gewoon mijn best. Elke week in en uit.
Hij kan zich zoiets niet voortellen omdat hij het nooit gehoeft heeft.

Bij mijn medeautisten is het vaak dat ze niet de discipline kunnen opbrengen om op vaste tijden te werken. Ze haken snel af of worden te onzeker en dat valt dan ook weer op. Ik zie zoiets wel, maar vele niet en daarom vind ik dat veel mensen een voorbeeld kunnen nemen aan jouw visie want ik ben het wel met je eens al is dat soms moeilijk. Ik noem iemand nogal snel lui omdat ik het zelf niet ben, snap je? Dat soort dingetjes.

[/off-topic]

Oke, 200 euro aan huursubsidie en 35 euro aan zorgtoeslag, goed
870 + 200 + 35 = 1005 euro, dat is ook geen vetpot nee,

Dus als hij het red van 500 euro dan zou iemand zonder toeslagen het moeten redden van 735 euro en dat kan aardig kloppen want zoiets ben ik ook kwijt aan vaste lasten en ik doe het echt zuinig.

Ik zit net 3000 euro boven de subsidiegrens. Zelfs ik val nog niet onder modaal want dat is 'dacht ik' 26000 euro en dan kun je concluderen dat een WAjong niets te hoog is en zeker niet als je die persoon een enig bestaan gunt in plaats van in een isolement te raken. Dat klopt ook.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2007 13:05 ]

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Ik zie bij verschillende woningen bepaalde opmerkingen staan, wat houden die precies in?

"eigen toilet en separate douche" < eigen toilet, logisch lijkt me, maar separate douche.. Bedoelen ze daarmee alleen dat het niet een badkamer met toilet en douche is, of dat de douche gedeeld wordt?

"kan zowel gemeubileerd als gestoffeerd of mengvorm" < Je kan dus ook inclusief meubels huren, maar je kan ook alleen gestoffeerd kiezen, dus dan heb je niets behalve vloerbedekking?

"huurprijs is all-in" < all in wat? GWE?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 12:56:
[...]
Ik zit net 3000 euro boven de subsidiegrens. Zelfs ik val nog niet onder modaal want dat is 'dacht ik' 26000 euro en dan kun je concluderen dat een WAjong niets te hoog is en zeker niet als je die persoon een enig bestaan gunt in plaats van in een isolement te raken. Dat klopt ook.
offtopic:
Een modaal inkomen in nederland is in 2007 +- 30.000 euro bruto ( inclusief vakantiegeld ). Dat is dus ongeveer € 2300,- bruto per maand.

• n4m3l355
Angeloonie schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 14:27:
Ik zie bij verschillende woningen bepaalde opmerkingen staan, wat houden die precies in?

"eigen toilet en separate douche" < eigen toilet, logisch lijkt me, maar separate douche.. Bedoelen ze daarmee alleen dat het niet een badkamer met toilet en douche is, of dat de douche gedeeld wordt?
Het kan voorkomen dat de WC in de BK staat, dit heeft echter geen invloed op de huur subsidie.
"kan zowel gemeubileerd als gestoffeerd of mengvorm" < Je kan dus ook inclusief meubels huren, maar je kan ook alleen gestoffeerd kiezen, dus dan heb je niets behalve vloerbedekking?
Ja sterker nog zelfs gewoon de kale vloer kan dan voorkomen maw dan kom je eerst zelf aan het stofferen alvorens je erin kunt/wilt trekken
"huurprijs is all-in" < all in wat? GWE?
Inderdaad inc. GWE iets wat op zich wel fijn is, dat geeft je een duidelijk beeld van je totale kosten. Aan de andere kant betaal je verhoudingsgewijs veel mocht je nooit thuis zijn.
Qua GWE moet je toch denken aan 140 euro per maand bij een 80m2 appartement als voorschot zijnde. Ik kom daar net net mee uit met z´n tweeen, maar van andere hoor ik dat 140 euro voorschot zelfs krap is.

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
n4m3l355 schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 14:35:
[...]

Het kan voorkomen dat de WC in de BK staat, dit heeft echter geen invloed op de huur subsidie.
Subsidie krijg ik niet :P Maar het is dus alleen om aan te geven dat ze apart staan.
[...]

Ja sterker nog zelfs gewoon de kale vloer kan dan voorkomen maw dan kom je eerst zelf aan het stofferen alvorens je erin kunt/wilt trekken
Maf, kan je dus kiezen :P
[...]

Inderdaad inc. GWE iets wat op zich wel fijn is, dat geeft je een duidelijk beeld van je totale kosten. Aan de andere kant betaal je verhoudingsgewijs veel mocht je nooit thuis zijn.
Qua GWE moet je toch denken aan 140 euro per maand bij een 80m2 appartement als voorschot zijnde. Ik kom daar net net mee uit met z´n tweeen, maar van andere hoor ik dat 140 euro voorschot zelfs krap is.
Ik ben echt een nitwit wat m2 betreft. Is 40 m2 klein voor 1 persoon?

[ Voor 0% gewijzigd door Angeloonie op 18-09-2007 14:53 . Reden: alan ]

• n4m3l355
De oppervlakte hangt een beetje af van wat je thuis gewend bent. 40m2 is voor menig studente kamer gigantisch en is dan ook meer iets in de trend van een studio wat op zich wel aardig is voor om op jezelf te gaan wonen. Maar een gemiddelde appartement is +- 80m2 wat voor 1 persoon wat aan de grote kant is denkelijk maar misschien met het oog op hobby/vriendin wel zo practisch.
Verder mbt de aankleding van een appartement is dit niet zo zeer een keuze, maar de staat waarin deze het appartement zich bevind.

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

n4m3l355 schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 15:22:
De oppervlakte hangt een beetje af van wat je thuis gewend bent. 40m2 is voor menig studente kamer gigantisch en is dan ook meer iets in de trend van een studio wat op zich wel aardig is voor om op jezelf te gaan wonen. Maar een gemiddelde appartement is +- 80m2 wat voor 1 persoon wat aan de grote kant is denkelijk maar misschien met het oog op hobby/vriendin wel zo practisch.
Verder mbt de aankleding van een appartement is dit niet zo zeer een keuze, maar de staat waarin deze het appartement zich bevind.
Mijn flatje was 65m2 en 3 kamers (1 slaap, 1 woon, 1 Pc / rommelkamer). Dat was toch wel ideaal. Ik zou zelf niet snel meer voor minder gaan.

Een gemiddeld gezinswooning is afaik ~120m2.

Pagina: 1