USB inbouw in auto

Pagina: 1
Acties:
  • 4.036 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• manman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 20:07
Hallo,

Ik heb het volgende probleem:

Ik wil in een opbergvakje in m'n auto een USB-aansluiting laten maken, puur om als voeding te dienen voor een PDA, iPod, telefoon etc. De dealer kan me alleen een sigaretteadapter aansluiting leveren, omdat ze hier nog nooit van gehoord hebben... Qua ruimte gaat het me niet lukken om hier vervolgens zo'n verloop van sigaretteadapter naar USB in te doen.

Nu heb ik al wel bij Conrad een USB aansluiting (vrouwtje) gevonden, maar dan mis je nog het stukje electronica wat de omzetting van 12volt naar 5volt verzorgd.

Heeft iemand ervaring hiemee, en weet concrete producten? Als ik die aan m'n dealer kan doorgeven krijgen ze het er wel in denk ik. Het gaat dus om een USB-aansluiting (vrouwtje) zoals op je PC zit, puur om het aangesloten apparaat te voeden.

Alvast bedankt!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:06

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik heb geen oplossing voor je, maar ik kreeg een verloop stuk voor het aanstekercontact bij mij oude smartphone om op te laden

Gewoon zo'n plug met aan de bovenkant een usb uitgang(vrouwtje)
Misschien kun je met zoiets aan de slag gaan\?

• GMJansen
  • Laatst online: 09:34
electronicazaak: 7805 + 2x 100nF

code:
1
2
3
4
5
6
.  |O|
---------
| 7805  |
---------
 |  |  |
+12 0 +5

klein koelplaatje (stukje aluminium ofzo)
tussen 12 en 0 en tussen 0 en 5 volt de 100nF
thats all there is.

ps. vergeet de zekering aan de ingang niet! (2ampere ofzo)
kosten: 1 euro

gr.
guido

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 14-09-2007 19:29 . Reden: code-tags toegevoegd ]

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
google eens op aansteker en usb:

Afbeeldingslocatie: http://www.nierle3.com/pic/7090p.jpg
9,99 Euro

Flans daar een verlengkabeltje aan en plak die in je glovebox :P

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zoekt dus niet zo'n ding dat je direct in je sigaretten aansteker kunt duwen? Want die zijn natuurlijk meer dan makkelijk te vinden :P

Ik zou zelf gewoon zo'n ding halen en die verolgens uit elkaar halen. Zo'n aansluiting stelt weinig voor, dus je kunt hem zo aan een 12V lijntje hangen zonder hem per se in de sigaretten aansteker te duwen.

http://cgi.ebay.nl/2-USB-...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
€0,70 :P

[ Voor 19% gewijzigd door TERW_DAN op 13-09-2007 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manman
Ik zoek dus iets wat tussen de oplossingen in zit die hier langs komen.

Geen sigaretteadapter, (zoals ik in de openingspost al aangaf ;-) ) omdat dat niet past qua ruimte in het kastje.

Ook geen lijst met elektronicaonderdelen, omdat dat nogal moeilijk in te bouwen is voor het autobedrijf.

Het wordt dus geen hobbyproject, maar ik zoek een oplossing die ik kan doorgeven aan het autobedrijf, zodat ze het relatief makkelijk in kunnen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-06 00:21
Jezus, die 7805 is echt wel geen lijst elektronica onderdelen, je gaat gewoon veel meer betalen voor iemand die drie onderdeeltjes op een plaatje heeft gesoldeerd.

Kijk eens bij je kennissen als je echt niks zelf wil doen, maar die paar onderdeeltjes bij elkaar steken dat is echt niet zo moeilijk hoor.

@GMJansen: ik ken niet veel van elekronica, maar die 7805 ken ik wel, waarom zet je er twee condensatoren bij? is dat om te stabiliseren? en is dit nodig als je stroom van een autobatterij trekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81899

Koop een sigarettenaansteker met usb, maak hem open, lus de kabels door en klaar. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 08:38
Towap schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 16:03:
...@GMJansen: ik ken niet veel van elekronica, maar die 7805 ken ik wel, waarom zet je er twee condensatoren bij? is dat om te stabiliseren? en is dit nodig als je stroom van een autobatterij trekt?
Dat is heel simpelweg de datasheet ("handleiding voor elektronisch component") volgen. Als je die niet plaatst, heb je veel kanst dat de 7805 begint te oscilleren (niet netjes +5V afgeven, gloeiend heet worden en verbranden is het gevolg) en hij zal niet netjes regelen. In een auto zit je met spanningen tussen de 8 en 80V ongeveer (bij het starten trek je de batterij plat, bij load dumps, dus hoge toeren bij onbelaste motor, krijg je hoge spanningspieken), en met flink veel storingen, dus kan je best die zaken wat ruimer berekenen, daarvoor moet ik je naar [EL] verwijzen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 11:03
Laat een cigaretten aansteker aansluitpunt in je dashboardkastje maken, en steek daar zo'n universeel USB oplaad ding in.
Moet bij de gemiddelde garage wel lukken denk ik ;)

Haal NOOIT een spookrijder in !

• manman
ZtaaB schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 22:13:
Laat een cigaretten aansteker aansluitpunt in je dashboardkastje maken, en steek daar zo'n universeel USB oplaad ding in.
Moet bij de gemiddelde garage wel lukken denk ik ;)
Zoals ik in m'n openingspost al zei: dat werkt niet, omdat ik daar te weinig ruimte voor heb.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmm, je zoekt dus basically een direct-inbouwbare USB-unit. Dat heeft vrij weinig met casemodding te maken; ik schop dit topic bij deze dan ook nar Vervoer toe.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:46

4x2

lộn xộn quá

GMJansen schreef op donderdag 13 september 2007 @ 23:16:
electronicazaak: 7805 + 2x 100nF

code:
1
2
3
4
5
6
.  |O|
---------
| 7805  |
---------
 |  |  |
+12 0 +5
Werkt idd prima, heb het ook al een keer gemaakt :)
En zit zo in elkaar.

leeg

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:02
Oplossing welke ik zelf wel eens in een auto heb moeten maken:
Neem zo auto lader welke je nodig hebt want meestal heeft deze toch nog wat meer elektronica inzich dan alleen maar 12v naar 5v maken. vaak een Extra zekering etc..
Maar goed. Zo'n autolader heeft bij zijn contact punten een puntje helemaal onderaan en aan de zijkant ook weer.
Het puntje soldeer je een stukje rood draad op want dat wordt je 12v.
Aan de zijkant soldeer je een stukje zwart draad want dit gaat je - worden.
Tape dit geheel goed in zodat het geen sluiting kan maken!!
En nu mag je deze bedrading aan gaan sluiten. En het voordeel van deze manier is: Je kunt er voor gaan kiezen dat de aansluiting op je continu 12v komt of op je geschakelde :)
Bij je vaste sigarette aansluiting is die keuze door de fabrikant gemaakt :(

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Anoniem: 81330

klaasbram schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 15:39:
Oplossing welke ik zelf wel eens in een auto heb moeten maken:
Neem zo auto lader welke je nodig hebt want meestal heeft deze toch nog wat meer elektronica inzich dan alleen maar 12v naar 5v maken. vaak een Extra zekering etc..
Maar goed. Zo'n autolader heeft bij zijn contact punten een puntje helemaal onderaan en aan de zijkant ook weer.
Het puntje soldeer je een stukje rood draad op want dat wordt je 12v.
Aan de zijkant soldeer je een stukje zwart draad want dit gaat je - worden.
Tape dit geheel goed in zodat het geen sluiting kan maken!!
En nu mag je deze bedrading aan gaan sluiten. En het voordeel van deze manier is: Je kunt er voor gaan kiezen dat de aansluiting op je continu 12v komt of op je geschakelde :)
Bij je vaste sigarette aansluiting is die keuze door de fabrikant gemaakt :(
Precies wat ik ook dacht. Alleen geeft de TS aan dat hij alleen een kant en klare oplossing wil die hij dan wil laten installeren door de garage. Weinig eigen initiatief en weinig (tot geen) tweaken...

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:38

mr_petit

opperprutser

Een monteur/inbouwer kan toch gewoon een gezekerde sigarettenaansluiting achter het dashboard maken? Prop daar zo'n usb ladertje (zie de post van arjants) in en laat het usb oplaadsnoertje in het dashboard uitkomen.
Daar komt een monteur heus wel uit lijkt me.....ik kan me niet voorstellen dat ze zelf niet op zo'n simpele constructie konden komen..
Misschien moet je bij een inbouwcentrum zijn ipv een normale garage.
Zelf kan je dit ook wel in een uurtje doen denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 15-09-2007 16:22 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:31

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

mr_petit schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 16:16:
Een monteur/inbouwer kan toch gewoon een gezekerde sigarettenaansluiting achter het dashboard maken? Prop daar zo'n usb ladertje (zie de post van arjants) in en laat het usb oplaadsnoertje in het dashboard uitkomen.
Daar komt een monteur heus wel uit lijkt me.....ik kan me niet voorstellen dat ze zelf niet op zo'n simpele constructie konden komen..
Misschien moet je bij een inbouwcentrum zijn ipv een normale garage.
Zelf kan je dit ook wel in een uurtje doen denk ik.
Idd, gewoon aftappen en vervolgens wegwerken achter in het dashboard/achter kastje, zodat je alleen een nettje aansluiting in het vakje ziet :)

Om wat voor auto gaat het btw? Misschien kunnen we dan inzicht verkrijgen in de ruimnte die je tot je beschikking hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Michael Knight op 15-09-2007 16:25 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:05

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat je handschoenenvakje niet de benodigde 5 cm diep is die je sigarettenplugconverter uit het contact uitsteekt. dan kan je er geeneens een pda in kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 23:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Niet om het 1 of ander, maar een USB kan veel minder snel en krachtig je PDA / iPod / telefoon / whatever voeden dan een normale adapter op je sigaretteaansteker kan. Met dradentroep blijf je toch zitten, is het niet in het kastje waar je die USB aansluiting in wilt hebben dan wel ergens anders, dus waarom zo moeilijk doen :?

Even wat inside info btw: mijn SE K750i wordt aan de USB juist ONTladen ipv opgeladen :X
Mij zul je dus nooit zo aan de gan zien ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 18:50

-tom-562

Oliesjeik

Mijn iPod Nano laadt prima bij met zo'n universele sigarettenaansteker <--> USB ding. M'n PDA/GSM (E-Ten X500) daarintegen weer niet. Die kan hij net levend houden na een tijdje

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

USB Autoradio? http://www.ciao-shopping....0_R__661382#productdetail

Te gebruiken om mp3's af te spelen, maar ik kan ook m'n telefoon ermee opladen.

Raar... Is zo gek nog niet

Pagina: 1