Toon posts:

Processor cooler keus

Pagina: 1
Acties:
  • 428 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een nieuwe processorcooler aan te schaffen maar twijfel tussen 2.

1. Arctic Cooling Freezer 7 Pro
2. Coolermaster tx2

Hij komt in een Sonata 2 kast te zitten (met of zonder fanduct, dit weet ik nog niet), met eronder een E6600.

Helaas kan ik van beide apart wel veel reviews vinden, echter een vergelijking van beide (eventueel in combinatie met de kast) kan ik helaas nog niet vinden.

Het is belangrijk dat de PC stil is en uiteraard koel.

Er zit verder 1 120mm fan achter en 1 120mm voor. In de racks zitten 3 HDD's, 2 Raptors in Raid 0 en 1 Maxtor.

Ik weet qua prijs dat ze niet veel van elkaar verschillen maar ben benieuwd of er tweakers zijn met ervaringen met deze coolers. Bovendien wanneer iemand een idee heeft voor een 120 mm fan voor voorin (stil, niet al te duur en toch goede airflow) dan hoor ik dat ook graag!

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
ik heb geen ervaring met de tx2, maar als ik hem zo eens even bekijk lijkt het me een ietwat beter presterende koeler dan de freezer pro.
dit omdat de zijkanten zijn afgeschermd en de fan min of meer gesloten zijkanten heeft.
dit zou er op neer moeten komen dat er meer lucht tussen de vinnetjes door geperst word; wat dus beter koelt

Verwijderd

Die TX2 koelertjes doen het erg goed maar zijn minder bekend en gebruikt. Jammer, want ze doen het erg goed.

Ik heb er zelf één in een multimedia machine zitten. Pentium D 805 op 28 idle en 42 load.

Zo uit de verpakking op je mobo drukken. Heb zelf een tijdje in m'n workstation een Freezer gehad. Die deed het zo'n beetje hetzelfde. Alleen die moest er op een gegeven moment uit (mobo vervangen) door een ongelukkig geplaatste heatsink op de nb. En ik kon bij toeval op dat moment goedkoop een nieuwe Zalman S9700 overnemen.

Enige nadeel vond ik die aluminium platen die bij de freezer erg dicht op elkaar zitten. Ding zat na een week of 2 al vol stof en dode dieren :')

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2007 05:20 ]

Verwijderd

Freezer 7 Pro doet het sowieso wel goed.
Als je een wat duurdere koeler kunt veroorloven, kijk dan eens naar een Scythe Ninja o.i.d.
Da's een echt toppertje @ lucht.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-01 13:54
Rangourthaman schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 00:13:
ik heb geen ervaring met de tx2, maar als ik hem zo eens even bekijk lijkt het me een ietwat beter presterende koeler dan de freezer pro.
dit omdat de zijkanten zijn afgeschermd en de fan min of meer gesloten zijkanten heeft.
dit zou er op neer moeten komen dat er meer lucht tussen de vinnetjes door geperst word; wat dus beter koelt
Ik had laatst een test gelezen van iemand die een fanduct had gemaakt van plastic om een Scythe Infinity heen, om te kijken of het waar is wat jij beweerd. Het bleek echter dat mét het plastic (waardoor de lucht dus niet naar de zijkant kan maar gelijk eruit word geblazen naar de achterkant) minder goed presteerd dan zonder het plastic.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Rinusch
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-12-2025
Ik heb hier een Arctic freezer 7 pro icm een Q6600, en kom niet boven de 50 graadjes, verder maakt mn videokaart veel meer lawaai, al met al erg tevreden over de cooler (prijs vs kwwaliteit is fantasties naar mijn mening)

heb helaas geen ervaring met die andere, dus kan geen referentie leveren.

... Life is what happens when you are busy planning other things...

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
Sluuut schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 15:16:
[...]

Ik had laatst een test gelezen van iemand die een fanduct had gemaakt van plastic om een Scythe Infinity heen, om te kijken of het waar is wat jij beweerd. Het bleek echter dat mét het plastic (waardoor de lucht dus niet naar de zijkant kan maar gelijk eruit word geblazen naar de achterkant) minder goed presteerd dan zonder het plastic.
wil ik er wel even bij zeggen dat ik de zijkanten van mijn thermalright ultra 120 extreme heb afgedicht, en het gat tussen de fan en vinnen ook, en dat dat toch wel een drop van ongeveer 15 graden met zich meebracht.

het kan dus zeker wel werken ;)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Gaat het om de Coolermaster HyperTX2? ik heb zelf de non-2 AMD uitvoering daar van en die presteert heel netjes.
Zit een Athlon64 X2 EE 3800+ onder die hier niet warmer als 45 graden wordt met de fan op ultralow snelheid. (geregeld via Qfan, Asus moederbord enzo)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

De hyper tx blijkt het inderdaad behoorlijk goed te doen.
Bekijk deze review maar eens op madshrimps

Verwijderd

Topicstarter
thx allemaal

ik had de 3 polige versie van deze: TX2. Helaas bleek deze maar 3 pins te hebben dus draaide hij op volle toeren. Ik heb toen gevraagd aan de leverancier (ik had de TX1 gelezen, deze had 4 pins) of hij deze nog kon leveren.

Volgens hem was deze er niet meer, cq. niet meer leverbaar.

Mailtje naar Coolermaster gestuurd, en ze vertelden me dat ze er nog 1 hadden liggen (TX1 met 4 pins aansluiting). Alleen de verpakking was beschadigd. Ze wilden hem wel opsturen voor 6,20 Euro (verzendkosten)

Deze is vandaag aangekomen en heb hem gelijk ingebouwd. I.c.m. een Sonata 2 kast is deze echt onhoorbaar op 600 toeren!! Heerlijk stil en wat een service van Coolermaster. Echt super!!

Temps ook perfect: 30 graden Idle, 45 max. 50 full load! En dat op 600 toeren!

Ik vind het een geweldige cooler welke zeker aan te raden is, kijk dan alleen wel naar je aansluiting op je MB, ivm. pins.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Welk mobo heb jij dat een 3pin fan altijd fullspeed draait?
Ik heb een Asus M2N-E met daarop een HyperTX1. Originele fan was lekker stil en draaide langzaam, maar ik wou ledjes :P dus er zit nu een 92mm led fan op met 3pin en die draait net zo lekker langzaam op de 4pin header van mijn mobo.
Kwestie van Q-Fan control aanzetten ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

En anders bestaan er nog altijd weerstanden ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Om nou in een nieuwe processor te snijden om er een weerstand tussen te knallen....
dan ruil ik hem liever om naar een goed werkende.

Ik heb idd Qfan geprobeerd in het BIOS aan te zetten en hij staat dan ook wel aan, helaas blijft hij dan volop draaien....

Maar ja, het probleem is opgelost. Het moederbord is trouwens een Asus P5LD2 met een E6600.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 10:41:
Om nou in een nieuwe processor te snijden om er een weerstand tussen te knallen....
dan ruil ik hem liever om naar een goed werkende.

Ik heb idd Qfan geprobeerd in het BIOS aan te zetten en hij staat dan ook wel aan, helaas blijft hij dan volop draaien....

Maar ja, het probleem is opgelost. Het moederbord is trouwens een Asus P5LD2 met een E6600.
En wat nu als je FAN defect is ?

Ik heb hier zo'n koeler liggen een TX2 en vind de fan niet vreselijk stil.

Ik zou sowieso de fan gaan vervangen door een stiller exemplaar.

Ik wil hem op een Q6600 gaan zetten en twijfel nog steeds aan de koeler. Ik zie er te weinig over, het ziet er verder allemaal prima uit, maar tov een Freezer of een OCZ vraag ik me af of het echt zo'n goede koelers... als je kijkt naar wat het ding kost.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind hem wel behoorlijk stil....en ik moet eerlijk zeggen dat ik de TX2/TX1 erg goed vind koelen.

De HDD's in een Sonata 2 hoor ik meer ratelen. Dit komt ws. omdat het Raptors zijn. Ze liggen al op de rubbertjes.
Heeft iemand een idee om deze stiller te krijgen? Volgens mij resoneert namelijk -ondanks de rubbertjes- door het geratel van de HDD's toch de hele kast. Elastiekjes zijn niet echt een mogelijkheid omdat de HDD's ingeklemt worden in de kast. Toch resoneert dit behoorlijk mee.

Alle tips zijn welkom! Misschien is het idee om de zijkant van de kast in te pakken met een dempend iets? Moet je dan de matten tot bovenin door laten lopen?

heeft iemand ervaring met deze oplossing icm. een Sonata 2?

P.s. welke Fan raden jullie dan aan om te wisselen ipv. de standaard die op de TX1 zit? Het is een 92 mm fan. Ik weet dat papst goed stil zijn

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 16:06:
Ik vind hem wel behoorlijk stil....en ik moet eerlijk zeggen dat ik de TX2/TX1 erg goed vind koelen.

De HDD's in een Sonata 2 hoor ik meer ratelen. Dit komt ws. omdat het Raptors zijn. Ze liggen al op de rubbertjes.
Heeft iemand een idee om deze stiller te krijgen? Volgens mij resoneert namelijk -ondanks de rubbertjes- door het geratel van de HDD's toch de hele kast. Elastiekjes zijn niet echt een mogelijkheid omdat de HDD's ingeklemt worden in de kast. Toch resoneert dit behoorlijk mee.

Alle tips zijn welkom! Misschien is het idee om de zijkant van de kast in te pakken met een dempend iets? Moet je dan de matten tot bovenin door laten lopen?

heeft iemand ervaring met deze oplossing icm. een Sonata 2?

P.s. welke Fan raden jullie dan aan om te wisselen ipv. de standaard die op de TX1 zit? Het is een 92 mm fan. Ik weet dat papst goed stil zijn
Gewoon een CM UltraSilent is prima... weet niet of die er in 92mm waren.
Pagina: 1