[COMPLEET SYSTEEM] High-end workstation

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Bij ons uit het dorp woont er een jongen, 24 jaar. Heel zijn leven staat al sinds zijn jeugd op zn kop. Het is een goede virend van ons allemaal. Tijdje geleden zijn zn ouders verongelukt. Daarvoor is zn oma aan een erge chronische ziekte overleden. Hij is met zijn werk van een steiger afgevallen en zit nu in de ziektewet. Hij zit nu hele dagen thuis en mensen hier uit het dorp hebben geld ingezameld om deze jongen, een intensief computergebruiker, een nieuwe computer te geven. De jongen is een hele positive ingestelde jongeman, staat altijd klaar voor je. daarom deze eenmalige superactie.

Het gaat om een computer, het budget zit zo rond de 3800 euro. Ik heb het systeem samengesteld. De jongen houd erg van gamen, photoshoppen, video coderen en programeren, vandaar een high-end systeem.

-Hier het lijstje:
Afbeeldingslocatie: http://img338.imageshack.us/img338/9708/lijstjeae4.jpg

-Hieronder volgt de uitleg:

-De chieftec big-tower, Ruime kast genomen voor extra ruimte en het staat niet weg in een high-end gamesysteem. Met oog op toekomst met extra hardware.

-EnerMax 620watt voeding, hierover twijfel ik of het wel de grafischekaart trekt + een quadcore + 4 tal hardeschijven. Verder een goede kwaliteits voeding en stil.

-Intel Core 2 Quad QX6700, Tja een snelheidsduivel is nooit weg, en de 6800 paste niet in ons budget.

-Scythe CPU koeler, voor eventuele overclocking en is erg stil.

-AeroCool 120mm fans Blue led x2, spreekt voor zich denk ik.

-Kingston 4096 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz: Goed en snel geheugen lijkt mij, 4 GB genomen ivb met vista en daarop nog kunnen gamen/photoshoppen en andere zware functionaliteiten van een pc.

-Seagate Barracuda 7200.10, 500 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II 2x: in totaal 1TB aan opslag, lijkt me wel handig want hij is een fanatiek downloader.

-Western Digital Raptor, 150 GB, 10000 RPM, 16 MB, SATA X2: Deze 2 schijven in een Raid-0 opstelling en bootschijf voor vista en games-HD.

-Asus Maximus Formula SE ,Retail : Een echt gamers moederbord met goede overclock functie en met oog op de toekomst, penryn,DDR3,P35

-EVGA Geforce 8800 Ultra SuperClocked,GDDR3, PCI Express x16, 768MB : Het neusje van de zalm qua stand-alone kaart. Geen SLI want dat paste niet in ons budget, maar een Ultra superclocked.

-OEM 3,5 diskettestation, Zwart: Altijd handig met raid instaleren, en voor de prijs hoef je het niet te laten.

-Samsung SH-S183L, Serial ATA150, Zwart, OEM 2x: 2 branders met sata aansluiting, voor het prijs verschil tussen lezer en brander hoef je het niet te laten. Nu kan je 2 dingen tegelijk branden, handiger.

-Creative X-Fi XtremeGamer: Voor dat extra beetje geluids kwaliteit in games.

-Logitech G15 Gaming Keyboard, Zwart, Retail: Een gamers toetsenbord met handige sneltoetsen en een handig schermpje.

-Razer Copperhead,Anarchy Red: Goede gamersmuis,

-Samsung SyncMaster 206BW: een superscherm, mooi design, goede prestaties.

-Microsoft Windows Vista Business 64bit,BOX, Nederlands, toch windows vista maar ik denk dat hij zelf naast vista nog XP instaleer, wel de 64 BIT voor de toekomst.

-----------------------

Dit was mijn lijstje, ik hoor graag eventuele veranderingen en/of commentaar, kritiek en alternatieven.

MVG Namen de buurt

Bedankt,

• Bebob_NL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-08 16:54
Zou je bij zo'n monster systeem niet gaan voor een prachtige (Dell/Sony/Whatever) 24" TFT. Bij photoshoppen en programmeren heb je eigenlijk nooit genoeg pixels op je scherm :).
Verder hulde voor de actie _/-\o_

Specs: Antec Sonata III 500Watt, Asus P5k, C2D E6750 @ 400*8, 2GB DDR6400 OCZ 4-4-4-12, XFX GeForce 8800GTS/640MB (stock), 120GB WD PATA, 320GB Seagate PATA, 750GB WD SATA, IIyama Vision Master Pro 450.

Verwijderd

offtopic: Vet dat jullie dat voor die jongen doen ;).

To The Point:

64Bit Windows Heeft niet echt een chille driver ondersteuning let daar goed op.
Neem je 32 bit dan wordt 4 gb niet echt goed benut.

verder is het systeem topie

Verwijderd

Dit vind ik nou een mooie actie jongens! Verder niks op aan te merken, alleen misschien een 32Bit OS. En dit geheugen is wel erg duur he ?

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 08:59
Ik zou zeker iets inleveren voor een grotere monitor, of zelfs een dual monitor setup.

Is dat mobo (evengoed) niet een beetje overkill? Misschien kan je beter een dedicated raid controller kopen dan.

En waarom een geluidskaart? Zonder speakers?

[ Voor 10% gewijzigd door HammerT op 13-09-2007 21:19 ]

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 12:34

Copycat

Stamgast @ HGGCT

D'r staat ook een boxed Q6700 in de prijslijst voor €499. Lijkt me een stuk betere optie. Verder kun je van bepaalde onderdelen nog aardig wat afhalen en van dat geld extra randapparatuur aanschaffen (laserprintertje, speakers, scanner oid.)

Dat moederbord is bv. al belachelijk duur !! (of komt hij echt goed uit de reviews :? )

En ik weet niet of het een verrassing is maar misschien kun je de behuizing in overleg met die jongen doen ? Want ook al mag je een gegeven paard niet in de bek kijken, je zou mij niet blij maken met dat gedrocht NOFI.

[ Voor 25% gewijzigd door Copycat op 13-09-2007 21:32 ]

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Persoonlijk zou ik een q6600 nemen ipv een qx6700, het verschil in snelheid merk je echt niet. Maar het verschil in geld echt wel, is die 200MHz echt €500 waard?

Moederbord kan ook wel goedkoper, gigabyte ds4 moet aan al zijn eisen voldoen en spaart toch aardig wat geld.

Ipv 2x2GB kan je beter 4x1GB kopen spaart geld, en boven 4GB ga je echt nog niet gebruiken. Haal gewoon die €100 2GB setjes, en steek dat geld in iets anders.

Van het geld dat je met bovenstaande bespaart wat denk ik rond de €700 ligt, kan je misschien een 24" monitor doen? Lekker groot scherm is voor photoshop etc altijd handig. Een leuk tvkaartje erbij is ook altijd leuk. Imho heb je aan deze dingen meer dan een 200MHz snellere cpu of een overdreven mobo wat niet gebruikt word.

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:15
Als ik die jongen was, dan zou je me een groter plezier doen door me het systeem zelf te laten samenstellen.

Natuurlijk is dit een prachtig initiatief _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Nou, hier heb je een alternatief :+
Er valt veel te zeggen over je keuzes, zal daar (nog) niet op ingaan. Laten we eerst onze medetweakers aan het woord :>

Afbeeldingslocatie: http://img401.imageshack.us/img401/3782/systeemgrootxv8.jpg

Totaal = € 3575,79

[ Voor 5% gewijzigd door Madrox op 14-09-2007 00:47 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-09 07:13

Haan

dotnetter

Ik ben het ook zeker eens dat je met zo'n budget en high-end systeem echt wel ruimte moet maken voor een tweede monitor, juist met Photoshop, videobewerken en programmeren is dat ontzettend handig. De processor ligt het meest voor de hand om een stapje terug te doen ten gunste van een tweede monitor.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Los dat het systeem natuurlijk fantastisch is, en dat het fantastisch is dat jullie wat voor hem terug willen doen, is 3800 euro voor een PC echt veel te veel.
Ik bedoel 1x 8800 GTX en veel goedkoper geheugen, een 'normaal' moederbord en een Q6600 kan je nog steeds alle spellen voluit spelen en daar zal hij echt net zo blij mee zijn.

Voor 2000E kan je ook een dijk van een systeem samenstellen wat net zo goed zal werken. (kijk de best buy van September eens) klik voor het mandje
Je zou het nog tot 2500 kunnen verhogen, bijv door het toevoegen van 2x75 Gb Raptors in RAID-0, een TV kaart.

Hou je ~1800(!) euro over, waar je echt een aantal nuttigere zaken voor kan kopen. Kan je denken aan:

- aantal leuke spellen die hij graag speelt, zodat hij ook online kan spelen.
- AIO scanner/printer
- externe hardeschijf
- een 32" LCD Tv

en andere praktische zaken die niet computer gerelateerd zijn en dan allemaal binnen het budget!

Ik zou daar zeker even over nadenken.

[ Voor 73% gewijzigd door Kurios op 14-09-2007 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HammerT schreef op donderdag 13 september 2007 @ 21:17:
Ik zou zeker iets inleveren voor een grotere monitor, of zelfs een dual monitor setup.

Is dat mobo (evengoed) niet een beetje overkill? Misschien kan je beter een dedicated raid controller kopen dan.

En waarom een geluidskaart? Zonder speakers?
Bedankt voor je reactie,

een geluidskart omdat ik van familie weet dat hij nog niet zo lang geleden een stereoset gekocht heeft. En hij is een games dus die zal wle een headset hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kurios schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 01:04:
Los dat het systeem natuurlijk fantastisch is, en dat het fantastisch is dat jullie wat voor hem terug willen doen, is 3800 euro voor een PC echt veel te veel.
Ik bedoel 1x 8800 GTX en veel goedkoper geheugen, een 'normaal' moederbord en een Q6600 kan je nog steeds alle spellen voluit spelen en daar zal hij echt net zo blij mee zijn.

Voor 2000E kan je ook een dijk van een systeem samenstellen wat net zo goed zal werken. (kijk de best buy van September eens) klik voor het mandje
Je zou het nog tot 2500 kunnen verhogen, bijv door het toevoegen van 2x75 Gb Raptors in RAID-0, een TV kaart.

Hou je ~1800(!) euro over, waar je echt een aantal nuttigere zaken voor kan kopen. Kan je denken aan:

- aantal leuke spellen die hij graag speelt, zodat hij ook online kan spelen.
- AIO scanner/printer
- externe hardeschijf
- een 32" LCD Tv

en andere praktische zaken die niet computer gerelateerd zijn en dan allemaal binnen het budget!

Ik zou daar zeker even over nadenken.
Je hebt gelijk, ik zal nog is wat uitdraaien. momentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Madrox schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 00:45:
Nou, hier heb je een alternatief :+
Er valt veel te zeggen over je keuzes, zal daar (nog) niet op ingaan. Laten we eerst onze medetweakers aan het woord :>

afbeelding

Totaal = € 3575,79
Bedankt, maar ik denk dat ik een systeem ga samenstellen met dan nog een ander kado erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lullebakman schreef op donderdag 13 september 2007 @ 22:56:
Als ik die jongen was, dan zou je me een groter plezier doen door me het systeem zelf te laten samenstellen.

Natuurlijk is dit een prachtig initiatief _/-\o_
Ja maar dan gaat de verassing eraf, ik bedoel; gamen, photoshoppen enzo kan met 1 van de beste hardware toch goed genoeg, wat valt er dan nog te kiezen als je bijna het beste he?. Maar erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Copycat schreef op donderdag 13 september 2007 @ 21:27:
D'r staat ook een boxed Q6700 in de prijslijst voor €499. Lijkt me een stuk betere optie. Verder kun je van bepaalde onderdelen nog aardig wat afhalen en van dat geld extra randapparatuur aanschaffen (laserprintertje, speakers, scanner oid.)

Dat moederbord is bv. al belachelijk duur !! (of komt hij echt goed uit de reviews :? )

En ik weet niet of het een verrassing is maar misschien kun je de behuizing in overleg met die jongen doen ? Want ook al mag je een gegeven paard niet in de bek kijken, je zou mij niet blij maken met dat gedrocht NOFI.
Ik vond die buhuizing er wel professioneel uitzien, ik zal nog is wat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2007 @ 21:11:
offtopic: Vet dat jullie dat voor die jongen doen ;).

To The Point:

64Bit Windows Heeft niet echt een chille driver ondersteuning let daar goed op.
Neem je 32 bit dan wordt 4 gb niet echt goed benut.

verder is het systeem topie
bedankt, word aangepast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, ik heb nog iets staan samenstellen, ik heb mer prestatie per euro gerekend en kwam op een aanzienlijk lager bedrag uit. Ik heb een Q6600 alleen die kan overgeclockt worden met de Scythe Mugen. Ik heb 2 GB corsair geheugen omdat ik 32 Bit versie van vista heb (Business). Ik heb 2 samsungs schermen. En ik kwam op een bedrag uit waardoor ik ook nog een laptop erbij kon invoegen.

lijstje:
Afbeeldingslocatie: http://img523.imageshack.us/img523/3937/lijstje2xf4.jpg

Laat het maar weten, ik denk zelf dat de jongen hier meer aan heeft.

Ben nu weg, 's avonds weer thuis.

MVG Dreamluc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

TS waarom kies je voor de Business versie van Windows Vista? Zou de Home Premium of Ultimate niet een betere keuze zijn, met het oog op de multimedia gerichte zaken?

Linkje (verschillen Vista versies) : http://www.microsoft.com/...ista/editions/choose.mspx

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 07:58:
Zo, ik heb nog iets staan samenstellen, ik heb mer prestatie per euro gerekend en kwam op een aanzienlijk lager bedrag uit. Ik heb een Q6600 alleen die kan overgeclockt worden met de Scythe Mugen. Ik heb 2 GB corsair geheugen omdat ik 32 Bit versie van vista heb (Business). Ik heb 2 samsungs schermen. En ik kwam op een bedrag uit waardoor ik ook nog een laptop erbij kon invoegen.

lijstje:
[afbeelding]

MVG Dreamluc
2x 20 inch schermen zou ik niet doen. 20" breedbeeld schermen zijn eigenlijk wat klein in effectieve hoogte. 1x 22" of misschien zelfs wel een 24" breedbeeld. Dan heb je echt geen 2 monitoren nodig.

Waarom niet een 30" Dell TFT? Dan heb je echt een wow-factor.

Ik bedoel te zeggen: ga niet dingen extreem duur of dubbel kopen, om maar tot het budget te komen. Die laptop die er nu bijzit? Wie gaat er op een mindere laptop werken, als je zo'n dijk van een computer tot je beschikking hebt.:)
Koop er dan liever wat losse dingen bij zoals een degelijke printer( met wat extra inkt).

Daarnaast zou ik ook een 'normale' 8800 GTX nemen. Die XXX loopt wel iets sneller, maar dat merk je echt amper tov van een 8800 GTX van 445 euro. Die je nu hebt uitgekozen kost maar liefst 590 euro en dat scheelt toch weer 150 euro! En dat voor een 2% meer performance.

[ Voor 26% gewijzigd door Kurios op 14-09-2007 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr A
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-03 11:48
Eens met _dune_. Ik denk dat Home Premium een betere keuze is gezien het feit dat Business editie bepaalde multimedia zaken mist.

Verders niet zo veel op te merken over de rest, ziet er goed uit.

ps Geweldig dat jullie dit voor die jongen regelen, top _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
silmaril8 schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 14:36:
Zijn ouders verongelukt, zijn oma een chronische dodelijke ziekte en hij ook verongelukt?
Jij bent 14 jaar en de mensen uit jouw dorp laten jou een pc hun 4000 euro samenstellen?
Ik geloof er helemaal niks van ;)

edit: en daar komt ook nog eens bij dat je de edit knop [afbeelding] niet weet te vinden...
Erg hulpvolle oplossing, ik ben inderdaad 14 maar mijn vader regelt alles. Aangezien jij het niet gelooft, hou je er dan lekker buiten. Ik bedoel, waarom zou ik zomaar iets op tweakers zetten?

god..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou voor wat goedkopere spullen gaan. De QX6700 vervangen door een Q6600 of anders zelf een E6750 oid. De 8800Ultra vervangen door een 8800GTX. Met het geld dat je overhoud kan je later nog dingen upgraden. Nu geef je veel te veel geld uit voor een erg kleine prestatiewinst.

Als de PC over anderhalf jaar niet alle spellen meer speelt doe je er een nieuwe videokaart in en CPU en kan ie weer erg lang mee. Nu het beste van het beste kopen is zonde van het geld. Als die gast over een tijd nog wat kan upgraden heeft ie veel langer plezier van de PC.

Edit: 4GB RAM zou ik nog niet doen. Aan een striker extreme heb je al helemaal niets, behalve dat ie erg duur is voor dingen die je toch niet gebruikt.

Met zo'n budget zou ik de Creative speakers vervangen door de Logitech Z-5500.

[ Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 14-09-2007 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 07:58:

lijstje:
[afbeelding]

MVG Dreamluc
leuke actie

paare dingen,

-kast, neem een antec p192, ziek er nog strakker uit.
-skip de raptors, 200 euro voor wat snellere HD's vind ik overkill voor een 3600 euro pc
-met het geld van een raptor koop je een asus striker extreme
-andere raptor wordt een 8800 ultra

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2007 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:48

Thandor

SilverStreak

Dit soort topics voldoen niet aan CSL Beleid :o. In het beleid zelf staat een HOWTO, daar moet je toch aardig mee uit de voeten kunnen :). Let overigens op - zoals inmiddels wel duidelijk is - dat je niet voor de allerduurste onderdelen moet gaan, het is leuk om het snelste model te hebben maar minder leuk om €500,- voor slechts een paar procent sneller uit te geven :).

Overigens wil ik je ook even wijzen op de edit-knop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif). Het is verre van handig om meerdere reacties van dezelfde gebruiker onder elkaar te lezen, dit kan prima in één reactie ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.