Ik heb een probleem dat ik geen startmenu meer heb. Alleen places, system en quit doen het nog, maar verder alle applications zijn verdwenen. Dit is sinds mijn hele partitie vol was geschreven en er geen ruimte meer was om naar de schijf toe te schrijven. Ik heb nu inmiddels weer genoeg ruimte op deze partitie, maar de applications in het startmenu zijn allemaal weg. Voor de rest werkt alles op mijn pc nog wel. En als ik via het control-center 'main menu' probeer op te starten om de applications weer in het menu te zetten wordt dit programma niet opgestart. Het probleem is ontstaan toen de partitie volraakte, maar omdat ik verder geen expliciete foutmelding krijg kan ik het niet oplossen. Wat kan ik nog verder proberen en in welke logs zouden eventuele foutmeldingen kunnen staan?
Die menu items zouden in /usr/share/applications/ moeten staan. Wat geeft
bij jou?
ls /usr/share/applications/
bij jou?
Alle applications zijn er nog gewoon en in de .xsession-errors zie ik ook niks dat met het probleem te maken zou kunnen hebben. Ik zat meer te denken aan een excutable of een configuratiebestand van het gnomemenu dat beschadigd geraakt is, omdat er niet naartoe geschreven kon worden toen de hele partitie vol was geschreven.
Anders moet je even recoveren met de installatie-cd van Ubuntu.Waster schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 13:52:
Alle applications zijn er nog gewoon en in de .xsession-errors zie ik ook niks dat met het probleem te maken zou kunnen hebben. Ik zat meer te denken aan een excutable of een configuratiebestand van het gnomemenu dat beschadigd geraakt is, omdat er niet naartoe geschreven kon worden toen de hele partitie vol was geschreven.
Ik ben helemaal geen stagiair
Dus /usr/share/applications staat nog vol met (pak-em-beet 100 ofzo) .desktop files?
Gnome houdt die directory in de gaten voor wijzigingen, je kan proberen of Gnome daar nog op reageert.
Met deze commandos (uitvoeren als root) verplaats je al die .desktop files naar /root/applications-backup, en weer terug. Als Gnome deze directory nog gewoon in de gaten houdt dan zal Gnome denken "Hee, nieuwe menu entries", en ze toevoegen aan je menu.
Als je wil kun je eerst een backup maken van /usr/share/applications/, voor de zekerheid. Dit kan gewoon als user met Nautilus.
Gnome houdt die directory in de gaten voor wijzigingen, je kan proberen of Gnome daar nog op reageert.
# mkdir /root/applications-backup/ # mv /usr/share/applications/* /root/applications-backup/ # mv /root/applications-backup/* /usr/share/applications/ # rmdir /root/applications-backup/
Met deze commandos (uitvoeren als root) verplaats je al die .desktop files naar /root/applications-backup, en weer terug. Als Gnome deze directory nog gewoon in de gaten houdt dan zal Gnome denken "Hee, nieuwe menu entries", en ze toevoegen aan je menu.
Als je wil kun je eerst een backup maken van /usr/share/applications/, voor de zekerheid. Dit kan gewoon als user met Nautilus.
Alacarte doet het dus ook niet meer, maar het is welis handig om te runnen, want ik krijg wel wat foutmeldingen in terminal waar we misschien wat verder mee kunnen komen.
Op zich kan ik dat wel doen, maar ik heb ondertussen al genoeg nieuwe applications geinstalleerd die er ook niet bij zijn gekomen.
@GWX
Dat is een idee, maar hoe moet ik dat doen. Ik wil niet een hele nieuwe install uitvoeren. De installcd is geen rescuecd die uit zichzelf aangeeft om de fouten te herstellen.
@deadinspaceTraceback (most recent call last):
File "/usr/bin/alacarte", line 36, in <module>
main()
File "/usr/bin/alacarte", line 32, in main
app = MainWindow(datadir, version, sys.argv)
File "/usr/lib/python2.5/site-packages/Alacarte/MainWindow.py", line 49, in __init__
self.editor = MenuEditor()
File "/usr/lib/python2.5/site-packages/Alacarte/MenuEditor.py", line 36, in __init__
self.__loadMenus()
File "/usr/lib/python2.5/site-packages/Alacarte/MenuEditor.py", line 46, in __loadMenus
self.applications.dom = xml.dom.minidom.parse(self.applications.path)
File "/usr/lib/python2.5/site-packages/_xmlplus/dom/minidom.py", line 1915, in parse
return expatbuilder.parse(file)
File "/usr/lib/python2.5/site-packages/_xmlplus/dom/expatbuilder.py", line 926, in parse
result = builder.parseFile(fp)
File "/usr/lib/python2.5/site-packages/_xmlplus/dom/expatbuilder.py", line 211, in parseFile
parser.Parse("", True)
xml.parsers.expat.ExpatError: no element found: line 1, column 0
Op zich kan ik dat wel doen, maar ik heb ondertussen al genoeg nieuwe applications geinstalleerd die er ook niet bij zijn gekomen.
@GWX
Dat is een idee, maar hoe moet ik dat doen. Ik wil niet een hele nieuwe install uitvoeren. De installcd is geen rescuecd die uit zichzelf aangeeft om de fouten te herstellen.
Ik heb eindelijk een screenshot van het probleem. Boven Places in het menu horen nog alle applications en submenu's en add/remove, maar deze zijn allemaal verdwenen.

link

link
Je kan de cd wel als rescuecd gebruiken geloof ik, maar hoe/wat weet ik niet (gebruik zelf geen Ubuntu meer). Anders is een nieuwe installatie wellicht sneller en beter, dan weet je zeker dat je vandaag nog een werkende pc hebt.Waster schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 16:15:
Alacarte doet het dus ook niet meer, maar het is welis handig om te runnen, want ik krijg wel wat foutmeldingen in terminal waar we misschien wat verder mee kunnen komen.
[...]
@deadinspace
@GWX
Ik ben helemaal geen stagiair
Ik vraag me trouwens af of je dit probleem ook hebt als je een nieuwe gebruiker aanmaakt en daarmee inlogt? Daaruit kunnen we in ieder geval concluderen of het een system-wide probleem is, of iets met je user files.
Hoe heb je die nieuwe applicaties geinstalleerd? Via de package manager?Waster schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 16:15:
Ik ben in veilige modus ingelogd en toen bleek ik wel een menu te hebben. Daarna in mijn eigen account nog steeds geen menu. Toen kwam ik tot de conclusie dat er in ieder geval geen excutables beschadigd waren geraakt. Toen heb ik geprobeerd configuration files uit mijn home directory te verwijderen en het probleem zat hem in de map ~/.config/menus
In ieder geval is het probleem gefixt, al had ik wel een foutmelding verwacht, zeker bij een distributie als Ubuntu.
In ieder geval is het probleem gefixt, al had ik wel een foutmelding verwacht, zeker bij een distributie als Ubuntu.
Pagina: 1