Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[VB2005EE] OOo Calc aanspreken en bewerken

Pagina: 1
Acties:

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Medetweakers,

eerst en vooral wil ik duidelijk stellen dat ik niet veel afweet van programmeren. Ik heb daar vroeger wel wat van gezien in VB6 en nu zou ik graag terug wat simpele en kleine programma'tjes maken voor thuisgebruik.

Wat ik wil bereiken:

Ik zou graag calc openen (van openoffice.org) vanuit Visual Basic 2005 Express Edition.

Nu weet ik dat je voor excel de reference excel moet toevoegen om op die manier dan een nieuwe instantie te maken van excel.
Probleem is dat ik hier geen excel heb maar openoffice.org en dat ik geen reference vind voor OOo of calc.

Ik heb mij al dood zitten zoeken achter hoe je in godsnaam calc kunt openen en cellen bewerken.
Het programma starten lukt wel via de shell maar dan kan je er nog altijd niets mee doen.

Ik heb de SDK gedownload en die bestanden geïnstalleerd maar ik vind nergens in VB2005EE hoe je nu die reference moet aanduiden om een nieuwe instantie te maken.

Weet iemand hier toevallig enige raad? :'(
Kan gelijk moeilijk Office gaan kopen voor een beetje te kunnen experimenteren hé :S

Nogmaals, ik ben een echte beginneling dus spaar mij een beetje hé :Y)

Thx

Simke

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:45

TeeDee

CQB 241

Wil je gewoon Calc opgestart hebben vanuit je programma?
- Kijk dan eens naar System.Diagnostics.Process

En anders heb je misschien hier wel wat aan.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Simke
TeeDee schreef op donderdag 13 september 2007 @ 20:41:
Wil je gewoon Calc opgestart hebben vanuit je programma?
- Kijk dan eens naar System.Diagnostics.Process

En anders heb je misschien hier wel wat aan.
Woow ik versta er dus idd de ballen van :N (van die code uit de link hé)

Ik wil gewoon calc kunnen starten, cellen inlezen, waarden invullen en zo...

Er is dus blijkbaar geen eenvoudige manier om calc te "manipuleren" zoals dat is met excel?

Daar zeg ik gewoon:
dim excel as new excel.application

en dan vb als ik op een knop druk excel.visible = true
en dan wa cellen lezen en zo
uiteraard nadat ik bij de references excel aangeduid heb, en het is hier dat ik mij afvraag of dat zo simpel kan met calc ook :Y

Simke

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 23:34

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

Nee, dat gaat niet. OOo moet je benaderen via COM en UNO in .Net als ik me niet vergis. MS heeft voor zijn eigen office suite allemaal prachtig mooie klassen gemaakt daarvoor, al mankeert daar ook nog wel eea aan als ik mijn collega hoor wanneer ie weer eens met onze office plugin bezig is ;)

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Geen idee of het werkt, maar je zou eens kunnen kijken in de Mono-classes of daar wél handige classes inzitten voor OOo-manipulatie.

• Simke
NetForce1 schreef op donderdag 13 september 2007 @ 22:12:
Nee, dat gaat niet. OOo moet je benaderen via COM en UNO in .Net als ik me niet vergis. MS heeft voor zijn eigen office suite allemaal prachtig mooie klassen gemaakt daarvoor, al mankeert daar ook nog wel eea aan als ik mijn collega hoor wanneer ie weer eens met onze office plugin bezig is ;)
Aha, oké...
dan vrees ik dat dat een beetje te ver gaat voor mij :+
Denk dat ik wel eens een office-versie zal gaan halen binnenkort...

En Harm, nu ga je misschien lachen of zo maar ik weet begot niet wat mono-classes zijn (even gegoogled maar niet veel wijzer geworden; ook even in de helpindex van VB2005 maar ook niets gevonden).

Simke

• MLM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-03-2023

MLM

aka Zolo

mja, Mono is een open-source implementatie voor .NET, dat ook op Linux draait (dacht ik). Ik denk niet dat je dat zowiezo gaat lukken in VS2005, die heeft geen mono-support dacht ik... (zou kunnen dat het onderhand anders is btw)

-niks-

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Mono_Integration

Mono kan ook gebruikt worden onder Windows, maar of het in Visual Studio werkt, weet ik niet. Het lijkt me echter wel waard om het uit te proberen gezien bovenstaande link waar een Mono-programma gebouwd wordt dat een OOo-spreadsheet bouwt. Het lijkt dus te doen wat je zoekt. Maar goed, bekijk het eens :) .

• Simke
Harm schreef op donderdag 13 september 2007 @ 23:49:
http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Mono_Integration

Mono kan ook gebruikt worden onder Windows, maar of het in Visual Studio werkt, weet ik niet. Het lijkt me echter wel waard om het uit te proberen gezien bovenstaande link waar een Mono-programma gebouwd wordt dat een OOo-spreadsheet bouwt. Het lijkt dus te doen wat je zoekt. Maar goed, bekijk het eens :) .
Oké, thx iedereen :)
Ga vandaag die link eens goed bekijken en dan dit weekend een beetje proberen en hopen dat ik iets van resultaat krijg :Y)

Simke

Pagina: 1