[GPU cooling] Paar vragen omtrent Ati x1650Pro cooling

Pagina: 1
Acties:

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-01 13:27

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Hallo luitjes

Ik wil een nieuwe ventilator op mijn x1650pro (AGP-versie, en is van Sapphire) zetten, omdat de standaard cooler echt slecht presteert, te weten 41 idle, en 60 + graden stressed, met pieken van 67. Ook komt hij na het gamen nooit meer onder de 45 graden als ik idle, de pc moet eerst tijdje uitstaan zodat hij afkoelen kan.

Ook bij het overklokken van het zootje, en dan voornamelijk het geheugen, krijg ik zeer snel artifacts. Volgens de standaard specificaties hoort de kaart op 600 core / 700 mem te draaien, maar zodra het geheugen hoger dan 688,50 mhz wordt gezet krijg ik artifacts. De core kan ook amper verhoogd worden zonder exotische temperaturen in mijn kast te krijgen.

Als oplossing voor deze problemen ben ik van plan de volgende dingen te gaan doen met mijn gravies' kaartje:

- Zalman VF900-Cu (led) VGA cooler
- Zalman VGA RHS1 blokjes voor mijn VGA Memory
- Antec VCool Slot Cooler (voor koele lucht langs koelblokjes)

Vraag 1
De Zalman VF900-Cu past wel op mijn x1650pro? Op de compatibility lijst staat x1600 series, maar ik weet niet of ze daar dus alleen x1600 mee bedoelen of ook x16**.

Vraag 2
Zijn de zalman koelblokjes van enig nut en/of zijn er betere opties? En gaan ze wel naast de VF900 passen ivm de lange vinnen van de cooler?

Vraag 3
De antec VCool slot cooler is een koeler die in een PCI insteekslot wordt geschoven en daarbij 2 sloten inneemt, wat mij niet uitmaakt daar ik ruimte genoeg heb in mijn kast. Ik wil weten of deze koeler, die een intake versie is en dus de kast IN-blaast, niet mijn VF900 gaat tegenwerken. In andere woorden, blaast mijn VF900 van de GPU áf, of zuigt hij juist lucht aan? En zal de VCool slot cooler veel helpen bij het koelen van o.a. mijn GPU memory door er tegenaan te blazen?

Bij voorbaat dank, indien nodig zal ik later foto's plaatsen van uiterlijk van mijn x1650pro.

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Verwijderd

als je een zalman vf900 bestelt zit de koelblokjes er bij

Verder de zalman koeler is zo gemaakt dat die gelijk de koeling koelt van het geheugen
De slot koeler die jij wilt kopen die zuigt dus als je die gelijk bij je videokaart zet krijg je vga koeler juist minder lucht.

Verder 60garden is een mooie temp voor je videokaart .
De kaarten mogen met gemak 80\90graden worden zonder problemen

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2007 18:08 ]

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Koelblokjes inbegrepen? Zal het zodadelijk even controleren, bedankt voor het melden :)

Maar jij zegt dat de zalman zo gemaakt is dat hij dus ook gelijk over het geheugen heen blaast.. kan ik hieruit opmaken dat de zalman lucht aantrekt langs zijn eigen as, en dat het dan op de videokaart 'botst' en dan alle kanten op gaat langs de videokaart heen? Dan kan de slot cooler wel van pas komen, want die zorgt juist voor aanvoer van lucht (intake fan, dus de fan blaast zuigt lucht aan van buiten de kast.)

@ de graden: ik vind dat het veel lager kan, en het is niet alleen de temperatuur maar ook de cirkelzaag imitatie waar ik nu genoeg van heb :D

[ Voor 13% gewijzigd door Murk op 13-09-2007 19:54 ]

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-01 11:05
Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2007 @ 18:06:
als je een zalman vf900 bestelt zit de koelblokjes er bij

Verder de zalman koeler is zo gemaakt dat die gelijk de koeling koelt van het geheugen
De slot koeler die jij wilt kopen die zuigt dus als je die gelijk bij je videokaart zet krijg je vga koeler juist minder lucht.

Verder 60garden is een mooie temp voor je videokaart .
De kaarten mogen met gemak 80\90graden worden zonder problemen
Koeling koelt van het geheugen... :')

Verwijderd

als je alleen al de zalman zal plaatsen zal je al dik 10graden er af kunnen halen van je temp.
maar dan nog? hij word niet te heet.
En vergeet niet elke fan die je bij plaast is 2db meer geluid
Je heb dus kans dat je meer herrie kan krijgen dan je eerst had

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
@ omgwtfbbq: post iets zinnigs, of houdt anders je mond.

@ sb: Dat van de koelblokjes klopt inderdaad, dus dat scheelt mij weer een aantal euro's. Ik weet echter nog steeds niet welke kant de VF900 op blaast?

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Ik zal mijn vraag even beter formuleren

De VF900 zuigt dus lucht aan van bovenaf (gezien in een pc kast, is dit dus van onderaf), en de Antec vcool slot cooler blaast lucht in de richting van de VF900, dus als het goed is helpt hij deze alleen maar. Maar is de slot cooler echter een goede toevoeging aan de Zalman? Is het zijn geld enigszins waard doordat hij over de hele kaart heen blaast?

[ Voor 12% gewijzigd door Murk op 16-09-2007 10:39 ]

Verwijderd

Murk schreef op zondag 16 september 2007 @ 10:38:
Ik zal mijn vraag even beter formuleren

De VF900 zuigt dus lucht aan van bovenaf (gezien in een pc kast, is dit dus van onderaf), en de Antec vcool slot cooler blaast lucht in de richting van de VF900, dus als het goed is helpt hij deze alleen maar. Maar is de slot cooler echter een goede toevoeging aan de Zalman? Is het zijn geld enigszins waard doordat hij over de hele kaart heen blaast?
Ik vind zelf van niet.
De zalman koeler is al voldoende aangezien je nu al op een mooie graden zit.
Als je echt goed wilt doen kan je beter een nieuwe pc kast kopen waar van het bord omgedraait word.
Zodat de vga koeler niet naar beneden maar naar boven toe gaat (warmte stijg op)
Dit alleen al zorgt er voor dat een videokaart dik 10graden minder word met de huidige koeler.

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Lol :D

Ooit aan gedacht dat CPU koeler dan onderin komt te zitten, en dat warmte daarvan richting intake van je kast kan worden geblazen of zelfs tegen je vga kaart aan kan komen..

Lijkt me desalniettemin wel een goed idee, bestaat dit al?

Verwijderd

Murk schreef op zondag 16 september 2007 @ 13:15:
Lol :D

Ooit aan gedacht dat CPU koeler dan onderin komt te zitten, en dat warmte daarvan richting intake van je kast kan worden geblazen of zelfs tegen je vga kaart aan kan komen..

Lijkt me desalniettemin wel een goed idee, bestaat dit al?
Ja ik heb een enermax server kast waar de moederbord op zijn kop zit
De cpu zelf heeft een fanduck systeem met 2x12cm fans. (gesloten)
Cpu is dus lekker koel en warmt de kast niet op.

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Hm ja wil je zo lief zijn om een linkje te poste ofzo dat ik wat kan zien :)

Verwijderd

ze hebben maar een type server met fanduck systeem
http://www.enermax.com.tw...t_cases_detail.asp?PrID=6

Er is ook een zwarte model (heb ik)
Toen voor 160euro bij alternate gehaald. (geen voeding)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2007 23:44 ]

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Ik bump nog even, want de VCool slot cooler blijkt volgens ten minste 3 reviews niet minder dan 4/5 graden van je GPU-temperatuur af te halen. Dit op de high setting, en dan maakt hij niet veel meer lawaai dan een 120mm fan op 5 volt.

Vandaag of morgen, wanneer cool-prices er zin in heeft :X , komt mijn eigen slot cooler binnen en zal ik wat eigen temps posten. Is vooral een extreem handig ding als je ramsinks op je grafische kaart hebt gepositioneerd :)

Links naar reviews (allemaal uit 2005, dat wel)
http://techgage.com/article/antec_vcool_video_card_cooler/
http://www.legitreviews.com/article.php?aid=223
http://www.velocityreview...tec-VCool-Slot-Cooler.php

Lijkt me toch handig voor mensen om te weten dat je voor 10 tot 20 euro met een simpele uitbreiding de grafische kaart nog flink kunt ontzien, zonder daarvoor aan de kaart zelf te hoeven zitten, vandaar dus dat ik dit nog even post ;)

Pagina: 1