RAID5 nemen en later mobo+cpu vervangen, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:22
Ik zit na te denken om nu een S-ATA RAID controller te nemen om hier vervolgens een RAID5 set op te draaien met 4 schijven (geen OS, komt alleen normale data op).
En nu vraag ik me af of het mogelijk is om later het moederbord te vervangen inc. cpu.

Ik denk namelijk dat de RAID5 configuratie dan verloren zal gaan.. Of kan een beetje (redelijk goedkope) RAID controller zoiets automatisch weer oppakken? Of is het mogelijk om een bestaande RAID configuratie terug te plaatsen zonder data verlies?

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Staat helemaal los van elkaar. Dus ja, je kunt moederbord, cpu, geheugen whatever wisselen, zolang de raid controller zelf en de schijven hetzelfde blijven. Je zou zelfs je boot partitie kunnen verhuizen naar de raid controller zodat je niet eens windows opnieuw hoeft te installeren bij het wisselen van moederbord (krijgt wel een hoop nieuwe hardware te zien natuurlijk).

Als je een beetje zelf had nagedacht dan wist je dit ook wel te achterhalen. Waarom zou er iets mis moeten gaan?

Ik zelf verhuis een 4TB array op een Promise EX8350 al naar z'n vierde moederbord.

[ Voor 11% gewijzigd door Dukey op 13-09-2007 16:19 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als je gebruik maakt van een onboard RAID controller is het natuurlijk een ander verhaal, dan is het wisselen van moederbord alleen mogelijk als je nieuwe moederbord dezelfde RAID-controller heeft.

In deeze zin staan drie fauten

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:19
Vaudtje schreef op donderdag 13 september 2007 @ 16:21:
Als je gebruik maakt van een onboard RAID controller is het natuurlijk een ander verhaal, dan is het wisselen van moederbord alleen mogelijk als je nieuwe moederbord dezelfde RAID-controller heeft.
Is ook niet helemaal waar, kwam laatst nog ergens een link tegen (kan nu even niet vinden) dat ze getest hadden om raid arrays van diverse onboard controllers naar elkaar te verplaatsten, ging nog redelijk vaak goed.

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Dukey schreef op donderdag 13 september 2007 @ 16:17:
Als je een beetje zelf had nagedacht dan wist je dit ook wel te achterhalen. Waarom zou er iets mis moeten gaan?
wat is dit nou weer voor kut antwoord; Exact wat je de laatste tijd hier op dit forum kunt verwachten "UTFS, weet je dat zelf niet"

Hij snapt zelf ook wel dat mobo en proc er niets mee te maken hebben, maar wat als je een andere array controller neemt ? on-board ?

Mijn ervaring is, dat zelfs al heb je een identieke Raid-controller terug, het soms niet helemaal vanzelf gaat (denk met name om volgorde van schijven aansluiten etc etc.

Verwijderd

sig69 schreef op donderdag 13 september 2007 @ 16:23:
[...]

Is ook niet helemaal waar, kwam laatst nog ergens een link tegen (kan nu even niet vinden) dat ze getest hadden om raid arrays van diverse onboard controllers naar elkaar te verplaatsten, ging nog redelijk vaak goed.
"redelijk vaak goed".. wil jij daar je data set aan toevertrouwen.. toeval ?

de vraag is dan: Hoe weet je wat wel en niet werkt bij een calamiteit.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2007 @ 16:32:
[...]
wat is dit nou weer voor kut antwoord; Exact wat je de laatste tijd hier op dit forum kunt verwachten "UTFS, weet je dat zelf niet".
Der word van je verwacht dat je niet als een klein kind alles ligt te vragen en zelf eerst eens wat zelfstudie doet. Een vraag als dit kun je makkelijk zelf beantwoorden, zelfs als je de hardware niet eens in bezit hebt.
Hij snapt zelf ook wel dat mobo en proc er niets mee te maken hebben, maar wat als je een andere array controller neemt ? on-board ?
Dat vraagt ie juist, dus dat snap ie niet!?!!?
Mijn ervaring is, dat zelfs al heb je een identieke Raid-controller terug, het soms niet helemaal vanzelf gaat (denk met name om volgorde van schijven aansluiten etc etc.
Uh de TS heeft het juist erover dat de Raid controller hetzelfde blijft. Waarom kom jij dan met de opmerking "Wat als de controller veranderd"? M.a.w. op deze manier help je de TS niet.

En het precies terug moeten zetten van je schijven ligt bij jouw gebruikte controller, ik kan op mijn Promise zoveel wisselen als ik wil.

[ Voor 14% gewijzigd door Dukey op 13-09-2007 16:56 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Zip McOccup
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 10:04
sig69 schreef op donderdag 13 september 2007 @ 16:23:
[...]

Bedoel je niet toevallig dit artikel van Tom's Hardware Guide?

http://www.tomshardware.c...raid_migration_adventure/

Conclusie was dat de migratie wel redelijk makkelijk verliep, mits je bij hetzelfde merk blijft.
(bijv van ICH7R of ICH8R naar ICH9R)

[ Voor 12% gewijzigd door Zip McOccup op 13-09-2007 23:16 ]

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:19
Juist, dat was 'm. Wist niet meer waar ik het precies gelezen had.

Roomba E5 te koop

Pagina: 1