Statements van de leraar; kloppen deze?

Pagina: 1
Acties:
  • 585 views sinds 30-01-2008

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 10:50
Ik zit nu op MBO ICT beheerder niv 3/4, en we moesten vandaag een PC in elkaar zetten. Dit is natuurlijk geen probleem, ookal deed de leraar alsof het het einde van de wereld betekende als je iets fout deed. Hij zei een paar dingen waarbij ik denk dat het ernstig overdreven is, maar ik wil het toch even zeker weten:

-Is het waar dat koelpasta zeer zwaar kankerverwekend is, als je het op je vingers krijgt?
-Kan de processor in de fik vliegen wanneer je de IHS hebt aangeraakt met je vinger (en er dus een vingerafdruk op zit).
-Je het moederbord aan raakt op sommige plekken, het binnen een jaar veroest is?

Het zullen ongetwijfeld noob vragen zijn, maar ik zou toch graag het antwoord willen weten :).

EDIT: die vingerafdruk op de processor ging eigenlijk om het vet dat je achterlaat. Bij mijn weten bestaan een vingerafdruk uit heel veel vocht en weinig vet, daarom snap ik zijn opmerking niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Moortn op 13-09-2007 15:54 ]

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Lijkt me wat overdreven allemaal :)

Nu had ik al geen hoge pet op van leraren 'ICT beheer' maar dat het zo erg was :/

[ Voor 58% gewijzigd door Gunner op 13-09-2007 15:31 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-05 14:40
- Koelpasta is inderdaad niet zulk gezond spul, maar ik betwijfel of het echt 'zeer zwaar' kankerverwekkend is.

- Nee.

- Je moet wel iets meer doen dan alleen aanraken om ervoor te zorgen dat iets (veel) sneller gaat roesten.

The devil is in the details.

Verwijderd

Idd, koelpasta is ongezond, maar tis niet dat je direct er kanker van krijgt.
Moderne procs clocken zich terug als ze te heet worden dus in de fik vliegen is overdreven. Wat wel klopt is dat je je IHS mooi schoon wil houden voor optimale koeling. Van verroesting heb ik persoonlijk nog nooit gehoord :O.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:16

St@m

@ Your Service

hehe.. wil hij je soms duidelijk maken dat je met handschoentjes moet werken ofzo?
Ik heb iig nog geen kanker, mijn mobo's verroesten niet en mijn processors zijn nog nooit uitgebrand :P

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Moortn schreef op donderdag 13 september 2007 @ 15:29:
-Is het waar dat koelpasta zeer zwaar kankerverwekend is, als je het op je vingers krijgt?
Jup. Daarom is de werkgelegenheid voor ICTers ook zo gunstig, iedereen sterft massaal.

🌞🍃

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zelf bij alle 3 de punte het woordje 'kan' erbij en je hebt een basic US disclaimer :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

-Kan de processor in de fik vliegen wanneer je de IHS hebt aangeraakt met je vinger (en er dus een vingerafdruk op zit).
-Je het moederbord aan raakt op sommige plekken, het binnen een jaar veroest is?
1) Misschien is het geen gezond goedje en moet je t niet inslikken. Maar als het zo kankerverwekkend zou zijn, zouden ze het niet in een winkel mogen verkopen, lijkt mij.
2) De koeling zal minder zijn, maar ik denk dat je explosief zweet nodig hebt om hem te laten ontploffen
3) Weer hetzelfde, zorg er gewoon voor dat je je mobo niet teveel aanraakt.

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:03

Xof

Koelpasta is toch pas kankerverwekkend als je het ook daadwerkelijk in je mond stopt? Anders zou ik al kanker hebben gehad ;)

Rest van de punten is echt dikke onzin.. niet boven je moederbord ademen, want dan komt er wat vocht op en dan gaat het roesten :| [/sarcasm]

Verwijderd

• koelpasta is goed giftig ja, maar kankerverwekkend? zou'k zo nog niet weten
  • nee, hooguit zal de cpu iets warmer worden omdat het vet van je vingers de warmteoverdracht tussen IHS>koelpasta>koelblok iets slechter maakt, maar of je het zelfs maar kan meten van 1 afdruk?
  • veroesten niet nee, maar ja kan wel iets kapot maken door statische electriciteit... als je pech hebt, beste is gewoon om nooit een printplaat aan te raken ergens anders dan aan de zijkanten (of het nu geheugen, grafische kaart of moederbord is)

• Bramm
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 20:02
volgens mij is koelpasta alleen heel giftig als je het inslikt, maar niet kankerverwekkend

• Moortn
Ah mooi, ik heb namelijk een mooie vingerafdruk op de processor gemaakt waar ik 3 jaar mee moet werken :P Ik vond het al raar (net zo raar als dat ik 10 minuten moest wachten op toestemming om het mobo vast te schroeven), maar bedankt voor de reacties :D Kan ik weer opgelucht en zonder brandwerende kleding naar school.
veroesten niet nee, maar ja kan wel iets kapot maken door statische electriciteit... als je pech hebt, beste is gewoon om nooit een printplaat aan te raken ergens anders dan aan de zijkanten (of het nu geheugen, grafische kaart of moederbord is)
Ja dit is 1 van de weinige dingen die ik wel direkt serieus nam (ESD).

[ Voor 34% gewijzigd door Moortn op 13-09-2007 15:37 ]

Verwijderd

Pfff wat een dude die leraar.

Altijd een hekel aan als mensen zo overdreven doen. Als je een mobo uit een flat mikt zal 'ie het waarschijnlijk nog wel doen, echt niks aan de hand. Laat een CPU uit je handen donderen, en hij doet het nog (bij oudere moet je effe de pootjes recht buigen).

Echt allemaal bullcrap :)

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
beetje jammer zo de kennis van deze leraar en hij moet andere mensen wat leren

komt een beetje bijgelovig over zo van je mag het moederbord niet aanraken anders roest het kom op zeg hoe kom je erbij en processors die in de fik vliegen dat is ook alweer van voor de oorlog tegen woordig wordt alles beschermd door een temp sensor en wanneer het te warm wordt gaat de processor ff wat langzamer lopen. En dan nog loopt ie een keer vast dat ie te warm is dan vlieg de processor echt niet in de fik. En de koelpasta zal vast wel giftig zijn maar water is ook giftig :P en als het zo giftig is waarom kun je het gewoon in de winkel halen? Gewoon beetje normaal behandelen en er is niks aan de hand.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2007 @ 15:40:
Pfff wat een dude die leraar.

Altijd een hekel aan als mensen zo overdreven doen. Als je een mobo uit een flat mikt zal 'ie het waarschijnlijk nog wel doen, echt niks aan de hand. Laat een CPU uit je handen donderen, en hij doet het nog (bij oudere moet je effe de pootjes recht buigen).

Echt allemaal bullcrap :)
Toch kun je beter iets voorzichtiger dan normaal omgaan met schoolapparatuur, anders moet die meuk na iedere les worden vervangen. Duur opleiding wordt het dan :P

🌞🍃

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Datafeest schreef op donderdag 13 september 2007 @ 15:46:
[...]

Toch kun je beter iets voorzichtiger dan normaal omgaan met schoolapparatuur, anders moet die meuk na iedere les worden vervangen. Duur opleiding wordt het dan :P
oke maar je moet geen onzin vertellen. Vertel dan gewoon dat mensen voorzichtig moeten wezen met de spullen. En volgens mij is het nog altijd zo als je iets kapot maakt moet je betalen.

[ Voor 16% gewijzigd door Defector op 13-09-2007 15:52 ]

• harrald
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-03 21:18
Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2007 @ 15:35:
  • koelpasta is goed giftig ja, maar kankerverwekkend? zou'k zo nog niet weten
  • nee, hooguit zal de cpu iets warmer worden omdat het vet van je vingers de warmteoverdracht tussen IHS>koelpasta>koelblok iets slechter maakt, maar of je het zelfs maar kan meten van 1 afdruk?
  • veroesten niet nee, maar ja kan wel iets kapot maken door statische electriciteit... als je pech hebt, beste is gewoon om nooit een printplaat aan te raken ergens anders dan aan de zijkanten (of het nu geheugen, grafische kaart of moederbord is)
en dat esd gebeuren is ook lichtelijk overdreven.
ik doe ook mbo ict beheer niveau 4, en in ons praktijk lokaal ging het er altijd vrolijk aan toe... :D

vraag me niet waarom maar in de hele school ligt linoleum béhalve in het praktijk lokaal. Daar ligt namelijk tapijt :S... in het praktijk lokaal zit je op bureau stoelen met wieltjes, al snel kwamen we er achter, dat als je nou op je bureau stoel ging zitten en hard achteruit ging rijden rennend (vegend) met je voeten over de vloer, je flink wat statische elektriciteit opwekte. :+
als je dan iemand anders aanraakte hoorde je een knalletje en de betreffende persoon maakte een sprongetje in de lucht :*)

we hebben dit dus ook bij ramlatjes en moederborden gedaan, en wonder boven wonder trok de hardware zich er niks van aan :X
er zal zeker een kans bestaan dat je je hardware kan slopen door esd maar die kans word wat mij betreft toch wel overdreven.
(het betreft overigens wel redelijk oude hardware: pentum 3 bakken)

Verwijderd

Ik snap niet dat mensen zoiets kunnen zeggen over koelpasta. Op wasmiddel staan 30 rode symbooltjes en weet ik wat. En als je dat op je vinger krijgt val je ook niet dood neer.
Koelpasta heeft dus helemaal niets erop staan.

Verwijderd

Niet vergeten de volgende les in een hazmat pak te komen.

Afbeeldingslocatie: http://www.flatrock.org.nz/topics/terrorism/assets/hazmat_suit.jpg
Maar zonder gein, al zou dat ding gaan roesten of een jaartje minder meegaan wat maakt dat nou uit. Computer worden meestal toch binnen een klein aantal jaar afgeschreven.

• Moortn
Ok ik ben nu helemaal overtuigd :) Best erg dat de leraar dan onzin vertelt. Aan de andere kant wist hij ook niet hoe je een proc in een LGA775 socket legt dus dat verklaart wel iets.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
Koelpasta zwaar kankerverwekkend? Ik dacht het niet. Dan mag het echt niet verkocht worden.
Naast asbest over een paar jaar zeker ook koelpasta verwijder bedrijven :+

http://www.arcticsilver.com/PDF/Arctic_Alumina_MSDS1.pdf

Dit is van arctic silver, voor menig tweaker een bekende. Alleen voor de ogen en mogelijk de huid is het irritant en een shampo zeep kan dat ook zijn.

"That was left handed..." - JJH

• Moortn
Jouke74 schreef op donderdag 13 september 2007 @ 15:57:
Koelpasta zwaar kankerverwekkend? Ik dacht het niet. Dan mag het echt niet verkocht worden.
Naast asbest over een paar jaar zeker ook koelpasta verwijder bedrijven :+

http://www.arcticsilver.com/PDF/Arctic_Alumina_MSDS1.pdf

Dit is van arctic silver, voor menig tweaker een bekende. Alleen voor de ogen en mogelijk de huid is het irritant en een shampo zeep kan dat ook zijn.
Ja, ook wel raar dat we er op school mee mogen werken als het al dodelijk is als je het aanraakt :9

Verwijderd

Emergency Overview: White grease with slight odor. This product is nonflammable. Liquid will irritate eyes.
Potential Health Effects:
Eyes: This product is an eye and mucus membrane irritant.
Skin: Not expected to be a skin irritant. Repeated and prolonged skin contact could cause minor skin irritation.
Ingestion: No adverse effects expected.
Inhalation: No specific information available.
Pre-Existing Medical Conditions Aggravated by Exposure: eye
Wat makkelijker lezen en voor de toekomst van dit topic :+

Verwijderd

Moortn schreef op donderdag 13 september 2007 @ 15:59:
[...]

Ja, ook wel raar dat we er op school mee mogen werken als het al dodelijk is als je het aanraakt :9
Sja, ik heb op school met Ethidium bromide gewerkt (http://en.wikipedia.org/wiki/Ethidium_bromide). Daar hingen zelfs bordjes bij dat je 2 handschoenen overelkaar moest doen, omdat het een handschoen zou kunnen aan tasten en er door heen zou gaan. :P. Let wel, dit was natuurlijk wel in een zuurkast op het lab.(HBO opleiding)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Alleen ijzer kan roesten. Wat zijn de "bepaalde plekken" waar ijzer zit?

• Moortn
RemcoDelft schreef op donderdag 13 september 2007 @ 16:05:
Printplaten

• Jouke74
  • Laatst online: 10-03 21:03
Met ethidum bromide en fenol (is wel zwaar kankerverwekkend) heb ik ook gewerkt, daarnaast ook met open stralingsbronnen (meeste DNA werk). Echter de faciliteiten hiervoor zijn is iets anders geregeld als koelpasta op je processor smeren. De white papers van stoffen lezen vond ik altijd erg nuttig, dus even een linkje gemaakt (leren de mensen ook nog iets meer).

[ Voor 4% gewijzigd door Jouke74 op 13-09-2007 16:09 ]

"That was left handed..." - JJH

Verwijderd

De rest van de onderdelen kunnen last krijgen van corrosie en dan krijg je dus ongeveer het zelfde probleem :P

• RemcoDelft
Bij nader inzien: jammer dat het zo knullig verwoord wordt, maar het is wel degelijk zinnig om wat meer aandacht te besteden aan de kwetsbaarheid van apparatuur! Als ik kijk dat ze in computerwinkels altijd geheugen met hun handen vastpakten (nu heeft Kingston het voorverpakt), en daarna een stickertje "SSD" er op plakten..................... 8)7
Een statische schok molt zo de hardware. Of richt schade aan die een half jaar later pas ellende geeft...

• Moortn
RemcoDelft schreef op donderdag 13 september 2007 @ 16:11:
Bij nader inzien: jammer dat het zo knullig verwoord wordt, maar het is wel degelijk zinnig om wat meer aandacht te besteden aan de kwetsbaarheid van apparatuur! Als ik kijk dat ze in computerwinkels altijd geheugen met hun handen vastpakten (nu heeft Kingston het voorverpakt), en daarna een stickertje "SSD" er op plakten..................... 8)7
Een statische schok molt zo de hardware. Of richt schade aan die een half jaar later pas ellende geeft...
Ik ben er van op de hoogte dat je zeker met PC spullen voorzichtig moet doen. Ik heb al meerdere PC's in elkaar gezet en in de toekomst natuurlijk nog meer, dus wou ik even weten of het echt zo gevoelig (en gevaarlijk) is als de leraar heeft gezegt.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24

Thandor

SilverStreak

RemcoDelft schreef op donderdag 13 september 2007 @ 16:11:
Klopt, sommige mensen gaan met hardware om alsof het een pak koekjes is die je uit de schap pakt en in de winkelwagen gooit. Zonde!

Het beste kun je contact met contactpuntjes (e.d.) vermijden. Niet alleen omwille van ESD (daar is immers ook een polsbandje voor) maar ook wegens viezigheid aan de vingers. Een 'smerige' LGA775 processor (om maar een voorbeeld te noemen) zal nog best werken maar hoe zit het over 5 jaar? Zijn de contactpuntjes dan nog steeds puntgaaf? :)

Over ESD wordt soms ook te makkelijk gedaan. 'Het gaat zo vaak goed!', dat klopt als een bus en toch ga je gigantisch balen zodra je een zeldzaam stukje hardware in handen hebt gehad die *plots* niet meer werkt. Bij nieuwe hardware is het voor de persoon minder erg, het is DOA waarna de fabrikant er mee opgezadeld wordt.

Wees dus zuinig met uw hardware ;).

Ik pas de titel even aan, deze omvat de inhoud van het topic beter :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• RemcoDelft
Moortn schreef op donderdag 13 september 2007 @ 16:14:
[...]

Ik ben er van op de hoogte dat je zeker met PC spullen voorzichtig moet doen. Ik heb al meerdere PC's in elkaar gezet en in de toekomst natuurlijk nog meer, dus wou ik even weten of het echt zo gevoelig (en gevaarlijk) is als de leraar heeft gezegt.
Ik houd het altijd bij m'n anti-statische armbandje (geimproviseerd van een defect metalen horloge) en alles aan de hoekjes vastpakken...

Verwijderd

De leraar heeft bij deze zijn doel bereikt dat iedereen het heeft over de werkzaamheden in de pc.
Maar ja een beetje minder overdreven kan natuulijk ook wel.

• Chesta
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 08:30
Modbreak:Laat deze HK replies maar even achterwege :).

[ Voor 86% gewijzigd door Thandor op 13-09-2007 16:29 ]

End of Transmission

• RemcoDelft
Thandor schreef op donderdag 13 september 2007 @ 16:21:
Over ESD wordt soms ook te makkelijk gedaan. 'Het gaat zo vaak goed!', dat klopt als een bus en toch ga je gigantisch balen zodra je een zeldzaam stukje hardware in handen hebt gehad die *plots* niet meer werkt.
Ik raakte ooit (LANG geleden) de metalen-omlijsting van de speakers van een Philips-TV aan. Ik gaf een vonk, en het beeld viel diagonaal tot op de helft weg. Daarna kwam het beeld weer terug. Geen mainboard dat dit leuk zou overleven...
Ik heb regelmatig oude hardware (PCI-kaarten/mainboards) uit "de oude doos" gekregen, en vaak waren er problemen mee... mainboard onstabiel, crashes elk kwartier, etc. Of het "gewoon" de leeftijd is, of de gammele verpakking, blijft de vraag.
Bij nieuwe hardware is het voor de persoon minder erg, het is DOA waarna de fabrikant er mee opgezadeld wordt.
Hierbij vraag ik me dus af hoe veel hardware er ten onrechte bij de fabrikant wordt omgeruild, m.a.w.: hoeveel % van de verkoopprijs is hierdoor verhoogd?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

1) Koelpaste is troep, maar de bewering van je docent erover is niet geheel genuanceerd. Als je gewoon voorzichtig ermee werkt is er niets aan de hand.

2) Een cpu zal niet ontploffen als je er met een vinger op zit. Ik denk dat je leraar in de war is met een halogeen lampje die wel 'ontploft' als je er met je vette vingers aan hebt gezet en hem dan aanzet. (de vet wordt warm en brand door het glas heen).

3) Onzin. Enige wat schade zou kunnen veroorzaken is ESD. Roest absoluut niet.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Atlas schreef op donderdag 13 september 2007 @ 16:29:
1) Koelpaste is troep, maar de bewering van je docent erover is niet geheel genuanceerd. Als je gewoon voorzichtig ermee werkt is er niets aan de hand.

2) Een cpu zal niet ontploffen als je er met een vinger op zit. Ik denk dat je leraar in de war is met een halogeen lampje die wel 'ontploft' als je er met je vette vingers aan hebt gezet en hem dan aanzet. (de vet wordt warm en brand door het glas heen).

Ik heb al geregeld een halogeen lampje met de vinger aangeraakt, maar is nog nooit onploft of kapot gegaan. Hoe krijgen jullie het voor elkaar? :9

• R-O-Y
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

moet je maar is blank staal beetpakken. Dan is het binnen 1 dag verroest op de plekken waar je het beetgepakt hebt. Alleen kan ik me geen plekken met blank staal op een mobo bedenken. Alles zit onder de tin :? Dus geen probleem zou ik zeggen :P

[ Voor 3% gewijzigd door R-O-Y op 13-09-2007 16:32 ]

Youtube Download ubersnel.nl

Verwijderd

Las ik nu leraar of leerling ;)

Beetje raar dat je zulke onzin geleerd krijgt. Dacht altijd dat ze op een school goede dingen leerden, maar bij heel veel dingen gebeurt dat niet...

• Moortn
Atlas schreef op donderdag 13 september 2007 @ 16:29:

Hij maakte idd de vergelijking met een gloeilamp. (Zou 50% minder lang mee gaan ofzo)
Ik denk dat het ook wel heeft geholpen en iedereen nu heel voorzichtig is, maar het is natuurlijk niet de juiste manier om daarvoor te zorgen. Straks wordt iemand doodsbang als hij een druppel koelpasta aan z'n hand krijgt, terwijl er eigenlijk niks aan de hand is. Ook moesten we het moederbord bij de CPU koeler (!) op pakken om te zorgen dat er geen ESD zou optreden.

[ Voor 6% gewijzigd door Moortn op 13-09-2007 16:40 ]

• Avalaxy
  • Laatst online: 12-03 15:40
Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2007 @ 16:33:
Beetje raar dat je zulke onzin geleerd krijgt. Dacht altijd dat ze op een school goede dingen leerden, maar bij heel veel dingen gebeurt dat niet...
Haha :') Echt niet :P

Bij mijn vorige lerares informatica moesten we een website maken met html (was al een paar jaar geleden hoor), maar zelf wist ze niet eens hoe dit moest, had ze met frontpage een webpagina gemaakt :') en een mailform met html (mailto: :P), terwijl ik hem in PHP had gemaakt :$

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 15:28
St@m schreef op donderdag 13 september 2007 @ 15:32:
hehe.. wil hij je soms duidelijk maken dat je met handschoentjes moet werken ofzo?
Ik heb iig nog geen kanker, mijn mobo's verroesten niet en mijn processors zijn nog nooit uitgebrand :P
handschoentjes is ook weer niet de oplossing, want als die leraar echt zo ernstig bezorgt is, had hij alle leerlingen ook ESD veilig moeten laten werken, en met handschoentjes aan lukt dat niet 8)7

Gok dat da niet gebeurd is, en dan is er meer kans op schade door niet ESD veilig werken, dan door de gegeven redenen van die leraar

Eerste Hulp Bij Ontladingen
Hij maakte idd de vergelijking met een gloeilamp. (Zou 50% minder lang mee gaan ofzo)
Ik denk dat het ook wel heeft geholpen en iedereen nu heel voorzichtig is, maar het is natuurlijk niet de juiste manier om daarvoor te zorgen. Straks wordt iemand doodsbang als hij een druppel koelpasta aan z'n hand krijgt, terwijl er eigenlijk niks aan de hand is. Ook moesten we het moederbord bij de CPU koeler (!) op pakken om te zorgen dat er geen ESD zou optreden.
Vette vingers op lampjes geld alleen voor halogeen lampjes, en dan nog degenen zonder een lensje ervoor. Die dingen worden namelijk zo heet, dat het vet van je vingers door het glas gaat branden, en dan is je lampje kapot.

Een bordje bij de cooler pakken kan pas als die erop zit, en daarvoor werk je dus niet ESD veilig.
"Officeel" dien je alles uit te pakken op een ESD vrije tafel, met een ESD polsbandje om, en ESD veilige kleding aan.

Nu is kleding meestal moeilijk, en een tafel duur (voor scholen), maar gebruik dan tenminste in ieder geval nog een polsbandje, wat je aan de andere kant de kast vastmaakt, zo voldoe je in ieder geval aan de minimale basis van ESD.

Zou je leraar hier toch echt eens op wijzen

[ Voor 44% gewijzigd door rdfeij op 13-09-2007 16:46 ]

• Moortn
rdfeij schreef op donderdag 13 september 2007 @ 16:41:
[...]

handschoentjes is ook weer niet de oplossing, want als die leraar echt zo ernstig bezorgt is, had hij alle leerlingen ook ESD veilig moeten laten werken, en met handschoentjes aan lukt dat niet 8)7

Gok dat da niet gebeurd is, en dan is er meer kans op schade door niet ESD veilig werken, dan door de gegeven redenen van die leraar

Eerste Hulp Bij Ontladingen

[...]

Vette vingers op lampjes geld alleen voor halogeen lampjes, en dan nog degenen zonder een lensje ervoor. Die dingen worden namelijk zo heet, dat het vet van je vingers door het glas gaat branden, en dan is je lampje kapot.

Een bordje bij de cooler pakken kan pas als die erop zit, en daarvoor werk je dus niet ESD veilig.
"Officeel" dien je alles uit te pakken op een ESD vrije tafel, met een ESD polsbandje om, en ESD veilige kleding aan.

Nu is kleding meestal moeilijk, en een tafel duur (voor scholen), maar gebruik dan tenminste in ieder geval nog een polsbandje, wat je aan de andere kant de kast vastmaakt, zo voldoe je in ieder geval aan de minimale basis van ESD.

Zou je leraar hier toch echt eens op wijzen
Het domme is dat later een leraar binnen kwam en vroeg waarom we geen polsbandjes om hadden. Deze zijn er dus wel. Ik heb wel meerdere malen de verwarming aangeraakt, het schijnt dat dat ook werkt :)
@hieronder: "Gelukkig" is het gebouw al iets van 50 jaar oud, en is de verwarming gewoon van metaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Moortn op 13-09-2007 16:57 ]

• rdfeij
Fout, oxideren....

En dat kan het koper op je MOBO ook, evenals vele andere metalen.
Hierdoor veranderen toch echt de eigenschappen van je sporen op je MOBO (al is het miniem)
Het domme is dat later een leraar binnen kwam en vroeg waarom we geen polsbandjes om hadden. Deze zijn er dus wel. Ik heb wel meerdere malen de verwarming aangeraakt, het schijnt dat dat ook werkt :)
In nieuwere schoolgebouwen zijn de leidingen grotendeels van kunststof, dan heeft een verwarming aanraken geen nut... wel aanraken van de aardpen in een stopcontact, maar als je daarna naar je plek terugloopt, en de lucht is een beetje droog, dan bouw je toch al weer statische lading op...

En ow ja, bij gebrek aan een polsbandje, bij montage van een pc gewoon zorgen dat je continu met je blote huid in contact staat met de kast, dan kan er weinig gebeuren...

[ Voor 48% gewijzigd door rdfeij op 13-09-2007 16:55 ]

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-05 22:36
Ik zit nu op MBO ICT beheerder niv 3/4, en we moesten vandaag een PC in elkaar zetten. Dit is natuurlijk geen probleem, ookal deed de leraar alsof het het einde van de wereld betekende als je iets fout deed. Hij zei een paar dingen waarbij ik denk dat het ernstig overdreven is, maar ik wil het toch even zeker weten:

Het zullen ongetwijfeld noob vragen zijn, maar ik zou toch graag het antwoord willen weten :).

EDIT: die vingerafdruk op de processor ging eigenlijk om het vet dat je achterlaat. Bij mijn weten bestaan een vingerafdruk uit heel veel vocht en weinig vet, daarom snap ik zijn opmerking niet.
Kankerverwekend zal het niet zijn want dan zou het nooit in de winkels liggen hoor, gezond is een andere zaak.
Hij kan ook niet in de fik vliegen, want iedereen raakt de IHS wel eens aan die met computers werkt en hij gaat er zeker niet kapot van hoor! En dat roesten valt ook wel mee, misschien als je hem daarna in de kelder zet ;) een mobo wordt altijd warm dus het zal gewoon verdampen!

Verwijderd

[quote]rdfeij schreef op donderdag 13 september 2007 @ 16:51:
[...]

Fout, oxideren....

En dat kan het koper op je MOBO ook, evenals vele andere metalen.
Hierdoor veranderen toch echt de eigenschappen van je sporen op je MOBO (al is het miniem)

[...]

Bingo en jij heb gelijk
In ons handen zit zuren in die ons beschermen tegen onze omgeven.
Deze zuren\zout ook al zijn ze in een lichte vorm zorgt er voor dat de matriaalen aangetast word.
Door hitte en vocht zorgt er voor dat het sneller in werking komt.
Nu is alleen de vraag ?
Als je zo pc bouwt gaat de pc dan 300jaar mee? of maar 3jaar.
Het maakt op den duur niet zo veel uit omdat de levens verwachting van de moderne pc maar3jaar is.
Maar in de it wereld die de postbank en anderen geld automaten onderhouden die dik al 30jaar oud zijn is de levens verwachting groter .

• Avalaxy
  • Laatst online: 12-03 15:40
Nja, de reden dat het niet in de winkels zou liggen als het kankerverwekkend zou zijn... Dan vraag ik me af: waarom kun je in de winkel wel patat en sigaretten kopen? :D

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Ik smeer koelpasta altijd uit met m'n vinger, en heb nog nooit kanker gekregen.
Wat een onzin allemaal van die leraar, je moet wel wat voorzichtig zijn, maar wat hij zegt is daar ver bovenuit gestoken.

http://specs.tweak.to/15535

• RemcoDelft
tjtristan schreef op donderdag 13 september 2007 @ 17:10:
Ik smeer koelpasta altijd uit met m'n vinger, en heb nog nooit kanker gekregen.
Kanker is een LANGZAAM proces... Er bestaat ook geen "veilige waarde" voor kankerverwekkende stoffen, in principe (uit college Toxicologie) is elk molecuul in staat om kanker te veroorzaken...
Net als bij rokers/asbestlongetjes komt het over 40 jaar "pas"...

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-05 20:05

Dani86

AeroGeek

Haha ja idd :D

De PC's die ik bouw, bouw ik gewoon met het bekende armbandje, en zonder handschoenen. En er is er nog geen één weggeroest of afgebrand. En ik heb nog nooit koelpasta op mn vingers gehad, sowieso ben je dan aan het prutsen als je veel op je vingers krijgt :).

Ik vraag me af of die leraar wel qualified is om les te geven. Het is gewoon een n00b, die in het 486 tijdperk is blijven hangen.

Ik weet nog dat ik op de middelbare school zat, en dat de "ICT" leraar ( hij legde uit hoe je word moest gebruiken ) ook de "systeembeheerder" van de school was. Die beweerde toen dat AGP overbodig was, dat iedere processor die hij OC'ed had gezien terplekke was gesmolten _O-

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

die hele oude witte koelpaste is een andere pasta dan de tegenwoordige en bevat allerlei minder gezonde stofjes als zware metalen en pcb´s, en is al sinds de jaren tachtig niet meer verkrijgbaar.
Echter omdat je nooit 100% zeker weet of dat potje wat je van iemand kreeg niet die oude (en serieus gevaarlijke pasta hebt, ben je gewoon voorzichtig met alle koelpasta´s. (niet aangeraakt is altijd veiliger dan wel aanraken)

In de fik vliegen is wel heel boud. Maar er zijn processoren waarbij een goed contact zo belangrijk is, dat als er teveel "kier/zooi/vuil" tussen zit een stukje van de schakeling in de processor verbrand, maar dat verbranden niet zichtbaar met blote oog.

Als je een blank koperen oppervlak aanraakt (zoals bij sommige mobo´s rond de schroefgaten, zit daar binnen een afzienbare tijd een oxide laagje op. in 99% van de gevallen geen probleem... maar als dat wel het probleem is, is het enorm moeilijk op te sporen.

Maar veel van dit soort opmerkingen zijn "extreem" om geklooi te voorkomen. Die witte koelpast kan bijv. in kleding onverwijderbare plekken achterlaten, en als je ze nbiet op je vingers krijgt kun je het ook niet aan je kleren afvegen....
ook "voorkomt" dit soort uitspraken dat enkele gastjes gaan klooien met school spullen de komende tijd...

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 21:30

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Volgens mij is dat hele ESD gebeuren zwaar overrated. Ik bouw al dik 6 jaar PC's en ik heb nog nooit een polsbandje of andere anti-ESD-maatregelen gebruikt en er is nog nooit iets door dood gegaan.

Ik heb zelfs mensen gehad die met de auto iets kwamen afleveren en dan gewoon het RAM uit hun jaszak haalden of er lag gewoon een moederbord met CPU en koeler op de bijrijdersstoel zonder een antistatische zak er omheen. 't Werkte allemaal perfect. :)

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:59
Paddixx schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 12:28:
Volgens mij is dat hele ESD gebeuren zwaar overrated. Ik bouw al dik 6 jaar PC's en ik heb nog nooit een polsbandje of andere anti-ESD-maatregelen gebruikt en er is nog nooit iets door dood gegaan.

Ik heb zelfs mensen gehad die met de auto iets kwamen afleveren en dan gewoon het RAM uit hun jaszak haalden of er lag gewoon een moederbord met CPU en koeler op de bijrijdersstoel zonder een antistatische zak er omheen. 't Werkte allemaal perfect. :)
Idd ik ken ook genoeg van zulke mensen , en ik gebruik zelf noooit een ESD polsbandje, ik ga ook natuurlijk niet met me hand over een scherm heen en dan lekker over het bordje of het ram simmetje,

Denk de problemen eerder liggen bij mensen die de koeler er op drukken en het bord een beetje buigd
of die het simmetje er niet lekker in drukken, heb ook in al die jaren ik Pc's Laptop's Server's Gebouw d nog nooit door middel van geen ESD polsbandje een defecte component gehad ,

Kan me voorstellen als je een Ram Simmetje in je jas hebt zitten en het schuurd heen en weer dat het de Ram Beschadigd maar als je er zorgvuldig en netjes mee omgaat heb je die Bandjes echt niet nodig

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Koelpasta kan kankerverwekkende stoffen bevatten. Echter de meeste koelpasta die je tegenwoordig kunt krijgen bevatten dergelijke stoffen niet meer. Bevat het het wel dan staat het erop (verplicht) of in de gebruiksaanwijzing. Punt is dat je inderdaad ook koelpasta aan kunt treffen waar de informatie niet op staat en dus is het voor je eigen veiligheid beter om er van uit te gaan dat het kankerverwekkende stoffen bevat en dat je het niet aan wilt raken.

Processors kunnen doorbranden en brand veroorzaken als aan ALLE onderstaande eisen wordt voldaan:
- De processors wordt dusdanig onvoldoende gekoeld dat deze in heel korte tijd boven de 70-90 graden kan komen.
- De processors is van een type dat zichzelf niet automatisch terugklokt of uitschakeld bij te hoge temperaturen. (A64, P4, C en C2 zijn allemaal beveiligd.)
- Het moederbord bevat geen temperatuurbeveiliging.
- De processor sluit kort bij doorbranden, maar niet dusdanig dat er zoveel vermogen getrokken wordt dat de voeding doorbrandt of de zekering in de voeding doorbrandt.

Als aan ALLE bovenstaande eisen wordt voldaan is het mogelijk dat een processor zo warm wordt dat hij doorbrandt, daarmee kort sluit en vermogen op blijft nemen. Omdat dit vervolgens niet afgevangen wordt door het moederbord of voeding kan de temperatuur van de processor oplopen tot enkele honderden graden Celsius. Bij die temperatuur kunnen de kunststofdelen van de processor en de socket ontbranden waarna de rest van het moederbord kan volgen.

Let wel, het kan, maar het is nogal onwaarschijnlijk.

Wat kun je er aan doen? Altijd controleren of het koelblok er goed op zit. Als dat goed contact maakt maar overige koeling ontbreekt, dan kan de processor wel doorbranden, maar is het praktisch onmogelijk dat de processor boven de 150 graden Celsius uitkomt en dus kan de boel geen vlam vatten.

Wat roest betreft. Als het goed is zijn alle oppervlakken die kunnen roesten gecoat tegen roesten uitgezonderd de plaatsen waar een heat-spreader gemonteerd wordt. Waar mogelijk zullen dergelijke oppervlakken uitgerust zijn met aluminium of rvs. Beide kunnen wel roesten, maar niet doorroesten. Gewone moederborden hebben gecoate printbanen. Pas als die coating beschadigd raakt zou er roest kunnen ontstaan.

[edit]
Mektheb schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 12:35:
Kan me voorstellen als je een Ram Simmetje in je jas hebt zitten en het schuurd heen en weer dat het de Ram Beschadigd maar als je er zorgvuldig en netjes mee omgaat heb je die Bandjes echt niet nodig
Heb hier een 30-pins SIMM als sleutel hanger. Deze is zijn taak als sleutelhanger begonnen ergens in 1994. Een half jaar na dato werkt het SIMMetje nog steeds prima in een 286 mobo. Na 8 maanden viel de eerste chip eraf (weg parity :P) en niet lang daarna volgde de rest. Het kunststof en de printbanen zijn nog steeds heel en dat na 13 jaar. De printbanen zijn nog steeds niet verroest.

[ Voor 13% gewijzigd door kalizec op 14-09-2007 12:41 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• NightCruiser
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
volgens mij zit er een harslaag over je mobo heen... dus roest :')

• Mektheb
Heb hier een 30-pins SIMM als sleutel hanger. Deze is zijn taak als sleutelhanger begonnen ergens in 1994. Een half jaar na dato werkt het SIMMetje nog steeds prima in een 286 mobo. Na 8 maanden viel de eerste chip eraf (weg parity :P) en niet lang daarna volgde de rest. Het kunststof en de printbanen zijn nog steeds heel en dat na 11 jaar. De printbanen zijn nog steeds niet verroest.

kalizec wijzigde dit bericht 14-09-2007 12:40 (13%)
Lol ik heb Edo Ram aan me Sleuthanger naast me oude P4 :P, was verbaast dat vroeger die dingen via Taiwan als sleutelhanger in de EU werden verkocht terwijl het gewoon als echt geheugen gebruikt werd :D

Verwijderd

Ik heb een jaar met vaseline tussen de processor en het koel blok gewerkt, ging prima, En dat een print gaat oxideren als je het aanraakt, dat is geheel afhankelijk van het soort print, maar de kwaliteit is zo goed tegenwoordig dat oxidatie door aanraking bijna niet voorkomt.
En van een vingerafdruk gaat een processor niet kapot.
ESD is afhankelijk van de persoon in kwestie en helemaal van de kleding/schoeisel dat hij draagt, Veel kunststoffen in je kleding en het is oppassen met wat je doet, ook rubber zolen of andere soorten die goed isoleren kunnen problemen geven.

Maar, als je met spullen van anderen werkt kan je maar beter volgens de regels werken, om gezeur te voorkomen.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

_/-\o_ Zo dit is wel de grappigste leraar, maar het is minder leuk als hij je opleid. :X Hoop dat die leerlingen niet in een bedrijf komen te werken waar ik werk. ;)

• Moortn
mad_max234 schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 13:10:
_/-\o_ Zo dit is wel de grappigste leraar, maar het is minder leuk als hij je opleid. :X Hoop dat die leerlingen niet in een bedrijf komen te werken waar ik werk. ;)
We doen vrijwel alles uit boeken en (straks) van documenten op de file server in het lokaal, dus het zal wel mee vallen :P De leraar is ook meer een audiofiel, dus denkt waarschijnlijk dat alles van 10 jaar geleden nog net zo is.

offtopic: Vandaag een groot probleem met alle 50 pc
s die we gister inelkaar hebben gezet. Gebrande windows dvd's werken niet (orginele wel), terwijl ze het wel doen op PC's van vorig jaar. Er staat eerst dat hij de hardware test ofzo (eerste stap van windows installeren) maar daarna een BSOD, iets met PCI.sys. 3e jaars zijn er mee bezig geweest en hebben de Dstamp (zo klonk het) gegoogled, en er scheen iets met de HDD te zijn, maar ze wisten het niet zeker. Iemand die dit bekend in de oren klinkt en een oplossing weet? DVD lezer, HDD zijn vervangen (bij 1 PC natuurlijk :P) en bij een HDD waar windows opstond kon hij em niet opstarten, kregen we de zelfde BSOD. Zal dit aan het geheugen liggen? of het mobo?

[ Voor 6% gewijzigd door Moortn op 14-09-2007 13:44 ]

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Moortn schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 13:41:
[...]

We doen vrijwel alles uit boeken en (straks) van documenten op de file server in het lokaal, dus het zal wel mee vallen :P De leraar is ook meer een audiofiel, dus denkt waarschijnlijk dat alles van 10 jaar geleden nog net zo is.

offtopic: Vandaag een groot probleem met alle 50 pc
s die we gister inelkaar hebben gezet. Gebrande windows dvd's werken niet (orginele wel), terwijl ze het wel doen op PC's van vorig jaar. Er staat eerst dat hij de hardware test ofzo (eerste stap van windows installeren) maar daarna een BSOD, iets met PCI.sys. 3e jaars zijn er mee bezig geweest en hebben de Dstamp (zo klonk het) gegoogled, en er scheen iets met de HDD te zijn, maar ze wisten het niet zeker. Iemand die dit bekend in de oren klinkt en een oplossing weet? DVD lezer, HDD zijn vervangen (bij 1 PC natuurlijk :P) en bij een HDD waar windows opstond kon hij em niet opstarten, kregen we de zelfde BSOD. Zal dit aan het geheugen liggen? of het mobo?
Ik ken het probleem, en als je zegt dat originele CDs het wél doen dan moet het wel aan de DVD speler liggen. In mijn geval was het een AOpen CD speler die gewoon weigerde Windows te installeren met welke CD dan ook, dus ik zou nog een ander merk proberen :)

Look into my eyes, not around the eyes, look into my eyes deep into my eyes. Your under.

[ Voor 3% gewijzigd door Gamo op 14-09-2007 13:48 ]

• Moortn
Gamo schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 13:47:
[...]

Ik ken het probleem, en als je zegt dat originele CDs het wél doen dan moet het wel aan de DVD speler liggen. In mijn geval was het een AOpen CD speler die gewoon weigerde Windows te installeren met welke CD dan ook, dus ik zou nog een ander merk proberen :)

Look into my eyes, not around the eyes, look into my eyes deep into my eyes. Your under.
Nouja we hebben al 3 geprobeerd, waaronder 1 uit een PC van een 3e jaars waarmee windows is geinstalleerd (gebrande DVD), maar ach, de leraren zouden dat toch moeten kunne oplossen :9
?

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Je weet dus niet waar je avatar vandaan komt....

• Moortn
Gamo schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 13:57:
[...]

Je weet dus niet waar je avatar vandaan komt....
Ow lol, ik heb gewoon gezocht op little britain.gif. Ik ken de bijbehorende scene niet :P
EDIT: Ow wacht ik ken et wel, dat ie mensen heel snel hypnotiseert om een auto te jatten ofzo, en dat er dan weer nieuwe mensen aan komen? :9

[ Voor 31% gewijzigd door Moortn op 14-09-2007 14:10 ]

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Moortn schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 13:59:
[...]

Ow lol, ik heb gewoon gezocht op little britain.gif. Ik ken de bijbehorende scene niet :P
EDIT: Ow wacht ik ken et wel, dat ie mensen heel snel hypnotiseert om een auto te jatten ofzo, en dat er dan weer nieuwe mensen aan komen? :9
Corrrrrect, de extreem snelle hypnotiseur :)

• Mektheb
Moortn schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 13:52:
[...]

Nouja we hebben al 3 geprobeerd, waaronder 1 uit een PC van een 3e jaars waarmee windows is geinstalleerd (gebrande DVD), maar ach, de leraren zouden dat toch moeten kunne oplossen :9

[...]
?
Dat zou nog is vies kunnen tegen vallen in mijn 1e jaar gaf ik de klas les in Visual Basic omdat ik het beter wist dan de leraar ....

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Mektheb schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 14:18:
[...]

Dat zou nog is vies kunnen tegen vallen in mijn 1e jaar gaf ik de klas les in Visual Basic omdat ik het beter wist dan de leraar ....
Ja leraren zijn vaak niet bij de tijd qua ontwikkelingen, en lopen vaak wat achter op de ontwikkeling . (Zeg niet allemaal :) )
Ook het les materiaal vaak niet het nieuwste en het meest uitgebreide, en leraren ja het is hun werk en niet altijd hun hobby meer. :P

• rdfeij
Mektheb schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 12:35:
[...]

Idd ik ken ook genoeg van zulke mensen , en ik gebruik zelf noooit een ESD polsbandje, ik ga ook natuurlijk niet met me hand over een scherm heen en dan lekker over het bordje of het ram simmetje,

Denk de problemen eerder liggen bij mensen die de koeler er op drukken en het bord een beetje buigd
of die het simmetje er niet lekker in drukken, heb ook in al die jaren ik Pc's Laptop's Server's Gebouw d nog nooit door middel van geen ESD polsbandje een defecte component gehad ,

ESD gevolgen zijn ook lang niet altijd direct merkbaar, maar het kan bijvoorbeeld ook op de langere termijn effecten hebben.
Trouwens op een Intel meeting deelden ze doodleuk mee dat 80% van alle MOBO rma's veroorzaakt worden door ESD fouten.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 21:30

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Ja, maar stel dat een jaar nadat jij je geheugen hebt blootgesteld aan ESD het geheugen dood gaat. Hoe weet je dan dat het door ESD komt? Dan kan het toch net zo goed ergens anders door komen? :?

Dus dat lange termijn argument vind ik een beetje raar. Alles kan kapot gaan. Dat hoeft niet perse door ESD te gebeuren.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 13:28

Edgarz

Tweako-active since1986

Neem het met een korreltje zout allemaal maar in essentie heeft de docent niet ongelijk. Eenmalig pasta op je handen is onschuldig, met grote regelmaat wordt het een ander verhaal. Idem met zweet/vingerafdrukken.

Overdaad schaadt...1x rattengif binnen is niet dodelijk, elke dag een hap wordt vervelender. So better be safe than sorry.

• RemcoDelft
Paddixx schreef op maandag 17 september 2007 @ 19:45:
Ja, maar stel dat een jaar nadat jij je geheugen hebt blootgesteld aan ESD het geheugen dood gaat. Hoe weet je dan dat het door ESD komt? Dan kan het toch net zo goed ergens anders door komen? :?

Dus dat lange termijn argument vind ik een beetje raar. Alles kan kapot gaan. Dat hoeft niet perse door ESD te gebeuren.
Statistisch verband kan dit wel aantonen.

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 08:52
het grootste gelul wat erbij zit vind ik dat van het moederbord...

het eerste scheikunde lesje in de 3e klas mag iedereen toch leren dat roest niets anders is als ijzer wat met zuurstof reageert....Als je met je vinger tegen het bord komt laat je misschien wat vocht, huidschilfers en wat vettigheid na...maar geen oxide (lucht)....Er komt door al jou fans meer lucht door die kast heen dan dat je ooit met een vingerdruk goed of fout kan maken hoor...dus das echt bullshit..

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 09:42
Wellll, ik denk dat de docent nu wel genoeg op zijn nummer is gezet. We gaan in de herhaling vallen en dat wil ik zelfs een docent niet aandoen.

Ik sluit me bij de cum grano salis post van Edgarz aan; het is allemaal wellicht overtrokken gesteld maar de achterliggende boodschap dat je beter voorzichtig kunt zijn lijkt me geen overbodige :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.