Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Java Grafische Ontwikkelomgeving

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Quicksilver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-11 14:48

Quicksilver

Catch these hands

Topicstarter
Hallo, Ik weet niet zeker of dit topic op de correcte plaats staat, maar goed.

Ik vroeg mij af of jullie, tweakers en ontwikkelaars, die met Java werken hun GUI maken door deze ' hardcore' te programmeren of dat jullie een GUI tool gebruiken.

Omdat ik momenteel met een groot project bezig ben met een redelijk ingewikkelde GUI is het voor mij handig om een WYSIWYG editor te gebruiken. Ik heb er een stel geprobeerd maar de meeste zijn shareware ( :r ). Nu vraag ik mij af of jullie een opensource GUI builder kennen voor Java.

Ik gebruik Fedora linux en Windows Xp met Eclipse mocht dit van belang zijn.

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:35
Netbeans 6 (nog niet final) beschikt als nieuwe feature over een GUI designer. Moet zeggen dat het best leuk werk! En het mooiste is dat het gratis is! Voor meer info: http://www.netbeans.org/community/releases/60/
Videos van de GUI designer: http://www.netbeans.org/kb/articles/matisse.html

Als je toch liever Eclipse wilt gebruiken dan kun je http://www.eclipse.org/vep/WebContent/main.php eens proberen. Vind persoonlijk Netbeans lekkerder werken maar deze doet ook wel aardig zijn ding. En uiteraard ook gratis.

[ Voor 12% gewijzigd door Jorick op 13-09-2007 13:12 ]

Verwijderd

Netbeans is idd echt lekker werken, echt wel de snelste Java IDE (onder Textpad :-) ). Wel opletten voor dependencies wanneer je voor Mac of Linux schrijft. Je kan gelukkig je VM kiezen dus mits wat opletten geen probleem! Veel ontwikkelplezier!

• Jeanpaul145
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07 14:52
Quicksilver schreef op donderdag 13 september 2007 @ 12:44:
Hallo, Ik weet niet zeker of dit topic op de correcte plaats staat, maar goed.

Ik vroeg mij af of jullie, tweakers en ontwikkelaars, die met Java werken hun GUI maken door deze ' hardcore' te programmeren of dat jullie een GUI tool gebruiken.

Omdat ik momenteel met een groot project bezig ben met een redelijk ingewikkelde GUI is het voor mij handig om een WYSIWYG editor te gebruiken. Ik heb er een stel geprobeerd maar de meeste zijn shareware ( :r ). Nu vraag ik mij af of jullie een opensource GUI builder kennen voor Java.

Ik gebruik Fedora linux en Windows Xp met Eclipse mocht dit van belang zijn.
Zo, my 2 cents:
Persoonlijk prefereer ik om alles hardcore te coden, omdat ik zo zonder te refactoren alles heel goed kan modelleren, inclusief logische naamgeving (ik haat het button1, label23 etc gedoe, t zijn geen "goede" namen). Toegegeven, het kost meer tijd, soms zelfs veel meer, maar onderhoud wordt er veel makkelijker door.
De Gui Builder van Netbeans 5.x (en ik dacht ook Eclipse) werkt wel prima, maar uit de vorige paragraaf valt op te maken dat ik dit alleen vind gelden voor throw-away apps ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Jeanpaul145 op 13-09-2007 20:30 . Reden: typo's ]

:j

• Quicksilver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-11 14:48

Quicksilver

Catch these hands

Topicstarter
Jeanpaul145 schreef op donderdag 13 september 2007 @ 20:29:
[...]

Zo, my 2 cents:
Persoonlijk prefereer ik om alles hardcore te coden, omdat ik zo zonder te refactoren alles heel goed kan modelleren, inclusief logische naamgeving (ik haat het button1, label23 etc gedoe, t zijn geen "goede" namen). Toegegeven, het kost meer tijd, soms zelfs veel meer, maar onderhoud wordt er veel makkelijker door.
De Gui Builder van Netbeans 5.x (en ik dacht ook Eclipse) werkt wel prima, maar uit de vorige paragraaf valt op te maken dat ik dit alleen vind gelden voor throw-away apps ;)
Daar heb je wel gelijk in, ik heb echt een grafhekel aan het debuggen van andermans applicaties waarin dergelijke variabelen zitten, ' button2.getText() en welke is dat? ' Maar ik denk dat ik het ook lekker bij coderen hou, en weemoedig terug denk aan de tijd dat ik nog delphi gebruikte ;)

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:35
Quicksilver schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 09:12:
[...]

Daar heb je wel gelijk in, ik heb echt een grafhekel aan het debuggen van andermans applicaties waarin dergelijke variabelen zitten, ' button2.getText() en welke is dat? ' Maar ik denk dat ik het ook lekker bij coderen hou, en weemoedig terug denk aan de tijd dat ik nog delphi gebruikte ;)
Als ik een GUI maak via de GUI builder en ik ben klaar dan ga ik gewoon naar de source en doe ik find & replace voor alle button1 en button2 etc. en voorzie ik ze van een logische naam. Werkt sneller dan het zelf te proggen.

• Zyppora
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-11 08:48

Zyppora

155/50 Warlock

Zo, my 2 cents:
Ook ik doe alles via de code, niet alleen om bovenstaande redenen, maar ook omdat ik mijn User Interface componenten vaak toch grotendeels dezelfde opmaak en attributen geeft. Hierdoor is het makkelijker (zeker wanneer je met meerdere GUI classes werkt) om een 'guiElements' class te maken waarin methoden zoals buildButton en buildTextbox etc. zitten. Zo kun je met een paar parameters meerdere GUI componenten aan laten maken. Zo houd je je eigenlijke opbouwcode ook strak en schoon.

Phenom II X4 945 \\ 8GB DDR3 \\ Crosshair IV Formula \\ R9 290

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-11 11:35

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Jorick schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 11:56:
[...]

Als ik een GUI maak via de GUI builder en ik ben klaar dan ga ik gewoon naar de source en doe ik find & replace voor alle button1 en button2 etc. en voorzie ik ze van een logische naam. Werkt sneller dan het zelf te proggen.
Find/replace? Het lijkt me handiger om de refactor methoden van je IDE hiervoor te gebruiken. Kun je in 1 keer die instantie hernoemen en weet je ook dat hij overal op de juiste manier meegenomen wordt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:03
En als je een component toevoegt, kun je (in ieder geval in NetBeans, maar elke fatsoenlijke GUI Editor moet dat wel kunnen) de naam van het component veranderen naar iets begrijpelijkers dan 'jList1'. Dus dan hoef je in eerste instantie helemaal niet te refactoren.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:54

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Zo, my 2 cents:
Persoonlijk prefereer ik om alles hardcore te coden
Hardcore? Hardcoded meer.
omdat ik zo zonder te refactoren alles heel goed kan modelleren, inclusief logische naamgeving (ik haat het button1, label23 etc gedoe, t zijn geen "goede" namen). Toegegeven, het kost meer tijd, soms zelfs veel meer, maar onderhoud wordt er veel makkelijker door.
Dat je het geen logische naam kunt geven is niet inherent aan GUI designers. Een goede designer laat je uiteraard gewoon een naam kiezen :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Voor Eclipse kun je ook nog Jigloo GUI Builder proberen. Een poosje geleden vond ik die nog ietsje fijner werken dan de meegeleverde GUI builder in Eclipse, al zijn ze beide nog niet echt perfect.
Jigloo is trouwens niet opensource, wel free for non-commercial use.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 22:50

Apache

amateur software devver

Niets verslaat imho window builder pro, commercieële plugin, maar echt een gigantische time saver. Zowel voor swing, swt/jface/rcp en gwt.

http://www.instantiations...derpro/demos_content.html

Daar staan enkele demo filmpjes, dezelfde persoon heeft ook een zeer interessant & handig boek geschreven over RCP.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Pagina: 1