Pentium Dual Core 2160 OC-Topic 1,8Ghz -> 3,2Ghz

Pagina: 1
Acties:
  • 1.603 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:06

tijmeng

Panasonic 7J

Topicstarter
The overclocked Pentium Dual Core made an excellent impression in most of the benchmarks, although it cannot beat the powerful Core 2 Duo CPUs with their 4 MB L2 cache in the gaming benchmarks and WinRAR. In fact, the Pentium Dual Core clocked at 3.2 GHz can compete with the Core 2 Duo E6750 in many of our benchmarks. Don't forget that we're talking about a $89 processor. It is safe to say that this product offers by far the best bang for the buck ever - never before could you get so much performance for so little money. But you don't have to mind going into overclocking.

The effort to get the Pentium Dual Core to the 3.2 GHz speed point is very reasonable: every modern motherboard that is capable of running a Core 2 Duo at FSB1333 speed and that supports basic overclocking features will support the 355 MHz system speed (~ FSB1420) necessary to reach 3.2 GHz with the Pentium Dual Core. We used a Gigabyte P35-DS3P, but any cheaper model of the DS3 family or similar products of other brand manufacturers should easily produce similar results.

We had to increase the CPU voltage to above 1.5 V to ensure processor stability at 3.2 GHz. We also increased the memory voltage a little bit to avoid the 10% memory overclocking leading to a stability issue. If you want to avoid running into any issues, simply stick to 3.0 GHz at FSB1333 speed. We bought two E2160 CPUs at retail and achieved similar results with both of them, but even if yours stays slightly below our target of 3.2 GHz, you still get a 60-70% overclocking margin. Clearly, that is no reason to complain, at a price point of $89.

The 80% overclocking margin on a low-budget processor leaves no doubt about the level of control Intel has over its 65 nm manufacturing process. The Pentium Dual Core reaches 3.2 GHz, and many Core 2 Duo E6x50 CPUs have been reported to break the 4 GHz barrier with appropriate hardware components, which also represents a 30-50% overclocking margin. We're curious as to how overclockable the 45 nm Penryn generation will be!
bron: http://www.tomshardware.com/2007/09/12/pentium_dual_core/

In Nederand kost deze CPU 69€ pricewatch

Een CPUtje van 69€ verslaat dus bijna een Core2duo6850 en is gelijk aan de 6750. Voor weinig geld heb je dus een top CPU in handen. Wat ooit de pentium 850 was is nu deze CPU geworden: een OC-koning.

Het schijnt makkelijk te werken met all mobo's die 1333fsb ondersteunen. IK ga mijn 2160 (als ik m binnen heb) OCen naar 3Ghz. Dan hoef ik niets te doen met voltages enz.. en die 0,2Ghz laat ik dan maar zitten, ben nog een n00b op OC gebied maar dit projectje zie ik wel zitten..

Nog meer gegadigden???

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-01 12:04

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Respect voor je project, maar hoort dit topic niet in Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen?

Verwijderd

je bedoelt een intel 805d serie de ouwe overklok koning
en daarna heb je de core duo 4400 serie (ook overklok koning)
En nu heb je de celleron duel core versie
De vraag die je moet stellen is de prijs verschil van de core2160 en de core 4400.
Denk dat je beter uit was met de core4400.

Ik zelf had gekeken naar de goed kope cpu maar mijn ouwe intel 930d(4000mhz 1333mhz bus)
Is nog snel zat .
Ik blijf even wachten op de 4core duel core cpu's

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2007 @ 14:46:
je bedoelt een intel 805d serie de ouwe overklok koning
en daarna heb je de core duo 4400 serie (ook overklok koning)
En nu heb je de celleron duel core versie
De vraag die je moet stellen is de prijs verschil van de core2160 en de core 4400.
Denk dat je beter uit was met de core4400.

Ik zelf had gekeken naar de goed kope cpu maar mijn ouwe intel 930d(4000mhz 1333mhz bus)
Is nog snel zat .
Ik blijf even wachten op de 4core duel core cpu's
De pentium dual core's hebben met hun weinig cash een redelijk performance hit in games. Daarom ben ik het met je eens van de e4400. Ware het niet dat die serie steeds slechter verkrijgbaar is.

bedoel je niet quad core?(4 core dual core?????)

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:06

tijmeng

Panasonic 7J

Topicstarter
verplaatsing naar TCOA aangevraagd

De 4400 is wat duurder en ook lastig verkrijgbaar. Het mooie aan de 2160 is dat je zonder veel poespas kunt overklokken. Met simpele Intel Stock koeling zet je m op 3Ghz. Een kind kan de was doen.

Stel je gaat met waterkoeling enz in de weer dan zijn denk ik nog veel betere resultaten haalbaar

[ Voor 6% gewijzigd door tijmeng op 13-09-2007 17:18 ]

Verwijderd

tijmeng schreef op donderdag 13 september 2007 @ 17:18:
verplaatsing naar TCOA aangevraagd

De 4400 is wat duurder en ook lastig verkrijgbaar. Het mooie aan de 2160 is dat je zonder veel poespas kunt overklokken. Met simpele Intel Stock koeling zet je m op 3Ghz. Een kind kan de was doen.

Stel je gaat met waterkoeling enz in de weer dan zijn denk ik nog veel betere resultaten haalbaar
ja en ?
De anderen procs kunnen dat ook (e4300\e4400model)
zelfs mijn ouwe 930-d draait van 3g@4g met een kleine voltage verhoging.
Dus veel cpu's die een lage klok hebben kunnen hard draaien met standaart voltage.

Maar inderdaad als je een lowbudget heb zal de e2160zeker een goeie cpu zijn met asrockbordje.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2007 @ 14:49:
[...]

De pentium dual core's hebben met hun weinig cash een redelijk performance hit in games. Daarom ben ik het met je eens van de e4400. Ware het niet dat die serie steeds slechter verkrijgbaar is.

bedoel je niet quad core?(4 core dual core?????)
Maak niet zo veel uit
quad core is de intel naam.
Maar als je op doos kijk van mijn gigabyte bord staat er 4core conroe ready
Het zijn maar namen .
De goedkoopste 4core kost nu 250euro

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2007 @ 17:41:
[...]

Maak niet zo veel uit
quad core is de intel naam.
Maar als je op doos kijk van mijn gigabyte bord staat er 4core conroe ready
Het zijn maar namen .
De goedkoopste 4core kost nu 250euro
Dat maakt zeker wel uit. Quad Core is niet verzonnen door intel. Quad core betekend gewoon 4 kernen. (quad = 4 core = kern). Op mijn doos van de DS3R staat Core 2 quad en core 2 duo. Alsjeblieft wel de beestjes bij de juiste namen noemen. (waarbij Core 2 het "merk" naampje is, zoals pentium was. Conroe is de naam van de chipjes, zoals prescot dat was en wolfdale de aankomde is)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2007 17:48 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Beetje laat, maar we zullen deze inderdaad maar naar TCO verhuizen..

DOC => TCO dus :)

Verwijderd

tijmeng schreef op donderdag 13 september 2007 @ 12:43:
Een CPUtje van 69€ verslaat dus bijna een Core2duo6850 en is gelijk aan de 6750. Voor weinig geld heb je dus een top CPU in handen.
Wat hier wel verwaarloosd wordt is het feit dat deze cpu's zelf ook nog overklokpotentieel hebben.
Desalnietemin een zeer goed overklok, die 21x0 cpu's kan je zeker beschouwen als de nieuwe overklokkoning.

• Hasib
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-09-2024
Je leuk dat de reviewer zegt dat de cpu gelijk is aan e6750, maar ik denk dat elke e6750 zonder voltage verhogingen met boxed cooler ook makkelijk 3,2ghz kan halen met niet te dure mobo en geheugen.
Dus imo is het beter als je beide cpu's op 3,2ghz met elkaar vergelijkt, maarja dan zal e6750 uiteraard een stuk sneller zijn.Maar hij kost ook 100 euro meer.

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Dit is ook wel een beetje onzin vergelijking.

Wil je een beetje echtheids getrouwe vergelijking in dit soort dingen hebben zal je al gouw 10 van dezelfde CPU's tot hun max moeten overclocken, en van het andere type hetzelfde doen, natuurlijk allemaal op dezelfde vCore.

Zo kan je pas zien of de serie een goede overclocker is, want niet elke CPU clockt zo makkelijk over.
En een overclocked CPU met een niet overclocked CPU vergelijken is ook een beetje schreef, bij die niet overclocked is nog potientiël over wat niet gebruikt word.

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:42
En daar komt nog bij dat dfe 3.2 gigahertz gehaalt word met een vcore van (boven de?) 1.5V.. Iets wat je ook niet 24/7 op je processortje wilt hebben

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07-2025
ChessSpider schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 08:35:
En daar komt nog bij dat dfe 3.2 gigahertz gehaalt word met een vcore van (boven de?) 1.5V.. Iets wat je ook niet 24/7 op je processortje wilt hebben
Ik draai hier 1.55VCore 24/7, en dit gaat nog.
Boven de 1.55 voor dagelijks gebruik kan ook maar dan gaat de levensduur ook snel achteruit.

Zelf heb ik een E2140 (inmiddels verkocht) en een E2160. Intresse in de overclocks ervan let me know ;) .

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 20:29

Bene

list incomprehension

Dit klinkt op zich heel spannend. Kan iemand mij een betaalbaar moederbordje noemen welke deze snelheden haalt? Liefst met wat openingen voor tweaks in de bios?

Verwijderd

Bene schreef op maandag 17 september 2007 @ 09:04:
Dit klinkt op zich heel spannend. Kan iemand mij een betaalbaar moederbordje noemen welke deze snelheden haalt? Liefst met wat openingen voor tweaks in de bios?
Lekker duidelijk, wat voor jouw betaal baar is, kan voor iemand anders al te duur zijn.

Goeie keuzes zijn Gigabyte (P965 of P35) DS3. Die zijn niet al te duur en clocken zeer goed. Je zou ook nog 2e hands kunnen kijken naar P965 bordjes. Deze zijn er genoeg aanwezig en de meeste clocken best goed.

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 20:29

Bene

list incomprehension

Lekker vriendelijk.

Laat ik hem zo formuleren: hoe kom je zo goedkoop mogelijk aan een stabiele 3 ghz? Ik zou dus iets willen van een nieuw bord met ondersteuning voor een 1333 fsb, of daar naar te clocken met grote waarschijnlijkheid. D'r zou in het bios iets van memory tweaking moeten zitten om met dividers goedkoper 667 mhz geheugen te kunnen gebruiken. P35 (en Gigabyte an sich) zitten tegen de bovenkant van de markt. Zijn daar goedkopere alternatieven voor?

Verwijderd

Bene schreef op maandag 17 september 2007 @ 11:57:
[...]

Lekker vriendelijk.

Laat ik hem zo formuleren: hoe kom je zo goedkoop mogelijk aan een stabiele 3 ghz? Ik zou dus iets willen van een nieuw bord met ondersteuning voor een 1333 fsb, of daar naar te clocken met grote waarschijnlijkheid. D'r zou in het bios iets van memory tweaking moeten zitten om met dividers goedkoper 667 mhz geheugen te kunnen gebruiken. P35 (en Gigabyte an sich) zitten tegen de bovenkant van de markt. Zijn daar goedkopere alternatieven voor?
Als je gewoon een budget er neer zet en gaat kijken wat er daarvoor te krijgen is veel makkelijker. En daarom zeg ik lekker duidelijk, 80 euries voor een nieuwe P965-DS3 vind ik niet duur. Zeker voor de mogelijkheden van het bord. Je zou kunnen kijken naar een S3, dit is een DS3 zonder solid caps etc. Je zou nog goedkoper kunnen proberen bij asrock alleen is overclocken daar niet goed. Daar zou je dan zelf even moeten naar zoeken of het asrock bordje de fsb aan kan die jij wil.

Verwijderd

Ik denk niet dat er goedkopere borden zijn die zo goed clocken als de gigabytes. Daarom heb ik toch maar voor de p35c-ds3r gekozen (106 euro bij salland). Je kan kijken of AsRock 1333fsb bordjes heeft voor onder 70 euro, de meeste borden moeten ook wel de optioe hebben om die geheugen manual te instellen hoor. Als de prijzen boven de 70 uitkomen kan je toch het beste voor een p35-ds3 gaan, of 2dehands.

Anyway, net mijn E2160 systeem binnen. Wel al een paar probleempjes. Ik probeer eerst te kijken wat mijn standaard temps zijn maar gaat niet zo goed. Speedfan geeft hele rare waardes aan, zoals een 0,47V op mijn +12V.. En ook een waarde van -2 graden.. Maar de Core0 en Core2 waardes lijken me wel geloofwaardiger dan CoreTemp.. Speedfan geeft 28/28 aan en CoreTemp geeft 43/43 aan idle. Stressed 2 minuten met orthos is 50/50 met speedfan en 65/65 met coretemp.

Omgeving is 21 graden, standaard intel koeler zonder pasta en Sonata III met 1x Tricool 120mm back en 1x Nexus 120mm front. (Heb een Scythe Katana II maar moet nog koelpasta binnenkrijgen, daarna pas ga ik erop doen) Welke moet ik geloven?

Superpi duurt ook lang naar mijn mening, 33 seconden? Systeem loopt wel smooth moet ik zeggen maar 33s lijkt me toch te hoog, zelfs voor stock E2160.

Kan iemand helpen?

Verwijderd

@ Twynn: TCA :P

@ Gamesua: vertrouw nooit software metingen :P

Verwijderd

Ik denk geen van allen. Je hebt altijd wel fouten ;). Wat zegt TAT? Je moet rekening houden dat als super pi niet geheel in je cash past hij een stuk langzamer is. Dat is het nadeel aan de Pentiums.

(ik zou TAT ook gebruiken om te stressen. Deze stressed alle onderdelen van je proc. Orthos doet dat niet met alles. De temperatuur gaat dan met zon graad of 5 extra omhoog.)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2007 12:25 ]

Verwijderd

Ok..
AS5 + Scythe Katana II geinstalleerd.
TAT geeft waardes van tussen de 38 en 50 graden aan idle, oplopend naarmate langer gebruikt. CoreTemp geeft zelfde waardes aan. Ik heb het idee dat er iets niet klopt met mijn cpu.. Want dit betekent dat CoreTemp de juiste waardes aangaf bij de boxed cooler, en dat was dus 43 graden.
Ik denk dat ik misschien de huidige koeler niet helemaal juist heb aangebracht, maar van die boxed wist ik het 100% zeker, en dan nog 43 graden?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 september 2007 @ 12:07:

Superpi duurt ook lang naar mijn mening, 33 seconden? Systeem loopt wel smooth moet ik zeggen maar 33s lijkt me toch te hoog, zelfs voor stock E2160.

Kan iemand helpen?
Mijn E2140 doet daar ook 33 seconden over @ stock speed, dus 1,6 Ghz.
Met een "lichte" overclock van bijna 50 % naar 2,38 Ghz (FSB = 295 Mhz en tevens mobo-max, Asrock 4core-sata2) gaat dat naar 26 seconden, maar met een ander mobo is daar wel heel wat meer uit te halen.... Ik denk aan de Asrock Conroe1333-D667, schijnt best redelijk over te clocken en is echt goedkoop !

Verwijderd

Ik denk aan de Asrock Conroe1333-D667, schijnt best redelijk over te clocken en is echt goedkoop !
Forget it! Volgens een review van OCWorkbench kan dit bord max. 420 Mhz quad pumped FSB aan.

On a 1066 Mhz CPU for sure, but don't even bother if you have an 800 Mhz E2xxx or 4xxx. |:(

Met mun E2140 kom ik niet eens op 233 Mhz, 220 is bij mij de max !!! :(

Op de 4coredual-sata2 krijg ik 296 Mhz (2.38 Ghz) met gemak, bouw 'em gauw weer terug! :)

• Tyranium
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Ik heb sinds kort een E2160 en ik weet ook niet welk programma ik nou moet geloven over de temps. Eerst even de specs:

E2160 (Stock Intel cooler en pasta)
Abit IP35 Pro
2GB GEIL DDR2-800

De cpu loopt nu stabiel op 3.1 Ghz (9x345) @ 1.375 volt
Maar uGuru zegt dat de cpu stressed 58 graden wordt en Everest zegt dat de cpu 73 graden wordt, welke moet ik nou geloven? Tat wil trouwens nog niet opstarten bij mij :? , dat moet ik nog oplossen.
Voor de duidelijkheid een screen:
Afbeeldingslocatie: http://img401.imageshack.us/img401/1123/31ghzocfj9.th.jpg
(Hier heb ik Orthos alleen even gedraaid als voorbeeld voor de temp, voor het testen van de stabiliteit heeft Orthos 1,5 uur foutloos gedraaid)

Edit: Core Temp laat dezelfde temp zien al Everest, dus ik denk dat ik die moet vertrouwen? Toch wel een beetje hoog volgens mij, 73 graden @ 1.375v

Edit 2: SuperPi is trouwens 19sec @ 3.1Ghz

[ Voor 12% gewijzigd door Tyranium op 31-10-2007 14:54 ]

Verwijderd

Anders kijk je even in de bios ;)

En mocht je dat nog niet vertrouwen moet je even de ventilator van je CPU koeler uitzetten dan de pc aanzetten ff wachten tot je programma 58 aangeeft en dan aan het koelblok voelen ;)

Is ie hand warm of een beetje heet, maakt iedergeval je koelblok goed contact en weet je ongeveer wat je temps kunnen zijn ;) zet de pc weer uit en sluit fannetje weer aan.. en kijk dan nog is :)

Zo moet je ongeveer wel erachter kunnen komen of de temps echt rond de 50 of 70 graden zijn.

*edit*
Als je temps egt 70 graden zijn zou ik um wel even trug klokken :P want dat is best wel hoog

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2007 15:11 ]

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Ja waarschijnlijk wordt de cpu toch 70 graden, maar ik ga deze week nog een Thermalright Ultra-120 extreme bestellen en kijken hoe ver ik dan kom. Ik draai nu trouwens stabiel op 3.2ghz @ 1.4 volt. Stressed is de cpu dan blijkbaar 72 graden }:O Verder dan dit ga ik ook even niet totdat die nieuwe cooler geinstalleerd is.

Die temps maken mij trouwens niet zoveel uit, want het is een tijdelijke cpu tot Penryn uitkomt in januari, hij hoeft dus eigenlijk ook maar een paar maandjes mee te gaan.

• ath92
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-05-2025
Ik zag dit topic en pak meteen de kans om mijn resultaten te posten :)

Ok, ik heb dus een e2160. Deze doet hier 3.2GHz op stock vCore. Erg mooie prestatie van dit spul, vind ik. Zeker omdat de cpu maar 70 euro kost. Hij wordt ook "maar" 52C orthos stressed, dus dat valt ook dik mee (ik gebruik een Scythe infinity).

Ik heb nu echter het idee dat ik tegen een "fsb wall" aanloop o.i.d. want de cpu valt niet echt veel hoger dan 400 x 8 te krijgen en dan wordt hij instabiel. Het geheugen wil wel verder, doet 975MHz stabiel (5-5-5-15, 2.3 vDimm (zo heet dat geheugen voltage toch?) Het is trouwens team-extreem (dacht ik tenminste) dat stock 4-4-4-10 doet op 2.0-.2.2 v).

Het kan ev. ook het moederbord zijn, hoewel ik dat niet denk.(GA-P35-DS3R)

Weet iemand iets anders dat het zou kunen limiteren of is het hoogstwaarschijnlijk toch de cpu?

Verwijderd

Uuhm Vcore verhogen ?

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Als de processor instabiel wordt dan zal je de vcore moeten verhogen ja, of heb je dat al gedaan?

• ath92
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-05-2025
Jep, t/m 1.4v, maar nog steeds instabiel. Ik vind het wat vreemd, aangezien hij op 3.2 gewoon stock vcore draait. Nouja, niks aan te doen :) (1.4v was trouwens op 3.4GHz)

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

ath92 schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 21:06:
Jep, t/m 1.4v, maar nog steeds instabiel. Ik vind het wat vreemd, aangezien hij op 3.2 gewoon stock vcore draait. Nouja, niks aan te doen :) (1.4v was trouwens op 3.4GHz)
Als je temps niet te hoog worden zou je best tot 1.45v kunnen gaan en het dan nog is proberen, maar misschien kan je cpu gewoon niet harder (en 3.2Ghz is toch heel netjes voor een cpu van 69 euro ;) )

Ik kan nauwelijks nog wachten om die nieuwe cooler te bestellen, ik vraag me af of de mijne nog hoger wil dan 3.2 en zo ja hoeveel.

[ Voor 11% gewijzigd door Tyranium op 31-10-2007 21:27 ]

Verwijderd

Verlaag de snelheid van je geheugen is.! die loopt nu namelijk veel hoger als de FSB van je processor ;)

Dat in combinatie met 1,35V op je CPU moet wel lkkr lopen dacht ik zo.

Dus snelheid van je geheugen verlagen, divider gewoon op 1:1 laten Vcore op 1.35V
Remember FSB van 400 betekend snelheid van geheugen op 800 ;) en dat met devider 1:1 loopt alst goed is gewoon goed ;)

De Vcore moet je ff na kijken nog want dat weet ik niet zeker.. kan ook 1.3 of 1.4Volt zijn ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2007 21:42 ]

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Sinds een paar dagen heb ik een Thermalright Ultra-120 extreme en mijn 2160 heeft mij echt heel erg verbaasd.
Hij draait nu op 3.6GHz @ 1.525V, een overclock van 100%(!) dus 8)7 . na 4 uur Orthos nog steeds stabiel, temps zijn 28 graden idle en 63 load.
Dit had ik dus echt nooit verwacht van een cpu van 69 euro.

Hier een screen:
Afbeeldingslocatie: http://img62.imageshack.us/img62/3941/36ghzocol6.th.jpg

SuperPi doet er 17s over op 3.6GHz.

Dit laat ik nu gewoon 24/7 draaien en dan wacht ik ook nog wel even met een betere cpu kopen, want beter dan dit heb ik op het moment niet nodig. :+

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-01 11:52
Lekker :) 1,525 in het bios? wat geeft CPU-Z aan onder full load?

Ik draai mijn E2160 nu op 3Ghz 1,3125 (bios) = 1,296 (CPU-Z). Rond de 55 graden fullload met een Scythe Mine. Ik kan helaas niet hoger nu gezien mijn geheugen. Althans, ik denk dat dat het is. Corsair Value 667Mhz.. En mijn mobo (Gigabyte P35C-DS3R) heeft geen divider om het geheugen langzamer te laten lopen dan de FSB. Misschien toch maar even wat 800Mhz geheugen scoren..

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Xtuv schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 20:44:
Lekker :) 1,525 in het bios? wat geeft CPU-Z aan onder full load?

Ik draai mijn E2160 nu op 3Ghz 1,3125 (bios) = 1,296 (CPU-Z). Rond de 55 graden fullload met een Scythe Mine. Ik kan helaas niet hoger nu gezien mijn geheugen. Althans, ik denk dat dat het is. Corsair Value 667Mhz.. En mijn mobo (Gigabyte P35C-DS3R) heeft geen divider om het geheugen langzamer te laten lopen dan de FSB. Misschien toch maar even wat 800Mhz geheugen scoren..
CPU-Z geeft 1.530 aan onder load, dus dat klopt aardig. Ik ga nu nog even verder met testen of de cpu wel echt stabiel is. Onder het gamen ben ik iig nog niks raars tegen gekomen.

Verwijderd

Tyranium schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 20:37:
Sinds een paar dagen heb ik een Thermalright Ultra-120 extreme en mijn 2160 heeft mij echt heel erg verbaasd.
Hij draait nu op 3.6GHz @ 1.525V, een overclock van 100%(!) dus 8)7 . na 4 uur Orthos nog steeds stabiel, temps zijn 28 graden idle en 63 load.
Dit had ik dus echt nooit verwacht van een cpu van 69 euro.

Hier een screen:
[afbeelding]

SuperPi duurt er 17s over op 3.6GHz.

Dit laat ik nu gewoon 24/7 draaien en dan wacht ik ook nog wel even met een betere cpu kopen, want beter dan dit heb ik op het moment niet nodig. :+
Mooie OC.
heb zelf ook een 2160 die stabiel op 3,0 kan draaien @ boxed cooler.
alleen sinds ik nieuw geheugen heb (geil 2gb 800MHz) loopt hij niet sneller als 2,4 Ghz
Want clock ik hem verder zit hij mijn HDD niet meer.
tevens moest ik mijn geheugen terug laten clocken naar 667 MHz.
Heb een Asus P5PL2-E en een Coolermaster 450W voeding.
iemand misschien een idee hoe dit kan ?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2007 20:54 ]

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-01 11:52
Danny, is je PCI-E wel gelockt op 100Mhz?
Schijnt dat als die te hard staat je (SATA) HDD's niet meer herkend worden.

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 20:51:
[...]

Mooie OC.
heb zelf ook een 2160 die stabiel op 3,0 kan draaien @ boxed cooler.
alleen sinds ik nieuw geheugen heb (geil 2gb 800MHz) loopt hij niet sneller als 2,4 Ghz
Want clock ik hem verder zit hij mijn HDD niet meer.
tevens moest ik mijn geheugen terug laten clocken naar 667 MHz.
Heb een Asus P5PL2-E en een Coolermaster 450W voeding.
iemand misschien een idee hoe dit kan ?
Kijk of je PCI-E wel gelockt is op 100mhz en kijk ook even of je geheugen wel op 2.1V draait, bij mij stond dit ook op 1.8V standaard in me bios, maar dat moet 2.1V zijn( want volgens mij heb ik hetzelfde geheugen als jou).

Verwijderd

Xtuv & Tyranium

Morgen ben ik weer thuis, en dan ga ik het direct proberen.
Bedankt voor de super snelle reacties!

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 21:02:
Xtuv & Tyranium

Morgen ben ik weer thuis, en dan ga ik het direct proberen.
Bedankt voor de super snelle reacties!
Soms wil het ook wel helpen als je het voltage van de Northbridge (een beetje) verhoogt.
Succes iig.

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Ik ben flink aan het proberen om mijn E2160 op de 3GHz te krijgen, maar niets lukt. Ik loop duidelijk tegen een FSB-wall aan, maar ik weet niet of het aan het mobo of aan de cpu ligt. Wat FSB betreft, is 266MHz (=2,4GHz) bijna de limiet. Iets erboven lukt nog, maar de 300MHz is onbereikbaar.
Als ik de multiplier verlaag naar 6-8, ook dan krijg ik de FSB niet hoger. 6*300 (=1,8GHz, standaard snelheid) en 6*333 werken niet, ook andere combinaties met een FSB boven de 270 lopen vast.

Ik weet nu alleen niet waar de grens in zit, in de CPU of het moederbord (Asus P5N-E Sli - nVidia 650i--NB@1,4v-- met Geil geheugen@2.1v)? Ik heb verschillende voltages geprobeerd, PCI-E staat vast op 100MHz en het geheugen op 800MHz. Het moederbord kan standaard een 1333MHz FSB CPU aan, dus ik snap er niets van!

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

schaduw schreef op zondag 11 november 2007 @ 18:17:
Ik ben flink aan het proberen om mijn E2160 op de 3GHz te krijgen, maar niets lukt. Ik loop duidelijk tegen een FSB-wall aan, maar ik weet niet of het aan het mobo of aan de cpu ligt. Wat FSB betreft, is 266MHz (=2,4GHz) bijna de limiet. Iets erboven lukt nog, maar de 300MHz is onbereikbaar.
Als ik de multiplier verlaag naar 6-8, ook dan krijg ik de FSB niet hoger. 6*300 (=1,8GHz, standaard snelheid) en 6*333 werken niet, ook andere combinaties met een FSB boven de 270 lopen vast.

Ik weet nu alleen niet waar de grens in zit, in de CPU of het moederbord (Asus P5N-E Sli - nVidia 650i--NB@1,4v-- met Geil geheugen@2.1v)? Ik heb verschillende voltages geprobeerd, PCI-E staat vast op 100MHz en het geheugen op 800MHz. Het moederbord kan standaard een 1333MHz FSB CPU aan, dus ik snap er niets van!
Aan het moederbord zal het dus waarschijnlijk niet liggen. Ik denk dat je toch heel erg pech gehad hebt met je cpu. Kan je het geheugen niet synchroon laten lopen met je cpu, dat het dus lager loopt dan 800mhz, en zet de timings ook even wat soepeler, zodat je het geheugen uit kan sluiten.

• schaduw
  • Niet online

schaduw

schaduw

Ik heb het CL4 geheugen ook op 5-5-5 gehad. Ook heb ik ander (Transcend) geheugen geprobeerd...

Verwijderd

Hoe zit het met voltages? Ik kan me niet voorstellen dat 2.4ghz niet lukt met 1.325V, maar toch...

Verwijderd

Heb nog even geprobeerd met het geheugen op 2V gezet en de PCI vast te zetten op 100.
Maar het lijkt zodra mijn geheugen de 800MHz aantikt, dat het systeem niet meer boot.
Kom dus niet hoger dan 2,4 GHz op dit moment.
Kan het zijn dat mijn mobo (ASUS P5PL2-E, met overigens laatste bios-update) niet overweg kan met 800 MHz geheugen?

Verwijderd

<nvm> ik moet lezen wie heeft gepost voor ik reply 8)7

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2007 18:08 ]

• Tyranium
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Ik heb nog even zitten spelen met mij E2160, en de (voorlopige) max van mijn cpu is nu 3708mhz. (Dus 106% OC :) )
Dit met 412x9 op 1.550V. Temp load is +- 67graden

Superpi is 1sec sneller nu :+ , namelijk 16sec.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v85/tyranium/37ghzsuperpi.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v85/tyranium/37ghz3dmark.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Tyranium op 16-11-2007 15:31 ]

• schaduw
  • Niet online

schaduw

schaduw

Uiteraard heb ik geen genoegen genomen met 2,4/2,7 GHz. Na veel proberen heb ik ook een oud BIOS (januari '07) gebruikt, dat juist niet mijn E2160 ondersteunt. En je raadt het al, nu haalt hij makkelijk (met automatische voltages en nauwelijks temperatuurverschil) de 3GHz!

Helaas wordt door dit BIOS mijn geheugen niet helemaal lekker ondersteunt, na een BIOS-instellingen wijziging wil hij niet altijd opstarten met 4*1GB (en weer wel met minder modules). Maar gelukkig werkt hij uiteindelijk wel met 4GB en 3GHz.

Verwijderd

huh.... de bios ondersteund de CPU niet en daardoor krijg je hogere clocks :O hoe ben je daar achter gekomen? :P

na een gelukte poging van 425*8 @ 1.525 en daarna 440*8 @ 1.575 dacht ik.. dat moet ook *9 kunnen.. dus ff bezig geweest en.....

mijn max met de P35-DS3 ligt op 3.8GHz :D
Wel jmmr dat CPU-Z de helft niet meer kon uitlezen...

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=270693
setting waren
Vcore 1.6V
Geheugen +0.4 @ standard
FSB + 0.2
NB + 0.1
425*9 = 3.8GHz :D

= zeer trots op zichzelf O-)

oowjah nog iets.. wat me opvalt is dat ik 450*6 op 1.386 kan en dat hele dag orthos stabiel :D :O dus denk dat ik dat nog ga proberen te verbeter na 500, want dat is toch veel sneller als 425*9

• Pollore
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik heb sinds het weekend ook een pc in elkaar gezet met de E2160 met als doel een goedkope snelle pc te creëen. Ik heb als mobo een GA-P35-DS3R en crucial ballistix pc-5300 3-3-3-12 geheugen. De E2160 wordt door de scythe infinity gekoeld.

Ik weet dat me geheugen op 333 loopt en de kloksnelheden heb ik ook al goed gezet en de voltage (2.2V). Kortom ik wil dat mijn cpu ook op 9x333 fsb (3Ghz) loopt zodat het 1:1 loopt. Alleen ik kom niet verder dan 250 fsb. Ik heb de cpu op 1.35v gezet ik heb de pci-e gelocked maar iets zit het dwars :S.

Weet iemand nog een optie die ik ben vergeten te doen? Moet ik de timing van het geheugen minder maken of iets anders?

Ik heb de cpu nu wel op 3Ghz lopen door 333x9 met 1.35V. Het geheugen heb ik nu dmv. het "System Memory Multiplier" op 2.00 gezet zodat het nu 1:1 loopt met de processor. Ik had alleen in een ander topic al gevraagd hoe ik mijn geheugen op de goede snelheid moest zetten en toen kreeg ik deze reactie:

Als je geheugen op 2.2v moet lopen moet je bij VOLTAGES de bovenste op manual zetten.. en dan bij DDR2 op + 0.4 zetten ;) zorg er dan wel voor dat je geheugen ook daadwerkelijk op de snelheid loopt waar die 2.2v voor nodig heeft.. minimaal 1066 dus

Ik snap alles hiervan behalve de 1066? waar moet het 1066 lopen zodat mijn geheugen op 2.2V kan? Er stond eerst bij de Memory frequency wel 1066 alleen nu ik de FSB omhoog heb gegooid staat daar 667. Zodat het geheugen en fsb 1:1 loopt. Wil ik daar 1066 hebben dan moet ik de "System Memory Multiplier" op 3.20 zetten maar dan loopt mijn geheugen volgens CPU-z op 534Mhz ofzo en dit is volgens mij veel hoger dan de bedoeling is want dan loopt het geheugen niet meer 1:1 maar 5:8. Weet iemand wat er nou met de 1066 wordt bedoeld?

[ Voor 44% gewijzigd door Pollore op 26-11-2007 10:58 ]

Upside down

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

De snelheid van je geheugen :)

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Verwijderd

Dat was ik die dat poste ja :)

PC-8500 loopt op een snelheid van 1066Mhz oftewel 533effectief.. de aangeraden voltages daarvoor zijn 2.2Volt, aangezien jij minder snel geheugen hebt vond ik het nogal raar dat je de boel op 2.2Volt wou laten lopen..???

in het stukje wat je nu weer hier post maak ik op uit.. dat je geheugen nu op 333effectief = 666Mhz loopt? Dat zou gewoon perfect moeten draaien met de standaard voltages hoor ;) kan natuurlijk zijn dat er op de verpakking wat anders staat? zoja, dat aanhouden en dan per 100Mhz sneller 0.1V erbij ;)

• Pollore
Ja klopt, ik las op de website van crucial bij mijn geheugen dat het op 2.2V moest. Ik vond dat ook al tamelijk vreemd want dat is in principe best hoog.

Kijk hierbij de link waar het staat: http://www.crucial.com/st...?IMODULE=BL2KIT12864AA663

Hier staat toch echt 2.2V. Ik heb mijn geheugen nu op 666Mhz lopen met 2.0V met 3-3-3-12. Ik kijk zodra ik thuis ben of het ook wil draaien op 1.8V als dat zo is dan laat ik het wel gewoon daarop staan. Ik bedoel waarom zou ik er meer volt op zetten als het gewoon stabiel loopt op 1.8V

EDIT: Ben begonnen met overclocken. Mijn pc loopt nu standaard 9x333 (3Ghz) op standaard voltage en me geheugen doet 3-3-3-12 op 1.8V. De temperatuur komt maximaal uit op 35 graden en idle rond de 27 graden. Ik had gisteren geprobeerd 8x400 te doen maar het wilde voor geen mogelijkheid starten niet met 1.35V niet met 1.3625V en ook als ik me geheugen timings op CL5 zette en me geheugen 0.1 of 0.2V omhoog deed gebeurde er niks. Misschien nog andere tips zoals het fsb voltage of northbridge voltage omhoog? Ohja me pci-e is gelocked op 100Mhz.

[ Voor 33% gewijzigd door Pollore op 28-11-2007 07:19 ]

Upside down

• schaduw
  • Niet online

schaduw

schaduw

Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2007 @ 20:55:
huh.... de bios ondersteund de CPU niet en daardoor krijg je hogere clocks :O hoe ben je daar achter gekomen? :P
[...]
Nou, ik had al drie verschillende biossen geprobeerd, maar dat waren de drie meest recente. In een topic bij Anandtech, specifiek over dit moederbord, wordt het oude bios vaak genoemd als overkloktip, dus vandaar.

• Pollore
Ik zit nog steeds met het probleem dat ik niet boven de 3Ghz uitkom. Ik wil mijn cpu op 3.2Ghz laten lopen dmv. 8x400. Hij loopt nu op 3Ghz door 9x333 zonder voltage verhogingen en problemen. Mijn geheugen is crucial ballistix pc5300 3-3-3-12 op 1.9V. Ik heb een P35-DS3R als mobo. De temperaturen van me cpu komen niet boven de 40 graden stressed uit met een scythe infinity.

De dingen die ik heb geprobeerd:
Voltage verhoging t/m 1.4V
Geheugen cas op 5-5-5-15 gezet
FSB voltage verhoogd 0.1V
Geheugen op 2.1V gezet
PCI-e gelocked op 100Mhz

Hij blijft altijd bij het opstarten van windows haken en maakt dan een reboot. Het enige wat ik nog kan doen is de voltage nog hoger zetten van de cpu (maar ik ben bang dat ik de cpu beschadig) of de southbridge voltage verhogen, maar betwijfel of dit nuttig zal zijn.

Heeft iemand een tip hoe ik toch stabiel op 8x400 (3.2Ghz) kan komen? Zou pc6400 geheugen helpen?

Upside down

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:40
Crucial Ballistix PC5300-PC8500 is eigenlijk dezelfde chip. 5-5-5-12 op 2.2V moet zeker lukken, om te kijken of je ram geheugen het limiet is; zet de cpu eens op 333x8 (2.6) en dan Ram op 2.5 met 4-4-4-12 2.2V, dan zou ie 832MHz moeten lopen, wat dus genoeg is voor 400x8

Verwijderd

Ik heb een probleempje met mn E2160. Was net lekker bezig met overklokken toen ik mn p35-ds3r instelde op een fsb van 400 met een multi van 9. Probeerde de max te zoeken..

Dat onder 1.55 vcore, het geheugen op +.2v, fsb +.1v, en northbridge +.1v . Heb mn pci-e op 100 staan en het 800mhz geheugen stond 1:2.

Vervolgens komt mn pc wel door het bioslaadscherm maar windows wil niet meer laden. Ik dacht dat het gewoon te veel moest zijn voor de proc en probeerde na restrart in het bios te komen maar dat lukt dus niet meer. Kan op DEL drukken zoveel ik wil maar kom niet in het bios. Er verschijnt alleen een zwart scherm met een knipperend liggend streepje :|

Enig idee wat er mis is? Of hoe ik het oplos?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 16:32:
Ik heb een probleempje met mn E2160. Was net lekker bezig met overklokken toen ik mn p35-ds3r instelde op een fsb van 400 met een multi van 9. Probeerde de max te zoeken..

Dat onder 1.55 vcore, het geheugen op +.2v, fsb +.1v, en northbridge +.1v . Heb mn pci-e op 100 staan en het 800mhz geheugen stond 1:2.

Vervolgens komt mn pc wel door het bioslaadscherm maar windows wil niet meer laden. Ik dacht dat het gewoon te veel moest zijn voor de proc en probeerde na restrart in het bios te komen maar dat lukt dus niet meer. Kan op DEL drukken zoveel ik wil maar kom niet in het bios. Er verschijnt alleen een zwart scherm met een knipperend liggend streepje :|

Enig idee wat er mis is? Of hoe ik het oplos?
Bios reset?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Hehe..

Dat hielp. Thanx. Ben wel bekend met de mogelijkheid maar kwam niet in me op, beetje oenig.
Nu opnieuw max zoeken.
Pagina: 1