[XP/Vista] Share mounten aan de hand van aangesloten netwerk

Pagina: 1
Acties:

• skabouter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-02 14:37
Beste Tweakers,

In het dagelijks leven ben ik vaak met mijn laptop op pad waarbij ik vaak gebruik maak van verschillende netwerken (Thuis, school, werk, vrienden etc.) Op de meeste netwerken heb ik een share op een of andere server en/of machine die ik nu steeds met de hand moet mounten.

Aangezien dit nogal onhandig is ben ik op zoek gegaan naar een programma die, aan de hand van het netwerk waarmee ik verbonden ben, de juiste shares voor mij kan mounten. Dit bleek echter niet zo makkelijk als gedacht, Op tweakers wordt wel een ander programma genoemd, maar dat is een programma voor OSX. Het enige programma dat ik kon vinden is eigenlijk het volgende;

NetShare Manager
Do you use a laptop at work and bring it home at night? Or connect to a VPN from your desktop at home and have a few of your work network shares mapped on your computer? If those network shares are currently offline or you're not connected, it can take forever to do simple tasks like save a Word document or open an Excel spreadsheet. Why? Microsoft Office programs try to connect to each share while opening the Save or Open dialog box. They do this to make sure the shares are available and to ensure that you have permission to access them. This is a known bug in Office 2002 and 2003 and it has driven many people crazy.

NetShare Manager - Main window Enter NetShare Manager to the rescue. NetShare Manager stores all of your mapped network shares and allows you to connect and disconnect multiple shares with the push of a button. Set up a profile for home and a profile for the office. Select whichever profile you want to use and simply push Connect. Mapped network shares for that profile are quickly and easily reconnected.

http://www.pcmag.com/article2/0,1759,2122550,00.asp

Prima oplossing lijkt mij, alleen het programma kost ~$8 niet veel geld, maar ik zou graag willen weten of dit programma wel werkt en of er niet een betere/goedkopere oplossing is. Mijn laptop is op dit moment dual boot dus het maakt niet uit of het een oplossing is alleen voor XP of alleen voor Vista of juist voor alle 2 :)

[ Dislect ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Windows kan zelf ook met profielen werken. Nou weet ik dat je per profiel sowieso software instellingen kan wijzigen (ip adressen e.d.), maar misschien dat je hiermee ook per profiel verschillende shares kan aanmaken.

Met de help functie van windows en google moet je er wel uit kunnen komen hoe je profielen aanmaakt. Daarna is het een kwestie van even testen :).

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03:41
Maar in de Windows profielen wordt veel meer bijgehouden dan alleen de shares. Als je iets anders wilt wijzigen zul je dat dan steeds in alle profielen moeten doen.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• skabouter
Met behulp van de reply van Job (waarvoor dank) kwam ik terecht bij het volgende programma Net Profile Switch 5.2 wat claimt om de mappings te kunnen regelen per profiel, ik ga het direct proberen!

[edit]
Helaas, het programma is niet helemaal wat ik zocht, inmiddels al wel een goed programma gevonden! http://www.mobilenetswitch.com/ Werkt prima onder zowel XP als Vista _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door skabouter op 13-09-2007 12:10 ]

[ Dislect ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je zou ook zelf een script kunnen maken, wat bij het inloggen draait, en álle driveletters disconnect, vervolgens ip-adres(of range oid) uitvraagt, en dan vervolgens de daarbijbehorende shares mapt? :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• skabouter
ja, daar had ik ook al aan gedacht, maar thuis en op de zaak zit ik met dezelfde ip-range :( maar goed, dit programma gebruik ik nu werkt perfect, kan zelfs printers e.d. ook koppelen aan het profiel :D

[ Dislect ]

Pagina: 1