Zelf snelheid casefans regelen op ASUS M2A-VM

Pagina: 1
Acties:
  • 458 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mastercard
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-05 18:51
Ik heb vandaag mijn nieuwe pc binnengekregen met daarin onder andere een Asus M2A-VM moederbord, een freezer 64 pro cpu cooler en een 800 RPM scythe s-flex casefan.

Mijn vraag is hoe ik de cpu koeler een beetje stil kan krijgen, in de bios van mijn moederbord kan ik alleen een optie vinden die qfan heet. Als ik die inschakel word de fan op 1100 RPM gezet maar volgens mij moet dit nog wel iets lager kunnen als de processor niet word belast.

Ook heb ik speedfan geprobeerd, maar die kan de fans niet vinden ofzo (staat geen fan die ik kan selecteren)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Cool'n'Quiet aangezet?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 09:39
Volgens mij toen ik in de bios onder HARDWARE MONITOR de optie CPU FAN SPEED WARNING op disabled zette ging de cpu fan langzamer draaien. Je hoort hem bij power on even opspinnen en vervolgens terugzakken (met idd Qfan en Qool&quit AAN).
Draaide zelfs zo langzaam dat ik de cpu fan van de koeler gehaald heb :9

• mastercard
ik gebruik geen cool n quiet omdat ik dat niet goed aan de praat kreeg, ik gebruik in plaats daarvan nu Rightmark CPU Clock Utility.

dat proggie clockt de cpu automatisch terug naar 1ghz en dan in stapjes omhoogt tot 2.3 ghz als de cpu belast wordt.

verder draait door qfan de cpu fan steeds rond de 1100 rpm, maar met weinig belasting blijft de cpu dan <25 graden (meestal 22-23), volgens mij mag het dan best wat stiller en iets meer warmte, ik weet echter niet of dat kan

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Het is toch echt het best als je in het bios Cool 'n Quiet aanzet hoor. Heb je ook geen extra programma nodig om iets te doen wat je moederbord + processor prima zelf kunnen regelen. Heb je de processor driver geïnstalleerd?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• mastercard
ik had cpu driver en cool n quiet geinstalleerd, maar de cpu bleef gewoon op 2.3ghz draaien..

overigens vind ik dat proggie best handig, je kan alles zelf instellen en hij verlaagt het tot 1ghz, meestal gaan die standaard dingen niet tot zo laag geloof ik

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 09:39
Bij mij verlaagd cool &quit ook tot 1ghz. Alleen als ik die waarde in de bios niet veranderde bleef de cpufan een minimale waarde van (ik geloof) 800 aanhouden.
Hierna dus niet meer en was ie vrijwel geruisloos!!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb hetzelfde mobo (HDMI versie) met de stockkoeler. Welke Windows versie gebruik je?

Je moet CnQ gewoon aanzetten in de BIOS, de driver laden en/of RMClock gebruiken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

Voor Cool 'n Quiet moet je de driver van je processor hebben, een Cool 'n Quiet driver hebben, en het aan hebben staan in de BIOS ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• mastercard
met rmclock draait ie nu mooi op 1ghz met 1.100vcore alleen zelfs als mn cpu dan maar 22 graden is gaat de cpu fan niet onder de 1100 rpm :/

en kan in bios qfan aan/uit zetten, verder geen instellingen over fans voor zover ik zie, met qfan uit gaat de fan op full speed (2300 rpm ofzo -.-) draaien en met qfan aan gaat hij dus niet lager dan 1100 rpm

ook kan ik voor zover ik het kan vinden via de bijgeleverde proggies van asus alleen alle stats bekijken, niet veranderen..

ik wil die cpu fan naar 500 rpm ofzo hebben.. miss kan het zelfs nog wel passief als ik nog een casefan erbij zet ofzo maar die heb ik atm niet liggen

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:03

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ja en op minimaal energiebeheer zetten.

Ik ga RMclock ook maar eens proberen, want met C&C crasht mijn pc helaas.

Ik vind het ook irritant dat de cpu fan niet lager kan. Mijn cpu is idle rond de 30 - 28 graden, maar de cpu fan blijft op 2200 toeren draaien en dat is hoorbaar boven de voeding uit.

[ Voor 44% gewijzigd door REDFISH op 05-12-2007 12:22 ]

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-05 14:52
Ja vergeet de "power options" niet op minimaal energiebeheer te zetten, anders zal er niet veel veranderen!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:03

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Heb al een mailtje naar Asus gestuurd. Sommige Mobo hebben Qfan 2, daarmee kun je temperatuur/rpm ratio instellen, vraag het me af of het beschikbaar komt. Vind het tot nu toe een beetje tegenvallen, want minimum rpm is 2200 bij mij en max is 3300 ofzo. Op mijn gigabyte moederbord kan ik via de software in windows zelf kiezen hoeveel % van het maximum de cpu koeler moet draaien. Dan kun je hem pas echt stil krijgen. Ik heb nu idle een cpu van 22 graden. Dus daar hoeft echt geen 2200 rpm op te draaien.

Speedfan kan bij mij 3 fans prima vinden, dus misschien ligt het aan je bios? Helaas heeft het veranderen van die pijltjes bij geen effect. Heeft het nog nooit gehad.

[ Voor 14% gewijzigd door REDFISH op 06-12-2007 00:34 ]

Pagina: 1