Wijsheid: voeding 6cm of 8cm variant

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb 2 voedingen liggen, ze passen allebei in mijn smalle/kleine kast (zijn TFX/FlexATX, speciale/kleine PSU's). De kast is een EverCase/Bonchic 1290

Origineel zit er een FSP 250 watt voeding in, met een 6cm fan aan de achterzijde van de PSU (type: FSP250-50GLV (PF)):
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/FSP250.jpg

Ik heb ook nog een Enhance ENP-2222A 220Watt (ook FlexATX), deze heeft echter een 8cm fan aan de 'onderzijde':
Afbeeldingslocatie: http://www.enhance-europe.com/TXF12V/prod_pics/ENP-2220A_tb.jpg

Ik heb ze allebei even onder stroom gezet: qua geluid maakt het (gek genoeg) niet zo heel veel verschil. De 6cm fan van de FSP is blijkbaar een stille variant. De 8cm Enhance is wel ietsje stiller. Evt. is deze 8cm nog stiller te krijgen door er óf een stillere variant in te zetten óf door hem iets minder volt (10V oid) te geven. Dit laatste geldt overigens ook voor de FSP 6cm natuurlijk.

De 8cm Enhance verplaatst volgens de specs: 22,4CFM. De 6cm FSP doet: 29CFM. (ja echt, de 6cm draait op 4200RPM en verplaatst meer dan de op 2440RPM draaiende 8cm)

Grote voordeel wat ik zie is dat er bij die 8cm variant meer lucht uit de kast zelf (mee) wordt gezogen, een betere airflow dus wellicht.......

Het verschil in wattage is 30watt, maar daar verwacht ik geen problemen mee; er komt een simpel PIV-2,4Ghz-478 CPU/moederbord met onboard VGA in, 1 harde schijf, 1 CD-rom, 512Mb. Niet al te veel stroom trekkende externe devices (USB/FW etc.). Dan heb ik aan 220watt (meer dan) genoeg. (met soortgelijke config draai ik op een andere PC al jaren met een 230Watt PSU)

Wat zou slimmer/beter zijn?
De 8cm Enhance met wellicht betere airflow en wellicht beter nog stiller te krijgen?
Of de originele, (betere?) zwaardere, meer CFM, 6cm FSP?

Verwijderd

humm sluit een voeding aan met de meeste wattage aan (wel merk aub geen q-tec)
De 6cm verplaats meer lucht dan de 8cm (ook al is de 8cm groter)
Geluid verschil hoor je niet dus dat maakt niet uit.

Ik zal de de voeding nemen die stabiel een hoge vermogen heeft zodat ik zeker weet dat het systeem neit te kort komt.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 14:44
Heb je de voedingen wel belast Fans gaan vaak pas harder draaien, en meer geluid maken, als de temperatuur oploopt.

• kaajee
thx so far.....

Nee, voedingen waren onbelast. Maar onbelast beginnen alle fans in PSU's ook vol te draaien bij het starten. En beide voedingen waren onbelast dus zelfde test-situatie. Buiten dit: ik heb beide fans van beide PSU's ook los gehaald en gewoon direct op een 12volts lijntje geprikt. Dan zijn het gewoon 'fans' en draaien ze op vol vermogen.......

Ik zit alleen nog met de airflow, mijn gevoel zegt dat die 8cm beter is staat is om ook aan een stukje case cooling bij te dragen: hij is groter, zit aan de case kant van de PSU, dus zuigt (warme) lucht uit de case. En hij is later evt. makkelijker te temmen mocht ik em toch teveel lawaai vinden maken. Ik kan hem op een lager voltage zetten maar ook is een 8cm fan makkelijker te vervangen door een stillere; het aanbod in (stillere) 8cm fans is veel groter dan een 6cm variant.

Tja, en welke voeding het meest stabiel het meeste vermogen geeft weet ik eigenlijk niet. Het zijn allebei redelijk geronomeerde merken (Enhance en Fortron-FSP), helemaal op dit toch aparte vlak van de 'Flex ATX' voedingen; die zijn redelijk zeldzaam.

Aan de andere kant is de huidige 6cm beter in staat meer lucht weg te zuigen (meer CFM) en zou ik die ook nog op 10volt kunnen laten draaien zodat is nog minder lawaai maakt. Ik vraag me alleen af of die ook zal bijdragen in een stukje case cooling. Er zitten verder nl. in die PSU niet al te veel roosters waarmee ie warme lucht uit de case zou kunnen zuigen. Dan ben ik qua case warmte afvoer wellicht weer afhankelijk van een extra (lawaaimakende) case fan.....liefst zou ik 2 vliegen in 1 klap vangen...... :P

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:41

Haan

dotnetter

Of die fan aan de onderkant of aan de achterkant zit maakt niet zo gek veel uit, het ding aan de achterkant zuigt toch wel lucht vanuit de kast aan door de spleten aan de onderkant van de voeding (anders zou je vrij snel een vacuum in je voeding hebben ;) ). Juist omdat die 6cm meer lucht verplaatst, zou ik zeggen dat die nog wel meer warme lucht uit je kast zal trekken.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Godric
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-01 13:02
kaajee schreef op donderdag 13 september 2007 @ 09:43:
.....liefst zou ik 2 vliegen in 1 klap vangen...... :P
In dat geval zou ik op zoek gaan naar een 80mm fan die meer lucht verplaatst dan degene die in de voeding zit, degene die er nu in zit doet het volgens mij al best aardig. Dat geldt trouwens helemaal voor 60mm variant. Omgerekend verplaatst de 6mm bijna 50m3/h en de 80mm 38m3/h. Als je betere fans wilt gaat je geluidsproductie aardig omhoog denk ik.

Mocht je voor de FSP Group gaan en je bent bang dat de flow te laag is, haal de voeding dan eens open en kijk of je op de plek van de roosters aan de onderkant een blowhole kan maken. Dan kan je daar zelfs nog een (80mm) fan aanhangen.

Canon EOS 40D | EF 17-40L f/4.0 | EF 70-200L f/4.0 | EF 50 f/1.8 II

Verwijderd

Ik zou de 8CM variant pakken, omdat deze groter is zul je in computerwinkels meer variatie vinden wat betreft geluidsproductie en airflow. Omdat (neem ik aan) 80x80MM een beetje meer standaard heeft dan 60MM, denk dan aan fans in ATX voedingen, case-fans in ATX kasten, die zijn grotendeels op 80x80MM gemaakt.

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
die 80 variant lijkt mij in dit geval ook het beste, als ik zo allemaal een beetje kan zien zit deze namelijk redelijk centraal boven de cpu cooler als het hele zaakje in elkaar zit.
op deze manier trek je meteen de warme lucht van de cpu weg.
hoe beter de airflow, des te minder fanpower heb je nodig.
ook heb ik het idee dat die 60cm psu (iig. voor een deel) de hete lucht terug de kast in stuurt door die gaatjes aan de onderzijde. die 80 lijkt al wat meer de kast uit te gooien.
uiteraard is het vervangen van de fan ook een factor die meebeslist tegen die 60 cm psu.
laat ons nog wel even een plaatje zien van het systeem als het in elkaar zit he ;)

• carismagdi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:55
Zag net je topic van vorig jaar over de voeding in de bonchic ECE1290, heb je hier nog ervaringen mee opgedaan.

Ik heb dezelfde kast en vind de 250W voeding van FSP te luidruchtig. Ben nu op zoek naar een oplossing om de fan aan te passen of vervangen. Heb jij nog tips.

GigaByte GA-A75M-UD2H, AMD Fusion A8-3870, 8GB PC12800, 750GB

• kaajee
carismagdi schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 10:30:
Zag net je topic van vorig jaar over de voeding in de bonchic ECE1290, heb je hier nog ervaringen mee opgedaan.

Ik heb dezelfde kast en vind de 250W voeding van FSP te luidruchtig. Ben nu op zoek naar een oplossing om de fan aan te passen of vervangen. Heb jij nog tips.
Ik heb (helaas voor jou) toch de 8cm Enhance PSU genomen. De fan daarin vervangen door een 8cm Silenx variant en die draait nu al weer enige tijd naar behoren. Stil genoeg en genoeg airflow.

Ik heb wel indertijd de FSP 'ge-mod' door er extra gaatjes in te boren waardoor ie meer lucht uit de case zou moeten kunnen zuigen.......
Je zou dat ook kunnen doen en dan eens kijken wat de fan doet op bijv. 9 of 10Volt door er een weerstand tussen te plaatsen (neem wel een 'hoog' vermogen (draadgewonden) weerstand van 5watt of meer), voor 9Volt heb je een 22 Ohm nodig voor 10volt een 16 Ohm.

Ik kan me het niet precies meer herinneren of er een 25mm (dikte) 6cm fan inzit of inpast, anders kun je ook overwegen deze te vervangen door een stillere variant, bijv. de Silenx IXP-34-16. Er zijn helaas niet zoveel 60mm varianten die 'dunner' zijn dan 25mm, Papst heeft er wel één. Deze 60mm varianten hebben allemaal wel een lagere airflow dan de originele.......
Pagina: 1