Toon posts:

[Vista] x64 werkt langs geen kanten , hdd verkl**t .

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ,

Ik zal eens beginnen met heel mijn verhaal.

Dit is mijn systeem :

Gigabyte P35 DS4 moederbord
Q6600 intel processor ( standaard clocks )
4Gb Gskill geheugen ( 2 x 2gb in dual channel )
Raptor x150 harde schijf
Samsung dvd writer
Geforce ( Clubd3d ) 8800GTX ( standaard clocks )
Creative X-fi xtreme music

Wat is er gebeurd :

Na het samenstellen van mijn nieuwe pc heb ik windows vista 32bit geinstalleerd om daarmee bioshock te testen. Nagenoeg alles werkte perfect op deze windows versie en ik had geen problemen .
Omdat Colin Mcrae Dirt echter niet werkte ben ik terug naar Windows XP gegaan , hierbij opnieuw niks van problemen ondervonden , alles werkte perfect. Daarna ben ik aan de DVD van de 64bit editie van Vista geraakt , DiRT was ondertussen uitgespeeld en dus dacht ik , op terug naar Vista. Vista 64Bit geinstalleerd zonder problemen. Nu begint de myserie. Drivers voor de X-fi werken niet ( gelukkig heb ik dan toch nog drivers gevonden die werkten maar die waren maar zo-zo ) . Dan tijdens het spelen van Call of duty 2 online met behulp van de creative alchemy fix voor EAX geluid op vista is mijn pc gecrasht ( blue screen ) . Ik drup op de reset knop en krijg een error : iets in de aard van " er kan geen geldige windows opstartschijf gedetecteerd worden , plaats aub de diskette blabla " . Ik natuurlijk niet weten wat gedaan , geprobeerd om te formatten en dan opnieuw te installen , lukte dus niet -> ik kreeg bij de installatie een error gelijkaardig aan de vorige " kan niet detecteren of deze schijf een windows opstartdinges bevat " . Dan maar windows xp installeren , weeral dezelfde error . Daarna heb ik met de herstelconsole van XP een fixboot uitgevoerd waarna ik uiteindelijk toch in XP geraakt ben. Echter in de VISTA install die op mijn pc staat raak ik NIET. En als ik er in raak krijg ik een hele boel errors :x. Tevens krijg ik in windows XP verscheidene errors , zo kreeg ik bij het afsluiten van mijn systeem de error : " hard error " . Gewoon op ok geklikt en nix aan de hand ... wat blijkt , ik mocht opnieuw een fixboot uitvoeren om op XP te raken. Verder heb ik sinds het voorval ook al een bluescreen in XP gekregen tijdens installatie van een programma.
Ik heb met memtest86 mijn geheugen gecontroleerd en dat werkt perfect , de desbetreffende raptor harde schijf heb ik getest met HDtune en deze werkt ook perfect.
In mijn boot.ini staat dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT

BCDEDIT.exe kan ik niet bereiken aangezien dit geen win32 toepassing is en dus niet gedraaid kan worden vanuit mijn huidige xp installatie.

Hopelijk kan iemand me verder helpen want ik zit echt vast . ( Ik wil trouwens een XP - VISTA64 dual boot systeem )

Verwijderd

Je hebt twee Raptor's?

Hangen deze in een RAID config of apart?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 23:41:
Je hebt twee Raptor's?

Hangen deze in een RAID config of apart?
Nee ik heb 1 raptor , 1 harde schijf , niks anders . De meeste oplossingen voor mijn probleem die ik vond hadden inderdaad te maken met een raid opstelling , maar dit is in geen geval zo bij mij . Tevens heb ik andere SATA poorten geprobeerd op m'n pc -> no difference

Verwijderd

Hoeveel Gb's is die raptor.

Als het er één is tot 150Gb dan kan je proberen om met een CD-rom waar Windows 98 se opstaat die raptor te fixdisken, je Master Boot Record aan te passen en te formatteren.
Ik heb zelf ook eens een probleem gehad met XP die om de zoveel minuten BSOD liet zien, maar ik kreeg met de CD-rom van XP het niet voorelkaar om die schijf op een goede manier te formatteren.
Ik heb toen het advies gekregen om de schijf opnieuw te voorzien van een MBR via de CD van Win 98 en ook deze te gebruiken om hem te formatteren.
Ik heb toen het advies opgevolgt en kon toen opnieuw XP installeren zonder problemen. Daarna het ik nooit meer een probleem gezien.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 18:59
@Ali bahbah
Op de repair cd staat ook het tooltje "fixmbr"... Wat dus ook een nieuw MBR kan maken

@TS
Heb je je harde schijf op Bad Sectors getest? SMART aan? (daarna uitlezen met tooltje op Hiren's Boot)

Even niets...

Verwijderd

Of de vista dvd erin knallen en het herstel consol gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2007 @ 00:27:
Of de vista dvd erin knallen en het herstel consol gebruiken.
De herstelconsole van vista zegt dat hij het probleem niet kan oplossen ...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2007 @ 00:10:
Hoeveel Gb's is die raptor.

Als het er één is tot 150Gb dan kan je proberen om met een CD-rom waar Windows 98 se opstaat die raptor te fixdisken, je Master Boot Record aan te passen en te formatteren.
Ik heb zelf ook eens een probleem gehad met XP die om de zoveel minuten BSOD liet zien, maar ik kreeg met de CD-rom van XP het niet voorelkaar om die schijf op een goede manier te formatteren.
Ik heb toen het advies gekregen om de schijf opnieuw te voorzien van een MBR via de CD van Win 98 en ook deze te gebruiken om hem te formatteren.
Ik heb toen het advies opgevolgt en kon toen opnieuw XP installeren zonder problemen. Daarna het ik nooit meer een probleem gezien.
Het is er inderdaad ééntje van 150Gb . Een windows 98 cd heb ik niet voor de hand ( ik ben nog maar een pc gebruiker sinds 2002 en ken en heb dus niks anders dan xp en vista ;)

Kan je me aub uitleggen hoe je eventueel gaat fixdisken en je masterbootrecord aanpassen ?
Wat ik al gedaan heb is met bootcfg een nieuwe bootdinges geadd voor Windows XP , hoe dit voor vista werkt weet ik echt niet :x

Is het trouwens afgeraden om Vista X64 te gebruiken , want na één game al een bluescreen en al deze problemen ... :s

Verwijderd

Topicstarter
wow lol , ik test net m'n hd in xp en ik krijg snelheden van 3.7Mbps MAXIMUM , terwijl ik bij diezelfde test in VISTA rond de 92Mbps kreeg maximum .
Pc voelt nochtans niet traag aan ofzo , een bug van HDtune of niet ?

Verwijderd

Topicstarter
Kheb net terug een bluescreen gehad in XP ( stop;0x00004(0x00000003,0x8A445DA0,0x8A445F14,0x80 5D11F8))
Pc lag gewoon aan , ik was niet echt iets aan het doen , enige wat aan lag was volgens mij msn.
X-fi drivers zijn atm trouwens niet geinstalleerd , dus die kunnen het niet zijn.

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-02 19:12

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Klinkt alsof er een probleem in je harde schijf zit, want die snelheid is wel ontzettend laag. Probleem in de controller misschien?

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• jecowo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 09:53
Uit je verhaal lijkt me dat er toch ergens iets met de hardware of bios aan de hand is.
Heb je de laatste bios versie geinstalleerd die er voorhanden is?
Ik draai namelijk al 2 maanden Vista 64 bits en het draait bij mij echt stabiel.
Alleen heb ik voor het merendeel alleen maar ASUS spul en Corsair geheugen, maar dat hoeft niet het probleem te zijn.

Advies:
Reset je bios naar de standaard omgeving. Installeer en controleer of er bios updates zijn.
Hang er als je die hebt een andere harddisk in van een ander merk en test of vista/xp geinstalleerd kan worden.
Kom je dan nog allerlei problemen tegen dan denk ik al snel aan een moederbord probleem.

Incredible

Verwijderd

2 gigabyte geheugen eruit halen, en je x-fi kaart fysiek verwijderen uit de kast en nog eens proberen, ook met de herstel console even een floppy met de controller driver van je sata poorten laden...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 09:04:
2 gigabyte geheugen eruit halen, en je x-fi kaart fysiek verwijderen uit de kast en nog eens proberen, ook met de herstel console even een floppy met de controller driver van je sata poorten laden...
Mag ik ook even vragen waarom ... ? Wat denk je af te leiden uit de problemen die ik heb ?
Ik heb trouwens geen diskettestation ( eerste keer dat ik er geen meer bij besteld heb ) .

EDIT : Ik heb een bios update uitgevoerd , dit heeft het probleem niet opgelost. Na de bios update heb ik echter terug een fixboot moeten uitvoeren.

Ik heb geen 2de harde schijf bij de hand om mee te testen*

In vista werkte de schijf trouwens aan normale snelheid , in xp echter niet ..

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2007 22:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hierzo het resultaat van HDTune op de raptor :

Ik heb de schijf getest in XP en in VISTA X64 en heb ze getest op de Gigabyte controller en op de ICH9R controller. De resultaten waren redelijk vergelijkbaar.

http://users.telenet.be/poenanie/Images/hdtuneraptor.jpg

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Al een schone installatie gedaan, nu je weer in XP kunt komen?
Al die fixboot/fixmbr's etc. zijn over het algemeen niet bevorderlijk voor de snelheid van het OS.
Mijn advies: leegtrekken die schijf, partities indien aanwezig verwijderen, nieuwe aanmaken, formatteren, dan eerst XP installeren, en daarna Vista er weer schoon naast zetten.
Niet meer proberen die oude installaties op te starten, die zijn toch al vernaggeld.

Wat misschien nog wel de moeite is: van te voren even de juiste driverversies voor je hardware downloaden en op CD/DVD fikken...

Verwijderd

Topicstarter
Brede P schreef op zondag 16 september 2007 @ 21:04:
Al een schone installatie gedaan, nu je weer in XP kunt komen?
Al die fixboot/fixmbr's etc. zijn over het algemeen niet bevorderlijk voor de snelheid van het OS.
Mijn advies: leegtrekken die schijf, partities indien aanwezig verwijderen, nieuwe aanmaken, formatteren, dan eerst XP installeren, en daarna Vista er weer schoon naast zetten.
Niet meer proberen die oude installaties op te starten, die zijn toch al vernaggeld.

Wat misschien nog wel de moeite is: van te voren even de juiste driverversies voor je hardware downloaden en op CD/DVD fikken...
De juiste driverversies heb ik op de bijhorende cd's toch ...
Pagina: 1