Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oud "Clicky" keyboard op nieuwe comp

Pagina: 1
Acties:
  • 584 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dada
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-11 09:27

dada

Verzamelaar van rotzooi

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb een probleem waar jullie waarschijnlijk wel het antwoord op weten...
Ik wil namelijk mijn oude Bucker Spring-toetsenbord aan een nieuwe computer hangen. Het is geen originele IBM Model M, maar een type wat er erg veel op lijkt (een oude Tulip uit de eind jaren 80). Dus ik heb via Marktplaats een 5-pin DIN naar PS/2-kabeltje gekocht en van Sitecom een (1ste hands) PS/2 naar USB-kabel. Je raadt het al: hij doet het niet!

Symptomen: met alleen het PS/2-kabeltje (op een oudere computer waar ik hem uiteindelijk niet op wil gebruiken) krijg ik contact, kan ik de Lock-toetsen (Caps, etc) aan en uit zetten door ze lang ingedrukt te houden. Normaal typen gaat helemaal niet. Met het USB-kabeltje aan het PS/2-kabeltje werkt geen enkele toets, en de lichtjes van de Lock-toetsen knipperen op zeer hoge snelheid. Het toetsenbord zelf werkt perfect op mijn oude 286.

Ik heb even zitten zoeken en blijkbaar vragen deze toetsenborden 100x zoveel stroom vragen dan een modern toetsenbord. Dat zou wellicht een aantal dingen verklaren. Weet iemand wat voor kabeltje ik moet gebruiken? Moet ik de DIN-PS/2-kabel vervangen of de PS/2-USB-kabel?

Als iemand hier meer over weet, zou dat geweldig zijn! :)

Nummer 27 op de wereldranglijst stroopwafels eten.

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07-2021

Reinstein

Half-Nul

msikma schreef op woensdag 12 september 2007 @ 23:12:Symptomen: met alleen het PS/2-kabeltje (op een oudere computer waar ik hem uiteindelijk niet op wil gebruiken) krijg ik contact, kan ik de Lock-toetsen (Caps, etc) aan en uit zetten door ze lang ingedrukt te houden. Normaal typen gaat helemaal niet. Met het USB-kabeltje aan het PS/2-kabeltje werkt geen enkele toets, en de lichtjes van de Lock-toetsen knipperen op zeer hoge snelheid. Het toetsenbord zelf werkt perfect op mijn oude 286.
Ik denk niet dat het een stroom probleem is, de +5V van de PS2 aansluiting hangt normaal gesproken gewoon aan de +5V van de voeding zonder begrenzing er tussen.

Gebruikt dat toetsenbord niet een verouderd protecol oid?

btw, op die 286 heb je em zeker met die DIN5 stekker?

PC based oscilloscope

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:17

BCC

Ik heb hier exact hetzelfde toetsenbord via een DIN naar PS2 kabel aangesloten en dat werkt perfect.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• dada

dada

Verzamelaar van rotzooi

Topicstarter
Reinstein schreef op woensdag 12 september 2007 @ 23:17:
[...]
Ik denk niet dat het een stroom probleem is, de +5V van de PS2 aansluiting hangt normaal gesproken gewoon aan de +5V van de voeding zonder begrenzing er tussen.

Gebruikt dat toetsenbord niet een verouderd protecol oid?

btw, op die 286 heb je em zeker met die DIN5 stekker?
Tja, het is inderdaad jammer dat ik niet weet wat voor protocol het toetsenbord gebruikt. Voor zover ik weet is die 286 gewoon een alledaagse IBM-compatible PC. Ook van Tulip. Volgens mij gekocht in '87. Die heeft een DIN5-ingang. Het is jammer dat ik 'm verder nergens mee kan testen.

Volgens deze pagina trekt een gemiddeld oud toetsenbord zo'n 112mA in plaats van de 1.2mA dat een modern toetsenbord vraagt. Zou dan een gewone DIN-PS/2-kabel niet gewoon veel te weinig stroom doorvoeren? Dat zou verklaren waarom ik alleen de Lock-toetsen aan kan zetten na ze heel lang ingedrukt te houden, hoewel ze na een half minuutje helemaal niks meer doen.
BCC schreef op woensdag 12 september 2007 @ 23:20:
Ik heb hier exact hetzelfde toetsenbord via een DIN naar PS2 kabel aangesloten en dat werkt perfect.
Tja, het zijn ghacke dingen, die oude toetsenborden. Is het kabeltje dat je gebruikt een simpele zoals die op deze foto, of is het een fancy ding dat ook nog iets met het signaal doet?

[ Voor 16% gewijzigd door dada op 12-09-2007 23:27 ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:37
Een USB-poort kan maar 5V 500mA leveren en modern toetsenbord is zo'n 5V 100mA..
Dus ik denk dat aan gewone PS/2 poort waarschijnlijk wel werkt maar aan USB niet.

Daarnaast had je vroeger dat de echt oude DIN-toetsenborden (XT /286) een soort klok signaal hadden waardoor ze met verloop al niet werken op een PS/2 poort.
De later DIN borden 386 generatie hadden dit niet.

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-11 16:55
Ik heb volgens mij ergens nog zo'n converter rondzwerven:

Afbeeldingslocatie: http://www.obchod.cz/sharedimages/images/hardware/hw0ostatni/nahled/%5B4%5Dredukce_ps2_din.jpg

Ik weet niet of je in de buurt van Arnhem zit maar je kan hem zo meekrijgen...

• dada

dada

Verzamelaar van rotzooi

Topicstarter
leonbong schreef op woensdag 12 september 2007 @ 23:30:
Daarnaast had je vroeger dat de echt oude DIN-toetsenborden (XT /286) een soort klok signaal hadden waardoor ze met verloop al niet werken op een PS/2 poort.
De later DIN borden 386 generatie hadden dit niet.
Ah, dat wist ik niet. Dit toetsenbord komt echt uit het 286-tijdperk, dus wellicht dat het dit is. :/ Mijn vader had voor de computer toendertijd nog een goeie 4000 gulden neergeteld. Is het mogelijk een speciaal soort kabel te kopen? Of kan ik maar beter gewoon op Marktplaats e.d. gaan zoeken naar een ander clicky-keyboard? Of zo'n nieuwe kopen via pckeyboard? (Java warning)

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Elluminatie schreef op woensdag 12 september 2007 @ 23:32:
Ik heb volgens mij ergens nog zo'n converter rondzwerven:

[afbeelding]

Ik weet niet of je in de buurt van Arnhem zit maar je kan hem zo meekrijgen...
Hij heeft er een - of heeft er één nodig - die juist de andere kant opgaat. Wat je laat zien is een converter waarmee je een PS/2 toetsenbord op een DIN moederbord kunt aansluiten.

Heeft het toetsenbord niet gewoon een slecht contact? Even contactspray op de pootjes etc. spuiten helpt misschien.

[ Voor 9% gewijzigd door pinockio op 12-09-2007 23:41 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-11 15:29
Wat ik altijd dacht was dat PS2 -> USB werkte doordat het keyboard stiekum zelf al USB snapte en tussen USB en PS2 modus kon schakelen.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-11 16:55
pinockio schreef op woensdag 12 september 2007 @ 23:38:
[...]

Hij heeft er een - of heeft er één nodig - die juist de andere kant opgaat. Wat je laat zien is een converter waarmee je een PS/2 toetsenbord op een DIN moederbord kunt aansluiten.
Haha nou je het zegt! Sorry msikma :X

Verwijderd

Keiichi schreef op woensdag 12 september 2007 @ 23:39:
Wat ik altijd dacht was dat PS2 -> USB werkte doordat het keyboard stiekum zelf al USB snapte en tussen USB en PS2 modus kon schakelen.
Dat is vaak zo bij muizen die USB zijn maar waar je zo'n USB->PS2 plugje bij krijgt, die muizen kennen zelf zowel USB als PS2 en de converter zorgt enkel voor de pinnetjes. (Soms zijn deze converters ook heel specifiek voor het merk)

Je hebt ook gewoon USB->PS2 converters die ook echt een PS2 controller in zich hebben en dus echt werken als PS2 poort aan de USB (vaak zijn dat converters waar zowel een keyboard als muis aansluiting op zit aangezien alle PS2 controllers die 2 poorten bieden).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2007 23:43 ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:37
Nu moet ik wel zeggen dat het een soort klok-klepel verhaal is bij mij.
Ik heb dit probleem een keer gehad toen ik van mijn pa van een 286 naar 486 overging. Het was allebei een DIN stekker maar toch kon het niet werken.
Vroeger stuurde een toetsenbord een directe IRQ pulsen bij bepaalde toetsaanslagen by. CRT-BREAK en PAUSE CRT-ALT-DEL.
Een deel van de toetsenbord controller zat namelijk in het toetsenbord.

Als je hier kijkt
http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Personal_Computer_XT
PC and XT keyboards are not compatible with those on more modern PCs (IBM AT or newer) even with DIN to PS/2 mini-DIN plug adapters because PC/XT keyboards use different keyboard scan codes. An XT to AT signal adapter is needed to create compatibility with modern computers. Also the 'parkbd' driver can be used under Linux in order to support either sort of keyboard via a simple adapter through the parallel port

[ Voor 38% gewijzigd door leonbong op 12-09-2007 23:48 ]

• dada

dada

Verzamelaar van rotzooi

Topicstarter
pinockio schreef op woensdag 12 september 2007 @ 23:38:
[...]
Heeft het toetsenbord niet gewoon een slecht contact? Even contactspray op de pootjes etc. spuiten helpt misschien.
Hmm, goed idee. Ik had hem laatst nog getest met mijn 286, maar misschien dat voor deze aansluiting wat meer nodig is. Ik ga morgen maar eens het huis overhoop halen om te kijken waar de contactspray ook alweer lag.
Elluminatie schreef op woensdag 12 september 2007 @ 23:41:
[...]
Haha nou je het zegt! Sorry msikma :X
Ik zag het eerst ook niet. :) Maar bedankt voor het aanbod!
Aha. Wat jammer, ik denk dat dit het probleem moet zijn. Ik denk dat ik maar eens op Marktplaats ga zoeken naar een clicky keyboard dat wel werkt. Echt een bloody shame dat deze het dus niet doet. Tenzij ik ergens een XT-AT-adapter kan vinden, maar een korte zoektocht op Google laat blijken dat die nog veel zeldzamer zijn.

In ieder geval heel erg bedankt voor de reacties! Als het toch nog lukt op een of andere manier laat ik het weten. :P

[ Voor 32% gewijzigd door dada op 13-09-2007 00:06 ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ik denk dat je dit zoekt, kost slechts 4 euro EX btw. ;)
Wel dubbelchecken dat ie 't ook echt met XT doet ...

PS: Als je een beetje handig bent: home made !

[ Voor 38% gewijzigd door SKiLLa op 13-09-2007 00:05 . Reden: homebrew toegevoegd ... ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Aangezien het hier een tulip toetsenbord betreft, zal er waarschijnlijk onderop een DIP-switch zitten om in te stellen aan wat voor computer hij hangt. Aan jouw beschrijving te horen wil het toetsenbord via het XT-protocol of een variant daarvan praten. Je zal hem op AT of PS/2 moeten instellen, afhankelijk van wat er naast de DIP-switch staat. Tenzij het echt een heel oud of afwijkend Tulip bordje is, maar alles wat ik van Tulip tegenkwam uit het aangegeven tijdperk had wel degelijk een instel-mogelijkheid.

Alternatief is om voor een origineel IBM PS/2 toetsenbord te gaan, die praten in elk geval wel het goeie protocol.

[ Voor 29% gewijzigd door mae-t.net op 13-09-2007 00:09 ]

• dada

dada

Verzamelaar van rotzooi

Topicstarter
SKiLLa schreef op donderdag 13 september 2007 @ 00:03:
Ik denk dat je dit zoekt, kost slechts 4 euro EX btw. ;)
Wel dubbelchecken dat ie 't ook echt met XT doet ...
Ja, dat is misschien nog een optie. Ze zeggen wel dat 'ie het wel met XT doet, maar je weet maar nooit. Ik vertrouw die productbeschrijvingen eigenlijk niet helemaal. Maar voor 4 euro kan ik het best proberen...

EDIT: handig, iDeal! Dus in een paar dagen weer verder worstelen... of hopelijk niet. :)
mae-t.net schreef op donderdag 13 september 2007 @ 00:08:
Aangezien het hier een tulip toetsenbord betreft, zal er waarschijnlijk onderop een DIP-switch zitten om in te stellen aan wat voor computer hij hangt. Aan jouw beschrijving te horen wil het toetsenbord via het XT-protocol of een variant daarvan praten. Je zal hem op AT of PS/2 moeten instellen, afhankelijk van wat er naast de DIP-switch staat. Tenzij het echt een heel oud of afwijkend Tulip bordje is, maar alles wat ik van Tulip tegenkwam uit het aangegeven tijdperk had wel degelijk een instel-mogelijkheid.
Helaas, deze heeft geen dipswitches.

http://test.thingmajig.org/13-09-07_0024.jpg
http://test.thingmajig.org/13-09-07_0025.jpg
http://test.thingmajig.org/13-09-07_0026.jpg (stickertje is nog van het GRC, Gemeentelijk Rekencentrum Rotterdam)

[ Voor 48% gewijzigd door dada op 13-09-2007 00:29 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:17

BCC

Bij mij zitten op het grijze vlakje hier:
4 dipswitches. Deze staan in de AT stand.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:47
Mocht je een alternatief toetsenbord willen aanschaffen, overweeg dan eens te zoeken naar een Dell AT101W. Dat zijn echte 'clicky' toetsenborden maar met PS/2 plug en zelfs Windows-toetsen :)

Ik gebruik er zelf ook nog eentje met veel plezier (overigens ook via een actieve converter op USB aangesloten)

[edit]

deze of deze of deze bijvoorbeeld :)

[ Voor 84% gewijzigd door Carpento op 13-09-2007 00:43 ]

• dada

dada

Verzamelaar van rotzooi

Topicstarter
BCC schreef op donderdag 13 september 2007 @ 00:35:
Bij mij zitten op het grijze vlakje hier:
4 dipswitches. Deze staan in de AT stand.
Bij mij zit er een soort plakkertje voor. Daaronder zit echter een rechthoekig gat zonder switches. Ik ga hem morgen denk ik maar eens openschroeven, misschien dat die switches onder het plastic ergens verborgen zitten...

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
msikma schreef op donderdag 13 september 2007 @ 00:42:
[...]

Bij mij zit er een soort plakkertje voor. Daaronder zit echter een rechthoekig gat zonder switches. Ik ga hem morgen denk ik maar eens openschroeven, misschien dat die switches onder het plastic ergens verborgen zitten...
Je hebt ook een klein kansje als er geen switches zitten dat hetzelfde gedaan is met jumpertjes of ingesoldeerde draadjes. Dan kan je alsnog proberen om deze te modden. Nee heb je, ja kan je krijgen :-)

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2010 22:01 ]

Pagina: 1