Ik krijg op school hier in België elke week een wiskundige puzzel die ik als "ontspanning" thuis kan maken, nu dacht ik dat het wel leuk zou zijn moesten jullie hier allemaal van kunnen genieten. Aangezien de doorsnee tweaker toch wel wat wiskundig inzicht heeft zouden deze puzzels geen probleem moeten vormen. Even voor de duidelijkheid , het is niet dat ik hier mijn huiswerk voor wiskunde opzet he , dit zijn geen verplichte opdrachten.
Eerste puzzel van deze week:
Motorboot M verlaat oever A op het ogenblik dat motorboot N vertrekt van oever B. Deze motorboten varen over een meer elk aan een constante snelheid. De motorboten ontmoeten elkaar voor een eerste keer op 50 km van oever A. Iedere motorboot keert aan de overkant zonder halt te houden en dan ontmoeten ze elkaar opnieuw op 30 km van oever B.
Hoe lang is het meer en wat is de verhouding tussen de snelheden van beide motorboten?
En dan staat er nog bij : Pientere studenten kunnen het probleem oplossen met een minimum aan berekeningen.
p.s.: Ik zal ook iedere week de oplossing van het probleem posten.
Veel succes
Eerste puzzel van deze week:
Motorboot M verlaat oever A op het ogenblik dat motorboot N vertrekt van oever B. Deze motorboten varen over een meer elk aan een constante snelheid. De motorboten ontmoeten elkaar voor een eerste keer op 50 km van oever A. Iedere motorboot keert aan de overkant zonder halt te houden en dan ontmoeten ze elkaar opnieuw op 30 km van oever B.
Hoe lang is het meer en wat is de verhouding tussen de snelheden van beide motorboten?
En dan staat er nog bij : Pientere studenten kunnen het probleem oplossen met een minimum aan berekeningen.
p.s.: Ik zal ook iedere week de oplossing van het probleem posten.
Veel succes