Toon posts:

Cisco 3750 Server VLAN teaming -- poort knippert soms oranje

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Dell PowerEdge 2900 server met 4 netwerkkaarten aangesloten op een Cisco 3750 switch. Deze poorten zijn geconfigureerd met de volgende configuratie om VLAN trunking toe te staan:

interface GigaBitEthernet1/0/5
switchport mode trunk
switchport trjunk encapsulation dot1q
no ip address
no mdix auto
!

Op de server stellen we per netwerkkaart iets van 1/2 vlans in. Op zich werkt alles prima en lijken er geen problemen te zijn.

Echter op de switch knippert de poort waarop de server is aangesloten regelmatig van groen naar oranje. Normaal gesproken zou dit zeggen dat de poort een "fout" ondervind, ofwel dat een pakketje niet geaccepteerd wordt. Er worden echter geen errors geregistreerd op de interface, de error counters lopen niet op slechts enkele pakketjes.

Mijn vraag heel simpel is het normaal dat een poort oranje knippert wanneer ingesteld als Trunk Port? Op internet kan ik hier vrijwel niets over terugvinden...

Groeten,

Tim van der Voord

Verwijderd

Nee, port hoort groen te zijn, ook bij een trunk.

heb je speed en duplex settings correct staan? Heel soms gaat dat auto niet helemaal goed en staat een port ineens op 10 half. sh interface x/x kan je daarvoor het best gebruiken.

Zit ineens te denken, heb je die 4 nics op dezelfde switch hangen? Kan nl weleens een Spanning tree zijn, waardoor de poort oranje wordt. Waarom maak je geen channel aan op de switch en gooi je de 4 switch poorten erin. Heb je meer BW en redundancy.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2007 22:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Duplex heb ik speciaal inderdaad om die rede vast gezet op 1000mbit FULL DUPLEX, anders accepteerd hij niet.

Het zou inderdaad spanning tree kunnen zijn, ik heb zegmaar momenteel de volgende configuratie. Een server met 4 verschillende 1gbit nics:

NIC1 -> POORT 5 voor vlan 1,2
NIC2 -> POORT 6 voor vlan 3,4
NIC3 -> POORT 7 voor vlan 5,6
NIC4 -> POORT 8 voor vlan 7,8

op deze manier verdelen we de load over de vlans, elk vlan heeft ongeveer dezelfde load.
Met 1 administratief vlan zou ik inderdaad een channel kunnen maken, helaas hebben ze in het verleden voor deze aanpak gekozen, omzetten hiervan zou veel werk kosten.

zijn er nog andere instellingen m.b.t. spanning tree die we zouden moeten instellen? Die dit probleem kunnen verhelpen..

Verwijderd

Ok, maar als jij op je op je trunk poorten alle vlans toelaat, kan je er ook 1 channel van maken en je poorten 5 t/m 8 erin zetten. Je poort settings moeten hetzelfde zijn voor een channel.

Als poort 5 nu plat gaat ligt je hele vlan 1,2 eruit. Met een channel heb je dat niet.

Verwijderd

Topicstarter
Je heb gelijk, ik ga hier eens even mee expirementeren kijken of dit het probleem oplost.

:)

Verwijderd

Als de poort soms oranje knippert, duidt dit toch op errors...

Je kunt nog testen of het inderdaad errors zijn, door de Mode button te gebruiken op
de 3750 (vooraan links), en dan een paar keer indrukken totdat je bij de STAT komt
(port status).

De poort knippert "soms" oranje, en je hebt een "paar" errors op de interface zeg je...
kan dit niet met elkaar overeenkomen? Doe anders een clear counters en kijk daarna
weer op de interface als het ledje oranje knippert.

Voor meer info op de LED status:

http://www.cisco.com/en/U...00807c6724.html#wp1134782

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Je kan ook een 802.3ad channel bouwen met die 4 losse links en hier vervolgens alle vlans over laten gaan. Dan heb je ook nog enige redundancy.

Type verders eens een "show interface giX/X" op je cli, als je CRC hebt, kan je het hier zien. een paar CRC errors kan altijd wel eens voorkomen, maar als je een rotte kabel of duplex mismatch hebt, heb je binnen de kortste keren 1000enden errors.

je kan de counters resetten middels een clear counters giX/X

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Pagina: 1