Toon posts:

Software voor Groothandel Horeca (import)

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een compleet softwarepakket voor een horecagroothandel. Op dit moment werken wij met Exact Globe 2003 alleen zijn wij hier niet tevreden mee. Wij hebben het gevoel dat het niet voor groothandels (met name horeca) gemaakt is en wij missen dus veel functionaliteiten. Ook vinden wij het langzaam en slecht werken. Hier wat informatie :

- ons assortiment bestaat uit ongeveer 1500 artikelen. Het pakket mag hierdoor niet vertragen. Ook hebben wij vaak artikelen die wij later uit ons assortiment halen. Een mogelijkheid om artikelen na bijv een boekjaar te verwijderen is noodzakelijk om de administratie zo schoon mogelijk te houden (Bij Globe kan je alleen op non-actief zetten en dus niet wissen).

- orders invoeren moet zo soepel en snel mogelijk gaan. Wij hebben vaak gelijkmatige artikelen en ik wil dus niet dat een klant van hetzelfde product een andere variant krijgt. Een assortiment per klant zou dus mooi zijn waardoor het invoeren van een order met minder fouten gaat. Ook moet er voor het maken van een order niet te veel handelingen zijn. Het handigst zou een lijst zijn met zijn "vaste assortiment" al ingevoerd en waar alleen aantallen ingevoerd hoeven te worden. (wel met mogelijkheid om artikelregels toe te voegen die niet in zijn "vast" assortiment zit.

- bestellijsten moeten makkelijk gemaakt kunnen worden voor een klant.

- mogelijkheid om bankbestanden te importeren en aan te maken voor automatische betalingen / incasso (koppeling met telebankieren pakket)

- Locaties module om de artikelen op de juiste volgorde uit te printen.

- Facturering/Inkoop/Voorraad

- Per order een vertegenwoordiger koppelen die een provisiepercentage over de order ontvangt. (alleen als de gekoppelde order betaald is)

- 4 medewerkers moeten gelijktijdig gebruirk kunnen maken van de software.

Op dit moment liggen mijn gedachtes bij:

Unit4 Agresso Wholesale
SAP
Accountview

Iemand die mij advies of tips kan geven?

Verwijderd

http://www.horesca-horecavo.nl/files/bestellen.html heeft een erg fijne interface voor klanten om te bestellen, je zou daar eens kunnen informeren wat ze gebruiken?

Iig, waarom de gedachtes over die programma's? Wat zijn de voordelen/nadelen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 21:13:
http://www.horesca-horecavo.nl/files/bestellen.html heeft een erg fijne interface voor klanten om te bestellen, je zou daar eens kunnen informeren wat ze gebruiken?

Iig, waarom de gedachtes over die programma's? Wat zijn de voordelen/nadelen?
Orders nemen wij voor 90% telefonisch op. De rest komt per fax of per e-mail binnen. Het gaat meer dat als iemand aan de lijn is met een klant dat hij gelijk de aantallen kan invoeren nadat een vast assortiment per klant is vastgesteld. Zo hoef degene die de order invoert niet eerst te schrijven waar fouten gemaakt kunnen worden. Ook besparen we zo veel meer tijd. Iig kan ik me inderdaad altijd informeren wat hun gebruiken, bedankt.

Ik heb van al die 3 pakketten informatie aangevraagd. Nu heb ik SAP nog niet goed door kunnen lezen en ik vond de informatie van Agresso iets te weinig, ik zou met hun een afspraak moeten maken.

Ik heb het gevoel bij Accountview dat het meer een financieel programma is en niet bedoeld is voor zo een groot artikelbestand en voor een horeca groothandel.

Op Agresso heb ik veel op internet gezocht en tot nu toe heb ik begrepen dat dat weer juist wel op de groothandel gericht is. Met hun zou ik binnenkort een afspraak moeten maken om het programma in actie te zien.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 21:07:
Ik ben opzoek naar een compleet softwarepakket voor een horecagroothandel. Op dit moment werken wij met Exact Globe 2003 alleen zijn wij hier niet tevreden mee. Wij hebben het gevoel dat het niet voor groothandels (met name horeca) gemaakt is en wij missen dus veel functionaliteiten. Ook vinden wij het langzaam en slecht werken. Hier wat informatie :
Maak eens een lijstje wat je mist en kijk hier eens goed naar. Stel dan een lijst met goede punten op die het huidige pakket heeft en kijk hier eens goed naar.
Stel hierna eens een een lijst op met wensen en eisen voor een nieuw pakket en stuur dit eens naar een software-leverancier.
- ons assortiment bestaat uit ongeveer 1500 artikelen. Het pakket mag hierdoor niet vertragen. Ook hebben wij vaak artikelen die wij later uit ons assortiment halen. Een mogelijkheid om artikelen na bijv een boekjaar te verwijderen is noodzakelijk om de administratie zo schoon mogelijk te houden (Bij Globe kan je alleen op non-actief zetten en dus niet wissen).
1500 artikelen vind ik niet veel voor een groothandel. Wij hebben op dit moment ongeveer 34.000 artikelen in ons erp pakket zitten en het vertraagd niet als je er maar de hardware ervoor neerzet.
Een artikel echt verwijderen is imho bijna nooit nodig en voor de meeste pakketten zelfs compleet onhandig ( vb van een oude factuur wil iemand van 1 produkt zien bij welke leverancier dit vandaan kwam en wat het telnr van die leverancier was, dan heeft het niet zoveel zin als dit allemaal gewist is ) denk dan meer aan een archiveringsfunctie wat alle oude artikelen uit het huidige bestand haalt en overzet naar een archief bestand zodat je wel alle gegevens hebt indien nodig, maar je hebt er bij dagelijks gebruik geen last van.
- orders invoeren moet zo soepel en snel mogelijk gaan. Wij hebben vaak gelijkmatige artikelen en ik wil dus niet dat een klant van hetzelfde product een andere variant krijgt. Een assortiment per klant zou dus mooi zijn waardoor het invoeren van een order met minder fouten gaat. Ook moet er voor het maken van een order niet te veel handelingen zijn. Het handigst zou een lijst zijn met zijn "vaste assortiment" al ingevoerd en waar alleen aantallen ingevoerd hoeven te worden. (wel met mogelijkheid om artikelregels toe te voegen die niet in zijn "vast" assortiment zit.
In ons erp-pakket hebben wij hiervoor een x aantal standaard offertes klaarstaan die gelijk doorgezet kunnen worden naar order zodat de verkoper het makkelijk heeft. Er zit ook een bestellijsten functionaliteit in ons erp-pakket maar dit is voor de verkopers onhandiger dan een dan een offerte overzetten naar een order.
- bestellijsten moeten makkelijk gemaakt kunnen worden voor een klant.
Is dit niet hetzelfde als het vorige punt???
- mogelijkheid om bankbestanden te importeren en aan te maken voor automatische betalingen / incasso (koppeling met telebankieren pakket)
Dit lijkt me ook een standaard functionaliteit die elk serieus wel zal bieden
- Locaties module om de artikelen op de juiste volgorde uit te printen.
Hmmm, in een fatsoenlijk erp pakket met voorraad beheersmogelijkheden kan je volgens mij toch echt wel met locaties werken en is het uitdraaien alleen een kwestie van sorteren ( maar ja, dan krijg je weer sommige klanten die bonnen willen hebben in de volgorde zoals opgegeven ). Daarom hebben wij verschillende soorten bonnen die verschillend gesorteerd worden ( als de klant het wil tenminste ).
1 Orderbevestiging : gesorteerd zoals de klant het wil
2 Picklijst voor in het magazijn : gesorteerd op loopvolgorde voor het magazijn, hier mag iedereen een picasso van maken. Is alleen intern
3 Bon naar de klant : Gesorteerd zoals de klant het wil, bevat alleen de gegevens zoals het magazijn die ingeeft adhv een picklijst. Klant heeft altijd een "nette" bon met kloppende aantallen.
- Facturering/Inkoop/Voorraad
Standaard erp dus
- Per order een vertegenwoordiger koppelen die een provisiepercentage over de order ontvangt. (alleen als de gekoppelde order betaald is)
Hmmm, dit lijkt me meer een stukje maatwerk omdat er volgens mij te veel definities zijn van provisie en van manieren waarop dit geldt ( is een gekoppelde order betaald als het geld binnen is, of als de maand afgesloten wordt, wat doe je met retouren etc )
- 4 medewerkers moeten gelijktijdig gebruirk kunnen maken van de software.
Whoa vraag niet te veel. 4 tegelijk....
Lijkt me geen probleem.
Op dit moment liggen mijn gedachtes bij:

Unit4 Agresso Wholesale
SAP
Accountview

Iemand die mij advies of tips kan geven?
Misschien dat ik je wat advies heb gegeven, wij werken met een niet nader te noemen pakket ( functionaliteit is goed, alleen stabiliteit is ..., dus geen aanrader dus geen naam ) alleen dan wel in een groothandel met zo'n 250 man.