Sinds vandaag wil mijn computer niet meer doorstarten.
Alle fans en schijven en dergelijke gaan draaien maar daar blijft het ook bij (geen beeld), wat mij opvalt is dat de CPU koeler niet op 100% toeren gaat draaien maar op de snelheid gaat draaien als ik de automatische temperatuurregeling heb ingeschakeld in de BIOS.
De fan van mijn videokaart draait wel op 100% (deze hoort terug te gaan naar 30% na het starten nadat deze een halve seconde op 100% heeft gedraaid).
Dit gezeur kreeg ik nadat ik een creative digital I/O module had aangesloten op mijn geluidskaart. Nadat deze eraan zat bootte de PC op en ging niet verder dan de IRQ assigment lijst met bijbehorend gebeuren. Na een reset kreeg ik het bovenstaande gebeuren van alleen de fans die draaien.
Ik heb alle componenten eruit gehaald behalve wat nodig is (moederbord, cpu, videokaart en geheugen) en nog steeds gaat ie niet...
Heb al een andere voeding geprobeerd, geen verschil.
Geheugenreepjes omgewisseld, geen verschil.
Videokaart omgewisseld, geen verschil.
CPU heb ik losgehaald en meteen even koelpasta vervangen
maarja... hielp ook niks, zag ook niks raars aan de CPU
Kan geen lekkende condensatoren vinden of ander niet goed uitziende onderdeeltjes.
BIOS reset helpt ook niet.
Ik hoor ook geen piepjes (ook niet als de videokaart mist of geen geheugen of wat dan ook), speaker is goed aangesloten.
Ik kom tot de conclusie dat mijn moederbord na 2 jaar (net &%*#*% na m'n garantieperiode...) gewoon gaar is...
Weet iemand anders wat het kan zijn en hoe ik het kan testen ?
Heb in de buurt geen andere pc's met deze socket om de cpu te testen
Nog even mijn specificaties zoals deze normaal in elkaar zit:
Moederbord: Asus A8N-E
CPU: AMD64 3500+
Geheugen: 1 GB Kingston ValueRAM en 1 GB Kingston HyperX (dualchannel)
Videokaart: XFX 7900GS 600M/XXX (heb nog een Point of View 7200GS geprobeerd)
Geluidskaart: Creative X-Fi XtremeMusic
Voeding: Zalman ZM460B-APS (heb nog een Zalman 300 watt voeding geprobeerd)
WMP300N netwerkkaart
2xHDD (sata)
IDE dvd rewriter
diskettestation
Alle fans en schijven en dergelijke gaan draaien maar daar blijft het ook bij (geen beeld), wat mij opvalt is dat de CPU koeler niet op 100% toeren gaat draaien maar op de snelheid gaat draaien als ik de automatische temperatuurregeling heb ingeschakeld in de BIOS.
De fan van mijn videokaart draait wel op 100% (deze hoort terug te gaan naar 30% na het starten nadat deze een halve seconde op 100% heeft gedraaid).
Dit gezeur kreeg ik nadat ik een creative digital I/O module had aangesloten op mijn geluidskaart. Nadat deze eraan zat bootte de PC op en ging niet verder dan de IRQ assigment lijst met bijbehorend gebeuren. Na een reset kreeg ik het bovenstaande gebeuren van alleen de fans die draaien.
Ik heb alle componenten eruit gehaald behalve wat nodig is (moederbord, cpu, videokaart en geheugen) en nog steeds gaat ie niet...
Heb al een andere voeding geprobeerd, geen verschil.
Geheugenreepjes omgewisseld, geen verschil.
Videokaart omgewisseld, geen verschil.
CPU heb ik losgehaald en meteen even koelpasta vervangen
Kan geen lekkende condensatoren vinden of ander niet goed uitziende onderdeeltjes.
BIOS reset helpt ook niet.
Ik hoor ook geen piepjes (ook niet als de videokaart mist of geen geheugen of wat dan ook), speaker is goed aangesloten.
Ik kom tot de conclusie dat mijn moederbord na 2 jaar (net &%*#*% na m'n garantieperiode...) gewoon gaar is...
Weet iemand anders wat het kan zijn en hoe ik het kan testen ?
Heb in de buurt geen andere pc's met deze socket om de cpu te testen
Nog even mijn specificaties zoals deze normaal in elkaar zit:
Moederbord: Asus A8N-E
CPU: AMD64 3500+
Geheugen: 1 GB Kingston ValueRAM en 1 GB Kingston HyperX (dualchannel)
Videokaart: XFX 7900GS 600M/XXX (heb nog een Point of View 7200GS geprobeerd)
Geluidskaart: Creative X-Fi XtremeMusic
Voeding: Zalman ZM460B-APS (heb nog een Zalman 300 watt voeding geprobeerd)
WMP300N netwerkkaart
2xHDD (sata)
IDE dvd rewriter
diskettestation
[ Voor 10% gewijzigd door Moning2 op 12-09-2007 21:57 ]