Toon posts:

2900XT overclocken?

Pagina: 1
Acties:
  • 417 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb het idee dat m'n videokaart niet wil overclocken, ik heb de Sapphire HD 2900 XT 512mb en als ik met atitool de core clock op 800 mhz zet en de memory clock op 1900 mhz score ik juist 200 punten lager met 3dmark06.
Zonder overgeclokt te hebben score ik 9800 punten en met die overclock 9600 punten.
Ik heb een Thermaltake Toughpower 750 watt en de 8pin en 6pin zitten aangesloten.

Systeem:
Thermaltake Toughpower 750 watt
Sapphire HD 2900 XT 512mb
AMD X2 6000
2GB DDR2 PC6400
MSI K9A Platinum

Wat kan hier het probleem zijn?

Bedankt,

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2007 19:52 ]

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 19:50:
Hey,

Ik heb het idee dat m'n videokaart niet wil overclocken, ik heb de Sapphire HD 2900 XT 512mb en als ik met atitool de core clock op 800 mhz zet en de memory clock op 1900 mhz score ik juist 200 punten lager met 3dmark06.
Zonder overgeclokt te hebben score ik 9800 punten en met die overclock 9600 punten.
Ik heb een Thermaltake Toughpower 750 watt en de 8pin en 6pin zitten aangesloten.

Systeem:
Thermaltake Toughpower 750 watt
Sapphire HD 2900 XT 512mb
AMD X2 6000
2GB DDR2 PC6400
MSI K9A Platinum

Wat kan hier het probleem zijn?

Bedankt,
Je hebt de bekende 8 pins connecter aangesloten naast de 6 pins? De is vereist om te kunnen overklokken, de kaart krijgt zo meer stroom binnen wat daarvoor nodig is. Zelfde geld voor de overdrive functie in CCC.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 19:50:
en de 8pin en 6pin zitten aangesloten.
;)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2007 19:55 ]

Verwijderd

Wordt de kaart niet te heet? Zijn de kloksnelheden niet te hoog? In beide gevallen klokt de kaart namelijk terug naar een lagere snelheid dan standaard, dus wordt je score ook lager.

• peakaboo
  • Niet online
lol helemaal overheen gelezen... Maar bedenk wel dat atitool (ik neem aan beta versie 2 van 0.27?) de 2900xt nog niet helemaal ondersteund, dus overklokken kan mogelijk niet werken... Ik heb met de maker van atitool gesproken vorige week en die zei dat het nog 2 weken of langer kan duren voordat de nieuwe versie uit komt. Wat zeker is iig is dat er fully 2900xt support in zal komen. Misschien kun je eens proberen aittool eraf te gooien en proberen te overklokken via overdrive?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 19:56:
Wordt de kaart niet te heet? In beide gevallen klokt de kaart namelijk terug naar een lagere snelheid dan standaard, dus wordt je score ook lager.
Toen ik na 3dmark06 bij atitool keek was de kaart 75 graden.
Ik heb gevallen gezien waar de core clock boven de 900mhz en de memory tot boven de 2000mhz overgeclocked werd.
peakaboo schreef op woensdag 12 september 2007 @ 19:58:
[...]

lol helemaal overheen gelezen... Maar bedenk wel dat atitool (ik neem aan beta versie 2 van 0.27?) de 2900xt nog niet helemaal ondersteund, dus overklokken kan mogelijk niet werken... Ik heb met de maker van atitool gesproken vorige week en die zei dat het nog 2 weken of langer kan duren voordat de nieuwe versie uit komt. Wat zeker is iig is dat er fully 2900xt support in zal komen.
Jep, ik gebruik die :)
mooi dat die nieuwe full 2900xt support krijgt.
peakaboo schreef op woensdag 12 september 2007 @ 19:58:
[...]

Misschien kun je eens proberen aittool eraf te gooien en proberen te overklokken via overdrive?
Ik zal het proberen.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2007 20:02 ]

• peakaboo
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 20:00:
[...]

Toen ik na 3dmark06 bij atitool keek was de kaart 75 graden.

[...]

Ik heb gevallen gezien waar de core clock boven de 900mhz en de memory tot boven de 2000mhz overgeclocked werd.

[...]

Mooi!

[...]
75 graden moet kunnen, maar of die dat ook leuk vind op die clockspeeds? Btw het wil niet zeggen dat als andere hun kaart tot over 2200 memory krijgen jou dat ook lukt, zij gebruiken miss wel extreme koeling oid (of een asus merk). Ik hoop dat atitool snel wordt uitgebracht, bij mij werkt het wel of slechts 1x en dan krijg ik een .exe error. Kan mn fan speeds niet veranderen zo...

Verwijderd

Topicstarter
peakaboo schreef op woensdag 12 september 2007 @ 20:05:
[...]

75 graden moet kunnen, maar of die dat ook leuk vind op die clockspeeds? Btw het wil niet zeggen dat als andere hun kaart tot over 2200 memory krijgen jou dat ook lukt, zij gebruiken miss wel extreme koeling oid (of een asus merk). Ik hoop dat atitool snel wordt uitgebracht, bij mij werkt het wel of slechts 1x en dan krijg ik een .exe error. Kan mn fan speeds niet veranderen zo...
Ik heb geen problemen met atitool, behalve dattie niet wil overclocken maar dat ligt in dit geval niet aan atitool.
Met ATI Overdrive werkt overclocken ook niet, ook niet met AMD GPU Clock Tool
Die 75 graden was trouwens met overclocken, zonder overclocken isie iets van 60 na 3dmark.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2007 20:16 ]

Verwijderd

Dan is er maar 1 manier om erachter te komen: klok je kaart wat minder ver over. Kijk hoelang dit goed gaat. Zodra je score niet meer hoger wordt, heb je je maximale overclock bereikt. Sim-pel ;)

• peakaboo
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 20:14:
[...]

Ik heb geen problemen met atitool, behalve dattie niet wil overclocken maar dat ligt in dit geval niet aan atitool.
Met ATI Overdrive werkt overclocken ook niet, ook niet met AMD GPU Clock Tool
Die 75 graden was trouwens met overclocken, zonder overclocken isie iets van 60 na 3dmark.
@ cpec: Idd, dan wil ie niet verder.

Wel vreemd dat die andere allemaal niet werken? Probeer anders eens een verse install van de 7.9 drivers. AMD GPU en overdrive zouden gewoon moeten werken. Die 1e werkt zelfs bij mij al, en ik heb die 8 pins niet eens ingestoken. Kon 'm licht overklokken en haalde daarmee ook hogere scores bij 3dmark06. Dit was alleen voor de test, draai de kaart altijd @ stock speed. Goed zat lijkt me...

Verwijderd

Topicstarter
peakaboo schreef op woensdag 12 september 2007 @ 20:19:
[...]

@ cpec: Idd, dan wil ie niet verder.

Wel vreemd dat die andere allemaal niet werken? Probeer anders eens een verse install van de 7.9 drivers. AMD GPU en overdrive zouden gewoon moeten werken. Die 1e werkt zelfs bij mij al, en ik heb die 8 pins niet eens ingestoken. Kon 'm licht overklokken en haalde daarmee ook hogere scores bij 3dmark06. Dit was alleen voor de test, draai de kaart altijd @ stock speed. Goed zat lijkt me...
Een verse installatie van 7.9 had ik net voor het topic geprobeerd :+

Die kaart is uiteraard snel op stock, maar best wel gaar dat ik een lagere score krijg met overclock, hehe.

Verwijderd

Ik ben zelf ook eigenaar van een HD2900XT. Heb GEEN 8pins connector maar heb hem wel op GPU 840 en MEM 1000 lopen. Hiervoor gebruik ik rivatuner. Temp komt ook niet boven de 70 uit, en dit is op fanspeed 38%.

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07-2025
peakaboo schreef op woensdag 12 september 2007 @ 19:53:
[...]

Je hebt de bekende 8 pins connecter aangesloten naast de 6 pins? De is vereist om te kunnen overklokken, de kaart krijgt zo meer stroom binnen wat daarvoor nodig is. Zelfde geld voor de overdrive functie in CCC.
Totaal verkeerd... Dit wil zeggen, als je bedoelt dat je 2 keer 6 pin hebt dat hij dan minder stroom krijgt is fout. Want de 2 blokjes wat je extra hebt op een 8 pin stekker zijn gewoon in een lus verbonden. Dit geeft dus GEEN stroom meer, en geeft dus ook GEEN EXTRA overclock kracht. Wel heb je met de 8 stekker de functie overdrive bij CCC.

Als je 2 keer 6 pin hebt duw je gewoon een paperclip in de 2 open gaten en je hebt een 'zogenaamde' 8 stekker.

Voor meer info erover kan ik wel een linkje geven ;) .

• peakaboo
  • Niet online
430xlkod schreef op woensdag 12 september 2007 @ 20:36:
[...]

Totaal verkeerd... Dit wil zeggen, als je bedoelt dat je 2 keer 6 pin hebt dat hij dan minder stroom krijgt is fout. Want de 2 blokjes wat je extra hebt op een 8 pin stekker zijn gewoon in een lus verbonden. Dit geeft dus GEEN stroom meer, en geeft dus ook GEEN EXTRA overclock kracht. Wel heb je met de 8 stekker de functie overdrive bij CCC.

Als je 2 keer 6 pin hebt duw je gewoon een paperclip in de 2 open gaten en je hebt een 'zogenaamde' 8 stekker.

Voor meer info erover kan ik wel een linkje geven ;) .
Nou dan lullen ze bij ATI uit hun nek, op de doos etc staat het ook. Zeggen ze toch niet voor niks? Ik denk dat het voor onstabieliteit kan zorgen. Wat komt er dan meer door, lucht? Er komt toch stroom door die kabels of ben ik nu gek? Is toch niet zomaar voor de lol dat je er een 8 of 6 pins in duwt :S

Verwijderd

Doorgaans hebben alleen erg krachtige voedingen een 8-pins connector. Dus je kunt er wel vanuit gaan dat je, bij het aansluiten van een 8-pins connector, een flinke buffer in stroomverbruik hebt.

• peakaboo
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 20:44:
Doorgaans hebben alleen erg krachtige voedingen een 8-pins connector. Dus je kunt er wel vanuit gaan dat je, bij het aansluiten van een 8-pins connector, een flinke buffer in stroomverbruik hebt.
Dat wilde ik nog maar net even zeggen. Daarom kon ik dus bijvoorbeeld niet VER overklokken, omdat ik de 2x 6 pins gebruik en de kaart op hogere clock speeds gewoonweg meer stroom vraagt, vandaar dat ie toen ging uitvallen (de PC). Waarom werkt de overdrive functie dan niet zonder die 8 pins? Gewoon voor de leuk? Denk het toch niet... Via die 8 pins krijg je meer stroom waardoor die extra functie 'overdrive' geactiveerd wordt omdat dat MEER power eist van je videokaart, lijkt me logisch.

Verwijderd

Maar de beperking ligt (momenteel) niet bij de bekabeling, maar bij de voeding. Een voeding met 8-pins connector is dus over het algemeen sterk genoeg om flink te kunnen overklokken, terwijl je dat niet in het algemeen kunt zeggen over een voeding met alleen 6-pins connectors ;)
Overigens weet ik niet of er inderdaad 2 doorgelust zijn, maar bovenstaand verhaal gaat wel op :)

• peakaboo
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 20:53:
Maar de beperking ligt (momenteel) niet bij de bekabeling, maar bij de voeding. Een voeding met 8-pins connector is dus over het algemeen sterk genoeg om flink te kunnen overklokken, terwijl je dat niet in het algemeen kunt zeggen over een voeding met alleen 6-pins connectors ;)
Overigens weet ik niet of er inderdaad 2 doorgelust zijn, maar bovenstaand verhaal gaat wel op :)
Heb je gelijk in. Ik heb een Zalman 460 APS dus dat zit wel stabiel. Ik hoef mn kaart toch niet te overklokken, wordt ie alleen maar warmer van. Heb prestatie genoeg.

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 16:34
Voeding zou meer dan zat moeten zijn. 2x6 pin maakt voor oc weinig uit behalve dan dat overdrive in CCC niet bruikbaar is. Om met atitool te kunnen clocken moet je "switch naar 3D bij openen atitool" gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v292/Viss1/att2.jpg

Na openen atitool draai je dan 3d clocks op 1.2v VDDC:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v292/Viss1/att1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v292/Viss1/att4.jpg

"Apply after move" werkt niet lekker, beter is die niet gebruiken maar gewoon met de sliders en vervolgens "Set clock"
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v292/Viss1/att3.jpg

AMD gpu tool en rivatuner vind ik persoonlijk handiger maar het gaat wel. Dat gpu tool lossere timings voor mem toepast betwijfel ik:

Atitool:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v636/loc_oc/Atitool806-1000Nature.jpg

AMD tool:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v636/loc_oc/AMDtool806-1000Nature.jpg

Riva:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v636/loc_oc/RIVA807-1001Nature.jpg

[edit: XP dan he Vista weet ik het niet.....]

• peakaboo
  • Niet online
Viss schreef op woensdag 12 september 2007 @ 23:20:
Voeding zou meer dan zat moeten zijn. 2x6 pin maakt voor oc weinig uit behalve dan dat overdrive in CCC niet bruikbaar is. Om met atitool te kunnen clocken moet je "switch naar 3D bij openen atitool" gebruiken:
[afbeelding]

Na openen atitool draai je dan 3d clocks op 1.2v VDDC:
[afbeelding]

[afbeelding]

"Apply after move" werkt niet lekker, beter is die niet gebruiken maar gewoon met de sliders en vervolgens "Set clock"
[afbeelding]

AMD gpu tool en rivatuner vind ik persoonlijk handiger maar het gaat wel. Dat gpu tool lossere timings voor mem toepast betwijfel ik:

Atitool:
[afbeelding]

AMD tool:
[afbeelding]

Riva:
[afbeelding]

[edit: XP dan he Vista weet ik het niet.....]
Mja dat zal wel wat uitmaken, ik krijg niet eens de 3d clocks als ik atitool opstart, op geen enkele manier. Aan die voltage durf ik niet te komen, wil mn kaart niet verneuken. Jij weet waarschijnlijk beter waar je mee bezig bent dan ik ;). Btw wel mooie specs die E6600 en je speeds op de 2900xt :). Had trouwens al die opties hetzelfde staan als jou, alleen die van 'Not affected' stond bij mij 1tje lager. Wat houdt het eigenlijk precies in? Voor mij had het geen effect op het detecten van de juiste clocks... Ik gebruik atitool ook alleen vanwege de fan speeds, zonder wordt mijn kaart idle meer dan 60 graden, vaak als ik atitool opstart en snel de temp aflees staat ie wel vaker op 69 graden en dan heb ik nog niet eens gegamed :S (pc heeft wel een tijdje aangestaan, maar geen 3d applicaties).

Edit: Heb jij de 3 heatpipe versie of de 'oude' 2 pipes, zoals mij? Volgens mij scheelt dat wel hoor...

Edit 2: In 2d mode, pc heeft al uren aangestaan, nu in idle mode 54 graden stabiel op fan speed 44%. Ik vind het vrij hoog voor 2d, als ik een spel opstart (3d mode meteen dus) dan gaat de temp meteen naar 63 graden.. Na het gamen, als ik alt-tab dan is de temp tegen de 70 aan of na lange tijd 73+/-. Fan speed zit dan op de 56%... De kaart kan het (makkelijk) hebben, maar ik vind het nog best hoog.

[ Voor 10% gewijzigd door peakaboo op 12-09-2007 23:41 ]

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
ik schijn een probleempje te hebben met ati tool, ik krijg dat ding gewoonweg niet aan de gang.
zodra ik hem opstart mag ik +/- 3 minuten wachten , en dan loopt ie vast, zonder dat ik ooit het scherm heb gezien.
ook heb ik in spellen vaak grote haperingen, en soms erg lage fps, dit is meestal wel over na een tijdje spelen. maar wat kan dit nou zijn?
zou mijn kaart niet genoeg power krijgen?
ik heb een easycon 530 psu, en 2 6pins stekkers in de hd 2900 xt zitten.
verder zit er op die voeding een gigabyte p965 - s3 (rev 1.0 :( ) mobo, met een e6400 (2,13 stock) draaiend op 3,2 ghz.
ik heb een antec 900, en dus 4 120mm fans (1000rpm) en een 200mm fan (rpm: ??, hij staat op medium iig)
verder maar 1 hardeschijfje en een dvdbrandertje.

iemand een idee?
Pagina: 1