Huidige ADSL netwerk structuur, rollen verdeling.

Pagina: 1
Acties:

• spdfrx
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-01-2017
Eerste post :D

Ik ben in discussie met een collega van mij maar het ziet er niet naar uit dat we er zo uitkomen dus wil ik een beroep doen op de kennis van de tweakers hier :D

We proberen het huidige ADSL netwerk in kaart te brengen.
Volgens mij is deze vrijwel gelijk aan die van de nieuwe glas netwerken, zoals hieronder staat:

Laag 1: passieve infra, welke de ondergrondse leidingen, kabels en wijkcentrales omvat
Laag 2: actieve infra: het netwerk provider gedeelte, welke de elektrische apparatuur, zoals schakel apparatuur in wijkcentrales, management, stuur en beheersysteem omvat in de wijk centrale.
Laag 3: toegangsdiensten en toepassingen (service provisioning): het ISP gedeelte die contact onderhouden met de klant, diensten en service verlenen en voorzien de klant van randapparatuur.

Wat niet echt duidelijk is zijn de rollen van de ISP en netwerk providers in dit geheel.
Wie kan nader toelichten...?

thanx

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

De netwerkprovider (KPN/BBNED) levert jouw Layer2 aan en de ISP's draaien hierover jouw Layer3. Zoiets? :)

• spdfrx
Leon T schreef op woensdag 12 september 2007 @ 17:17:
De netwerkprovider (KPN/BBNED) levert jouw Layer2 aan en de ISP's draaien hierover jouw Layer3. Zoiets? :)
Dat is zoals ik in mn eerste post schreef hoe het naar mijn idee is idd, de vraag is eigenlijk of dit klopt.
2e vraag is wat de specifiek de rol is van een netwerk provider.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nou, volgens mij voldoet KPN niet aan jouw criteria; als grootgrutter bieden ze vanuit 1 organisatie alle 3 de lagen aan... Je kan KPN niet echt onderscheiden naar ISP / eigenaar etc...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• spdfrx
MAX3400 schreef op woensdag 12 september 2007 @ 17:29:
Nou, volgens mij voldoet KPN niet aan jouw criteria; als grootgrutter bieden ze vanuit 1 organisatie alle 3 de lagen aan... Je kan KPN niet echt onderscheiden naar ISP / eigenaar etc...
De KPN is idd op alle 3 de lagen actief maar volgens mij is dit wel uit te specificeren.
Als ik me niet vergis is er een duidelijke domeinscheiding opgelegd door de opta.

BBned is bv ook 2 lagen actief, laag 2 en 3, alleen als ISP onder een andere naam.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Dit is per netwerk weer anders doordat ze allemaal een (compleet)ander netwerk design hebben gemaakt. Andere connectie modellen en andere methode om verkeer te tranporteren of te agregeren.

Heb je het over een specifiek netwerk qua ISP of telco?

In basis levert de telco een transport van de verbinding (en de xDSL verbinding zelf) vanaf ISRA (en soms inclusief IAD) tot en met de koppeling met de ISP. En daarvoor zijn de nodige infrastructuur nodig (actief) en ook de nodige provisioning natuurlijk.

De scheiding tussen laag 2 en laag 3 op netwerk niveau kun je niet zo gemakkelijk maken. Wel is er een vrij duidelijke laag 2 diensten en laag 3 diensten scheiding. De ISP doet laag 3 en diensten en de telco doet laag 2 (transport, maar ook daar kunnen laag 3 onderdelen in zitten al).

Dus de specifieke vraag over de rollen is:

De Telco (xDSL netwerk leverancier) doet de xDSL verbinding en het transport (soms met modem levering) en de ISP doet de laag 3 IP verbinding/toewijzing (en dus internet koppeling/verbinding) en bovenliggende toegevoegde diensten.

[ Voor 66% gewijzigd door bjck op 13-09-2007 01:28 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:55
Waarbij de ISP op laag drie de diensten op IP niveau levert, en de telco op laag 2 over in een DSL signaal geencapsuleerde ATM-cellen (eventueel met behulp van PPP). B) (8>

• bjck
Vinnienerd schreef op donderdag 13 september 2007 @ 01:42:
Waarbij de ISP op laag drie de diensten op IP niveau levert, en de telco op laag 2 over in een DSL signaal geencapsuleerde ATM-cellen (eventueel met behulp van PPP). B) (8>
Niet alle ADSL netwerken zijn ATM gebaseerd meer, zo heeft Tiscali (BaByXL vroeger) nu een IP-netwerk bijvoorbeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door bjck op 13-09-2007 02:04 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Met wat voor een layer-2-protocol dan? Dat kun je, lijkt me, toch niet zomaar overslaan :P

• bjck
Osiris schreef op donderdag 13 september 2007 @ 02:10:
Met wat voor een layer-2-protocol dan? Dat kun je, lijkt me, toch niet zomaar overslaan :P
Ethernet.

Pagina: 1