Toon posts:

Na HD wissel nu ook 2e pc "kapot" (start niet meer).

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
in navolging van mijn vorige topic hoop ik het nu wel in het goede deel van het forum te posten naar mening van de moderator.

Mijn pc start sinds 2 weken niet meer op.. Het scherm blijft op standby staan en alleen de ventilatoren draaien. Ik ben er van overtuigd dat de hard disc gewoon goed is.

Ik heb hetvolgende gedaan:

1. Ik kocht exact dezelfde medion computer op marktplaats in de hoop daar mijn harde schijven in te kunnen hangen. Er gebeurde niets, ik haalde mijn schijf er weer uit en stopte de orginele hd terug. Ik zet de pc aan en tot mijn verbazing vertoont deze computer nu precies dezelfde kenmerken als de "kapotte pc" Ook hier draaien alleen de ventilatoren terwijl een uur geleden de pc perfect werkte.
Er was werkelijk niets mee aan de hand.

Hierdoor lijkt het mij erg stug dat de harde schijven kapot zouden zijn. Ook de voedingen zijn prima. als het moederbord kapot zou zijn zou de pc ervoor ook niet zo goed werken en opstarten. Ik weet praktisch niets van computers vandaar dat ik hoop dat iemand hier ziet wat het probleem zou kunnen zijn.

Het moet ergens anders zitten. de net gekochte 2e hands pc werkte uitstekend en vertoont nu dezelfde sympthomen. Komt er min of meer op neer dat ik gewoon iets fout doe.. de vraag is "wat" Ik heb de cpu koeler en het geheugen er uit gehaald en er weer in gezet zodat ik goed bij de hard disk kon. daar kun je toch bijna geen fouten mee maken ? Ik deed dit toch echt voorzichtig en niet met een hamer ofzo

ik sta echt voor een groot raadsel want dat nu ook deze pc kapot zou zijn lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Kun je fouten maken met het aansluiten van de voeding ? (lijkt me niet maar ik vraag het toch maar).

Dit is echt een nachtmerrie ik hoop dat hier een aantal mensen rondlopen die weten wat ik moet doen.

gr. matthijs

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-02 14:15

William/Ax3

We are Starstuff

ff edit Oops je fans gaan draaien.

Krijg je uberhaupt wel beeld? Zo ja wat staat er in je scherm? Zo nee zit je vid kaart wel goed? Is je beeldscherm/kabel misschien mischien stuk?

[ Voor 107% gewijzigd door William/Ax3 op 12-09-2007 16:22 ]

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg geen beeld... ik heb het getest op mijn medion scherm (die ik NU gebruik aan een pentium 1) en werkt perfect.. Verder beide computers getest op een TFT flatscreen / 2 verschillende CRT monitoren met de melding stand by. Ze krijgen wel signaal om op standby te staan..

er gebeurd NIETS.. zet de pc aan.. de ventilatoren gaan draaien.. geen beeld.. echt helemaal niets..

Videokaart in de 2ehands pc is net nieuw (net als de voeding). werkten prima voordat ik mijn eigen schijf in de 2ehands pc hing.. toen ik de orginele schijf er weer in hing had ik met deze pc ineens dezelfde problemen als met mijn eigen pc dat vind ik dus wel erg apart..

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-02 14:15

William/Ax3

We are Starstuff

Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 16:35:
ik krijg geen beeld... ik heb het getest op mijn medion scherm (die ik NU gebruik aan een pentium 1) en werkt perfect.. Verder beide computers getest op een TFT flatscreen / 2 verschillende CRT monitoren met de melding stand by. Ze krijgen wel signaal om op standby te staan..

er gebeurd NIETS.. zet de pc aan.. de ventilatoren gaan draaien.. geen beeld.. echt helemaal niets..

Videokaart in de 2ehands pc is net nieuw (net als de voeding). werkten prima voordat ik mijn eigen schijf in de 2ehands pc hing.. toen ik de orginele schijf er weer in hing had ik met deze pc ineens dezelfde problemen als met mijn eigen pc dat vind ik dus wel erg apart..
Probeer eens met zo weinig mogelijk componenten beeld te krijgen. Dus alleen mobo/proc/ 1mem bankje/vid kaart/voeding. Sluit de voeding verder nergens aan vast zoals je hd's en zo. Krijg je dan wel beeld? Kan je ook eens "droog" (buiten de kast) proberen te draaien? Kan je andere stopcontact proberen? Kan je een pc speaker op je mobo aansluiten? Krijg je dan piepjes? Heb je een mobo indicatie bracket? Zo ja kan je eens in je mobo handleiding kijken wat de status betekend van welke lampjes er branden?

[ Voor 8% gewijzigd door William/Ax3 op 12-09-2007 16:43 ]

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

Verwijderd

Topicstarter
geen beeld.. maar toen ik een stekker van de voeding in de hard disc stopte spinde deze heel netjes op.. en dat wijst er volgens mij op dat de HD gewoon goed is..

ik ben overigens vergeten te zeggen dat de pc in de zomer van 2006 te heet is geweest, sinds dien richt ik er een 2e ventilator op. De zomer van 2006 was erg heet en de temperatuur in deze kamer nog heter..

Sinds dien had ik ook last van een hapering die af en toe op speelde bij te hoge cpu. Ik draaide bijvoorbeeld een mp3 in winamp en ik opende een programma.. dit was de aanleiding dat alles begon te haperen.. maar als ik msn af sloot.. dan was het haperen direct weg..

ik heb 2 keer een geheugendump gehad.. en voor ik de pc af sloot kwam er nog een melding "not enough memory" maar ik heb toen allerij dingen verwijderd.. en daarna draaide het programma gewoon normaal verder..

maar omdat de 2e pc waar ik nog NIETS op gedaan heb exact dezelfde sympthomen vertoont vind ik het een beetje raar allemaal. Ik had alleen de hard disc omgeruild en weer terug gezet naar orginele configuratie..

Ik ben ook vaker op google items tegen gekomen van mensen die hun pc stof vrij wilden maken en daarna starte de pc niet meer op en het scherm bleef op stand bye staan. Dit lijkt er verdacht veel op.

• good4u
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03-2025
Als ik het dus goed begrijp, is die tweede PC NA het inzetten van de HD uit je eerste machine dus de zelfde problemen gaan vertonen......toch??

Dan snap ik niet dat je toch blijft volhouden dat die HD niet stuk is, immers voor die wissel werkte die (nieuwe 2e handse) PC goed.
Andere mogelijkheid is dat je CPU/ cooler niet goed gemonteerd zitten, heb je nieuwe coolpasta (dun laagje) gebruikt?

Verwijderd

Topicstarter
ik blijf dat vol houden omdat de 2ehands pc (net gekochte) hard disc perfect werkte en ik deze terug heb geplaatst in die pc en nu dus ook niet meer start dan zou ook de nieuwe hard disc (totaal ongebruikt) ook ineens kapot moeten zijn...

en omdat ik op internet dingen heb gevonden van iemand die uit een werkende pc alleen de onderdelen los haalde om af te stoffen en terug plaatste en toen precies dezelfde sympthomen kreeg als ik.
pc starte niet meer op.. geen beeld etc..

mijn verstand zegt dat er sprake is van een los contact.. maar geheugen klik je er zo in.. en de cpu koeling is een kwestie van 2 beugels..

Ik spuit er liever geen contact vloeistof in (koelvloeistof)... maar het zou toch kunnen dat er iets geen goede verbinding maakt..

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:38
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 18:30:
Ik spuit er liever geen contact vloeistof in (koelvloeistof)... maar het zou toch kunnen dat er iets geen goede verbinding maakt..
De koelpasta is er juist voor een goede verbinding tussen de koeler en de cpu te garanderen, als deze echter uitgedroogd is kan dat een probleem vormen dus de koelpasta vervangen is zeker geen slecht idee (let wel op dat je maar ongeveer 1 rijstkorreltje gebruikt).

Verder zou ik alles er nogmaals uithalen en de sockets even goed doorspuiten met perslucht.

Als je de hardeschijf in een externe case zet (of een adapter gebruikt) geeft hij dan problemen ?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:52

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 18:30:
ik blijf dat vol houden omdat de 2ehands pc (net gekochte) hard disc perfect werkte en ik deze terug heb geplaatst in die pc en nu dus ook niet meer start dan zou ook de nieuwe hard disc (totaal ongebruikt) ook ineens kapot moeten zijn...
Zodra je gebruik gaat maken van interpunctie kan ik misschien ook dergelijke toevoeginen aan je verhaal begrijpen, want aan deze "zin" kan ik echt geen touw aan vastknopen.
Met andere woorden, ga alsjeblieft fatsoenlijk Nederlands typen. Ik zeg niet dat ik perfect ben, maar bij jou mis ik zo'n beetje elke vorm van interpunctie en je schrijfstijl heeft last van Engelse ziekte.
en omdat ik op internet dingen heb gevonden van iemand die uit een werkende pc alleen de onderdelen los haalde om af te stoffen en terug plaatste en toen precies dezelfde sympthomen kreeg als ik.
pc starte niet meer op.. geen beeld etc..
Dat klinkt als keiharde ESD schade in de daarvoor kwetsbare onderdelen.
Dit kan prima totaal ongerelateerd zijn aan jouw probleem, maar je kunt ook dezelfde schade hebben. Dat is even onduidelijk nog.

Begin eens met het doornemen van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.
Bouw een absolute minimale setup met moederbord, CPU, RAM en voeding, verder dus geen andere componenten, en kijk wat dat doet. Mocht er trouwens geen PC Speaker op je moederbord gemonteerd zitten, meestal wel het geval namelijk, sluit dan het eventuele speakertje van de kast aan, zo krijg je hopelijk nog wat piepjes er uit waar we iets mee kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ultraman op 12-09-2007 18:45 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Madthijs
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-01 20:00
Suggestie: last gehad statische elektriciteit en zo je moederbord aan gort geholpen... Overigens kun je wel degelijk je voeding verkeerd aansluiten... Heb ik pas zelf nog gedaan (geen n00b, maar zat een beetje te suffen), en toen heb ik ook het moederbord opgeblazen 8)7

Edit: Zie hierboven over ESD dus..

[ Voor 6% gewijzigd door Madthijs op 12-09-2007 18:45 ]

Pigs have flown...

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:03

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 16:12:
de vraag is "wat" Ik heb de cpu koeler en het geheugen er uit gehaald en er weer in gezet zodat ik goed bij de hard disk kon. daar kun je toch bijna geen fouten mee maken ? Ik deed dit toch echt voorzichtig en niet met een hamer ofzo

ik sta echt voor een groot raadsel want dat nu ook deze pc kapot zou zijn lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Kun je fouten maken met het aansluiten van de voeding ? (lijkt me niet maar ik vraag het toch maar).
Dr kan eerlijk gezegd van alles stuk zijn
Ja je kan voeding er verkeerd om insteken maar dan moet je lomp zijn.
Geheugen kan er niet goed inzitten, of kapot geraakt
Cpu kan er niet goed inzitten, of kapot geraakt
voeding kan er niet goed inzitten, of kapot geraakt
Harde schijf kan er niet goed inzitten, of kapot geraakt

Er moet een klein 4polig stekkertje van je voeding afkomen, zit die er ook in ?

Verder als de hd nog goed is kun je de data er wel afhalen, daar heb je niet precies dezelfde pc voor nodig.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor mijn schrijfwijze ik probeerde het zo beknopt mogelijk te vertellen om een gigantische post te voorkomen.

er staat spanning op (ook de systeemkast zelf) want mijn stopcontacten zijn niet geaard.

Ik heb de harde schijven "beneden in huis" verwisseld waar we wel geaarde stopcontacten hebben. voor deze 2e pc met zelfde sympthomen kan het dus niet aan de net spanning liggen.

ik denk dat ik maar naar een pc zaak ga :)

bedankt iig :)

Verwijderd

Topicstarter
ik ben gestopt met het herstellen van de PC en ga nu een nieuwe configuratie bouwen zoveel mogelijk met onderdelen die ik al heb.

Ik wil de bestanden van de harde schijven over zetten op de nieuwe schijven en de software opnieuw instaleren. Mijn voornaamste vraag is alleen " kan ik ook bij het bureaublad " ? Hier heb ik namelijk ook een aantal zeer belangrijke mappen staan met tal van gegevens en sub mappen (eigenlijk het meest belangrijke van allemaal).

bedankt voor alle reacties :)

gr. Matthijs

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
Eventueel zou het zelfs nog een virus kunnen zijn die op je oude HD stond. Door m in je nieuwe pc te gooien, heb je die ook besmet. Maar de beste gok is inderdaad dat je zelf de HD kapot gemaakt hebt door jezelf niet eerst te ontladen. Het feit dat je pc aan een geaard stopcontact hing doet er in dit geval niet toe.

[ Voor 99% gewijzigd door elmertje op 13-09-2007 11:42 ]

• MochiGohan
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:38
Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2007 @ 03:05:
Ik wil de bestanden van de harde schijven over zetten op de nieuwe schijven en de software opnieuw instaleren. Mijn voornaamste vraag is alleen " kan ik ook bij het bureaublad " ?
Ja,

C:\Documents and Settings\(user)\Bureaublad ;)

Verwijderd

Topicstarter

iemand adviseerde mij een windows over windows installatie dan behoud je dus de orginele schijf partities alleen de software etc. moet opnieuw geinstalleerd worden. Hoe dan ook ik ga een nieuwe pc bouwen en daar mijn schijven aan hangen via usb, de gegevens over zetten en als alles veilig is een windows over windows installatie.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-02 21:03

mjl

Ugh

Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2007 @ 15:00:

iemand adviseerde mij een windows over windows installatie dan behoud je dus de orginele schijf partities alleen de software etc. moet opnieuw geinstalleerd worden. Hoe dan ook ik ga een nieuwe pc bouwen en daar mijn schijven aan hangen via usb, de gegevens over zetten en als alles veilig is een windows over windows installatie.
Dat kan maar je moet de nieuwe windows in een andere folder/directory zetten en niet over je huidige installatie heen. Dus ook NIET formatteren tijdens de installatie!

Je krijgt dan een dual boot met je "oude" en "nieuwe" windows installatie.

Eroverheen installeren kan ook maar dat is alleen handig als je bijv. de taal van windows (engels->nederlands) wilt aanpassen en je software niet opnieuw wilt installeren. In alle andere gevallen (verse start) kan ik je dat niet aanraden. Je behoud namelijk dezelfde registry settings en je systeem kan alleen maar voller en dus trager raken.

-------

Pagina: 1