Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Css] Puur css uitklapbaar menu

Pagina: 1
Acties:
  • 1.060 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal.

Ik probeer een puur css menu te maken waarbij je menuitems kunt laten uitklappen en inklappen zoals met javascript met style.display = "none" en "block" zoals op deze pagina:

http://www.mastercode.nl/artikel/53/

Nu komt dit pure css menu aardig in de buurt:

http://www.cssplay.co.uk/menus/magic_menu_seven

Alleen daadwerkelijk een soort uitklapbaar menu maken waarbij de tekst naar onder en weer terug naar boven verplaatst met puur css en geen php of javascript lijkt is voor zover ik het heb kunnen uitzoeken bijna niet mogelijk!

Is er iemand die dit kan weerleggen? :D

tia.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
IE6 heeft geen :hover, dus die kan dat niet. (zonder .htc)

verder is hier enorm veel over geschreven op got en de rest van internet. google er op los zou ik zeggen, dat scheelt je wachten op antwoorden :)

[ Voor 56% gewijzigd door BasieP op 12-09-2007 14:32 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, ja, er is wel een .htc variant, zoals hier:

http://www.xs4all.nl/~peterned/examples/cssmenu.html

Maar hoewel hier van een .htc bestand gebruikt wordt lijkt dit voor geen meter op het javascript truukje zoals op:

http://www.mastercode.nl/artikel/53/

Verder heb ik google al helemaal afgestruind :D

Nu GOT nog :p

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-11 15:20
Ken je deze al?

In essentie een gestylede ul lijst. Gemakkelijk te schrijven en te onderhouden.

• BasieP
even voor de duidelijkheid:
je wilt dus een menu dat niet (in tegenstelling tot wat je zegt in je topicstart) zo werkt als display: block; / display: none;. Maar, je wilt in plaats daarvan een menu dat echt 'schuift' en 'openklapt' naar onder toe (of naar de zijkant for that matter)
toch?

dan kan ik je direct terleurstellen: nee dat kan niet.
Waarom niet?
omdat css geen 'tijd' functies heeft, en je dus geen vertraging kunt aangeven. Dit zijn functionaliteiten die ook niet in CSS horen, maar in een script- / programmeertaal.

Verwijderd

Topicstarter
BasieP schreef op woensdag 12 september 2007 @ 14:39:

dan kan ik je direct terleurstellen: nee dat kan niet.
K thnx...

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
en geen php of javascript
Waarom wil je geen javascript gebruiken? CSS is voor opmaak, javascript is voor behaviour. Een "nieuw" menu dat zichtbaar wordt bij een mouseover is behaviour. Het uiterlijk van dat menu is opmaak. Met javascript kan je dan ook gelijk een vertraging instellen, wat het menu gebruiksvriendelijker maakt.

• BasieP
Blaise schreef op woensdag 12 september 2007 @ 15:56:
[...]

Waarom wil je geen javascript gebruiken? CSS is voor opmaak, javascript is voor behaviour. Een "nieuw" menu dat zichtbaar wordt bij een mouseover is behaviour. Het uiterlijk van dat menu is opmaak. Met javascript kan je dan ook gelijk een vertraging instellen, wat het menu gebruiksvriendelijker maakt.
en eventueel kan je dmv css een js loos alternatief maken voor mensen zonder js. (en dus een .htc voor IE)

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

De functionaliteit die die htc biedt is wel leuk, maar ook redelijk belastend voor je browser. Daarom is een klein stukje Javascript iets handiger meestal.
Dat is de oude versie van Suckerfish. De nieuwe versie in het Nederlands vertaald staat hier.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

1 woord : flash....

Wabbawabbawabbawabba

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Één woord: Verneukelarij. Flash is gaaf, Flash is leuk, maar ab-so-luut niet geschikt om makkelijk en goed websitecomponenten mee te maken en nog erger dan Javascript. (Niet dat JS zo erg is, maar ik bedoel qua acessibility en support).

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Een ander woord: zoekmachines. Nog een woord: toegankelijkheid. En als laatste: waarom? En als toegift: er zijn mensen die flash beu zijn, en hebben het uitgezet.

Of je menu's met CSS of met Javascript moet doen kun je over discussieren. Ideaal is m.i. om het beide te doen. Dus met CSS, en als er javascript mogelijk is dan neemt dat het over.

Zorg sowieso voor een nette XHTML-structuur. <ul> en <menu> zijn ideaal daarvoor.

• PhoeniX-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-11 15:20
Mei schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 22:18:
Dat is de oude versie van Suckerfish. De nieuwe versie in het Nederlands vertaald staat hier.
Ja dat weet ik, desalniettemin een mooi startpunt om je eigen uitklapvouwbaar menuutje te bouwen (plus dat ik niet meer bij htmldog.com kan, waar het origineel stond).
Pagina: 1