[Ubuntu] Probleem met resolutie: 'verstoord' beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 421 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• popcorn
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-11-2023
Ik heb gisteren Ubuntu 7.04 op mijn PC geïnstalleerd (dual-boot met Win XP). Na de installatie heb ik de stuurprogramma's geïnstalleerd via de Ubuntu-interface. Na de herstart kon ik de beste resolutie voor mijn scherm instellen: 1280x800. Daar ging het echter fout. Zo kwam het scherm er uit te zien:

Afbeeldingslocatie: http://i16.photobucket.com/albums/b31/sloggi/Schermafdruk.png

Dit probleem had ik bij elke resolutie hoger dan de standaard-resolutie (1024x768). Gegoogeld en niks concreets gevonden wat betreft dit probleem. Kan iemand mij helpen?

Ubuntu is helemaal nieuw voor me, dus uitleg bij ingewikkelde posts zou prettig zijn O-) .

Dank.

• popcorn
Ik heb trouwens een ATI Mobility X700. In Windows XP doet alles het nog gewoon, dus het lijkt me geen hardware-probleem.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Welke driver is geselecteerd volgens je /etc/X11/xorg.conf (te bekijken via Alt+f2 en dan 'gedit /etc/X11/xorg.conf' in te typen).

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:06

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Dit probleem heb ik ook gehad met mijn Mobility Radeon 9700, op dezelfde resolutie. Heb het opgelost door zelf de nieuwste Ati closed-source drivers te installeren.

[ Voor 33% gewijzigd door Kanarie op 12-09-2007 14:26 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• popcorn
Ik ben nu niet thuis, dus de vraag van Harm kan ik nu niet beantwoorden. Ik had die andere drivers wel al gedownload, maar Ubuntu weet bij mij niet hoe hij .run-bestanden moet openen :? .

[ Voor 12% gewijzigd door popcorn op 12-09-2007 14:31 ]

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:06

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Die moet je handmatig uitvoeren in een terminal:

sudo sh naamvanbestand.run

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Verwijderd

popcorn schreef op woensdag 12 september 2007 @ 14:30:
Ik ben nu niet thuis, dus de vraag van Harm kan ik nu niet beantwoorden. Ik had die andere drivers wel al gedownload, maar Ubuntu weet bij mij niet hoe hij .run-bestanden moet openen :? .
Dan is heeft dat bestand het executable bit niet gezet.

Je kan dit oplossen door een terminal op te starten en dan in te tikken:
sh bestandsnaam
In dit geval hoeft het executable bitje niet gezet te zijn, je kan je bestand ook executable maken met volgende commano:
chmod 755 bestandsnaam
Dan kan je daarna gewoon dat bestand opstarten of aanklikken vanuit de grafische schil.

Je zal vast ook wel het exe bitje kunnen zetten vanuit de grafische schil, geen idee hoe, nog nooit geprobeerd... doe eens iets met rechter muisknop zou ik zeggen.

Waarschijnlijk moet het bestand uitgevoerd worden met root rechten, dan moet je het commando "sudo" er nog voor zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2007 14:40 ]

• popcorn
Ok. Het werkt dus niet zo gemakkelijk als in Windows met een .exe-bestandje. Ik zal het eens proberen. Wel jammer dat het zo moet. Doet toch afbreuk aan de gebruiksvriendelijkheid van Ubuntu :).

Verwijderd

popcorn schreef op woensdag 12 september 2007 @ 14:40:
Ok. Het werkt dus niet zo gemakkelijk als in Windows met een .exe-bestandje. Ik zal het eens proberen. Wel jammer dat het zo moet. Doet toch afbreuk aan de gebruiksvriendelijkheid van Ubuntu :).
Tja... uhhh... maar je hebt dan wel weer wat geleerd!!! Ook wat voor te zeggen.

Nee het rechten systeem in windows is niet te vergelijken met het linux/unix rechten systeem, beide hebben zo hun voor- en nadelen.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat jij niet uitzoekt of weet hoe je een bestand moet uitvoeren (of bij rechtsklik->properties "executable" markeren) of de instructies bij dingen die je downloadt niet leest doet niet af aan de gebruiksvriendelijkheid van een besturingssysteem.

[ Voor 13% gewijzigd door blaataaps op 12-09-2007 14:44 ]

• popcorn
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 14:42:
[...]

Tja... uhhh... maar je hebt dan wel weer wat geleerd!!! Ook wat voor te zeggen.

Nee het rechten systeem in windows is niet te vergelijken met het linux/unix rechten systeem, beide hebben zo hun voor- en nadelen.
Dat is zo :). Het is echter wel een verklaring voor het feit dat de meeste simpele thuisgebruikers Windows blijven gebruiken en niet op een op Linux gebaseerde OS overstappen (wat toch al gauw 200 euro aan software scheelt).

• popcorn
blaataaps schreef op woensdag 12 september 2007 @ 14:43:
Dat jij niet uitzoekt of weet hoe je een bestand moet uitvoeren (of bij rechtsklik->properties "executable" markeren) of de instructies bij dingen die je downloadt niet leest doet niet af aan de gebruiksvriendelijkheid van een besturingssysteem.
Dat doet het wel degelijk. Gebruiksvriendelijk zou het zijn als ik het bestand slechts hoef te openen en het werkt. Als ik het niet kan openen wordt het toch wat minder gebruiksvriendelijk.

We dwalen af :).

Ik zal het een en ander proberen als ik thuis ben. Jullie worden op de hoogte gehouden.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik denk dat je "het is niet gebruiksvriendelijk" verwart met "het werkt niet precies zoals windows", onder ubuntu hoef je het namelijk ook "alleen maar te openen", en als je een van de vele howto's gebruikt die er bestaan over het installeren van deze driver of de documentatie doorneemt wordt het allemaal nog veel gebruiksvriendelijker zelfs.

• popcorn
blaataaps schreef op woensdag 12 september 2007 @ 14:49:
Ik denk dat je "het is niet gebruiksvriendelijk" verwart met "het werkt niet precies zoals windows", onder ubuntu hoef je het namelijk ook "alleen maar te openen", en als je een van de vele howto's gebruikt die er bestaan over het installeren van deze driver of de documentatie doorneemt wordt het allemaal nog veel gebruiksvriendelijker zelfs.
Het kan goed zijn dat ik teveel vanuit Windows denk. Maar geef toe, het is gemakkelijker als je iets meteen kan openen dan dat je er eerst nog een (of meerdere) stappen voor moet doorlopen.

Verwijderd

Ik denk dat je "het is niet gebruiksvriendelijk" verwart met "het werkt niet precies zoals windows"
Ben ik het wel mee eens. Maar goed... Stel dat TS een linux blijvertje is, dan wil ik 'm over een jaar nog wel eens horen, of ie Ubuntu dan nog steeds zo gebruikers onvriendelijk vind.

Mijn ervaring is nl. ook dat linux veel gebruikersvriendelijker is dan Windows... maarja ik weet dan ook wel waarmee ik bezig ben, da's misschien wel een verschil t.o.v. iemand die net over is gestapt.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:03

Sebazzz

3dp

popcorn schreef op woensdag 12 september 2007 @ 14:44:
[...]

Dat is zo :). Het is echter wel een verklaring voor het feit dat de meeste simpele thuisgebruikers Windows blijven gebruiken en niet op een op Linux gebaseerde OS overstappen (wat toch al gauw 200 euro aan software scheelt).
Ligt meer aan ATi. nVidia drivers, stabiele, kan je zo via de repos/synaptic installeren.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• popcorn
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 14:54:
[...]

Ben ik het wel mee eens. Maar goed... Stel dat TS een linux blijvertje is, dan wil ik 'm over een jaar nog wel eens horen, of ie Ubuntu dan nog steeds zo gebruikers onvriendelijk vind.
Ik vind Ubuntu tot nog toe niet gebruiksvriendelijk. Die software-zoekmachine is ideaal. Je hoeft niet meer het hele internet af te struinen naar dat ene programma of die ene driver. Het enige wat ik tot nu toe jammer vind is dat ik dat bestand niet gewoon kan openen. En dat scherm wat ik krijg bij hogere resoluties is ronduit klote, maar dat soort dingen kom je in Windows ook nogal eens tegen (understatement :') ).

/edit Die eerst zin moet zijn 'Ik vind Ubuntu tot nog toe niet gebruiksONvriendelijk

:)

[ Voor 6% gewijzigd door popcorn op 12-09-2007 19:15 ]

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

popcorn schreef op woensdag 12 september 2007 @ 14:47:
Dat doet het wel degelijk. Gebruiksvriendelijk zou het zijn als ik het bestand slechts hoef te openen en het werkt. Als ik het niet kan openen wordt het toch wat minder gebruiksvriendelijk.
Nee, dank je wel. Ik heb liever niet dat gedownloadde bestanden zondermeer uitvoerbaar zijn. In windows zie je hoeveel ellende dat oplevert (trojans enzo). Van mij mag deze hobbel erin blijven zitten.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
The Triad schreef op woensdag 12 september 2007 @ 14:55:
[...]

Ligt meer aan ATi. nVidia drivers, stabiele, kan je zo via de repos/synaptic installeren.
die van ati ook.... :z
hier is het het probleem dat ubuntu niet de allernieuwste versie levert ..

iRacing Profiel

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Op forums zoeken of je de goede drivers geinstalleerd hebt.

Je kan ook dit proberen:

Waarden van je monitor weten, opzoeken op internet.
Get de info on your monitor from internet or manual.

sudo apt-get install xresprobe (you need to install this) forgotten bij ubuntu festy.
sudo xresprobe
sudo ddcprobe
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

frankivo schreef op woensdag 12 september 2007 @ 15:57:
[...]

die van ati ook.... :z
hier is het het probleem dat ubuntu niet de allernieuwste versie levert ..
Ja dat weet ik. Maar die van nVidia doen het... :p

Oke hier lul ik me niet meer uit, het is de schuld van Ubuntu en ATi dan, daar hou ik het op.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

The Triad schreef op woensdag 12 september 2007 @ 17:41:
Oke hier lul ik me niet meer uit, het is de schuld van Ubuntu en ATi dan, daar hou ik het op.
ATI heeft geen invloed op het packagesaanbod van Ubuntu en dus is Ubuntu in dit geval de enige partij die erop aan te spreken is. In dit geval boeit het vrij weinig, aangezien de ATI Mobility Radeon X700 al zeker meer dan 1.5 jaar ondersteund wordt. De ATI-installer (.run) aanbevelen is dus nutteloos en alleen maar verwarrend. Daarnaast vind ik dit topic een typisch gevalletje
Ben ik nou zo slim, of zijn jullie nou zo dom ? - Louis van Gaal
Ga eerst eens kijken, voordat je meteen een topic maakt.

(Voordat we dat weer krijgen)
- Ja maar, ik ben een Linux-noob :'(

Iedereen die niet als kasplantje door het leven gaat kan hier binnen een paar minuten achterkomen. Ga bijvoorbeeld eens een keer kijken wat voor leuke configuratieprogrammaatjes je allemaal tot je beschikking hebt.

0.0

• popcorn
Het werkt. Ik moest de resolutie handmatig in xorg.conf invoegen. Toch wel even mee bezig geweest om daar achter te komen :').

Junglan: voor jou is het allemaal erg makkelijk, maar realiseer je je dat iemand die nog nooit Ubuntu heeft gebruikt allemaal geen snars begrijpt van de uitleg die in veel tutorials worden gegeven? Voor in de Terminal sudo gedit /etc/x11/xorg.conf in. Hè? Net Chinees!

Wat voor jou vanzelfsprekend is, is dat niet per definitie voor anderen.

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Je had ook sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg kunnen doen.
Dan kan je via een Terminal GUI je instellingen verbeteren of verkloten :)

• popcorn
The Triad schreef op woensdag 12 september 2007 @ 20:52:
Je had ook sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg kunnen doen.
Dan kan je via een Terminal GUI je instellingen verbeteren of verkloten :)
Dat had ik al eerder gedaan, maar dat werkte op de een of andere manier niet.

Op naar het volgende probleem :'). Mijn scrollwieltje werkt niet. Ik moet het geluid handmatig in Ubuntu regelen :?. De pagina's die ik via google heb gevonden leren me dat dat oplossen misschien niet mogelijk is :{.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

popcorn schreef op woensdag 12 september 2007 @ 20:36:
Junglan: voor jou is het allemaal erg makkelijk, maar realiseer je je dat iemand die nog nooit Ubuntu heeft gebruikt allemaal geen snars begrijpt van de uitleg die in veel tutorials worden gegeven? Voor in de Terminal sudo gedit /etc/x11/xorg.conf in. Hè? Net Chinees!
Iedereen heeft het moeten leren. Inclusief ikzelf. Het is echt geen hocus pocus. Zoekmachines, en search mogelijkheden in fora zijn er niet voor niets. Tutorials zijn ook all over the place.

Ook is het verstandig om zoveel mogelijk en zo duidelijk informatie te verschaffen als je iets wilt weten. "Ik moet het geluid handmatig in Ubuntu regelen" heeft niemand wat aan bijvoorbeeld. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Jungian op 12-09-2007 21:35 ]

0.0

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
Werkt je scollwieltje van je muis helemaal niet, of wil je daar nu het geluid mee gaan regelen?
In het 1e geval heb je je xorg.conf een klein beetje verneukt. voeg deze regel toe aan de muis-sectie: Option "ZAxisMapping" "4 5"
2e geval gaat wat moeilijker worden...

Of heb je het over een geluidsscrollwieltje op je toetsenbord? Dat is nog wel voor elkaar te krijgen...

[rant]Vwb de xorg.conf-configuratieproblemen zou een handig en veilig gui-configuratietooltje toch wel handig zijn... Er zijn op dat punt gewoon te veel problemen mee.
Oh, en ubuntu mag ook wel eens gewoon de nieuwste versies van drivers mee gaan leveren. Die zijn er niet voor niks...(aan de andere kant komt gutsy gibbon ook weer bijna uit, en om nou dubbel werk te gaan verzetten...)[/rant]

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• popcorn
Ik had het over het geluidsscrollwieltje :).

Maar het hoeft al niet meer, ik ben Ubuntu-moe. Ik ben de afgelopen dagen misschien wel 5 uur aan het kloten geweest om de video-kaart en het geluid werkende te krijgen. De video-kaart deed het uiteindelijk.
Wat ik gezien heb van Ubuntu is hartstikke goed. Het werkt snel en gemakkelijk. Ik heb alleen geen zin om uren te kloten met die instellingen.
Pagina: 1