[Excel] Kolom filteren op meerdere waardes "begint met ..."

Pagina: 1
Acties:
  • 3.179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 7563

Topicstarter
Periodiek wordt er een excel-bestand gegenereerd met een kolom Artikelnummer.
Deze wil ik filteren op meerdere waardes, nl alle artikelen die beginnen met 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, RWS, G10, G12, ST of VB.

Nu kan ik met Autofilter op maximaal 2 criteria filteren. Met Uitgebreid filter kun je meerdere criteria kiezen, maar kun je niet filteren op 'begint met'.

Iemand die een oplossing weet?

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Al geprobeerd een jokerteken toe te voegen (*) ?

Topicstarter
In het uitgebreide filter bedoel je? Hoe kan ik deze toevoegen?

Op dit moment kom ik niet verder dan onderstaande. En er wordt dan niets gefilterd? :S
Ik weet ook niet hoe of waar je het criteriumbereik kunt editten.

Afbeeldingslocatie: http://img89.imageshack.us/img89/579/uitgebreidfiltermn4.png

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 7563 op 12-09-2007 14:28 ]

• GloriX
  • Niet online
Nee, ik dacht dat je misschien wel een jokerteken kon gebruiken, maar dit lukt toch niet helemaal als ik het probeer.

Jammer dat je allemaal verschillende lengte van de sleutel. Anders kan je in een extra kolom iets maken dat daar alleen de eerste 3 letter/cijfers van het artikelnummer inkomen. zodat je er wel op kan filteren...

Of je moet iets met een berg if statement gaan maken. Du als de de eerste letter/cijfer tussen 2 en 9 liggen dat hij alleen het eerst cijfer pakt, of wanneer hij gelijk is aan rws, enz anders de eerste 3.

MAarja dat is wel wat meer werk en je moet de formule aanpassen als je criteria veranderen.

Topicstarter
Je zou zeggen dat je een kolom moet kunnen filteren op de manier die ik bedoel (begint met a of b of c of e). Maar daarvoor moet je misschien het veld 'Criteriumbereik' handmatig aan kunnen passen. En hoe dit moet weet ik niet - je kunt nl bij 'Criteriumbereik' alleen cellen aanwijzen, maar volgens mij niet met 'IF'-statements etc aan de slag.
Of kan dit wel, ergens 'onder water'? Dat zou het meest logisch zijn voor zover ik kan zien.

Een extra kolom met (gedeeltes van) de artikelcode en daar dan weer op filteren is wat omslachtig. En dan nog zou ik niet weten hoe.

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:17
Simpelste oplossing:
Maak per mogelijkheid een extra kolom aan en gebruik een als-functie om te controleren of hij voldoet, zo ja, dan waarde 1, anders waarde 0. Aan het eind tel je de uitkomsten van die extra kolommen op. Je kan dan die kolom filteren op 1 of 0.

Code: Als de artikelcode in A1 staat, dan wordt de formule in B1:
=if(left(A1;1)=2;1;0)
C1: =if(left(A1;1)=3;1;0)
...
I1: =if(left(A1;3)="RWS";1;0)
etc. etc.

Eventueel kan je het aantal tekens wat je selecteert met left en de waarde ook nog op een ander tabblad zetten, zodat je daar dynamisch naar verwijst. Je kan dan lekker gemakkelijk de waarde kopieren. :)

Topicstarter
Lijkt me dat dat moet werken ChrisM, ga het meteen proberen!
Al voorspel ik wel dat het bestand met 17 extra kolommen met zoekfunctie er niet vlotter op wordt (Dit overzicht wil ik nl periodiek maken en dan een tabblad per periode).

Dus mocht het toch middels een filter kunnen, hou ik me aanbevolen.
Nu eerst maar 's kijken hoe ChrisM's oplossing functioneert :)

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:17
Als het periodiek gebeurd, kan je er natuurlijk even een macro voor schrijven die de formules kopieert en daarna de waarden kopieert en alleen waarden plakt (waardoor dus alle formules weg zijn). Hoeft dat niet steeds uitgerekend te worden.

Topicstarter
Juist, da's waar. Heb het voor 1 periode klaar en het filteren werkt nu prima :)

er zat trouwens een foutje in de formule:
=if(left(A1;1)=2;1;0) moet zijn =if(left(A1;1)="2";1;0)

voor het geval iemand dit topic er nog 's op naslaat ;)

• GloriX
  • Niet online
OK, Ik denk dat ik een oplossing heb.

Tekst filter hij namelijk wel op basis van "begint met..."
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Artikel 
vb  
10* 

Artikel                Nr
vb2135435431354354      1
vb54646546546            2
103465434                5
10354635435            6

Wat je moet doen is je artikelcodes die gezien worden als nummer omzetten naar tekst. met ="'"&B2 oid en dan ook de het cijfer wat je zoekt intypen met een ' ervoor en een sterretje erachter.

Bij mijn testje werkte dit!

Topicstarter
ehm, ik begrijp het niet helemaal GloriX... moet je dit mbv uitgebreid filter doen? En hoe krijg je dan die * erin?

• GloriX
  • Niet online
Anoniem: 7563 schreef op donderdag 13 september 2007 @ 11:26:
ehm, ik begrijp het niet helemaal GloriX... moet je dit mbv uitgebreid filter doen? En hoe krijg je dan die * erin?
Even kijken hoe ik het duidelijk kan uitleggen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Artikel 
vb  
10* 

Artikel                Nr
vb2135435431354354      1
vb54646546546            2
103465434                5
10354635435            6

Het bovenste gedeelte is het critiriumbereik en het onderste gedeelte het lijstbereik.

In de cel met 10* staat eigenlijk '10*
met een: ' ervoor ziet excel de celcontent als tekst. En dan werkt het uitgebreide filter wel met "Begint met..."

Het sterretje wordt gezien als jokerteken zonder werkt het niet.

Je moet alleen zorgen dat al je artikelnummers in een kolom staan als tekst. Dit kan je doen door een kolom ernaast te maken met =tekst(CEL;"###################"
En dan zoveel # als het langste artikelnummer.

Topicstarter
Verdomd, het werkt! _/-\o_
Bedankt GloriX!
n de cel met 10* staat eigenlijk '10*
met een: ' ervoor ziet excel de celcontent als tekst. En dan werkt het uitgebreide filter wel met "Begint met..."
.....
Je moet alleen zorgen dat al je artikelnummers in een kolom staan als tekst. Dit kan je doen door een kolom ernaast te maken met =tekst(CEL;"###################"
Dit kan nog iets eenvoudiger door simpelweg de cellen te selecteren en via rechtsklik, celeigenschappen te kiezen voor de categorie opmaak "Tekst" :)

• GloriX
  • Niet online
Anoniem: 7563 schreef op donderdag 13 september 2007 @ 14:28:
Verdomd, het werkt! _/-\o_
Bedankt GloriX!

[...]

Dit kan nog iets eenvoudiger door simpelweg de cellen te selecteren en via rechtsklik, celeigenschappen te kiezen voor de categorie opmaak "Tekst" :)
Mooi dat het werkt!

Ok,in Excel zijn er meerdere wegen naar Rome!

Topicstarter
GloriX schreef op donderdag 13 september 2007 @ 14:36:
Ok,in Excel zijn er meerdere wegen naar Rome!
Dat heb ik ook al meerdere keren ondervonden GloriX ;)

Wat betreft het Uitgebreide filter is er nog 1 ding wat ik zou willen weten: wanneer je zo'n uitgebreid filter hebt toegepast kun je nergens terugvinden welk filter je exact hebt toegepast. Je kunt dit alleen controleren door nogmaals het uitgebreide filter aan te klikken en dan te kijken voor zover ik weet.

Excel zal dit toch ergens als formule opslaan? Iemand die nog weet waar je deze terug kunt vinden?
Pagina: 1