[Mac OSX] Aantal problemen/vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.270 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stormbringer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11-2023
Ben nu een tijdje in het bezit van een MacBook Pro, en het bevalt me meer dan goed! Ga nooit meer terug op Windows. Maar desalniettemin is het even wennen aan de OSX, en daarbij heb ik een aantal problemen/vragen:

1) Elke keer als ik de MacBook opstart moet ik opnieuw in Airport de WLAN selecteren. Dan moet ik nog even wachten en pop-up op "ok" of "continue" drukken. Best vervelend om dat elke keer te doen... Kan ik dit niet vast instellen of iets dergelijks?
2) Nou heb ik een paar *.rar filetjes. Een andere Mac-gebruiker had me verteld dat de OSX ze gewoon kan openen, maar dat lukt bij mij niet. En Winrar for Mac kan ik ook niet installeren omdat hij in *.tar (of iets dergelijks) staat...
3) In de OSX FAQ stond dat je met het programma Startup Sound het volume van je opstartgeluid kon aanpassen. Maar als ik dat programma in System Preferences wil starten zegt hij "You cannot open Startup Sound preferences pane on this computer." Hoe gooi ik dat programma weer weg? En is er een alternatief om het volume van het opstartgeluid aan te passen?
4) Ik heb bijv. "MSN for Mac" gedownload, maar dat beviel me niet zo. Nou wil ik het programma weggooien, maar kan het nergens vinden. Ook in de Finder kan ik met zoeken niks vinden...
5) Ik meen dat ik een keer bij iemand met een Mac het volgende had gezien: Met een druk op de knop worden de programmaschermen perfect over het hele scherm verdeeld. Dus niet "fn + F9", maar zodat er geen "gaten" tussen zitten, en zodat je met alle programma's kunt werken. Dus stel dat je links wat aan het lezen bent in Safari, en rechts wil je wat aantekeningen maken in Pages.

Dat was het wel voorlopig... :) Veel vragen, maar alle hulp wordt zeer gewaardeerd! :*)

Don't live for pleasure, make life your treasure

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Stormbringer schreef op woensdag 12 september 2007 @ 13:23:
2) Nou heb ik een paar *.rar filetjes. Een andere Mac-gebruiker had me verteld dat de OSX ze gewoon kan openen, maar dat lukt bij mij niet. En Winrar for Mac kan ik ook niet installeren omdat hij in *.tar (of iets dergelijks) staat...
3) In de OSX FAQ stond dat je met het programma Startup Sound het volume van je opstartgeluid kon aanpassen. Maar als ik dat programma in System Preferences wil starten zegt hij "You cannot open Startup Sound preferences pane on this computer." Hoe gooi ik dat programma weer weg? En is er een alternatief om het volume van het opstartgeluid aan te passen?
2: Download "the Unarchiver": http://macupdate.com/info.php/id/22774/the-unarchiver
3: Open je System Preferences en klik met de rechtermuisknop (ctrl+muisknop) op de PrefPane die je wilt verwijderen, dit kun je nu aanklikken.

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-06 09:03

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Ben nu een tijdje in het bezit van een MacBook Pro, en het bevalt me meer dan goed! Ga nooit meer terug op Windows. Maar desalniettemin is het even wennen aan de OSX, en daarbij heb ik een aantal problemen/vragen:

1) Elke keer als ik de MacBook opstart moet ik opnieuw in Airport de WLAN selecteren. Dan moet ik nog even wachten en pop-up op "ok" of "continue" drukken. Best vervelend om dat elke keer te doen... Kan ik dit niet vast instellen of iets dergelijks?
Als het goed is wel, bij mij kiest hij het tenminste automatisch, maar ik zou even niet weten waar de instelling zit. Sowieso is het overigens handig je Mac niet iedere keer uit te zetten, maar hem gewoon in slaapstand te zetten, dit kost nauwelijks stroom en je bent binnen een halve minuut weer aan het werk.
4) Ik heb bijv. "MSN for Mac" gedownload, maar dat beviel me niet zo. Nou wil ik het programma weggooien, maar kan het nergens vinden. Ook in de Finder kan ik met zoeken niks vinden...
De meeste applicaties staan in de map 'Applicaties'. Misschien staat daar iets tussen, maar heet het anders. Als je de Microsoft Messenger hebt, heet het volgens mij gewoon 'Messenger'. Daar zou je met Spotlight (het icoontje met het vergrootglas rechtsboven) naar kunnen zoeken.

Het zou ook kunnen dat je de applicatie wel hebt gedownload, maar nog niet hebt geinstalleerd. Dan staat in je 'Downloads' map of op je Bureaublad een Disk Image, een DMG bestand met daarin de applicatie. Deze DMG's kun je aanklikken zodat ze als een extra drive bij je andere drives komen te staan. Veel applicaties kun je ook van daaruit draaien, en als je je Mac opnieuw opstart verdwijnt de schijf weer. Dan heb je applicatie dus nergens meer staan en hoef je alleen nog maar de DMG weg te gooien.

Overigens is AdiumX een erg fijn MSN alternatief :)
5) Ik meen dat ik een keer bij iemand met een Mac het volgende had gezien: Met een druk op de knop worden de programmaschermen perfect over het hele scherm verdeeld. Dus niet "fn + F9", maar zodat er geen "gaten" tussen zitten, en zodat je met alle programma's kunt werken. Dus stel dat je links wat aan het lezen bent in Safari, en rechts wil je wat aantekeningen maken in Pages.
Dat is geen knop die ik ken, Expose verdeeld inderdaad alles over het scherm maar dan kun je er niet meer mee werken, een alternatief dat dit wel kan ken ik niet. Waarschijnlijk hadden ze gewoon zelf de vensters naast elkaar neer gezet, of een groot scherm met de 'zoom' knop (het plusje) aangepast aan zijn inhoud zodat je meer ruimte over had.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• DoctorV64
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:26

DoctorV64

Cosmopoliet

Ook ik ben een overstapper en volledig bekeerd (naast macbook nu ook een imac in huis) alleen hoeveel stroom verbruikt een macbook of imac in sluimerstand? Googlen levert geen getallen op alleen een heel mooi verhaal van Apple zelf :P

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

Anoniem: 85345

Nog nooit meegemaakt... bij mij onthoudt ie het altijd. Heb je al je osx updates gedraaid??
Volgens mij heb ik ook nog nooit problemen gehad met een .rar file uitpakken, maar goed... een .tar file kun je uitpakken met de Terminal. Start dus de terminal op en tik in:
tar -xvf filenaam.tar
Vaak zijn die tar bestanden ook nog eens gecomprimeerd, vaan met gzip, deze hebben dan vaak de extentie .tar.gz of .tgz deze kun je uitpakken door volgende in te tikken in de terminal:
tar -xvzf filenaam.tar.gz
Sorry... geen idee.
Zoals al eerder gezegd idd in de directory Applicaties, deze vind je in de hoofd directory van je schijf.
Maar hierboven werd gezegd dat je het misschien vanuit het .dmg bestand hebt opgestart, dat zou goed kunnen. Wanneer je een .dmg bestand opend, verschijnt er vaak een icoontje met de applicatienaam.... sleep dit icoon gewoon naar de Applicatie directory en de boel wordt geinstalleerd.
Ook ik kan je AdiumX aanraden!!
Waarschijnlijk idd expose... zoek hier maar eens op, kan heeel handig werken.

tip:
http://www.macmiep.nl

• c4ke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-10-2017
Heb hier laatst ook even naar gekeken en een howto post over gemaakt. Verder zou het gewoon mogelijk moeten zijn om .tar en .tar.gz bestanden onder OS X uit te pakken.

I USE CAPS LOCK BECAUSE I WILL BECOME NOTICED, POPULAR, AND GOOD IN BED

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-06 19:26

Maartenvs

For Sale

DoctorV64 schreef op woensdag 12 september 2007 @ 13:48:
Ook ik ben een overstapper en volledig bekeerd (naast macbook nu ook een imac in huis) alleen hoeveel stroom verbruikt een macbook of imac in sluimerstand? Googlen levert geen getallen op alleen een heel mooi verhaal van Apple zelf :P
Ik heb even gekeken naar het verschil bij mijn macbook als ik de adapter dus aansluit en los heb, bij een slapende macbook. Het verschil hier is 2 watt. Wat de adapter zelf verbruikt als de macbook slaapt weet ik niet. Ik heb alleen een keer gekeken dat de macbook 35-40 watt verbruikt als je hem aan de lader hangt en er gewoon op aan het werken bent.

• Stormbringer
Enorm bedankt jongens!

Even update'tje:

Ik heb onlangs een systeemupdate gedaan ja...

1) Nog niet uitgekomen. Zal ik wel wat verder mee klooien...
2) Die "Unarchiver" heb ik geinstalleerd, maar hij vraagt om een password om hem te extracten. En het blijkt niet mijn Account-password te zijn...

En zou .rar ook niet in de terminal kunnen openen?
3) Het programma'tje is weg. Nu nog een alternatief... :P
4) Hmm... Waarschijnlijk heb ik het hele programma dan al weggegooid. Mijn fout dus.

Maareh... Is AdiumX hetzelfde als Adium? Heb nu Adium, en is een prachtig en strak programma. Weet alleen niet hoe ik andermans emoticons kan opslaan en ook gebruiken. En ik mis een iSight ondersteuning...
5) Zal dat inderdaad Exposé zijn dan. Waarschijnlijk heb ik dat een keer gezien en sterk verheerlijkt... :9

Edit:

2) Thanks r.venema! Ik wacht nog even af hoe dat zit met dat password van "The Unarchiver", want dat lijkt me toch iets makkelijk... :P

[ Voor 8% gewijzigd door Stormbringer op 12-09-2007 14:52 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:20

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat betreft vraag 1.. dit probleem heb ik ook.. zowel op iMac en MacBook. Dit is sinds een update, alleen nog niet kunnen achterhalen welke.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Anoniem: 51661

Vraag 1:
In je voorkeurenpaneel kies je Netwerk -> Airport wireless -> In dit scherm zie je een dropdown menu met de opties: Automatisch of Voorkeursnetwerk.

Als deze op Automatisch staat zet hem dan op Voorkeursnetwerk. Onder dit menu verschijnt dan een lijstje met netwerken waarmee je ooit verbonden bent geweest, haal hier alles weg behalve jou netwerk waarmee jij wil verbinden iedere keer. (dit kan je per ingestelde locatie toewijzen)

Onderin dit scherm vind je nog een knop "opties", klik hierop en kies "verbind automatisch met een publiek netwerk", doe dit alleen als het netwerk waarmee jij problemen hebt niet voorzien is van een WEB / WPA beveiliging!

Vraag 2:
Om .rar bestanden etc te openen heb ik het programma "EZ 7z", werkt prima!
http://www.macupdate.com/info.php/id/19139

Succes!

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 51661 op 12-09-2007 16:08 ]

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Stormbringer schreef op woensdag 12 september 2007 @ 14:48:
2) Die "Unarchiver" heb ik geinstalleerd, maar hij vraagt om een password om hem te extracten. En het blijkt niet mijn Account-password te zijn...
Waarschijnlijk is je .rar bestand dan gewoon versleuteld. Misschien een torrent waar je een wachtwoord voor moet hebben ofzo? Ligt niet aan het programma in lijkt me in ieder geval.

• Stormbringer
MrAcid schreef op woensdag 12 september 2007 @ 16:40:
[...]

Waarschijnlijk is je .rar bestand dan gewoon versleuteld. Misschien een torrent waar je een wachtwoord voor moet hebben ofzo? Ligt niet aan het programma in lijkt me in ieder geval.
Mja, dat doet hij bij drie bestanden...

En die "Ez 7z" wil niet downloaden: "file not found"

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 22:18

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Ik gebruik unrarX > http://www.unrarx.com/
klein en simpel

• Suaver
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-04 17:35

Suaver

jokecoat

Ik ook, echt super voor dingen te unzippen. Zoals kaassouffle al zegt, klein, handig en werkt prima!

You, me, us, together, me, us, you, we, us, you, me... DONE.

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Voor unrar gebruik ik Stuffit..

http://www.stuffit.com/mac/expander/index.html

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Stuffit gebruik ik niet meer voor rar bestanden.. unrarX bleek veel sneller. Vooral bij 40 gekoppelde rar bestanden.

• Stormbringer
Hmmm... Ook UnRarX geeft een error met passwords... :( Ik zal eens kijken of ik ze in Windows wel kan openen...

Over dat WLAN ga ik zo proberen! Ik houd jullie op de hoogte, bedankt!

• Suaver
  • Laatst online: 19-04 17:35

Suaver

jokecoat

Stormbringer schreef op donderdag 13 september 2007 @ 12:07:
Hmmm... Ook UnRarX geeft een error met passwords... :( Ik zal eens kijken of ik ze in Windows wel kan openen...

Over dat WLAN ga ik zo proberen! Ik houd jullie op de hoogte, bedankt!
Rechtsboven zie je 'n knopje staan "Password". Klik daarop vul 'm in en druk op enter. Voila.

You, me, us, together, me, us, you, we, us, you, me... DONE.

• Stormbringer
1) Het enige wat ik heb moeten veranderen aan de hand van r2dGeert's beschrijving is "verbind automatisch met een publiek netwerk". Maar toch moet ik elke keer handmatig dat netwerk selecteren... Maar misschien heeft hij wel een WEP-wachtwoord. In heb begin toen ik verbinding probeerde te maken vroeg hij er namelijk om. Maar het bleek dat ik dat niet helemaal goed deed volgens een andere Mac-gebruiker, en zoals ik het met hem heb ingesteld is er geen WEP-wachtwoord ingevuld...

2)"The Unarchiver" en UnRarX pakten de wachtwoorden niet. Maar nu heb ik Stuffit gebruikt, en dat werkt prima!

3) Is er geen programma'tje om het opstartgeluid een bepaalde vaste (zachte) volume te geven?

4) & 5) zijn opgelost, ik heb waarschijnlijk iets verkeerd gedaan/gezien... :)

Maar ik heb een nieuw vraagje: :P

6) Ik heb een gallery foto's die in iPhoto er prima uitzien. Maar als ik het bestand zelf open zijn ze erg klein. En het grootste probleem is dat als ik ze als wallpaper instel ze er afschuwelijk korrelig uitzien... In het menu van System Preferences kan ik in ieder geval niks vinden erover... :(

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Stormbringer schreef op donderdag 13 september 2007 @ 19:23:
1) Het enige wat ik heb moeten veranderen aan de hand van r2dGeert's beschrijving is "verbind automatisch met een publiek netwerk". Maar toch moet ik elke keer handmatig dat netwerk selecteren... Maar misschien heeft hij wel een WEP-wachtwoord. In heb begin toen ik verbinding probeerde te maken vroeg hij er namelijk om. Maar het bleek dat ik dat niet helemaal goed deed volgens een andere Mac-gebruiker, en zoals ik het met hem heb ingesteld is er geen WEP-wachtwoord ingevuld...

2)"The Unarchiver" en UnRarX pakten de wachtwoorden niet. Maar nu heb ik Stuffit gebruikt, en dat werkt prima!

3) Is er geen programma'tje om het opstartgeluid een bepaalde vaste (zachte) volume te geven?

6) Ik heb een gallery foto's die in iPhoto er prima uitzien. Maar als ik het bestand zelf open zijn ze erg klein. En het grootste probleem is dat als ik ze als wallpaper instel ze er afschuwelijk korrelig uitzien... In het menu van System Preferences kan ik in ieder geval niks vinden erover... :(
Het volume waarmee je afsluit is het volume waarmee je bootgeluidje afspeelt

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-05 07:02

Ja Stuffit werkt goed, ben jij toevallig Thiemen?

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024

Dan zal de resolutie van de foto te laag zijn.. daar kan je niks meer aan doen..

• Stormbringer
- Volume elke keer voor het afsluiten controleren is niet wat. Daar denk je niet elke keer aan, en is irritant. Vandaar dat dat programma'tje wel handig was, alleen werkt het niet... :P
- Ik ben niet Thiemen :P
- Resolutie is wel hoog. Nogmaals, in iPhoto ziet het er prachtig uit. Maar als ik het bestand gewoon open is de resolutie inderdaad klein, en ik denk dat hij op dezelfde manier het bestand als wallpaper gebruikt. Maar de foto zelf is dus wel van goede kwaliteit, en het is vreemd dat hij dat niet gewoon pakt. En als het nou een klein verschil was... Het is echt afschuwelijk geblokt...

Anoniem: 124681

Stormbringer schreef op donderdag 13 september 2007 @ 20:19:
- Volume elke keer voor het afsluiten controleren is niet wat. Daar denk je niet elke keer aan, en is irritant. Vandaar dat dat programma'tje wel handig was, alleen werkt het niet... :P
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23141

Die moet je hebben, werkt perfect :)

Afbeeldingslocatie: http://img146.imageshack.us/img146/5727/picture1uf8.png

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 124681 op 13-09-2007 20:23 . Reden: Plaatje erbij ]

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Stormbringer schreef op donderdag 13 september 2007 @ 20:19:
Mijne slaapt altijd.. die keer dat ik em reboot maakt dat geluid ook niet uit..

• Stormbringer
Thanks, deze doet het inderdaad prima! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormbringer
Nog een probleempje:

Om een bepaald programma te kunnen runnen heb ik "X11" voor de OSX nodig. Als dat van de Apple site wil installeren zegt hij dat er al nieuwere sofware hiervan op de computer staat. Met de Tiger DVD probeer ik hetzelfde, hij installeert het ook gewoon, maar het programma zeurt nog steeds dat ik X11 nodig heb... :(

Iemand ideeën hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xx77qq
  • Niet online
Stormbringer schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 08:14:
Nog een probleempje:

Om een bepaald programma te kunnen runnen heb ik "X11" voor de OSX nodig. Als dat van de Apple site wil installeren zegt hij dat er al nieuwere sofware hiervan op de computer staat. Met de Tiger DVD probeer ik hetzelfde, hij installeert het ook gewoon, maar het programma zeurt nog steeds dat ik X11 nodig heb... :(

Iemand ideeën hoe ik dit kan oplossen?
Misschien een hele domme opmerking, maar start je X11 ook op (staat in hulpprogramma's)? Verder kan het nodig zijn om de environment variable DISPLAY te zetten, vanuit een terminal:
export DISPLAY=:0
en dan programmanaam intypen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:42
De info is volgens mij, ruim voor handen op het internet te vinden.

Voorbeelden:
uninstall applications Mac OSX
Get started with the Mac
Mac tips - Turn off your Mac’s startup sound

Daarnaast zijn er ook nog leuke boeken om te leren hoe je met een mac om moet gaan.
Voorbeeld:
Mac OSX for Dummies

Dit moet geen "hou je handje vast" topic worden. Bovenstaande lijkt me duidelijk dat je er weinig aan gedaan hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 14-09-2007 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormbringer
xx77qq schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 08:25:
[...]
Misschien een hele domme opmerking, maar start je X11 ook op (staat in hulpprogramma's)? Verder kan het nodig zijn om de environment variable DISPLAY te zetten, vanuit een terminal:
export DISPLAY=:0
en dan programmanaam intypen.
Aha, ik dacht dat het een benodigdheid was om het programma te runnen, dus niet dat ik ze allebei moet runnen... Hoe dan ook staat hij niet onder Hulpprogramma's. Zoeken in Finder en Spotlight levert ook geen resultaten op. Ik zit te kijken of ik tijdens de installatie iets fouts doe, maar er valt weinig fouts te doen...
Miki schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 08:39:
De info is volgens mij, ruim voor handen op het internet te vinden.

Voorbeelden:
uninstall applications Mac OSX
Get started with the Mac
Mac tips - Turn off your Mac’s startup sound

Daarnaast zijn er ook nog leuke boeken om te leren hoe je met een mac om moet gaan.
Voorbeeld:
Mac OSX for Dummies

Dit moet geen "hou je handje vast" topic worden. Bovenstaande lijkt me duidelijk dat je er weinig aan gedaan hebt.
Sorry, maar dat is wel een beetje kort door de bocht... De links die je geeft zijn wel heel basic, bovendien heb ik vantevoren natuurlijk eerst gegoogled. Maar dingen als "X11 kan ik niet vinden" levert vrij weinig resultaten op... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Stormbringer schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 18:54:
[...]
Sorry, maar dat is wel een beetje kort door de bocht... De links die je geeft zijn wel heel basic, bovendien heb ik vantevoren natuurlijk eerst gegoogled. Maar dingen als "X11 kan ik niet vinden" levert vrij weinig resultaten op... ;)
Je kan ook wat ver googlen dan je neus lang is natuurlijk... 'kan ik niet vinden' kun je ook anders verwoorden: locatie, location, map, folder, osx etc.. etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormbringer
kaassouffle schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 18:56:
[...]

Je kan ook wat ver googlen dan je neus lang is natuurlijk... 'kan ik niet vinden' kun je ook anders verwoorden: locatie, location, map, folder, osx etc.. etc..
Ja, dat was natuurlijk niet waar ik op zocht... :P Je snapt wat ik bedoel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xx77qq
  • Niet online
Stormbringer schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 18:54:
[...]
Aha, ik dacht dat het een benodigdheid was om het programma te runnen, dus niet dat ik ze allebei moet runnen... Hoe dan ook staat hij niet onder Hulpprogramma's. Zoeken in Finder en Spotlight levert ook geen resultaten op. Ik zit te kijken of ik tijdens de installatie iets fouts doe, maar er valt weinig fouts te doen...
Hmmm, bij mij staat X11 onder /Applications/Utilities/X11.app . In spotlight wordt deze ook gewoon gevonden. Verder is X11 de gangbare manier waarmee unix programma's grafisch kunnen draaien.

Misschien dat deze link http://www.digitalmediami...606/installing-x11-on-osx je nog iets te bieden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormbringer
xx77qq schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 19:49:
[...]

Hmmm, bij mij staat X11 onder /Applications/Utilities/X11.app . In spotlight wordt deze ook gewoon gevonden. Verder is X11 de gangbare manier waarmee unix programma's grafisch kunnen draaien.

Misschien dat deze link http://www.digitalmediami...606/installing-x11-on-osx je nog iets te bieden heeft.
Bedankt, maar ik heb de file op de CD wel gevonden: X11SDK.pkg En ook geïnstalleerd... Ik zal eens kijken of een ervaren Mac-user naar mijn MacBook kan kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xx77qq
  • Niet online
Stormbringer schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 19:55:
[...]
Bedankt, maar ik heb de file op de CD wel gevonden: X11SDK.pkg En ook geïnstalleerd... Ik zal eens kijken of een ervaren Mac-user naar mijn MacBook kan kijken...
Dat is de SDK (Software Development Kit), voor de programmeurs voor X11 programma's en niet de X11 omgeving op zich.

In die link die ik eerder gaf wordt gesproken over het feit dat de optie aardig ver weg zat gestopt, misschien is dat het?

• Stormbringer
Kom op zeg... En ik maar denk dat hij bedoelde dat je een stukje naar beneden moest scrollen om bij dat SDK file te komen... 7(8)7

In ieder geval, u wordt hartelijke bedankt, het doet wat het moet doen! :*)

• Stormbringer
1) Moet nog verder klootten om die WLAN standaard in te stellen, en niet bij elke keer opstarten het selecteren en een menu'tje afgaan...

2), 3), 4) & 5) Opgelost!

6) Ik zag dat als ik via mijn USB-stick dezelfde bestanden open, ze wel op fatsoenlijk formaat getoond worden. Dus ik heb ze nog eens een keer gekopieerd, en vreemd genoeg worden ze ook op oorspronkelijk (groot) formaat als wallpaper gepakt! Raar, want daarvoor had ik dezelfde bestanden van dezelfde stick gekopieerd, en in iPhoto werden ze normaal getoond...

Al met al ben ik nu dus klaar (voorlopig }) )!!! Iedereen wordt hartelijk bedankt ;) :D !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50159

Stormbringer schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 00:53:
1) Moet nog verder klootten om die WLAN standaard in te stellen, en niet bij elke keer opstarten het selecteren en een menu'tje afgaan...

2), 3), 4) & 5) Opgelost!

6) Ik zag dat als ik via mijn USB-stick dezelfde bestanden open, ze wel op fatsoenlijk formaat getoond worden. Dus ik heb ze nog eens een keer gekopieerd, en vreemd genoeg worden ze ook op oorspronkelijk (groot) formaat als wallpaper gepakt! Raar, want daarvoor had ik dezelfde bestanden van dezelfde stick gekopieerd, en in iPhoto werden ze normaal getoond...

Al met al ben ik nu dus klaar (voorlopig }) )!!! Iedereen wordt hartelijk bedankt ;) :D !
Ik heb een WPA2 Personal netwerk en heb eigenlijk hetzelfde probleem. ik krijg geen automatische verbinding. Sterker nog: wanneer de MAC reboot dan is die instelling ook weg. Ik vraag hier niet om een oplossing; ik wil eerst even verder klungelen :) Maar je bent niet de enige met het probleem.
Ow ja... bovenstaande info rond voorkeursnetwerken enzo had ik ook al gechecked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormbringer
Anoniem: 50159 schreef op maandag 17 september 2007 @ 16:35:
[...]

Ik heb een WPA2 Personal netwerk en heb eigenlijk hetzelfde probleem. ik krijg geen automatische verbinding. Sterker nog: wanneer de MAC reboot dan is die instelling ook weg. Ik vraag hier niet om een oplossing; ik wil eerst even verder klungelen :) Maar je bent niet de enige met het probleem.
Ow ja... bovenstaande info rond voorkeursnetwerken enzo had ik ook al gechecked.
Ik heb het ook nog steeds niet voor elkaar. Maar dat je hem opnieuw moet instellen is wel raar. Heb je wel een "nieuwe 802.1X" verbinding" aangemaakt? Ik deed het eerst ook op de "gewone" manier, maar toen deed hij het ook niet helemaal goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 216064

Ik ben nog iets vreemds tegen gekomen: Toen ik Leopard ging uitproberen kwam ik erachter dat ik al standaard .RAR files kon openen in een programmaatje genaamd: RAR expander.app (beta). Ik weet bijna wel zeker dat ik nog geen stuffit had geïnstalleerd en dat ik dat programma nog nooit eerder gezien had. Hoer ik eraan ben gekomen is voor mij nog steeds een raadsel, maar het werkt wel verdraait goed!

hier een linkje: http://rarexpander.sourceforge.net/Downloads.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormbringer
Heb nog een vraagje: Ik heb "Show all file extensions" in de Prefrences van Finder uitgevinkt, maar bij elke bestand wordt toch de extensie getoond. Ik kan wel de extensie verwijderen door gewoon de naam te veranderen, maar om alle bestanden te gaan herbenoemen, en elke nieuwe bestanden ook weer te veranderen, is een beetje omslachtig. Als ik de bovengenoemde functie in de Prefences van Finder inschakel laat hij wel de extensies zien van de namen die ik verander, maar als ik hem uitschakel laat hij dus de onveranderde bestanden gewoon staan met extensie.

Iemand dus een idee hoe ik alle extensies kan laten verbergen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

93247

Ga eens langs op de zeer heldere en Nederlandse site van MacMiep, http://www.macmiep.nl/. Echt super! :)

De antwoorden op je vragen staan overigens keurig op de Apple site, tabje support.

[ Voor 42% gewijzigd door 93247 op 19-10-2007 20:26 . Reden: eh... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormbringer
Bedankt, maar staat er niet op, heb beide al gecheckt. Ze zeggen dat het dus onder Preferences van de Finder staat, maar dat werkt alleen op de documenten waarbij je die extensie handmatig heb verwijderd. Met die functie kun je die extensies dus weer laten tonen. Maar dat betekent dus dat je alle bestanden moet hernoemen en die extensie verwijderen. Beetje raar toch?

Misschien dat het gewoon helemaal niet kan...

• Stormbringer
Goed, in Leopard is het niet anders. Bijna alle extensies worden gewoon getoond...

Beetje jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-06 20:05

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Ik heb soortgelijke problemen gehad, dat na een reboot, mijn imac coreduo, het wlan netwerk vergeten was. Bij mij is net na de update naar leopard weg gegaan.

Ik zat net even te zoeken, maar je kunt ook hier kijken http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304482
Ik weet dat het over tiger gaat, maar ik vermoed dat het niet heel anders is geworden.

Dat ik eerder met tiger een soortgelijk probleem had, heb ik het wel op die manier op kunnen lossen. Maar na een update, kwam het probleem met tiger dus weer terug....

Voor meer algemene support, kun je misschien ook hier kijken:
http://www.apple.com/support/airport/

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

Pagina: 1