Toon posts:

466SX33Mhz

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus net de "gelukkige" eigenaar geworden van een 486SX33Mhz...

Mijn bedoeling is om er een linux bakkie van te maken..redhat 6.0 of iets dergelijks...

Het probleem is echter het volgende: er zit geen cdrom speler in het ding.. en ik weet eigenlijk dermate weinig af van die ouwe dat ik mij afvraag of er uberhaupt wel een cdrom speler in kan en ondersteund kan worden door een dergelijke oud bakkie???

In de standaard cmos setup vind ik niks terug terug over cd-rom spelers en hij heeft slechts 1 ide kanaal.

Zodra ik thuis ben (binnen 1 uur) zal ik de post voor de liefhebbers wat updaten met technische info als dat nodig mocht zijn....

Alvast bedankt..
Mocht iemand weten of een dergelijk pjoeter ook booten van cdrom ondersteund dan houd ik mij aanbevolen voor de info...

• Elteor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12-2021

Elteor

doet wat met computers ....

Als het systeem een enkelvoudig ide-kanaal heeft dan kan een cd-speler in principe zonder problemen als secandaire unit op dat kanaal. Booten vanaf cd zal waarschijnlijk niet gaan, je hebt dus eerst effe een bootfloppy nodig die de cd-spaler kan benaderen. Vrijwel elke linux-distri heeft de mogelijkheid om zo'n flop aan te maken, daarna installeren maar ....

Distributed Computing - TEB - Elteor-statspage

Verwijderd

Topicstarter
Cool bedankt ik ga het proberen

Verwijderd

Topicstarter
:( gdv........die pjoeter wil nog nie eens een doodsimpel 850Mb Hd-tje herkennen, laat staan een cd-rom speler....Iemand een ideetje??

486SX-33Mhz, moet toch met een redelijk gemak een dergelijk kleine HD wel kunnen herkennen???

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:38
uhhmh, doodnormaal 850gb schijfje? Bedenk eens hoe enorm bijzonder dat was in de tijd van die dx 33!
Als het nog lukt kan je proberen een biosupdate uit te voeren als je er nog een flashbios op hebt zitten.

Verwijderd

Topicstarter
ja of die wel of niet flaheable is weet ik echt niet... en ja..ik geef je volledig gelijk: 1993, mobo=7 jaar oud... :)

maar dan lukt een cdrom toch al helemaal niet

• Elteor
  • Laatst online: 18-12-2021

Elteor

doet wat met computers ....

Maakt volgens mij bij een cdrom niet uit of het bios het herkend, het gaat erom of de drivers (in dit geval van Linux) het doen, en dat lijkt mij geen probleem. Ik heb zelf nog een DX2-66 draaien, hierbij wordt de 10 Gb Maxtor van mij niet herkend (draaid echter wel als volume onder Novell met goede drivers), evenmin als de cd-speler (welke onder Novell toch ook gewoon te benaderen is).

Distributed Computing - TEB - Elteor-statspage

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Op je geluidskaart wil ook nog wel eens een IDE-controller zitten, niet snel, maar toch.

Verwijderd

Mijn bedoeling is om er een linux bakkie van te maken..redhat 6.0 of iets dergelijks...
gooi d'r dan maar redhat 6.2 op, want 6.0 zit vol security-holes.... of slackware 7.1.... of FreeBSD 4.1.... :)

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

<Typfouten-verbeter-modus>
uhhmh, doodnormaal 850gb schijfje? Bedenk eens hoe enorm bijzonder dat was in de tijd van die dx 33!

Nou zeker! :)
</Typfouten-verbeter-modus>

maar ik dacht dat die dingen toch maximaal 512mb konden detecteren?

Ohja er kan wel een cdrom op, een vriend van mij (stumpertje) zit nog met een 386 met cdrom! ja ja 2 speed :)
alleen voor tekstverwerking gebruikt hij hem.

39

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 13:00

Diamon

The Weird One

Homedisc:
een vriend van mij (stumpertje) zit nog met een 386 met cdrom! alleen voor tekstverwerking gebruikt hij hem.
Waarom zet hij er geen Internet op, er gaat een wereld voor hem open als hij tijd heeft >:)

Maar effe op het probleem van Charliee, ik heb nog wel 2 geluidskaarten liggen met IDE poorten.
Weet niet als je die poorten ook onder Linux aan de praat krijgt, maar Bill Gates heeft er geen problemen mee. :)

Mzzl Diamon

/edit/
Zat een image/taal fout in
/edit/

And The Only One

Verwijderd

Topicstarter
die 2 geluidskaarten klinken interessant maar punt blijft dat die bak dan nog altijd geen grotere hd's ondersteund dan 540MB.....
:(

• B.A. Baracus
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

B.A. Baracus

Fool!

FF ter info: ik heb vroeger een compaq 486-33 gehad met 1 gb hd, en 8 speed cd-rommetje. Pc zou het aan moeten kunnen dus. Maar ja, die bios he.. Maar kun je niet in de bios bij hd-setup zelf je parameters opgeven, van zoveel heads, zoveel tracks e.d.? It just might work!

Verwijderd

Topicstarter
Yo BA. dude...hiero Murdock..wat heb je met die 486 gedaan dan?? :)

khad het gebak al bijna het raam uitgesjaakt maar zal nog maar eens een poging gaan wagen

• B.A. Baracus
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

B.A. Baracus

Fool!

Hey fool! Sucka!

Maarreh, wat bedoel je met wat ik ermee gedaan heb? Gewoon cd-rom drivertje geinstalleerd, cdrom op sec-master, en hd in de bios bij "user-type" zelf parameters ingesteld die vast wel ergens op je hd staan.
Maar ik weet niks van linux, dus daar kan ik je verder niet mee helpen...

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 13:00

Diamon

The Weird One

Je weet dat Ontrack die problemen verhelpt.
Mbt tot bios shit.

Mzzl Diamon

And The Only One

Verwijderd

ik heb vroeger een compaq 486-33 gehad met 1 gb hd, en 8 speed cd-rommetje. Pc zou het aan moeten kunnen dus.
Zegt helemaal nix. Ik heb nu een 486 sx/33 met twee IDE-poorten en die kunnen allebei 2 schijven van 8.4 GB aansturen, maar ik had laatst een 486 sx/33 en die had 1 IDE-poort en kon maar tot 2 schijven van 540 MB.... CPU zegt dus helemaal nix over wat het mobo aankan. Okee het mobo van die eerste pc gaat tot 133 MHZ cpu's (ASUS PVI-486SP3 met 3xPCI en 1xVESA) en die andere ging maar tot 50 MHz (Biostar plankje met 3xVESA).

Er zijn nog zat mogelijkheden over:
- cdromspeler op parallelle poort (ondersteunt Slackware wel tenminste)
- IDE-kaartje er inzetten en de on-board IDE in het BIOS uitzetten
- andere plank proberen (waar hebben we het over...)
- FTP-install
- NFS-install
Pagina: 1