Freecom Network drive

Pagina: 1
Acties:
  • 2.486 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Marmotje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-12 15:10
Ik sta op het punt om onderstaande drive aan te schaffen.

http://www.freecom.com/ec...sp?ID=3402&CatID=&sCatID=

Nu is mijn vraag om het mogelijk is om per map een wachtenwoord toe te wijzen en (maar daar ga ik wel vanuit) of de schijf gewoon als externe schijf benaderd kan worden metip adres zonder software van Freecom te hoeven installeren.

De schijf zal gebruikt gaan worden voor het back-uppen van verschillende gebruikers. Mochten jullie andere /betere alternatieven hebben dan hoor ik dat graag,

apt-get moo

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12 18:09

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Eén ding kan ik je wel vertellen en dat is dat zulke simpele network drives niet geschikt zijn om met meerdere mensen te benaderen. Hebben ze simpelweg de kracht niet voor. Je zult een hoop gefrusteerde mensen krijgen als één iemand besluit z'n documentjes erop te zetten en vervolgens de rest moet wachten totdat het klaar is.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:03
Ik heb zojuist de grotere versie (400 Gb) van deze netwerkdrive gekocht. Hij werkt prima alleen het aanmaken van een wachtwoord per gebruiker/map is nog niet gelukt. Volgens de handleiding moet dit kunnen maar de optie ontbreekt in de software. Waarschijnlijk moet ik eens even zoeken naar een software update.
Verder doet hij het prima.

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:14
@Chippie,

zag dat je ook al een vraag hieromtrent op het forum van Freecom NL had geplaatst. Daar lees je ook andere issues; mensen hebben het erover om 'm terug te brengen naar de winkel...

Ben ook geinteresseerd in zo'n ding, maar kijk nog even de kat uit de boom. Kun je misschien een keer voor mij meten hoe lang het kopieren van een groot bestand naar de NAS duurt? Dus de grootte van de file en de tijd die ervoor benodigd was.

• dvdhoek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-12 10:00
Ik heb al een tijdje de 250 GB versie. Bij SMB access stel je passwords in per folder, FTP access per user. Je kan users toewijzen aan folders in de FTP instellingen.
Het kopiëren van een 600 MB bestand via het LAN kostte me iets meer dan 3 minuten.

Ik gebruik zelf momenteel de schijf als automatische backup voor foto's, filmpjes en om ze dan ook overal vandaag via FTP te kunnen benaderen. Voor het kopiëren van de bestanden (alleen de nieuwe bestanden) heb ik een scriptje gemaakt, zoek nu nog iets om de foto's ook in batch schedule te kunnen verkleinen, want ophalen via FTP duurt anders te lang.

• chippie777
rowicom schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 23:49:
<KNIP>
Ben ook geinteresseerd in zo'n ding, maar kijk nog even de kat uit de boom. Kun je misschien een keer voor mij meten hoe lang het kopieren van een groot bestand naar de NAS duurt? Dus de grootte van de file en de tijd die ervoor benodigd was.
Ik heb een map met verschillende bestanden gekopieerd van de netwerkdrive naar mijn pc. Hij deed hier 25 seconden over. De map had een grootte van 126 Mb en bestond uit verschillende bestanden (Mp3's)
Ik heb dezelfde map weer teruggekopieerd van mijn pc naar de netwerkdrive, dit duurde 20 seconden.

Waar ik verder "last" van heb is het volgende. Mijn netwerkschijf zit aangesloten op mijn router. De spanning haal ik altijd van al mijn apparatuur af. Dus pc uit, router uit, printer uit, netwerkschijf uit. Als ik alles weer aanzet vindt mijn pc de netwerkschijf meestal niet. Meestal moet ik de schijf 2 keer uit en aan zetten voordat de netwerkschijf wordt herkend en bruikbaar is. Ik neem aan dat dit het gevolg is van het uitzetten van mijn router i.c.m. de netwerkschijf en dat ik geen vast ip adres gebruik maar dit laat aanwijzen door mijn router. Of is dit iets typisch voor deze Freecom?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ben ook van plan om deze NAS aan te schaffen, maar ik heb een paar vraagjes:
- Zijn je bestanden lokaal en via internet te benaderen zonder aparte drivers te moeten installeren?
- Maakt ie ook veel geluid? (zit geloof ik geen fan in, dus dat scheelt al).
- Hoe benader je de NAS via internet? (FTP?).

bvd

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 24-09-2007 12:06 ]

• chippie777
Palomar schreef op maandag 24 september 2007 @ 12:05:
- Zijn je bestanden lokaal en via internet te benaderen zonder aparte drivers te moeten installeren?

bvd
Schijf is zeer stil je hoort hem nauwelijks, dit komt mede omdat er geen fan in zit.
HEt enige dat je moet installeren is een klein progje om de netwerkschijf te kunnen vinden en te mappen naar een drive letter zodat windows hem makkelijk kan terug vinden. Ongetwijfeld kan dit ook met andere software maar die kennis bezit ik (nog) niet.
Via ftp is de schijf vanaf het internet te benaderen maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

• dvdhoek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-12 10:00
Palomar schreef op maandag 24 september 2007 @ 12:05:

bvd
Er is geen software nodig, gewoon drive mappen. Het werkt op basis van SMB. Inderdaad benader je de schijf via internet via FTP. Je moet wel even de FTP poort (21) forwarden naar de NAS op je router.

• chippie777
Ik heb deze HD nu een tijdje in gebruik maar er is wel iets eigenaardigs mee. Als de drive uit staat en mijn netwerk en pc aan dan kun je hem natuurlijk niet benaderen. Zet je nu de schijf aan, dan kun je hem nog steeds niet normaal benaderen, hij blijft dan vragen om een inlognaam en wachtwoord. Maar daar kom je niet verder mee. Zet je nu de schijf weer uit en aan dan kun je hem wel weer normaal benaderen. Dit is altijd zo, ik vind het vreemd.

Verwijderd

Ik heb de 400GB variant deze week aangeschaft, maar ik krijg hem niet werkend op LAN...
Via USB werkt het allemaal zoals het moet, maar via LAN wordt hij niet herkend door FN assistent :?
Ik wil hem aan een Belkin 54G router hangen maar ook aan de router wordt hij niet herkend..

• chippie777
Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2008 @ 19:59:
Ik heb de 400GB variant deze week aangeschaft, maar ik krijg hem niet werkend op LAN...
Via USB werkt het allemaal zoals het moet, maar via LAN wordt hij niet herkend door FN assistent :?
Ik wil hem aan een Belkin 54G router hangen maar ook aan de router wordt hij niet herkend..
Ik weet het niet meer precies maar je moet eerst wat instellen in deze schijf voordat hij via je netwerk gaat werken. Maar staat er niets over in de handleiding? (ik zal eens kijken of ik de handleiding nog ergens heb) Werkt hier nog steeds prima, ook onder vista via een Sweex router

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:43
ik heb een wrt350n gekocht vi marktplaats, was niet duur, en daar hang je gewoon een usb disk aan. ik heb dat nog niet geprobeerd, maar met een usb stick wel. werkt zeer eenvoudig. doordat hij zeg maar op de router is gedeeld, weet de router het ding uiteraard te vinden en ook juist de rechten uit te delen bij te houden.

je kunt gebruikers en groepen aanmaken, en ftp folders.. alles is afzonderlijk aan en uit te zetten( smb, ftp en internet acces)

misschien is zoiet een goeie optie. er estaan vast ook zulke routers met gewoon 10/100 mb ( dus zonder de 1GB) en zonder wireless, of met alleen wireless abg. ( op die ik heb zit dus wel 1 GB en wireless N) ik ben er nog mee aan het testen en hangt hier dus nu achter mijn oude router die weer achter het modem hangt. dus filter ik voor de veilgheid alleen op mac-adres vn de wireless, maar hij ondersteunt ook wep. en wpa en radius ? en nog een 802.?? protocol voor authorisatie.

Verwijderd

chippie777 schreef op zondag 24 februari 2008 @ 21:09:
[...]

Ik weet het niet meer precies maar je moet eerst wat instellen in deze schijf voordat hij via je netwerk gaat werken. Maar staat er niets over in de handleiding? (ik zal eens kijken of ik de handleiding nog ergens heb) Werkt hier nog steeds prima, ook onder vista via een Sweex router
Ik heb hem inmiddels wel werkend via LAN... maar blijkbaar kun je hem niet met USB en LAN benaderen. Ik had hem via USB op 1 pc aangesloten en via LAN wou ik hem via mijn pc benaderen. Volgens mij behoort dat (vreemdgenoeg) niet tot de mogelijkheden van de schijf :/

• chippie777
Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2008 @ 18:49:
[...]

Ik heb hem inmiddels wel werkend via LAN... maar blijkbaar kun je hem niet met USB en LAN benaderen. Ik had hem via USB op 1 pc aangesloten en via LAN wou ik hem via mijn pc benaderen. Volgens mij behoort dat (vreemdgenoeg) niet tot de mogelijkheden van de schijf :/
Dit klopt helemaal, je mag maar op een manier de schijf aangelsoten hebben.

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-12 23:48
dvdhoek schreef op zondag 23 september 2007 @ 21:47:
Ik heb al een tijdje de 250 GB versie. Bij SMB access stel je passwords in per folder, FTP access per user. Je kan users toewijzen aan folders in de FTP instellingen.
Het kopiëren van een 600 MB bestand via het LAN kostte me iets meer dan 3 minuten.
Ik heb sinds twee dagen ook deze 250GB versie en ben er tot nu toe tevreden mee. Het kopiëren van een aantal Gb's via LAN is inderdaad niet erg snel maar dat is logisch omdat het maar 100MBps is terwijl USB 2.0 ruim 4x zo snel is. Voor gewone kopieeracties vind ik hem snel zat en van de overige gemelde problemen heb ik gelukkig ook geen last.

Ik vraag me alleen af hoe je bij SMB wachtwoorden in kunt stellen. Bij FTP is dat gelukt, maar bij SMB ontbreekt bij mij die optie. Hoe doe je dat? Via de browser (//FND)??

Overigens vind ik wel dat het ding erg heet wordt. Ik heb een HD in een Coolermaster X-Craft behuizing (ook fanless) zitten en die wordt lang niet zo warm. Waarschijnlijk komt dat doordat die Coolermaster behuizing aan de voor- en onderkant geperforeerd is waar de Freecom volledig dicht zit. Dat ie warm wordt kan ook duiden op een goede geleiding door de behuizing maar ik durf hem niet 24/7 aan te laten staan, bang dat de (Samsung) schijf door de hitte zal bezwijken na een paar dagen. Hoe is jullie ervaring hiermee? Laten jullie de Freecom altijd aan staan?

• chippie777
Inderdaad het ding wordt echt heel heet. Eigenlijk staat hij bij mij niet altijd aan. Het idee was om hem altijd aan te laten maar mede door de warmte ontwikkeling heb ik daar maar vanaf gezien. Hij staat nu bij mijn pc en als ik hem nodig heb zet ik hem aan.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:31
Even een vraagje:

Heeft iemand een korte handleiding om bestanden via FTP te benaderen op internet?

Ik heb meerdere dingen geprobeerd maar ben niet zo'n held in FTP.
(o.a. mijn eigen IP adres ingevoerd en wachtwoorden etc.)

Heb hem wel 24/7 aan op mijn LAN en na een tijdje gaat de schijf in slaapstand.

Hij wordt dan ook niet zo warm, dit is helaas alleen mogelijk als je je schijf op het netwerk hebt zitten.

Met de USB aansluiting schiet hij niet in slaapstand.

K to the KillaZ

Pagina: 1