maar 1 core zichtbaar actief op core-2-duo?

Pagina: 1
Acties:
  • 265 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ganondorf_875
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-12-2021
Hoi,
Ik heb laatst mijn laptop, de dell latitude d830 binnengekregen met een core 2 duo T7100 processor binnengekregen. Wat ik vreemd vind is dat mijn laptop altijd maar op 1 core draait. Het BIOS heeft multi cores enabled en ook windows geeft in zijn hardware tab aan dat er 2 CPU zijn. Maar alle benchmarkprogramma's en ook CPU-Z geven aan dat er maar 1 core is. Weet iemand hoe ik die tweede core in kan schakelen?

Als ik vezels moet eten dan vreet ik mijn trui wel op...

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 15:16

CDAAbeltje

Cool Down !

Rechtermuisknop op Deze Computer -> Eigenschappen -> Geavanceerde Systeeminstellingen -> bij het tabje Geavanceerd klik je op Omgevingsveriabelen.

Nu krijg je een lijstje en moet je even kijken of er bij NUMBER_OF_PROCESSORS een 1 of een 2 achter staat !

Je kunt deze waarde zelf ook veranderen naar een 2, de kans dat het systeem dan om 2 cores draait is aanwezig, maar je kunt het ook erg gemakkelijk doen door de Dual/Multi Core driver van je CPU fabrikant te installeren !

Succes ;)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:40
Draai je wel op netstroom ?

Verwijderd

Netstroom zou niet uit moeten maken; de huidige cpu's kunnen cores nog niet onafhankelijk van elkaar volten/klokken/uitschakelen.

• BottleNext
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 12:08
Vaag ik heb het andersom :D Pentium 4 530 en geeft 2 cores aan.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:40
ocarion schreef op woensdag 12 september 2007 @ 21:15:
Vaag ik heb het andersom :D Pentium 4 530 en geeft 2 cores aan.
Dat si HyperThreading en heeft hier totaal niks mee te maken.
Verwijderd schreef op woensdag 12 september 2007 @ 19:42:
Netstroom zou niet uit moeten maken; de huidige cpu's kunnen cores nog niet onafhankelijk van elkaar volten/klokken/uitschakelen.
Ik dacht dat veel dual core mobile cpu's één core uitschakelden als je op accu draaide, maar kan het ook totaal mis hebben.

@TS Welke HAL wordt gebruikt in Windows ? Kun je zien onder Apparaatbeheer -> Computer. Hier zou ACPI Multiprocessor-pc moeten staan.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11 19:07

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Nielson schreef op donderdag 13 september 2007 @ 06:57:
Ik dacht dat veel dual core mobile cpu's één core uitschakelden als je op accu draaide, maar kan het ook totaal mis hebben.
Volgens mij is dat pas bij de Nehalem Architectuur.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• mramiro
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-12 18:19
Ik heb het zelfde probleem met de T7100 duo core 2 (in de dell D830)

Ik heb de bovenstaande tips geprobeerd. Ik kan bij omgevings variabelen inderdaad het aantal cores instellen. Enkel, deze staat weer op 1 als ik de laptop herstart.
Drivers heb ik helemaal niet kunnen vinden.

Dit zijn een paar system specs

CPU-Eigenschappen:
CPU Type Mobile DualCore Intel Core 2 Duo T7100
CPU Aanduiding Merom-2M
CPU stepping M0
Engineering Sample Nee
CPUID CPU Naam Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T7100 @ 1.80GHz
CPUID Revisie 000006FDh
Core Spanning 1.388 V

CPU snelheid:
CPU Klok 1969.6 MHz (origineel: 1800 MHz, overclock: 9%)
CPU Multiplier 10.0x
CPU FSB 197.0 MHz (origineel: 200 MHz)
Geheugenbus 328.3 MHz
DRAM:FSB verhouding 10:6

CPU Cache:
L1 Code Cache 32 KB per core
L1 Data cache 32 KB per core
L2 Cache 2 MB (On-Die, ASC, Full-Speed)

Moederbordeigenschappen:
Moederbord ID <DMI>
Moederbordnaam Dell Latitude D830

Chipseteigenschappen:
Moederbord Chipset Intel Crestline-PM PM965
Geheugeninstellingen 5-5-5-15 (CL-RCD-RP-RAS)

SPD Geheugenmodules:
DIMM1: Hyundai HYMP512S64CP8-Y5 1 GB DDR2-667 DDR2 SDRAM (5-5-5-15 @ 333 Mhz) (4-4-4-12 @ 266 Mhz) (3-3-3-9 @ 200 Mhz)
DIMM3: Hyundai HYMP512S64CP8-Y5 1 GB DDR2-667 DDR2 SDRAM (5-5-5-15 @ 333 Mhz) (4-4-4-12 @ 266 Mhz) (3-3-3-9 @ 200 Mhz)

BIOS Eigenschappen:
Datum Systeem BIOS 06/07/07
Datum Video BIOS 05/17/07
DMI BIOS Versie A02

Grafische Processor Eigenschappen:
Video kaart nVIDIA Quadro NVS 140M (Dell)
GPU Codenaam G86GLM (PCI Express 1.0 x16 10DE / 0429, Rev A1)
GPU Klok (Geometric Domain) 182 Mhz
GPU Klok (Shader Domain) 364 Mhz
Geheugenklok 3 Mhz

Ik hoop dat jullie een oplossing weten voor ons probleem

Bvb

Mario

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-12 14:34
Post eens een screenshot van CPU-Z?

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Verwijderd

Wat gebeurt er na een nieuwe windows instal?
Misschien zit er wel een fout in de windows die je nu draait.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12 13:40

mad_max234

AMD Athlon II M320

Welke acpi gebruikt windows? en post inderdaad een screenie van cpu-z.

• mramiro
Een nieuwe windows versie heb ik nog niet geprobeerd. Deze laptop is namelijk via de Universiteit geleverd (icl. een groot scala aan software). Maargoed, als er geen andere oplossing is zal ik dat zeker proberen.

Vandaag ben ik in ieder geval naar de service balie op de TU gegaan en er wordt contact opgenomen met Dell. Natuurlijk zal zo iets weer weken duren......

ACPI... (ik weet alleen acpi te vinden via de device manager) dit heeft toch met mijn power management te maken? Waar kan ik zien welke acpi ik heb?

Hier is een printscr. van CPU-Z

Afbeeldingslocatie: http://img527.imageshack.us/img527/2893/cpuzct6.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door mramiro op 19-10-2007 00:25 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:13

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Is al wel eens gezegd ;)
Nielson schreef op donderdag 13 september 2007 @ 06:57:
@TS Welke HAL wordt gebruikt in Windows ? Kun je zien onder Apparaatbeheer -> Computer. Hier zou ACPI Multiprocessor-pc moeten staan.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• mramiro
Afbeeldingslocatie: http://img86.imageshack.us/img86/9905/92444216oq0.jpg

Is dit voldoende? hope so :)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-12 10:45
Volgens mij heb je daar de boosdoener te pakken.
Het lijkt alsof de software is geinstalleerd met een single core systeem, en daarna is geupgrade naar een Core2Duo. Of, wat waarschijnlijker is, de voorbeeldinstallatie is gemaakt op een systeem waar een single core in zat, en daar is vervolgens gewoon een image van gemaakt, die dus ook op een dual core systeem terecht is gekomen.

Ik zie in de screenshot dat rollback driver actief is. Probeer dat eerst eens.
Probeer anders de driver eens te upgraden naar de bovenvermelde ACPI Multiprocessor PC.

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-12 14:59

Investig8or

What goes up, could come down

Brede P schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 09:37:
Volgens mij heb je daar de boosdoener te pakken.
Het lijkt alsof de software is geinstalleerd met een single core systeem, en daarna is geupgrade naar een Core2Duo. Of, wat waarschijnlijker is, de voorbeeldinstallatie is gemaakt op een systeem waar een single core in zat, en daar is vervolgens gewoon een image van gemaakt, die dus ook op een dual core systeem terecht is gekomen.

Ik zie in de screenshot dat rollback driver actief is. Probeer dat eerst eens.
Probeer anders de driver eens te upgraden naar de bovenvermelde ACPI Multiprocessor PC.
Hier ben ik het mee eens. Wij (ik werk bij een pc zaak van de TU) hebben vandaag wat laptops nagekeken en het blijkt dat de laptop's met een installatie van DELL gewoon 2 cores laten zien terwijl de images die gebruikt worden op de TU leiden tot 1 core. Dus het heeft inderdaad te maken met de software.

We hebben het doorgegeven, nu maar hopen dat ze er in ieder geval wat mee doen en dat dat niet al te lang duurt... :X

Ik weet niet of de TS zijn laptop via de TU heeft gekocht?
mramiro schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 00:16:
Een nieuwe windows versie heb ik nog niet geprobeerd. Deze laptop is namelijk via de Universiteit geleverd (icl. een groot scala aan software). Maargoed, als er geen andere oplossing is zal ik dat zeker proberen.

Vandaag ben ik in ieder geval naar de service balie op de TU gegaan en er wordt contact opgenomen met Dell. Natuurlijk zal zo iets weer weken duren......

ACPI... (ik weet alleen acpi te vinden via de device manager) dit heeft toch met mijn power management te maken? Waar kan ik zien welke acpi ik heb?

Hier is een printscr. van CPU-Z

[afbeelding]
Had jij dat probleem ook al met de installatie die op de laptop zat toen je hem kreeg? Of pas toen je een image erop had gezet bij een tankpunt?

Wij zijn trouwens geen service balie maar een winkel (Ik denk dat ik je aan de balie heb gehad). Wij zijn voor service van laptops eigenlijk alleen een ontvangstpunt. Dat we problemen zelf proberen op te lossen is meer persoonlijke interesse, normale procedure is de laptops gewoon innemen en doorgeven.

Het probleem voor ons ( en dan praat ik alleen over het winkeltje) is dat de laptopverkoop niet via ons gaat en dat we die dingen alleen even uitgepakt hebben om als SWAP te fungeren. Daardoor kunnen wij eigenlijk niet meer doen dan doorgeven wat er aan de hand is en dat is ook meteen gebeurd. Dat duurt geen weken hoor... Ik hoop natuurlijk ook dat ze de image snel aanpassen, maar dat is helaas niet aan mij/ons.

[ Voor 43% gewijzigd door Investig8or op 19-10-2007 18:38 ]

Idiocracy: it is real!

• mramiro
@ Investig8tor & rest

Bedankt voor je reply (anderen natuurlijk ook)!!
Ik ben inderdaad bij jou in het winkeltje geweest ;)

Ik heb nog wat onderzoek gedaan naar het aanpassen van de acpi. Dit bleek, in iedergeval voor mijn probleen niet helemaal haalbaar. De makkelijkste oplossing was was het opnieuw installeren het OS.

Dit heb ik dan ook gedaan (weet de consequenties). Alle programma's die er op stonden heb ik weer via Delft en de leverancier kunnen krijgen. Overigens allemaal nieuwere versies. :)

Bijde core's werken nu perfect en een ander groot voordeel is dat de beide cpu's nu standaard zo'n 35 tot 40 graden zijn ipv 50 tot 55 graden.

Dus, onwijs bedankt voor jullie reacties, ik ben goed geholpen!
Pagina: 1