Toon posts:

Hardeschijf ruimte word niet goed berekend?

Pagina: 1
Acties:
  • 608 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een tijdje een Vaio AR31M met Windows Vista Home Premium, de specs zijn terug te vinden op mijn profiel of onderaan mijn posts.
Mijn hardeschijfruimte verschild bijna met de minuut en ik heb geen idee hoeveel ik nu eigenlijk nog vrij heb, ik heb gedefragmenteerd, schijfopruiming gedaan en doe vannacht een schijfcontrole.

klik hier

Wie heeft er nu gelijk? Of wat is er aan de hand ? Is mijn hardeschijf dood aan het gaan of is Vista gewoon weg dom? Of heb ik een virusje? Of ben ik nu gek?

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen,

Vriendelijk bedankt!,

Ikki

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2007 23:15 ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Is dit niet gewoon door de nieuwe manier van swappen die Vista gebruikt?

Op je kleine screenshots kan ik het helaas niet zien, en ook het verschil kan ik niet zien :P

--edit: Zo te zien zit het in de hidden files, bij het simpelweg selecteren van alle mappen worden die niet meegenomen, en natuurlijk missen er dingen als mft data, directories, partitietabel, etc.

[ Voor 37% gewijzigd door TheZeroorez op 11-09-2007 23:10 ]

Verwijderd

TheZeroorez schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 23:08:
Is dit niet gewoon door de nieuwe manier van swappen die Vista gebruikt?

Op je kleine screenshots kan ik het helaas niet zien, en ook het verschil kan ik niet zien :P
Op het linker plaatje wordt 53.x GB gebruikt, op het rechter 30.x GB.

Misschien zijn het verborgen- of systeembestanden?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2007 23:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als je verborgen bestand weergeven selecteerd moet hij deze toch gewoon automatisch mee pakken?

*PS: Screenshot is ge-update*

Verwijderd

Kijk eens wat SpaceMonger er van maakt?

Verwijderd

Topicstarter
Het is weer veranderd zonder dat ik iets veranderd heb! Nu snap ik het helemaal niet meer!

Klik!

Verwijderd

Je hebt een paar grote files in de root staan. Kijk met SpaceMonger eens welke dat zijn.

Verder heb je iets van 1300 verborgen bestanden.

Verwijderd

Topicstarter
Grote files? Lord of the Rings Online ? Command and Conquer 3?
Dat was het wel.. de rest is Windows.. heb nu 102 GB vrij.. dankzij spacemonger! (slechte files van torrents en newsgroups)

Update - Nu klopt alles wel op de 1 of andere manier heel raar allemaal..

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2007 23:36 ]

Verwijderd

SpaceMonger haalt niks weg. En in zei: 'in de root'. Dus niet je spellen.

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat klopt, maar zoals ik al zei oude bestanden die ik niet zag maar dat programma wel.

SpaceMonger

Dit is gewoon m'n root? 8)7

Kun je het nog specifieker laten zien met dat programma dan ofzo? (Had er nog nooit van gehoord namelijk)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2007 23:44 ]

Verwijderd

SpaceMonger ziet alles. Dus ook wat je OS je niet wil laten zien.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 23:44:
SpaceMonger ziet alles. Dus ook wat je OS je niet wil laten zien.
Spacemonger ziet anders niet waar die 25GB die ik niet gebruik vandaan komt.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2007 10:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem blijft terug komen, ik verbruik nu 25 GB maar volgens Windows het dubbelele, heeft iemand dit al wel eens eerder gehad? Ik heb pas geformateerd dus daar ligt het niet aan.
Zou iemand me aub kunnen helpen?
Moet ik anders contact opnemen met de fabrikant ?

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-02 13:45
kleine kick, heb hier zelf ook last van op mijn normale desktop pc. Heb al het bovenstaande ook geprobeerd alleen is hier 20 GB weg.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-02 16:29
Tipje... ;) Gebruik ipv SpaceMonger TreeSize Free Edition. (http://www.jam-software.com/freeware/index.shtml)

Afbeeldingslocatie: http://www.jam-software.com/freeware/freeware_treesize_gr.gif

Wat je ook kan doen is een soort Widget op je bureaubad/taakbalk zetten die live de ruimte op en de acties naar de HD laat zien. Op het moment dat het ding actief wordt merk je het wel. 20GB wegketsen naar harddisk duurt wel even. Is het geen vage hibernate optie?

[ Voor 9% gewijzigd door asing op 18-09-2007 15:49 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Verwijderd

Onder XP heb je dit probleem ook.
Probeer eens het volgende:
WinDirStat
Afbeeldingslocatie: http://windirstat.info/images/windirstat.jpg
Je moet dan wel even het volgende activeren via de menu:
Options>Show FreeSpace
Options>Show Unknown

Onder XP (onder Vista dus waarschijnlijk ook wel) heb je een verborgen map: "System Volume Information"
Hier heb je zelfs als administrator geen toegang toe, dus moet je via de security options jezelf (of administrator) als gebruiker toevoegen. Als je DAN je tooltje draait, is een deel van je 'verdwenen' schijfruimte bovenwater. In deze map wordt o.a. "System Restore" bestanden opgeslagen. Als je dat uit zet, scheelt het meteen een hoop ruimte.

Verder raak je een hele boel kwijt aan 'niet helemaal gevulde klusters.

Als jouw harddisk 4k klusters gebruikt, dan ben je 2 klusters(8k) kwijt voor één bestandje van 5k.
Dus 3k 'weggegooid'.
Je kan dit afvangen door de schijf te formatteren, en kleinere klusters te gebruiken, maar dan schijnt je systeem weer trager te worden.

Maar dan NOG is 10 a 20 GIGABYTE erg veel 'verloren' ruimte. Ook bij mezelf onder XP. En ik heb daar nog geen zinnige verklaring voor.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2007 16:01 . Reden: plaatje toegevoegd ]

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Tsja, misschien heb je gewoon geen toegang tot een deel van de bestanden die windows ook meerekent. Dit kunnen bestanden zijn zoals system volume info, backup bestanden, etc. Ik las daar vorig jaar wat over.....
Alleen Microsoft weet wat Windows allemaal voor additionele bestanden heeft en hoeveel ruimte het echt gebruikt....

Copy.com

• asing
Realiseer je WEL dat als je de PC met meerdere gebruikers gebruikt (je huisgenoten met een eigen account) iedereen een eigen map krijgt in de recycled folder. Als je de prullenbak leegt, leeg je alleen je eigen map en niet die van je huisgenoten. Als die nu net 5 DVD-tjes richting de recyclebin gesleept hebben ben je 20GB kwijt zonder dat je die ziet.

Nog een tipje : geen je systeempartitie weinig ruimte. 15-20GB is ruim voldoende voor XP. Op die manier beperk je de uitbreidingsneigingen van XP. Die van mij is ook nooit meer als halfvol. De enige manier om hem vol te krijgen was een slechte download van een newsserver te pakken waardoor NewsLeecher tig bestanden van 50MB stond te cachen op de C: partitie omdat het laatste part niet binnen wilde komen.

[ Voor 36% gewijzigd door asing op 18-09-2007 16:09 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allemaal, maar het komt er dus op neer dat dit normaal is?
Ik vind het wel jammer want het is gewoon té veel verlies van schijfruimte!

• asing
Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 17:20:
Bedankt voor de reacties allemaal, maar het komt er dus op neer dat dit normaal is?
Ik vind het wel jammer want het is gewoon té veel verlies van schijfruimte!
Nee, het lijkt niet normaal. Bij normaal gebruik verandert het gebruik van de ruimte niet dramatisch. Mijn C: partitie is 15GB groot, en normaliter halfvol. Als er ineens 20GB "zoek" is, is er iets aan de hand. Een aantal tips is al gegeven, maar het volgende is te proberen:

1) bij een volgende installatie, geef Windows zijn eigen partitie en maak deze 15-20GB groot.
2) gebruik TreeSize oid om grote mappen te vinden en kijk wat deze zo groot maakt
3) meerdere gebruikers? Dan hangt er waarschijnlijk iets bij iemand anders wat 20GB opvreet.
4) wisselt het verbruik sterk? Kijk dan wat je doet en welk proces verantwoordelijk is voor de groei.

Pagina: 1