Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Draadloos 1-wire maken op deze manier??

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik werk veel met 1-wire. Nu wil ik signalen ook draadloos kunnen verzenden.

Het schema wat ik heb is

http://www.linuxnetmag.com/de/issue8/m8temperature1.html

nu dacht ik nav de inkoopactie:

http://www.samenkopen.net/action_product/907736/649291 (zender op data van het schema)

en deze op de andere kant

http://www.samenkopen.net/action_product/907736/976330 (

is dit zo simpel mogelijk??? of moet ik met heel andere dingen rekening houden enz?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Gaat niet werken, 1-wire bus is 2 richtingsverkeer, je zend/ontvang combinatie is maar 1 richting.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

SA007 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 23:32:
Gaat niet werken, 1-wire bus is 2 richtingsverkeer, je zend/ontvang combinatie is maar 1 richting.
Domme oplossing: Dan koop je een dubbele set en zet je ze op dezelfde frequentie? De vraag is alleen in hoeverre dat winst op zal leveren t.o.v. een full-duplex UART.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Topicstarter
Dubbel uitvoeren?, maar ik heb maar 1 data lijn, voor zend en ontvang voor 1-wire??

ik kan de zender wel parallel gaan hangen de zender en ontvanger aan beide zijde??

Het levert voor mij winst op als ik dan sensor kan hangen in de garage ed.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Stoney3K: ik denk nog niet dat dat gaat werken, je zal dan zoiezo een flinke sloot extra hardware toe moeten voegen om beide richtingen te kunnen onderscheiden. En dan zit je nog met storingen van andere 433mhz apparatuur, waar 1-wire totaal niet op gebouwd is.

Parrelel hangen werkt zoiezo niet. Dan zend je ook naar jezelf en ben je jezelf aan het storen.

Wat je het beste kan doen is:
- Een draadloze temp sensor halen en uitvinden hoe je de ontvanger daarvan aan je pc kan prutsen.
- Een draad leggen.

Edit: wat ook mogelijk is, met 1 setje zend/ontvangers:
Je pakt een microcontroller, duwd daar 1-wire ondersteuning op, je laat die de temp bepalen en met een niet-zo-heel hoge bitrate naar zo'n zender sturen met een checksum erbij.

Aan de ontvangende kant knoop je dan een ontvanger aan je TX van je pc met een max232 ertussen, dan krijg je de data van de temperatuur gewoon binnen (wel checksum controleren om te zien of hij goed overgekomen is)

[ Voor 30% gewijzigd door SA007 op 13-09-2007 12:58 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Wat SAA007 zegt zou goed kunnen werken. Ik realiseerde me niet dat je maar één communicatie-richting nodig had. Is waarschijnlijk ook de makkelijkst haalbare oplossing (en heeft ook het voordeel dat je nog extra 'luisteraars' op hetzelfde kanaal kan zetten om ergens anders (bv. LCD'tje) je temperatuur aan te geven.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:39

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Ik weet wel dat farnell full-duplex RS232 draadloze modules heeft, misschien conrad ook wel. Dan zou je de 1-wire bus interface aan de remote kant kunnen hangen. Dan gooi je dus de RS232 door de lucht ipv de 1-wire. Ik heb succesvol 9600 baud over zo'n 40 meter gehaald met een redelijk simpele antenne en redelijk wat storing in de buurt.

edit : de ER400TRS

[ Voor 3% gewijzigd door MidiMaze op 14-09-2007 17:05 ]

blabla

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
MidiMaze: dat zou inderdaad werken als het schema rs232 gebruikt zoals het ooit bedoelt is.
Maar dat 1-wire bus systeem 'misbruikt' de seriele poort als een paar gpio aansluitingen.

Dat gaat opzich prima, maar alle dingen als actieve rs232 verlengstukken, rs485 verloopjes, usb->serieel convertors en ook wireless rs232 transceivers niet meer. Omdat je dus geen rs232 gebruikt, maar een eigen systeem over dezelfde poort duwd.
Pagina: 1