Problemen Combinatie Corsair 3200XL en 3200C2

Pagina: 1
Acties:

• AquilaDus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-03 00:33
Ik had voor vandaag het volgende systeem:

Mobo: Asus A8N SLI-Deluxe
Proc: AMD Athlon64 3500+
Geheugen: 1 GB Corsair 3200XL (2 * 512)

Dit draaide zonder elke probleem. Nu wilde ik het geheugen met 2GB vergroten tot 3GB en daarom bestelde ik 2 GB Corsair 3200C2 geheugen (ook 2 repen). Na de memorytimings naar 2-3-3-6 gezet te hebben heb ik de latjes erin gezet. Toen begonnen de problemen. In eerste instantie wilde windows niet meer booten omdat hij ntfs.sys niet meer vond. Toen heb ik de volgende stappen ondernomen.

Wisselen van de 2 setjes in de banken > Systeem geeft bios checksum error
Controleren met memtest86 (in de originele setting) > beide setjes onafhankelijk geen errors, maar samen regent het van de fouten.

Toen heb ik de timings teruggeschroeft en verdwenen de fouten als sneeuw voor de zon, maar nu boot windows maar voor een deel. Na een tijdje krijg ik gewoon een zwart scherm en blijft alles hangen.
Wat mij verder opvalt is dat als ik de memory timings op auto zet dat bij 4 reepjes de kloksnelheid wordt gehalveerd naar DDR200.

Kan mij iemand uitleggen wat er aan de hand is?

Verwijderd

Wat het probleem is durf ik niet te zeggen, maar volgens mij heeft t te maken met de memorycontroller i.c.m. dat moederbord. Heb hetzelfde moederbord en kan me nog wel herinneren dat er bij veel mensen problemen waren met 4 bankjes gevuld. Heb zelf 2 * 1 GB dus zelf geen ervaring helaas:(

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
Doet ie ook vervelend als je de CAS latency op 3 zet?
En ik zou even kijken of je de meest recente BIOS hebt.

"That was left handed..." - JJH

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Inderdaad, checken of je de meest recente BIOS-versie hebt. Zo nee, dat eerst fixen.
Tevens wil je controleren of het wel werkt als je het geheugen wat conservatiever instelt.
Tot slot wil je controleren of het wel werkt als je ALLE instellingen die te maken hebben met geheugen VAST instelt.

Vooral de eerdere BIOS-versies van die moederbord konden soms tot nogal vreemde timings komen als je ze op AUTO liet staan. Dit gaf vooral bij overklokken problemen, maar ik kan me voorstellen dat het ook kan optreden als je er twee verschillende DIMMs instop. Kortom, alles vast instellen, dan kan het BIOS het ook niet verkeerd doen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Sowieso moet je voor 'het beste resultaat' de commandrate op 2T zetten. Daarnaast hangt het dan nog van de stepping af welke snelheid je maximaal kan instellen met 4 dimmetjes. Heb je verder ook het voltage verhoogd? 2.75V of 2.8V is afaik nodig. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• AquilaDus
Ik heb nu de timings versoepelt naar 2.5-3-3-6 met de commandrate op 2T en dat lijkt idd te werken (enige kanttekening is dat de bios nu telkens bij 1e post vasthangt als ik iets heb veranderd, na een reset werkt ie opeens wel).
Is het verschil qua commandrate (1T of 2T) goed te merken? Anders ga ik dan toch eens de spanning omhoog schroeven.

Laatste bios versie is trouwens geinstalleerd.

[ Voor 6% gewijzigd door AquilaDus op 12-09-2007 18:04 ]

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Uit m'n hoofd kunnen de Corsair CMX512-3200XL (x2) reepjes op 2-2-2-5 en de Corsair CMX1024-3200C2 (x2) op 2-3-3-6. En dat allemaal bij een voltage van 2.75V. De langzaamste factor is bepalend en daarom zou ik aanraden om het geheel in te stellen op: DDR400, 2-3-3-6, 2T en dus 2,75V.

Om op je laatste vraag in te gaan. Ik denk dat het met echte dagelijkse taken amper merkbaar is. In benchmarks zal je een paar procent verlies zien van 2T ten opzichte van 1T. Als je de mogelijkheid hebt, dan is het verstandig om het zo laag mogelijk in te stellen. Maar ik denk dat je weinig keus hebt hier. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door _the_crow_ op 12-09-2007 19:36 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• AquilaDus
_the_crow_ schreef op woensdag 12 september 2007 @ 19:32:
Uit m'n hoofd kunnen de Corsair CMX512-3200XL (x2) reepjes op 2-2-2-5 en de Corsair CMX1024-3200C2 (x2) op 2-3-3-6. En dat allemaal bij een voltage van 2.75V. De langzaamste factor is bepalend en daarom zou ik aanraden om het geheel in te stellen op: DDR400, 2-3-3-6, 2T en dus 2,75V.

Om op je laatste vraag in te gaan. Ik denk dat het met echte dagelijkse taken amper merkbaar is. In benchmarks zal je een paar procent verlies zien van 2T ten opzichte van 1T. Als je de mogelijkheid hebt, dan is het verstandig om het zo laag mogelijk in te stellen. Maar ik denk dat je weinig keus hebt hier. ;)
Hartstikke bedankt voor de info, het geheugen draait nu stabiel bij 2.75V.
Pagina: 1