PC boot niet goed

Pagina: 1
Acties:

• bóòbó
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-12-2025
Hallo,
Allereerst even mijn specs:

Asus P5K (versie 0603, de nieuwste)
Intel C2D E6750
Kingston 2048mb DDR2 HyperX PC6400
Asus EN8800GTS 320mb
Antec Sonata III met de daarbij horende Antec EarthWatts 500watt voeding.
1x120gb Maxtor IDE harde schijf (met data er op)
1x320gb Maxtor IDE harde schijf (hier staat vista op)
Asus 18x S-ATA DVD+R(W)
Samsung S-ATA DVD speler
Creative Soundblaster Live 5.1 Digital

En dat alles draait op Windows Vista Ultimate 32bit.

Het probleem: Het systeem boot soms niet, en soms wel.

Wanneer niet: Als er bij het schermpje, tijdens het booten, van de JMicron eSata/Pata controller slechts 1 harde schijf aangegeven staat, namelijk de 320gb, waar vista op staat.

Wanneer wel: Als er bij het schermpje van de JMicron controller 2 schijven staan, de 120gb en de 320gb.

Hoe zorg ik er voor dat hij 2 schijven ziet: Tijdens het laden van Vista, dat groene balkje, wat eindeloos doorgaat, reset ik mijn pc. Dan ziet hij wel 2 schijven, en ik merk ook dat het langer duurt qua schijven ''herkennen'', en daarna laad Vista in 5 seconden.

Hoe zorg ik ervoor dat het werkt? Bios is al de nieuwste versie, en de enige JMicron driver die ik kan vinden is om een RAID-opstelling te maken. Staat er iets niet goed in de BIOS?

Bvd,
Pollux :)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:01
Een driverprobleem kun je wel uitsluiten, als het bij het herkennen in de POST al foutgaat.

Kloppen je jumpersettings wel? Spint de hardeschijf wel op tijd op? (Bij dit laatse denk ik aan een voedingsprobleem. En dan kun je behalve een brakke / te lichte voeding ook nog denken aan teveel apparaten op 1 lijn. Heb soortgelijke problemen gehad met een hardeschijf en een casefan op hetzelfde kabeltje...)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• bóòbó
Xander schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 20:20:
Een driverprobleem kun je wel uitsluiten, als het bij het herkennen in de POST al foutgaat.

Kloppen je jumpersettings wel? Spint de hardeschijf wel op tijd op? (Bij dit laatse denk ik aan een voedingsprobleem. En dan kun je behalve een brakke / te lichte voeding ook nog denken aan teveel apparaten op 1 lijn. Heb soortgelijke problemen gehad met een hardeschijf en een casefan op hetzelfde kabeltje...)
Jumpersettings kloppen, zeker weten.

Ik heb geloof ik beide harde schijven op 1 voedingskabeltje hangen, maar het kan ook zijn dat ik er nog een 120mm fan aan heb hangen. Ik ga dan maar even de 120gb aan een apart kabeltje hangen.
Bedankt!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Er zijn heel veel mensen met "boot" problemen met verschillende versies p5k, niemand heeft nog een oplossing gevonden.
Bij mij loste het spul overclocken het probleem magisch op

Kijk voor meer info anders even in

CrankyGamerOG in "\[OC-775]P5K Serie"

en wil je perse raid draaien ?

hang ze anders eens aan de andere sata poorten

[ Voor 34% gewijzigd door CrankyGamerOG op 11-09-2007 20:31 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• bóòbó
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 20:27:
Er zijn heel veel mensen met "boot" problemen met verschillende versies p5k, niemand heeft nog een oplossing gevonden.

en wil je perse raid draaien ?

hang ze anders eens aan de andere sata poorten
Ik heb IDE schijven, dus ik kan moeilijk RAID draaien, en zei ik dat ik dat wilde dan? :D

Maargoed, het is weer opgelost. Het probleem was gewoon een domme fout van mij, ik had 2 schijven én 1 120mm fan op 1 kabeltje aangesloten. Ik dacht dat ik 2 120mm fans op 1 kabeltje had aangesloten, en die harde schijven los, maar niet dus. Ook heb ik voor de zekerheid beide harde schijven op Cable Select gezet en de 320gb aan het zwarte kabeltgedeelte gehangen.

Opgelost dus :*

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:01
Jammer dat het probleem niet altijd aanwezig was. Hoe weet je nu zeker dat het helemaal opgelost is? ;)

Naja, mooi dat het voorlopig weer werkt. Alleen jammer dat je niet met zekerheid kunt vertellen waar het nu aan lag, aangezien je nu drie dingen tegelijkertijd veranderd hebt... ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• bóòbó
Xander schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 21:26:
Jammer dat het probleem niet altijd aanwezig was. Hoe weet je nu zeker dat het helemaal opgelost is? ;)

Naja, mooi dat het voorlopig weer werkt. Alleen jammer dat je niet met zekerheid kunt vertellen waar het nu aan lag, aangezien je nu drie dingen tegelijkertijd veranderd hebt... ;)
De 320gb hing al aan het zwarte kabeltje, en eerst had ik alleen de jumpertjes verzet, dus nog het stroomkabeltje hetzelfde, maar toen werkte het niet.

Het lag dus 99% zeker aan het stroomkabeltje.

Ik weet zeker dat het opgelost is, omdat ik nu al 5 keer normaal geboot heb, waar ik normaal 5 keer had moeten resetten.
Pagina: 1