[VPN] opzetten VPN voor streaming (Vista32)

Pagina: 1
Acties:

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:10
Een vriend van me, gebruikt mijn filmvoorraad op mijn pc nogal als videotheek. Ik moet het steeds allemaal voor hem branden omdat ie geen pc op zijn plasma heeft aangesloten... dat vind ik op zich niet erg, maar nu heeft hij wel een extra pc erbij en aangesloten op zijn tv. Nu dacht ik; kan ik geen VPN opzetten, zodat ik gewoon mapjes kan delen en hij gewoon films als het ware kan "streamen" via internet.

Ik heb Windows Vista Ultimate 32bit en hij draait nog XP 32bit. Eventueel kan hij ook over op Vista. De vraag is nu; kan dit via VPN bijvoorbeeld?

Heb al wat googled en howto van GoT gelezen (die is voor XP) en op de MS site wat rondgestruind. Kan zo niets vinden wat echt helder antwoord geeft, of ik met Vista Ultimate een VPN kan opzetten en of het mogelijk is op die manier ook bestanden te streamen die +4500Mb zijn.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Verwijderd

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om een webserver te installeren en de video's daarbinnen te hosten met toegang voor je maatje.

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-03 12:14

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Ik denk niet dat je verbinding snel genoeg is om een dvd te streamen. Dit zeg ik op gevoel en niet met harde waardes, maar denk dat iemand anders daar wel mee komt. :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Domus schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 20:02:
Ik heb Windows Vista Ultimate 32bit en hij draait nog XP 32bit. Eventueel kan hij ook over op Vista. De vraag is nu; kan dit via VPN bijvoorbeeld?
Ook al gedacht aan WebGuide?

http://www.asciiexpress.com/webguide/screenshots.aspx

Aangezien je toch Vista Ultimate gebruikt waar MediaCenter in zit..
WebGuide 4.1 kan je dan installeren op je PC als addon voor Media Center en die vriend van je kan dan jouw video-archief via een webinterface streaming bekijken of naar wens downloaden.
Er zit een transcoding mechanisme in die MPEG of avi streams kan omzetten naar WMV streaming video zodat het via je Browser of via MediaPlayer rechtstreeks te zien is.

Bijkomend voordeel is dat je niet je hele PC voor die vriend open zet (want als je 'm een inbelaccount geeft betekent dat dat ie op je PC aanmeldt) maar gecontroleerd alleen dat hoeft aan te bieden wat ie nodig heeft :)

[ Voor 16% gewijzigd door alt-92 op 11-09-2007 23:36 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MacDokie
alt-92 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 23:32:
[...]

Ook al gedacht aan WebGuide?

http://www.asciiexpress.com/webguide/screenshots.aspx

Aangezien je toch Vista Ultimate gebruikt waar MediaCenter in zit..
WebGuide 4.1 kan je dan installeren op je PC als addon voor Media Center en die vriend van je kan dan jouw video-archief via een webinterface streaming bekijken of naar wens downloaden.
Er zit een transcoding mechanisme in die MPEG of avi streams kan omzetten naar WMV streaming video zodat het via je Browser of via MediaPlayer rechtstreeks te zien is.

Bijkomend voordeel is dat je niet je hele PC voor die vriend open zet (want als je 'm een inbelaccount geeft betekent dat dat ie op je PC aanmeldt) maar gecontroleerd alleen dat hoeft aan te bieden wat ie nodig heeft :)
Bedankt voor de tip dat ga ik eens proberen. Zal het resultaat posten!

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• MacDokie
Nou ik heb het geprobeerd en het valt me niets tegen. Ik krijg alleen mijn livebox niet goed ingesteld. Maar via LAN werkt het best aardig, alhoewel je na configuratieinstellingen even moet wacht voordat het weer werkt. Verder is het streamen van de films in goede kwaliteit, echter denk ik dat het via internet wel wat minder zal worden.

Soms ziet ie trouwens de gedeelde dir's niet, waardoor je de boel opniew moet instellen.

Over het algemeen denk ik dat dit een heel aardig alternatief is.

Pagina: 1