Intel Pentium 4 631 werkt niet op D915GAG?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• speedydown
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06-2025

speedydown

Icter van lik-me-vestje

Topicstarter
Ik heb recent een nieuwe processor gekocht als upgrade voor mijn celeron 2.6 ghz

nu blijft als ik de pc aanzet het beeld 30 seconden zwart. daarna boot de pc gewoon alleen is alles zo ontzettend traag dat hij in windows xp niet verder komt dan : de persoonlijke instellingen worden geladen. dit betreft een schone installatie.

heeft iemand enig idee waar die aan kan liggen?

specs
moederbord intel d915gag
processor intel pentium 4 3 ghz socket 775
geheugen 2x 512 mb kinston 400 mhz

Speedydown.nl !!!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Bios uptodate?
Voeding genoeg?

Meer info aub?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• speedydown

speedydown

Icter van lik-me-vestje

Topicstarter
met een schone windows installatie is hij dan nu tog op de desktop gekomen waarbij ik als ik ctrl alt del druk de pc op idle zonder internet of enige ander programma van 0 tot 100 blijft schieten. de bios is up to date en de voeding moet ook voldoende zijn volgens mij. maar daar ben ik niet zeker van

Speedydown.nl !!!

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-05 13:38
Chipset drivers geinstalleerd?
Temperaturen in orde?

Vertel even wat voor voeding je hebt.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Verwijderd

Of je koeler zit niet goed waardoor je processor te heet wordt en reboot.

• speedydown

speedydown

Icter van lik-me-vestje

Topicstarter
processor temp : 45 graden

voeding is aopen 400 watt
met een 8400 gs videokaart

Speedydown.nl !!!

• speedydown

speedydown

Icter van lik-me-vestje

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 19:29:
Of je koeler zit niet goed waardoor je processor te heet wordt en reboot.
de pc reboot maar blijft gewoon hangen net alsof je xp op een 486 installeert

in xp bij een ht processor zie je dan bij taakbeheer in prestaties geen scheiding? dat doet deze in iedergeval niet

[ Voor 18% gewijzigd door speedydown op 11-09-2007 19:38 ]

Speedydown.nl !!!

• Morgu
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09-2022
Wat voor HD heb je er in zitten? Ik had namelijk ook zo'n probleem en dan vooral dit:
waarbij ik als ik ctrl alt del druk de pc op idle zonder internet of enige ander programma van 0 tot 100 blijft schieten
lijkt erg op wat de mijne deed en bij mij was het een kapotte IDE controller. Als het pas begon nadat je je nieuwe CPU erin zette zal dit het wel niet zijn, maar ik dacht: "ik zeg het toch even."

• speedydown

speedydown

Icter van lik-me-vestje

Topicstarter
Morgu schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 19:46:
Wat voor HD heb je er in zitten? Ik had namelijk ook zo'n probleem en dan vooral dit:

[...]
lijkt erg op wat de mijne deed en bij mij was het een kapotte IDE controller. Als het pas begon nadat je je nieuwe CPU erin zette zal dit het wel niet zijn, maar ik dacht: "ik zeg het toch even."
ik heb 2 x exact hetzelde moederbord liggen en beide doen hetzelfde. als ik mijn celeron 2.6ghz er in doe is er niks aan de hand kan het een bios instelling of jumper zijn?

Speedydown.nl !!!

• Riesenbaby
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-12-2024

Riesenbaby

dom geboren, niets bijgeleerd

speedydown schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 19:48:
[...]

ik heb 2 x exact hetzelde moederbord liggen en beide doen hetzelfde. als ik mijn celeron 2.6ghz er in doe is er niks aan de hand kan het een bios instelling of jumper zijn?
Dan lijkt mij logische wijs P4 niet in orde.

Edit: Welke snelhied geeft je BIOS aan voor de P4 cpu?

[ Voor 7% gewijzigd door Riesenbaby op 11-09-2007 19:54 ]

Bierke, Bierke ik zal ow zoepe. Al mot ik op hande en vuut noar huus hen kroepen!!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
speedydown schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 19:48:
[...]

Heb je je nieuwe Windows geinstalleerd toen je 3Ghz of je 2.6Ghz Celly erin zat?

• speedydown

speedydown

Icter van lik-me-vestje

Topicstarter
Riesenbaby schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 19:53:
[...]

Dan lijkt mij logische wijs P4 niet in orde.

Edit: Welke snelhied geeft je BIOS aan voor de P4 cpu?
intel pentium 4 ht 3000mhz
Xtresis schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 19:54:
[...]

Heb je je nieuwe Windows geinstalleerd toen je 3Ghz of je 2.6Ghz Celly erin zat?
ik heb windows opnieuw geinstalleerd met de p4 processor

Speedydown.nl !!!

• Riesenbaby
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-12-2024

Riesenbaby

dom geboren, niets bijgeleerd

Cpu/geheugen instellingen (bussnelheid, multiplyer en dergelijke) staan goed/automatisch? En in het geval van automatisch, zijn ze goed gedetecteerd?

edit: spelling

[ Voor 10% gewijzigd door Riesenbaby op 11-09-2007 20:07 ]

Bierke, Bierke ik zal ow zoepe. Al mot ik op hande en vuut noar huus hen kroepen!!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Riesenbaby schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 20:05:
Cpu/geheugen instellingen (bussnelheid, multiplyer en dergelijke) staan goed/automatisch? En in het geval van automatisch, zijn ze goed gedetecteerd?

edit: spelling
Oew, das ook nog een goede. Voor de TS, kijk eerst eens met CPU-Z wat voor waardes het progsel aangeeft. Hier zou dus ook moeten staan dat de processor op 3GHz draait.

• speedydown

speedydown

Icter van lik-me-vestje

Topicstarter
cpu-z:
name: intel pentium 4 621
codename: cedar mill
package: socket 775 lga
technology: 65nm core voltage: 1.282 V

clocks:
core speed: 3000.6 mhz
multiplier: x15.0
bus speed: 200 mhz
rated fsb: 800.2 mhz

-edit- typo

Speedydown.nl !!!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24

Thandor

SilverStreak

Geef dan even aan welk BIOS je hebt geflashed. Dat is wel zo handig :).
processor intel pentium 4 3 ghz socket 775
Wees duidelijk met specificaties. Het aantal soorten 3GHz Pentium 4 processoren is niet op één hand te tellen :).
moederbord intel d915gag
D915GAG CPU Support list
Daar staat de Intel Pentium 4 631 (en de 621 :z) niet tussen :o. Ik neem overigens aan dat je de Intel Pentium 4 631 in bezit hebt. De #21 zou een 2,8GHz model moeten zijn en deze bestaat niet in 'Cedar Mill' vorm :o.

Wellicht zul je denken, de 670 werkt wel, waarom de 631 niet? Simpel, de Intel Pentium 4 670 is een 'Prescott' processor. De Intel Pentium 4 631 is heeft een 'Cedar Mill' core. M.u.v. het productie-procedé (90nm voor de 'Prescott' en 65nm voor de 'Cedar Mill') zijn ze identiek en jouw moederbord kan waarschijnlijk niet met 65nm processoren overweg.

Ik pas even de titel van dit topic aan: 'Nieuwe processor' is niet zo duidelijk. 'Intel Pentium 4 631 werkt niet op D915GAG?' lijkt mij beter :).

[ Voor 6% gewijzigd door Thandor op 12-09-2007 17:24 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

de p4 631 moet gewoon werken op dat bord.
Aangezien de 915 dat gewoon ondersteunt.
Ik heb hier een foxconn bord liggen met intel 915chip waar ik een 631 op heb gehad.
De cpu lijst van het intel bord is van 2006 we leven nu in 2007
Nu moet ik wel zeggen dat intel niet zijn bios gelijk update naar nieuwere versies.
Dit is ook een van de reden dat ik voor anderen merken gaat.

Oke zijn cpu word wel herkent ook al misschien niet de juiste voltage.
Het bord ondersteunt verder alle intel functies die in de cpu zit.
Kijk even onder windows of hij 1cpu herkent of 2cpu's herkent (het een p4 met ht)
Je zal dan twee grafieken moeten zien onder windos (CTRL ALT EN DEL bij prestatie)
Kijk ook of windows de cpu herkent bij (deze computer rechter muis knop en dan eigenschappen)
Als daar de juiste herkening word weer gegeven dan is er niks met de cpu en de bord aan de hand en moet je het ergens anders zoeken.
Ook al staat er unnown cpu bij de bios maar de spanning en snelheid goed aangegeven hoort windows gewoon te booten (wat ook gebeurt je heb windows)

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-05 13:38
Als hij moet werken, dan stond hij in de lijst.

631 doet lagere voltages dan de 670. Waarschijnlijk kan het bord zelf (voltage regulators) niet het juiste voltage leveren. Bekend probleem bij gebruik van nieuwere Intel cpu's op oudere bordjes.

bvb: nieuws: Huidige Intel-moederborden missen Prescott-ondersteuning

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2007 @ 03:15:
de p4 631 moet gewoon werken op dat bord.
Aangezien de 915 dat gewoon ondersteunt.
Gevaarlijke uitspraak. Als de chipset de processor ondersteunt wil dat niet zeggen dat het uiteindelijk gaat werken. Er zijn veel meer factoren.

Afijn, de Intel D915GAG heeft 'Platform Compatibility 04A/04B'. De Intel Pentium 4 'Cedar Mill' heeft werkt enkel op borden met 'Platform Compatibility 05#' :z.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

dat houd alleen in dat de spanning niet goed word weer geven
Dus dat er meer spanning naar de cpu toe gaat.
Was vroeger ook met de p3 cpu's en de p4.
Toch draaide het zonder problemen.
Aangzien de cpu van hem wel werkt niet gelijk door gebrand is.

Verder kijk eens naar een asrock bordje die gebruiken ouwe chip van intel en zetten gewoon nieuwe type cpu's op. (ze passen de voedings regelaars en de bios aan)
De chip ondersteunt het dus wel maar zijn voedings regelaars niet .
Dat is mooi dan kan je lekker overklokken met zo bord.
Aangezien zijn cpu nog steets niet verrot is zal het wel mee vallen.
Maar zijn bios ondersteunt de cpu niet en kan best zijn dat zijn ht functie roet in het eten gooit.
Hij kan kijken voor een anderen bordje gebruikt of nieuwe.
Zag bij puur toeval de zelfde bord te koop staan bij vraag en aanbod?
Is deze van hem zelf?

• MachoM
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-11-2025
Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2007 @ 14:13:
dat houd alleen in dat de spanning niet goed word weer geven
Dus dat er meer spanning naar de cpu toe gaat.
Was vroeger ook met de p3 cpu's en de p4.
Toch draaide het zonder problemen.
Aangzien de cpu van hem wel werkt niet gelijk door gebrand is.
Probeer je ons nu wijs te maken dat je een p4 op een p3 mobo kon draaien? Zou je dan het socket willen noemen waarmee dit mogelijk was? 8)7

Verwijderd

MachoM schreef op donderdag 13 september 2007 @ 16:06:
[...]

Probeer je ons nu wijs te maken dat je een p4 op een p3 mobo kon draaien? Zou je dan het socket willen noemen waarmee dit mogelijk was? 8)7
nee sorry ik bedoelde dat er veschillen p3 waren die soms op ouwe chips niet werkte maar uiteidelijk toch wel maar dan met een wat hogere voltage spanning.
Het zelfde verhaald met de p4 de meeste kunnen wel op de zelfde chip maar ook met voltage probleem.

Het is zo dat intel puur aan spec houd waardoor hun ondersteuning sneller weg is.
Terwijl asus msi asrock en enzz er scheit aan heeft en gewoon een anderen bios update ontwikkelt.
Omdat ze toch meestal een sterke spannings regelaars hebben voor het overklokken van het bord.
Waardoor hun meerderen cpu's kunnen ondersteunen met de chip set van intel.

Dit is ook een van de reden dat ik niet voor een originelen intel bord gaat maar voor een overklok bord van anderen merken.

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 16:22

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Thandor schreef op donderdag 13 september 2007 @ 10:35:
[...]
Gevaarlijke uitspraak. Als de chipset de processor ondersteunt wil dat niet zeggen dat het uiteindelijk gaat werken. Er zijn veel meer factoren.

Afijn, de Intel D915GAG heeft 'Platform Compatibility 04A/04B'. De Intel Pentium 4 'Cedar Mill' heeft werkt enkel op borden met 'Platform Compatibility 05#' :z.
Dit probleem had ik dus ook ! Wilde ook upgraden naar die cpu, maar is NIET compatible op de 915 borden. er zijn slechts enkele gevallen van de P915 chip die het wel ondersteunen. Ik heb een redelijk 'nieuw' bord van 2 jaar oud en daar draait hij iig niet op, ondanks dat op diverse sites stond dat dit wel het geval was

• speedydown

speedydown

Icter van lik-me-vestje

Topicstarter
bedankt dat was het dus :) ik zag inderdaag ook maar 1 core ipv 2.

het nadeel is dat ik naast een nieuw moedebord ook nog eens ddr2 moet gaan kopen.

Speedydown.nl !!!

Verwijderd

speedydown schreef op donderdag 13 september 2007 @ 19:11:
bedankt dat was het dus :) ik zag inderdaag ook maar 1 core ipv 2.

het nadeel is dat ik naast een nieuw moedebord ook nog eens ddr2 moet gaan kopen.
nee hoor
asrock heeft combo borden
kan je gewoon ddr1 gebruiken
je heb dan ook agp en pci-e 4x (snel zat voor de kaarten die nu op de markt zijn)
Pagina: 1