Toon posts:

De ene 479 CPU is de andere niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag alvast rondgesneupt op zoek naar een CPU voor een bestelde barebone (Shuttle), volgens de fabrikant met een 479 socket en (volgens de specs) maximaal een Pentium M FSB533 te gebruiken. Nu zou je zeggen, waarom een barebone met maximaal Pentium M? Omdat-ie heeeeeeeel erg goedkoop was :-)

Maar goed, ik ben erachter (of dat denk ik tenminste) dat bijvoorbeeld ook een T5300 CPU (C2D) fysiek zou passen, heeft ook een 479 socket (of Micro-FCPGA schijnen ze dat nu te noemen). De fabrikant raadt dat echter af omdat de pin layout anders zou zijn en het board beschadigd zou kunnen raken.
Ik kan echter nergens bij Intel hier iets over vinden, men geeft alleen info over de socket en verder niet.

Weet iemand hier het fijne van? Zoja, wat zou de maximale 479 CPU zijn die qua pin layout nog hetzelfde is als de Pentium M?

Overigens moet ik zeggen dat ik af en toe door de bomen het bos niet meer zie. Heb jarenlang voornamelijk Mac gebruikt en daar zit je gewoon vast aan wat Apple je voorschotelt (op zich niet erg want het werkt prima) maar nu ikzelf graag een leuke set wil samenstellen loop je toch wel tegen heel veel verschillen(de dingen) op. Poeh!

Verwijderd

Ik heb nog nooit een verhaal gehoord over sockets die niet compatible zijn met een processor met die socket.....Fysiek dos....Wat wel kan is dat een moederbord een nieuwe processor simpelweg niet ondersteunt vanwege andere FSB of andere redenen......

Verwijderd

Topicstarter
De T5300 heeft dezelfde FSB (533) dus ik dacht: kat-in-het-bakkie, maar daar dachten ze bij Shuttle dus anders over.

Overigens kwam ik dit 'probleem' laatst ook tegen bij mijn PC board, die heeft een 775 socket en daar kan van alles in (nu een Pentium 630). Volgens de fabrikant ondersteunde mijn revisie echter slechts tot en met Pentium D. Iemand opperde hier toen iets over voltages die eventueel anders zouden kunnen zijn, condensatoren op het board die hier niet mee om zouden kunnen gaan ofzo. Dat geloof ik op zich graag maar zijn deze verschillen ergens te vinden of kun je in dit geval alleen maar afgaan op wat de fabrikant zegt?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

pin layout anders in de zin van pin 1 is 5volt en pin 2 is ground en de andere chip heeft dat andersom wordt er denk ik bedoeld ;)
Zelfde fysieke layout, maar andere definities.

Ik denk dat het te maken heeft met oude en nieuwe cores zoals dat ook tussen P4 en C2D bestaat.
Verschillende voltage identifier bits waardoor een C2D op een P4-only bord een te hoog voltage krijgt waardoor hij instabiel draait of zelfs overhit/doorbrand.

Het zit hem vooral in de chipset en voltregelaars. Tevens werkt je CPU ook niet zonder BIOS support ;)
Als je een C2D compatible chipset hebt, de goede voltregelaars en de BIOS support, dan gaat de CPU werken.
Klaarblijkelijk zit dat niet in die shuttle.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Ah kijk, ik zou dus een eind meer weten als ik de chipset bekijk en dan uitzoek wat daar normaliter voor danwel bij gebruikt werd?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Correct.
Als je weet welke chipset het is dan kan je er ook achter komen of de gewenste CPU er op *kan* werken.
Zonder BIOS support ben je nogsteeds nergens, maar het is het waard om te proberen.

Mocht die C2D niet werken, dan heb ik wel een P-M Banias 1.6Ghz/400FSB/1MB liggen die je over kan nemen. MSN of DM if interested ;)

Verwijderd

Zelfs bij de Dothan core waren er op het 479 platform al veel compatibiliteitsproblemen, je moest dan een BIOS hebben geschikt voor de Dothan anders ging de boel niet aan. Toen de Yonah kwam was het helemaal gedaan, je moest dan specifiek een Yonah capable chipset en moederbord hebben en die was weer niet backwards compatible met alles wat ervoor kwam (Yonah en Banias dus).

De Core2Duo is weer een ander verhaal, ook daarvoor moet je moederbord, chipset en BIOS geschikt zijn. (En wederom niet backwards compatible)

Je zult dus even wat meer specs moeten geven willen we je een antwoord kunnen geven.

Maar ik gok dat je op zoek moet naar een Banias of heel misschien een Dothan, aangezien je zegt dat het goedkoop is gok ik ook dat het wat ouder spul is. (En omdat er gesproken wordt over de Pentium M, sinds de Yonah heet het al geen Pentium M meer)

Let op Probeer het niet zomaar uit, wegens voltage verschillen help je eenvoudig je moederbord en/of de CPU om zeep.

Weten wat erin werkt en dan pas een CPU erin gooien, anders kan het slecht aflopen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2007 22:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vandaar mijn vragen hier, ik ben nogal van de voorbereiderige ;-)

Ik heb inmiddels ook al antwoord van Intel (dat is snel!) en inderdaad moet ik maar niet proberen alle 479'tjes over 1 kam te scheren. De layout van de socket is anders dus het enige effect zal zijn dat de economie een kleine extra boost krijgt.

Doet me overigens denken aan iemand bij de KRO die dacht: heeeeeeeeeeeeeeeej, een printer met 25-polige D-connector (nou ja, zover zal het niet zijn gegaan), die past mooi achter op die poort achterop m'n Macje.... afijn, beeld zwart, rest ook stil. Printer en SCSI waren ook niet hetzelfde :-)

Afijn, de max wordt dus een Pentium M (ik zal het aanbod onthouden McKaamos!), wordt het toch nog best een leuk bakkie (want toch Shuttle). Bedankt voor alle info, weer wat geleerd!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 22:23:
Zelfs bij de Dothan core waren er op het 479 platform al veel compatibiliteitsproblemen, je moest dan een BIOS hebben geschikt voor de Dothan anders ging de boel niet aan. Toen de Yonah kwam was het helemaal gedaan, je moest dan specifiek een Yonah capable chipset en moederbord hebben en die was weer niet backwards compatible met alles wat ervoor kwam (Yonah en Banias dus).

De Core2Duo is weer een ander verhaal, ook daarvoor moet je moederbord, chipset en BIOS geschikt zijn. (En wederom niet backwards compatible)
Niet helemaal waar; je hebt in feite 2 soorten S479 Core sockets;
Als eerste de versie die alle Core Duo/Solo cpu's draait, daarbij de Celeron M 4**, en de Core 2 Duo T5500 + T5600 en T7(2/4/6)00. (soms is er een BIOS update nodig om C2D's te ondersteunen)
Met de introductie van Santa Rosa is er weer een nieuwe versie, die Core 2 Duo T7(1/3/5/7/8/9)00 ondersteunt, en bovendien nog wat modellen als de T5250, T5450, T5300, T5200. De Celerons hiervoor zijn Celeron M 5**.
Deze zijn inderdaad niet met elkaar compatible, al weet ik niet zeker of de beperking in het socket, de chipset of elektrische componenten ligt.

Verwijderd

Inderdaad ja, Intel gaat rustig door met verschillende soorten CPU's op eenzelfde socket te gooien. (Niet dat andere fabrikanten dat niet ook doen hoor).

Maar je moet voor de boarden die wel CD en de eerste serie C2D aankunnen vaak wel een bios update hebben, als zo'n update er niet is (wat mij overkwam) of je geen andere CPU hebt om de boel te flashen zijn je mogelijkheden toch wat beperkt (hotflash is dan wel te doen).

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees het al, ik heb nog wel wat te leren. Ik vroeg me sowieso al af of een BIOS te editen is, of dat je op een Phoenix gebaseerd BIOS (zoals bij mijn FuSiemens) kunt vervangen door een originele Phoenix (waar dan de OC zaken niet weggepoetst zijn bijvoorbeeld).

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Is nogal moederbord afhankelijk. Als het moederbord een bestaand type is, dan is het vaak mogelijk om de bios van dat moederbord in je re-branded bord te flashen met Uniflash. Uiteraard is dat geheel op eigen risico. Het kan ook fout gaan omdat zo'n re-branded bord soms wel eens net even anders is.
Dus goed controleren vooraf.
Maak desnoods doormiddel van een hotflash een 2de bioschip klaar met de oude bios zodat je een backup hebt.

Echt editten is vaak niet mogelijk, of in ieder geval erg lastig en vereist programmeerkennis.

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 13-09-2007 14:06 ]

Pagina: 1