Toon posts:

oude clamshell; is het de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben te gast op dit forum want ik ben zelf geen apple gebruiker.
Maar mijn dochter en heeft via 2e-hands.nl een clamshell laptop gekocht voor haar studie. Leuk ding maar de accu is op. Nu, na de aankoop, ben ik er inmiddels achter dat de originele accu niet meer te krijgen is maar dat er bedrijfjes zijn die voor +- 100 EURO een accu kunnen leveren.

Heeft er hier iemand ervaring mee? Is het de moeite om voor zo'n ding nog te investeren en hoelang gaat zo'n accu dan nog mee? Zelf heb ik een thinkpad en dan is het na zo'n 80 minutern toch einde verhaal. Ik hoop het wel want mijn dochter is er erg blij mee (hij is zo mooi en zo blauw) en ik was blij verrrast dat niet in paniek raakte omdat er geen windows op draait.

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-02 22:31
100 euro is vrij normaal voor een nieuwe accu.
Met nieuwe accu gaat een clamshell ongeveer 3,5 uur mee op maximale scherm helderheid.
Ik vond het de investering wel waard vorig jaar.
Zolang je niets anders doet dan typen en internetten/mailen kan hij nog best wel mee.

[ Voor 22% gewijzigd door justinb81 op 11-09-2007 15:50 ]

Verwijderd

Ik zou er zelf waarschijnlijk geen honderd euro meer aan uitgeven, maar het ligt aan je doelen...

Zelf heb ik een jarenlang een clamshell gehad, tot oktober vorig jaar, sindsdien een macbook. Ik had de snelste uitvoering (de 466 mhz) met 320mb geheugen, flink voor deze machine.

voordelen:

* Het is een fantastische laptop: Nog steeds een cool design, en niet kapot te krijgen. Met vijf jaar dagelijks studiegebruik zat de mijne onder de krassen, maar ik heb er nooit hardwareproblemen mee gehad. Dat kan ik van mijn macbook niet zeggen.

* Nog steeds verbazend snel: Met MacOS 10.3 of 10.4 erop en voldoende geheugen (256+) draaien Word, Mail, iTunes en Safari prima. gewoon nog steeds een prima "tweede" bakkie.

nadelen:

* Niet bijster snel: Photoshop, (DVD kwaliteit) divX, fatsoenlijke multitasking kun je vergeten. Nee, niet denken: toch wel een beetje! gewoon vergeten, bespaart je de moeite.

* verouderde techniek: Sommige dingen zijn nog wel bij te kopen (geheugen, batterij, airport kaart), maar vaak behoorlijk duur. 100 euro voor de batterij weet je al; Reken er 120-150 euro bij voor een airport (wireless) kaart als ie het nog niet heeft.
En dat voor een laptop met een 800*600 scherm (dat vond ik zelf het grootste nadeel op een gegeven moment), USB 1, (meestal) geen draadloos netwerk, een beperkte harde schijf (10gb als je mazzel hebt, 5 dus vrij als je alles een beetje geinstalleerd hebt.)

Dus ja, denk er even over na; maar bedenk wel dat je zelfs met bijvoorbeeld een 800mhz G4 iBook (of vergelijkbare Pentium 3 PC) veel meer kúnt doen. Zie het als een prima hobby, een leuke introductie in de mac wereld, maar niet meer als een serieuze laptop.

<off-topic>welkom. Neem een bakkie. Blijf lekker hangen :) </off-topic>
<off-topic 2>Ik zag je post historie; Je kunt er natuurlijk ook ubuntu of een andere distro op zetten ;) </off-topic 2>

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:37
Er zijn ook bedrijfjes die je accu kunnen reviseren, dat wil zeggen: Ze halen de oude accucellen uit het accupack en stoppen er nieuwe cellen in. Hierdoor is je accu weer als nieuw.

Zoek maar eens op dingen zoals "accudokter" op google.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 21:49:<off-topic>welkom. Neem een bakkie. Blijf lekker hangen :) </off-topic>
<off-topic 2>Ik zag je post historie; Je kunt er natuurlijk ook ubuntu of een andere distro op zetten ;) </off-topic 2>
Dank je, zal ik doen. Apples hebben mij altijd al gefacineerd. Gewoon beter over nagedacht. Ik heb ooit een heel oud apple-tje kado gekregen. In het begin: ik kan het keyboard aansluiten óf de muis.... later zag ik de ingang op het keyboard en dat-ie gewoon doorlust. ;)

Eh nee, daar geen linux op: hij is niet van mij maar van mijn dochter. Zij gaat 'm voor haar studie gebruiken, gewoon simpele dingen (ik zal haar vast waarschuwen dat aansluiten op het draadloze net te duur wordt...). Toen we 'm kochten had ik een USB-sticky met wat word-documenten erop. Toen ik zag dat-ie 't sticky las en de word-docs gewoon opende en editte (beter slecht nederlands dan "en er bewerkingen op kon uitvoeren") wist ik dat-ie goed genoeg is voor haar doel. Allen nog even die accu regelen.

Bedank voor de vriendelijke replies.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat betreft het draadloze netwerk zijn er goedkopere oplossingen. Er zijn namelijk USB-Wifi Dongles op de markt die ook door MacOS X support hebben. Deze kosten nog geen 30 euro volgens mij.

Zal eens voor je rondkijken of misschien is hier iemand die hier antwoord op kan geven?

Mag ik je even tip geven voor excel en word? Kijk of je Pages en Numbers kunt bemachtigen (Even op zoek gaan naar iWork'08) voor word documenten en excel bestanden. Deze werken naar mijn mening iets sneller op een oude Mac.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• justinb81
De Sweex LW053 draadloze usb adapter doet het icm. de drivers van ralink gewoon op osx.
Kost €20 ongeveer. Als je er geen kan vinden moet je me maar een berichtje sturen ik heb er nog een paar in de la liggen.
Verder kan je de originele airportkaart 2e hands voor €50 vinden met even zoeken.
Hoeveel geheugen zit er nog in de clamshell?

Ik zou gewoon een accu regelen voor dat ding.

[ Voor 6% gewijzigd door justinb81 op 14-09-2007 09:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Daar zat ik laatst zelf ook aan te denken. Ik heb laatst bij mijn schoonvader zo'n draadloos netwerkje met USB dongelstokje aangelegd. Die kan dus ook in zo'n apple-tje. Mooi.

Ehhm. Ik zag net dit http://www.linuxforums.or...ge-g3-all-one-ubuntu.html op een ander forum. Hier zit hiet vol met helden en heldinnen die wellicht kunnen helpen?

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:58
justinb81 schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 09:37:
De Sweex LW053 draadloze usb adapter doet het icm. de drivers van ralink gewoon op osx.
Kost €20 ongeveer. Als je er geen kan vinden moet je me maar een berichtje sturen ik heb er nog een paar in de la liggen.
Ze zijn ook 2e hands te vinden. Op marktplaats biedt iemand er ook eentje aan, met de volgende begeleidende tekst:
aangeschaft maar werkt helaas niet op m´n nogal oude laptop, moet usb 2 zijn ipv 1.1, daarom in de verkoop. is incl. cd met drivers voor windows 98, xp en vista
Als dit waar is (wat ik niet zeker weet) dan gaat dat niet werken in die clamshell, want die heeft slechts USB 1.1.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Om eerlijk te zijn denk ik dat je dochter er meer baat bij MacOS X heeft. Dit simpelweg om dat het gewoon prachtig en handig in elkaar zit. En er is een officiele Office versie voor verkrijgbaar.. dit in de gevallen dat de opmaak van een word-doc teveel wordt ver*****.

Daarnaast zal zij vaker MacOS tegenkomen in haar toekomstige carriere, dan waarschijnlijk Linux. Maar goed ik wil hier geen MacOS vs. Linux verhaaltje gaan starten.

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:19

Nietzman

Woei!

Nouja, ik weet niet hoeveel geheugen er in het beestje zit, maar OsX zou zelfs op die oude bakjes voor de minder veeleisende dingen nog prima moeten draaien. Al zal een OpenOffice misschien geen snelheidsduivel zijn.

Daarnaast hebben die oude clamshells natuurlijk nog altijd de grootste pimpfactor. Ik heb al meerdere malen op het punt gestaan om alleen om die reden al eentje aan te schaffen.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Het geheugen is altijd het heikelpunt bij MacOSX en zeker ism G3-proc. . Zorg voor zoveel mogelijk geheugen in de laptop en deste meer plezier heb je ervan.

Wat trouwens ook handig is, is een applicatie die zorgt dat als je de rode knop aandrukt het programma ook daadwerkelijk afsluit. Zo zorg je ervoor dat het geheugen zo schoon mogelijk blijft. Wel is de opstarttijd van de programma's dan de 2e keer natuurlijk iets trager dan anders. Maar daarna zou het goed moeten draaien.

Welk software programma dit kan.. weet ik de naam niet van :)

Verwijderd

Nietzman schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 10:43:
Nouja, ik weet niet hoeveel geheugen er in het beestje zit, maar OsX zou zelfs op die oude bakjes voor de minder veeleisende dingen nog prima moeten draaien. Al zal een OpenOffice misschien geen snelheidsduivel zijn.

Daarnaast hebben die oude clamshells natuurlijk nog altijd de grootste pimpfactor. Ik heb al meerdere malen op het punt gestaan om alleen om die reden al eentje aan te schaffen.
Ik zou gewoon voor een "echte" microsoft office gaan; Als je bijvoorbeeld Office v. X pakt (de eerste voor OS X) ben je 100% compatibel en relatief snel, zeker in verhouding met oplossingen als OpenOffice en broertje NeoOffice, die écht niet meer fatsoenlijk draaien op zo'n machine.

In het algemeen kun je altijd beter kijken naar wat er op de markt was toen de computer nog -relatief- nieuw was, dan naar de laatste versie. Je zult misschien een paar functies missen, maar loopt een stuk sneller. Wat dat betreft neem ik ook mijn photoshop opmerking terug: Photoshop 7 draaide prima op mijn iBookje. Pas vanaf CS2 ging het echt fout. (teeeeee langzaam)

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Op zich zijn het mooie laptops, ik ben ook met de Mac begonnen door een oude Clamshell te kopen. Op die manier kon ik goedkoop het OS beoordelen. Dat was 2 jaar geleden. Sindsdien heb ik een Powerbook en 2 Mac Mini's staan ;)

Ik moet wel zeggen: Het zwakste punt van de clamshell, naast het niet al te ver uit te breiden geheugen, is het scherm (zoals iemand anders ook al zei maar ik wil dat nog even benadrukken). Het is 12" maar het is maar 800x600 pixels. Eigenlijk is dat veel te weinig voor de meeste applicaties. Het is enorm lastig om alles zo heen en weer te schuiven dus ik maakte alle windows zo groot als het scherm (minus dock) en ging er dan met alt-tab doorheen. Irritant!

Maar je zal ook zien dat sommige menu opties wegvallen van software dat een hele lange menubalk heeft. Het is niet anders. En tot overmaat van ramp kan je alleen met hacks de laatste MacOS draaien.

Om er serieus mee te werken zou ik er dus al niet meer echt voor gaan. Dan kan je hem mijns inziens beter verkopen en die 100 euro voor de accu erbij leggen om een tweedehands witte G3 (of nog liever: een G4) iBook te kopen. Die heeft tenminste 1024x768. Ook niet geweldig trouwens, maar het gaat al een stuk beter. Die is trouwens een stuk lichter en compacter ondanks dat hij een even groot toetsenbord/scherm heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 14-09-2007 11:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Falcon schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 09:46:
Om eerlijk te zijn denk ik dat je dochter er meer baat bij MacOS X heeft.
Klopt! Er staat OS/X op (met ms office) en dat blijft erop. Ik ga niet met linux lopen kl**tviolen op haar computer die ze voor studie nodig heeft. Dat doe ik wel op mijn eigen computers.
En ik vind het veel te leuk dat zij op OS/X draait.

Dat linkje is gewoon van iemand anders. Die arme vreemdeling (zeker die verdwaald is zeker) kickte zijn topic omhoog na 2 weken zonder antwoord. Ik dacht dat hier iemand zou kunnen/willen helpen.
Falcon schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 09:46:Maar goed ik wil hier geen MacOS vs. Linux verhaaltje gaan starten.
Ik ook niet. Maar als ík zo'n mooie iMac zou hebben zou ik er wel mee gaan spelen: kijken of ik er een tripe-boot van kan maken: OS/X, linux en NetBSD zou moeten kunnen.

• justinb81
Jaap-Jan schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 09:44:
[...]
Ze zijn ook 2e hands te vinden. Op marktplaats biedt iemand er ook eentje aan, met de volgende begeleidende tekst:
[...]
Als dit waar is (wat ik niet zeker weet) dan gaat dat niet werken in die clamshell, want die heeft slechts USB 1.1.
Ik heb hem op mijn PowerMac G4 gebruikt en die heeft ook maar usb 1.1

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 15:41:
Nu, na de aankoop, ben ik er inmiddels achter dat de originele accu niet meer te krijgen is maar dat er bedrijfjes zijn die voor +- 100 EURO een accu kunnen leveren.
VOor hoeveel heeft ze 'm gekocht? 100 euro voor een laptopbatterij is heel normaal.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe accu zit erin! Voor iets meer da EUR 80 waren we klaar. Capaciteit is nu ruim voldoende. Bedankt voor alle replies.

P.S. mooi artikeltje in het A.D. van zaterdag, niewaar?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 10:24:
Nieuwe accu zit erin! Voor iets meer da EUR 80 waren we klaar. Capaciteit is nu ruim voldoende. Bedankt voor alle replies.

P.S. mooi artikeltje in het A.D. van zaterdag, niewaar?
Geen idee waar het artikeltje over ging, ben een Volkskrant lezer :D

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

lol, die had ik gisteren naar mijn vader gemaild (hij wil een nieuwe laptop).
Leuk artikeltje inderdaad.

Veel plezier met je Clamshell - van de mjine is helaas het toetsenbord kaduuk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1