Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

8051 development kit

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-11 20:20
De laatste tijd ben ik me wat meer aan het verdiepen in microcontrollers, ik heb al wel redelijk wat ervaring met het programmeren van PIC's. De PIC heb ik altijd geprogrammeerd in ASM, waardoor het bij de wat grotere projecten al gauw een erg onoverzichtelijk en rommelig programma werd.
Om deze reden zou ik graag C gebruiken voor het programmeren van microcontrollers. Daarnaast zou ik graag wat snellere microcontrollers willen gebruiken die ook wat meer mogelijkheden hebben. In de industrie en in de meest uiteenlopende zaken zie ik dat er 8051 microcontrollers worden gebruikt, ik zou daarom ook graag willen leren werken met deze chips.

Bij silicon labs hebben ze een aantal development kits te koop varierend van 50 tot 150 euro. Ik zou hier graag 1 van willen aanschaffen, echter heb ik geen idee welke kit ik het beste zou kunnen kopen. Elke kit ondersteunt weer verschillende MCU's die ook weer allerlei verschillende specificaties hebben, welke kit raden jullie aan om mee te starten?

Ik hoef niet de meest geavanceerde kit te hebben, ik vraag me gewoon af welke mcu's het meest gebruiks worden in hobby projectjes en waarom deze dan gekozen is.

http://www.silabs.com/tgw.../mcu_developmenttools.htm

Verwijderd

Pfoeeiii, in 8051 is er nog een grotere keuze dan in PICs, maar mag ik je als eerste feliciteren met een geweldige keuze? :p

Nu ff serieus, als je echt C overweegt kan je mss beter ineens de overstap wagen naar een 16 of beter nog 32 bit controller, een ARM ofzo.

8051 blijft 8-bit en da's niet echt efficient als je met words ed gaat werken.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

8051s zijn best leuk hoor, maar ook erg... ermm... legacy zeg maar: hoewel je ze tegenwoordig wel in redelijke snelheden kan krijgen, zorgt de architectuur er meestal voor dat ze niet heel veel sneller dan je PICje zijn. Verder blijven het 8-bitters en zijn ze gewoon niet gedesigned met C in het achterhoofd. Als ik je wat mag aanraden: stap meteen over op de ARMs; daar heb je ook leuke versies van, ze zijn 32-bit dus kan je per clockcycle lekker veel doen en zelfs de goedkope zijn al in 60MHz-uitvoeringen te krijgen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Ik heb een PIC development board van mikroelektronica, prijs/kwaliteit vind ik ze erg goed. Die hebben ook een dev. board voor de Atmel 8051: klik.
Snij een oude floppy of PATA kabel in stukjes van 10 pins, en je plugt je eigen hardware zo in op het development board, pull-ups en downs zitten al onboard.

Uiteraard moet je je beslissing volledig laten bepalen door wat je zelf wil, maak een inschatting van de geavanceerdheid van je projecten (I/O, performance, kloksnelheid, wat je allemaal gelijktijdig wil aansturen,...) en kijk of de dingen die je vind aan je eisen kunnen voldoen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-11 20:20
Jullie hebben wel gelijk over het feit dat het misschien niet de beste keuze is omdat ik graag met C zou willen werken. Ik zal zeker eens kijken naar ARM, misschien dat is wat ik wil.

De nieuwere PICs, de 16 bit versies, is dat een groot verschil met de 8 bitters, hoeveel instructies gebruiken deze, ik vond 35 instructies bij de PIC altijd wel erg makkelijk werken..
Deze zijn toch ook redelijk efficient in C te programmeren?

Op die site van mikroelektronica is inderdaad erg leuk spul te vinden voor een redelijke prijs, ik vind de programmers van microchip waar je wat mee kan erg duur, de ICD2 icm het demobordje bijvoorbeeld is al bijna 170 euro.

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:29

BasilFX

BasilFX

Ikzelf gebruik veel de P89LPC935 van NXP (Philips voorheen). Keil levert een evaluation board, de MCB900 (http://www.keil.com/mcb900/) en ik ben hier wel over te spreken. De P89LPC935 is lekker simpel en Keil µVision is een heerlijk programma om C in te coden. Daarnaast is er voor de P89LPCxxx Code Architect beschikbaar om snel code te genereren voor de dingen zoals UART, I2C, SPI etc.

http://www.basilfx.net

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Waarom zou je een dure programmer willen aanschaffen als je alles ook zo ongeveer zelf kan maken? De Atmel 8051-klonen kan je dmv een parallele poort en een paar draadjes proggen, de PICs zijn prima dmv een seriele bitbang-adapter te proggen en de meeste ARMs kan je via de serieele poort die naar alle waarschijnlijkheid al op je experimenteerboardje flashen. Hoeft echt niet duur te zijn; geen van de programmers die ik hier heb liggen komen boven een E15,- aan onderdelen uit.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Sprite_tm schreef op woensdag 12 september 2007 @ 14:41:
Waarom zou je een dure programmer willen aanschaffen als je alles ook zo ongeveer zelf kan maken? De Atmel 8051-klonen kan je dmv een parallele poort en een paar draadjes proggen, de PICs zijn prima dmv een seriele bitbang-adapter te proggen en de meeste ARMs kan je via de serieele poort die naar alle waarschijnlijkheid al op je experimenteerboardje flashen. Hoeft echt niet duur te zijn; geen van de programmers die ik hier heb liggen komen boven een E15,- aan onderdelen uit.
Extra informatie: http://www.circuitsonline.net/
Daar staan schema's om pic-programmers zelf te maken.

☻/
/▌
/ \

Pagina: 1