Toon posts:

Meer RAM, maakt dit je systeem ook altijd sneller??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tja, dit is iets wat ik me al een tijdje afvraag.

Ik draai dualboot XP Pro/Vista Home Premium (beide 32bit).

- Ik heb op mijn mobo 2 reepjes à 1Gb (667mhz - PC5300) geinstalleerd in dualchannel, dus 2Gb in totaal.

Nu weet ik dat 32bit OS niet meer ondersteunt als 3Gb...
Maar is het nu ook zo dat als ik besluit er een extra 1Gb bij te zetten, dat mijn systeem iets sneller word?

-------------
Zo ja, kan ik dan idd het beste gewoon die 1Gb extra erbij zetten (omdat hij toch niet overweg kan met meer als 3Gb)...
Of raden jullie mij tóch aan om er 2Gb bij te zetten, zodat ik die laatste 2Gb in dualchannel kan zetten?

2Gb (die er nu al inzit) in dualchannel, en dan een losse 1Gb NON-dualchannel... dat klinkt een beetje raar.
Of maakt dat niks uit in performance?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Natuurlijk wordt je systeem niet spontaan sneller van een RAM-upgrade.

Het scheelt wel als je bijvoorbeeld veel aan fotobewerking doet, of veel games speelt. Deze toepassingen lusten graag een gigje meer, en dat voorkomt swappen. Swappen maakt een systeem wel trager.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Als je er geheugen bij plaatst, sowieso Dual Channel vast blijven houden, dus dan 2 x 512MB bij plaatsen om alles zichtbaar te houden in 32bit OS'sen.
Of je er momenteel nou erg veel aan hebt betwijfel ik echter...

Verwijderd

Topicstarter
Brede P schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 14:57:
Als je er geheugen bij plaatst, sowieso Dual Channel vast blijven houden, dus dan 2 x 512MB bij plaatsen om alles zichtbaar te houden in 32bit OS'sen.
Dus het zou in mijn geval beter zijn om er 2x 512mb (dualchannel) bij te doen ipv 2x 1Gb??

Verwijderd

Ja tenzij je later toch overstapt naar een 64-bit os. dan kan je de laatste GB ook gebruiken

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
verschil tussen 2 gig en 3-4 gig ga je echt niet merken. Pas bij applicaties die echt veel geheugen gebruiken zoals VMWares oid heb je dit nodig.

2 gig is echt ruim genoeg, ook voor spellen.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 15:31:
[...]

Dus het zou in mijn geval beter zijn om er 2x 512mb (dualchannel) bij te doen ipv 2x 1Gb??
Geen idee eigenlijk. Het niet meer aan kunnen dan 3Gb heeft niks te maken met het aantal bankjes, maar gewoon omdat er niet meer te adresseren valt. Het zou best kunnen dat het toevoegen van 2x 1Gb er voor zorgt dat van bijde reepjes maar 512 wordt gebruikt, maar dan wel in dualchannel.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Kijk eerst eens waar de bottleneck ligt in je systeem, als dat het geheugen is dan kan het inderdaad helpen, maar goede kans met 2gb dat je harde schijven of je CPU het probleem is en niet het geheugen.

Meer RAM maakt je PC dus niet automatisch sneller.
Janoz schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 15:41:
[...]

Geen idee eigenlijk. Het niet meer aan kunnen dan 3Gb heeft niks te maken met het aantal bankjes, maar gewoon omdat er niet meer te adresseren valt. Het zou best kunnen dat het toevoegen van 2x 1Gb er voor zorgt dat van bijde reepjes maar 512 wordt gebruikt, maar dan wel in dualchannel.
Of dat het geval is is te vinden in de datasheet van het gebruikte chipset. (Ik denk persoonlijk van wel)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2007 16:03 ]

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 15:36:
Ja tenzij je later toch overstapt naar een 64-bit os. dan kan je de laatste GB ook gebruiken
Ik hoorde dat Vista 32bit die laatste GB wel gebruikt ,hij is ook zichtbaar in de bios, maar dat je hem alleen niet ziet onder systeemeigenschappen.

Verder zou ik sowieso eens naar je geheugengebruik in taakbeheer kijken, dan kun je zien of het ook echt nodig is.

Verwijderd

Topicstarter
Kan het kwaad als ik dadelijk meer ram heb dan nodig?
(op het moment is het toch niet duur, dus het is geen rib uit mijn lijf :/ ... om het zo maar even te zeggen)

Verwijderd

Nee het kan geen kwaad.

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 18:37
Whizzkid92 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 16:44:
[...]

Ik hoorde dat Vista 32bit die laatste GB wel gebruikt ,hij is ook zichtbaar in de bios, maar dat je hem alleen niet ziet onder systeemeigenschappen.

Verder zou ik sowieso eens naar je geheugengebruik in taakbeheer kijken, dan kun je zien of het ook echt nodig is.
Je moet ff hiernaar googlen, maar je kan idd. met Vista 32-bit gewoon gebruik maken van je 4GB d.m.v. een truc.
edit: toch niet helemaal waar, je kan iets van 3.2GB max gebruiken dan. Lees dit anders even door: The system memory that is reported in the System Information dialog box in Windows Vista is less than you expect if 4 GB of RAM is installed
Kort samengevat haal ergens XP64 of Vista64 vandaan als je met 4GB wil draaien.

[ Voor 17% gewijzigd door Gurneyhck op 12-09-2007 11:34 ]

Pagina: 1