[access] Keuze maakt invoervelden beschikbaar.

Pagina: 1
Acties:

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-07 16:03

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Topicstarter
Ik zoek me al 2 dagen suf op het net en misschien denk ik te lomp.
Ik heb een database gemaakt met 1 tabel hier komen de gegevens van de werknemers in.
Ik wil een formulier maken die als een soort checklijst gaat dienen.
probleem 1 ik wil als ik in een vak de keuze maak tussen HULP,HULPR,STAG,STAG2 dat dan bepaalde dingen niet ingevuld kunnen worden.

Tevens wil ik de werktijden aangeven en ben echt even kwijt hoe ik dat makkelijk kan doen.
Dacht aan Vinkje bij MA,DI, en er achter de tijden maar moet ik die appart in tabel zetten of dezelfde tabel.

Tevens wil ik graag een functie erbij dat als ik bij Mail een vinkje zet dat hij de gebruikersnaam en ww automatisch mailt naar de persoon. Het mail adres is dan de username(ook een veld)+@...nl

Ik heb het boek open liggen van 1109 pag maar kan niks concreets vinden.
Misschien word het tijd voor een cursus.

[ Voor 12% gewijzigd door kromme op 11-09-2007 15:20 ]

LG OLED C3 65" | Samsung HW-Q900A | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 13:46

ATS

Dit zijn een aantal heel verschillende problemen, die niets met elkaar te maken hebben. Miscchien kan je er beter verschillende topics over openen. Voor dit probleem:
Ik heb een database gemaakt met 1 tabel hier komen de gegevens van de werknemers in.
Ik wil een formulier maken die als een soort checklijst gaat dienen.
probleem 1 ik wil als ik in een vak de keuze maak tussen HULP,HULPR,STAG,STAG2 dat dan bepaalde dingen niet ingevuld kunnen worden.
... heb ik eens de volgende oplossing gebruikt:

Elk element op je form heeft een extra property (tag uit mijn hoofd) dat je zelf kan gebruiken. Wat ik gedaan heb is dit veld gebruiken voor wat jij wil. Door bij elk veld in de tag de types te zetten waarvoor dit veld beschikbaar moet zijn kan je heel eenvoudig in je form aangeven hoe je wil dat hij gaat reageren. Een veld kan dan bijvoorbeeld als tag " HULP STAG STAG2 " krijgen. Vervolgens maak je een kleine routine die je koppelt aan het On_Change event van je combobox. Deze routine laat je alle controls in je form aflopen en enabelen als de waarde van je combobox voorkomt in de tag en disablen als dat niet het geval is. Voilá! Dit is eenvoudig uit te breiden een makkelijk te onderhouden in mijn ervaring.

Overigens vind ik je keuze voor de namen van je types niet uitblinken in duidelijkheid...

Dan over je andere vragen:
  • Over je werkdagen is zo geen uitspraak te doen, aangezien je niets laat zien van je datastructuur of wat je met je gegevens wil.
  • Mailen kan access niet uit zichzelf, maar je kan natuurlijk wel windows faciliteiten gebruiken hiervoor. Google is je vriend in deze (hint: mailto:foo@bar.com als URL opent je mailprogramma.)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• kromme

kromme

Topicstarter
ATS schreef op woensdag 12 september 2007 @ 11:59:
Dit zijn een aantal heel verschillende problemen, die niets met elkaar te maken hebben. Miscchien kan je er beter verschillende topics over openen. Voor dit probleem:

[...]

... heb ik eens de volgende oplossing gebruikt:...
[/list]
Ja was idd slimmer geweest om 3 topics te openen.

Ik vind alleen de optie tag niet. Begrijp het principe wel hoe je het wil doen. Ik moet erbij zeggen dat ik nogal een noob ben op advance gebied.
De namen kloppen voor mij wel, Dit betekend Hulpverlener 1, Hulpverlener 2,Stagair 1 , Stagair 2.Deze krijgen per type meer of minder rechten. Deze moet ik instellen en daar heb ik dat formulier bij nodig.

Wat betreft de email, gaat het zich meer dat hij de gegevens automatisch invult in een standaard tekst. Mag eventueel ook naar outlook gaan en daar alles automatisch vullen.

Met de werktijden moet ik per werkgever aangeven waneer hij werkt. BV Ma 8:30-17:00, DI 8:30-17:00. Ik zie dit het liefs appart in velden en niet in 1 tekstvak Wertijden en dan alles onder elkaar ofzo.
Verder google ik me suf maar heb het idee dat ik de verkeerde zoeltermen gebruik.

[ Voor 32% gewijzigd door kromme op 12-09-2007 13:59 ]

• ATS

ATS

kromme schreef op woensdag 12 september 2007 @ 13:58:

Ik vind alleen de optie tag niet. Begrijp het principe wel hoe je het wil doen. Ik moet erbij zeggen dat ik nogal een noob ben op advance gebied.
In de Nederlandse versie heet die "Extra info" (staat onder Overige tabje van de eigenschappen van je control).
De namen kloppen voor mij wel, Dit betekend Hulpverlener 1, Hulpverlener 2,Stagair 1 , Stagair 2.
Waarom noem je ze dan niet zo? Dat is toch veel leesbaarder dan HULPR of STAG2?
Wat betreft de email, gaat het zich meer dat hij de gegevens automatisch invult in een standaard tekst. Mag eventueel ook naar outlook gaan en daar alles automatisch vullen.
Je kan een standaardwaarde instellen op je formulier, en dat mag ook een expressie zijn. Als je je username ergens op je formulier hebt, kan je daar gewoon naar referen. Klik eens op de drie puntjes naast het de standaardwaarde in de eigenschappen van het emailadres control (staat op de Gegevens tab).
Met de werktijden moet ik per werkgever aangeven waneer hij werkt. BV Ma 8:30-17:00, DI 8:30-17:00. Ik zie dit het liefs appart in velden en niet in 1 tekstvak Wertijden en dan alles onder elkaar ofzo.
Verder google ik me suf maar heb het idee dat ik de verkeerde zoeltermen gebruik.
Je beantwoordt mijn vraag niet. Hoe ziet je datamodel er uit?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• kromme

kromme

Topicstarter
ATS schreef op woensdag 12 september 2007 @ 15:06:

Je beantwoordt mijn vraag niet. Hoe ziet je datamodel er uit?
Ik heb op dit moment 1 grote tabel met alles in. Tevens 1 veld met werktijden die ik vrij kan invullen. Maar dit is juist wat ik niet wil.

• ATS

ATS

Waarom wil je dat niet? Wat wil je er dan wel mee doen? Er zijn natuurlijk verschillende opties te bedenken. Een oplossing die voor jou misschien practisch is is het gebruiken van 3 velden per dag: een boolean (waar/onwaar) veld om op te slaan of er gewerkt wordt, en dan een veld voor de begin en de eindtijd. Of zoiets. Dat is namelijk makkelijk te mappen naar je formulier (triviaal, zou ik zeggen). Uit het oogpunt van databasenormalisatie is daar natuurlijk van alles tegenin te brengen. Maargoed, aangezien je niet aangeeft wat je er mee wil en wat dus de verdere constraints zijn, suggereer ik maar de voor jou eenvoudigst te implementeren oplossing... Dat dat je 21 in plaats van 1 veld in je tabel oplevert; soit.

[ Voor 4% gewijzigd door ATS op 12-09-2007 15:42 ]

• kromme

kromme

Topicstarter
ATS schreef op woensdag 12 september 2007 @ 15:41:
Waarom wil je dat niet? Wat wil je er dan wel mee doen? Er zijn natuurlijk verschillende opties te bedenken. Een oplossing die voor jou misschien practisch is is het gebruiken van 3 velden per dag: een boolean (waar/onwaar) veld om op te slaan of er gewerkt wordt, en dan een veld voor de begin en de eindtijd. Of zoiets. Dat is namelijk makkelijk te mappen naar je formulier (triviaal, zou ik zeggen). Uit het oogpunt van databasenormalisatie is daar natuurlijk van alles tegenin te brengen. Maargoed, aangezien je niet aangeeft wat je er mee wil en wat dus de verdere constraints zijn, suggereer ik maar de voor jou eenvoudigst te implementeren oplossing... Dat dat je 21 in plaats van 1 veld in je tabel oplevert; soit.
Ik wil dat niet omdat ik niet alleen die werktijden invul en zo dus dat tekstveld rommelig word.
Verder kan ik toch niet een veld [werkdag][begintijd][eindtijd] maken. dat kan dan toch maar voor 1 dag.

• ATS

ATS

Dan maak je toch [ma_werkdag], [ma_begintijd], [ma_eindtijd], [di_werkdag] etc.? 8)7 Een béétje eigen creativiteit mag wel hoor...

• kromme

kromme

Topicstarter
ATS schreef op woensdag 12 september 2007 @ 15:54:
Dan maak je toch [ma_werkdag], [ma_begintijd], [ma_eindtijd], [di_werkdag] etc.? 8)7 Een béétje eigen creativiteit mag wel hoor...
Ja dat had ik ook al bedacht maar dan kom je op het feit wat jij zei, 21 velden. Dat is ook weer niet wat ik wil.Dju man. Er moet toch wel een sipele database te maken zijn met de gegevens van een werknemer.

• ATS

ATS

En waarom wil je dát weer niet? Natuurlijk kan je het normaliseren, maar dan wordt het mappen naar je formulier lastiger. Aangezien je daar al geen ervaring mee hebt, is het misschien niet zo verstandig om het in deze fase ingewikkelder te maken dan het is.

Zijn de andere dingen nu gelukt of niet?

• kromme

kromme

Topicstarter
Ik heb de normalisatie papieren verscheurd en ga vanavond maar eens opnieuw normaliseren.
Nee ik krijg het email gedeelte ook niet spits. En dat met die tag al helemaal niet.

• kromme

kromme

Topicstarter
Nou de database moet nu snel af komen.

Dit is zo'n beetje wat erin zit.
Nu moet ik het alleen nog klaar spelen om als ik in een keuzeveld iets selecteer, dat dan vervolgens op het formulier dingen wel of niet ingevuld kunnen worden.
Of is het toch simpeler om maar gewoon verschillende formulirtjes te maken en daar uit te kiezen. in een beginscherm?

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ddirks/Datastr.JPG

[ Voor 9% gewijzigd door kromme op 04-10-2007 13:39 ]

Pagina: 1