Ik heb een vrij simpele asterisk config met:
2 sip phones (1234 en 1235) welke aan een zyxel modem hangen.
een budgetphone account voor uit en inbellen.
Dit werkt opzich allemaal, bellen naar alle nummers gaat prima.
Op 1 punt na... DTMF
Als je een random 0900-nummer belt krijg je meestal een doorkiesmenu, maar als ik op een toets druk komt er geen dtmf toon aan bij de ontvanger.
Als ik via telefoon 1234 mijn mobieltje bel en ik druk op een toets krijg ik zoiets te zien in sip debug:
Hier wordt vervolgens niks mee gedaan zo lijkt het.
Qua audio hoor ik een klein beetje gekraak aan het begin van de toon en daarna stilte tot ik de toets weer loslaat.
Ik ben al een hoop aan het proberen geweest:
Vond een commando SIPDtmfMode, hiervan heb ik alle opties geprobeerd.
Ook heb ik alle dtmf mogelijkheden van de modem geprobeerd, maar het blijft hetzelfde werken (alleen met sommige mogelijkheden krijg ik helemaal geen bericht in * dat er een dtmf binnenkomt.)
Als ik het budgetphone accountje direct aan een sip phone als xlite hang werkt het wel.
Het stuk in extensions.conf waarmee ik bel is dit:
Volgens mij filtert de modem dtmf eruit om dat als commando's naar asterisk te sturen die er vervolgens niks mee doet, hoe zorg ik dat hij er wel wat mee doet, het is nogal lastig bellen naar een nummer als je neit door een kiesmenu heenkomt.
2 sip phones (1234 en 1235) welke aan een zyxel modem hangen.
een budgetphone account voor uit en inbellen.
Dit werkt opzich allemaal, bellen naar alle nummers gaat prima.
Op 1 punt na... DTMF
Als je een random 0900-nummer belt krijg je meestal een doorkiesmenu, maar als ik op een toets druk komt er geen dtmf toon aan bij de ontvanger.
Als ik via telefoon 1234 mijn mobieltje bel en ik druk op een toets krijg ik zoiets te zien in sip debug:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| --- (10 headers 2 lines) --- Receiving INFO! * DTMF-relay event received: 9 Transmitting (no NAT) to mijn.thuis.ip.adres:5060: SIP/2.0 200 OK Via: SIP/2.0/UDP mijn.thuis.ip.adres:5060;branch=z9hG4bK458b6a28797f51f8;received=mijn.thuis.ip.adres From: <sip:1234@sa007.nl;user=phone>;tag=xUDMwkDMyYD To: <sip:1235@sa007.nl>;tag=as20859ba5 Call-ID: 5387676F11171526@mijn.thuis.ip.adres CSeq: 5 INFO User-Agent: Asterisk PBX Allow: INVITE, ACK, CANCEL, OPTIONS, BYE, REFER, SUBSCRIBE, NOTIFY Contact: <sip:1235@193.138.204.112> Content-Length: 0 X-Asterisk-HangupCause: Normal Clearing |
Hier wordt vervolgens niks mee gedaan zo lijkt het.
Qua audio hoor ik een klein beetje gekraak aan het begin van de toon en daarna stilte tot ik de toets weer loslaat.
Ik ben al een hoop aan het proberen geweest:
Vond een commando SIPDtmfMode, hiervan heb ik alle opties geprobeerd.
Ook heb ik alle dtmf mogelijkheden van de modem geprobeerd, maar het blijft hetzelfde werken (alleen met sommige mogelijkheden krijg ik helemaal geen bericht in * dat er een dtmf binnenkomt.)
Als ik het budgetphone accountje direct aan een sip phone als xlite hang werkt het wel.
Het stuk in extensions.conf waarmee ik bel is dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| [from-internal-custom]
exten => _0.,1,SetCallerID(0123456789)
exten => _0.,2,SetCIDName(SA007)
exten => _0.,3,SetCIDNum(0123456789)
exten => _0.,4,SIPDtmfMode(inband)
exten => _0.,5,Dial(SIP/0${EXTEN:1}@budgetphone)
exten => _0.,6,Hangup() |
Volgens mij filtert de modem dtmf eruit om dat als commando's naar asterisk te sturen die er vervolgens niks mee doet, hoe zorg ik dat hij er wel wat mee doet, het is nogal lastig bellen naar een nummer als je neit door een kiesmenu heenkomt.