FireWire Geluidskaart die plopt, kraakt en hapert

Pagina: 1
Acties:

• Jo-re-mi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-09-2024

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Presonus Firebox Firewire geluidskaart aangeschaft.
Om op te kunnen nemen, virtual instruments te spelen (MIDI), muziek te luisteren. Superding, precies wat ik nodig heb.

Alleen het geluid hapert af en toe. Als ik muziek luister dan is er soms een kleine kraak/hapering. En als ik een virtual instrument (maakt niet uit welke) bespeel zit er soms een langere hapering in de weg om lekker te kunnen spelen.

Ik heb een HP dv2116 laptop. 1.6ghz dualcore, 2gb, Windows XP Media Center Edition.
Ik heb de Presonus aangesloten via 4-punts FireWire in laptop en 6-punts in kaart.

Wat kan de oorzaak zijn?
- Ik heb gelezen dat sommige geluidskaarten niet werken met WXPMCE.
- Kan het aan de kabel liggen?
- Kan het aan de latency liggen?
- Of aan de Sample Rate?

Ik hoop dat ik geholpen kan worden.
BVD!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-02 18:01
Je kan kijken of het mogelijk is om de buffer te vergroten, dit kan vangt als het ware de schokken, bliepjes e.d. op.

Een betere manier is om je laptop op "high performance" te zetten in het profielen menu. De laptop zal zichzelf niet meer terugklokken wat hoogstwaarschijnlijk het probleem is.

Pentaxiaan

Verwijderd

J0sTJos schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 13:16:

Ik heb een HP dv2116 laptop. 1.6ghz dualcore, 2gb, Windows XP Media Center Edition.
Ik heb de Presonus aangesloten via 4-punts FireWire in laptop en 6-punts in kaart.
DAAR heb je het al. Begin maar eens met Windows XP home edition en al alle troep daar eens uit met een XP lite plugin. Daarna een snelle hardeschijf a 7200rpm, zorg dat deze altijd goed is gedeframenteerd. Daarna kijk eens naar een fatsoenlijke firewire kaart voor de laptop met 6pin connectie.

Ik raad je aan om op www.homerecording.be tekijken voor meer info.

• Jo-re-mi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-09-2024

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 22:13:
[...]

DAAR heb je het al. Begin maar eens met Windows XP home edition en al alle troep daar eens uit met een XP lite plugin.
Hoe doe ik dat?
Daarna een snelle hardeschijf a 7200rpm, zorg dat deze altijd goed is gedeframenteerd.
Een externe harde schijf? Zal dan ook FireWire moeten zijn..
Daarna kijk eens naar een fatsoenlijke firewire kaart voor de laptop met 6pin connectie.
Express -> FireWire.. Daar zijn de meningen niet echt positief over.
Ben al bezig :)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:34

remco_k

een cassettebandje was genoeg

[...]

DAAR heb je het al. Begin maar eens met Windows XP home edition en al alle troep daar eens uit met een XP lite plugin. Daarna een snelle hardeschijf a 7200rpm, zorg dat deze altijd goed is gedeframenteerd. Daarna kijk eens naar een fatsoenlijke firewire kaart voor de laptop met 6pin connectie.

Of je naast de 7200 rpm schijf een paar goede punten hebt weet ik niet, maar suggereren dat je een 7200 rpm schijf nodig hebt die goed is gedefragmenteerd voor het opnemen van een enkel stereo kanaaltje is bij lange na niet nodig hoor.
Hikjes e.d. worden veroorzaakt door een bepaalde zwakste schakel en dat is niet een langzame of niet goed gedefragmenteerde HDD. Zolang je niet bezig bent met het opnemen van (ik noem maar wat) 10 of meer kanalen gelijkertijd, kan je dat prima doen op een HDD gedateerd van een paar jaar geleden, die niet is gedefragmenteerd en geen 7200 toeren draait.
Om even een tegenvoorbeeld te geven, ik heb een audiologgertje lopen 24/7. Is een Pentium 400 ofzoiets met een HDD uit datzelfde tijdperk, encodeerd de opname realtime naar MP3 en schrijft het naar disk. Dit alles doet ie met de CPU load op zo'n 10%. Nooit een hik, nooit een kraak.
Nu is MP3 natuurlijk een slag kleiner dan WAV om te schrijven, maar ook dat kan hij zonder problemen.

Alles kan stuk.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
[...]

DAAR heb je het al. Begin maar eens met Windows XP home edition en al alle troep daar eens uit met een XP lite plugin.
Onzin, XP MCE is gewoon een XP Pro versie met wat extra software, als je die niet gebruikt is het gewoon een hele normale XP versie. En em 'Lite' maken? Zou ik ook niet doen, je weet nooit wat voor 'schade' je aanricht. Als je al zoiets wilt zou ik een 2e partitie aanmaken met bijv. alleen een 'audio xp' oid, dus speciaal voor je audio opname....
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 22:13:Daarna een snelle hardeschijf a 7200rpm, zorg dat deze altijd goed is gedeframenteerd.
Weer onzin. De laptop schijven (5400RPM) zijn prima in staat real time audio op te nemen, fragmentatie is idd wel handig....
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 22:13:Daarna kijk eens naar een fatsoenlijke firewire kaart voor de laptop met 6pin connectie.
Weer onzin. Die 6 pinnen zijn 2 extra boven de 4 (hehe) maar die zijn enkel en alleen voor stroom toevoer. Dus dan kan een fw apparaat evt. zonder eigen stroom adapter werken. Dat is met veel/alle fw geluidskaarten toch niet aan de orde. Ook de Presonus Firebox heeft een eigen voeding nodig, dus kan prima met een 4-pins aansluiting werken.

Enfin, nu terug naar het daadwerkelijk probleem.....
Kijk eens bij de acties die je doet en wanneer je de haperingen hoort naar je CPU....staat die op die momenten flink te pieken?

Hoe neem je op? Welke sample rate (khz)? Hoeveel bits? Dit kan evt. te hoog zijn voor jou systeem....

Heb je naar de latency gekeken? Staat in het control panel van je FW kaart. Die wil je het liefst zo laag mogelijk hebben, maar dat gaat niet altijd.....

Welke chipset heeft jouw onboard firewire/1394 kaart? Ikzelf heb (met prof. audio) slechte ervaringen met zowel NEC als VIA chipsets. Beter zijn Texas Instruments en Agere

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-02 18:01
Heb je al dat terugklokken dis-abled? :O

Ben er redelijk van overtuigd dat dat het probleem is, en btw, wat Mauce zegt is gewoon puur BS.

Pentaxiaan

Pagina: 1