Toon posts:

XP Pro; (admin)rechten users inperken en toch niet helemaal?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo forummers,

Onlangs heb ik een PC opnieuw opgezet met XP Pro SP2, dit is een machine die door meerdere mensen wordt gebruikt achter een receptie. Enkele accounts aangemaakt en daarna de rechten van die accounts ingeperkt maar helaas, die vlieger ging niet op. Zo kan Outlook niet meer gebruikt worden zonder administrator rechten; overigens moet ik erbij vermelden dat ik de maildatabase op de D partitie heb gezet, dit mede om fragmentatie van de C partitie zoveel mogelijk te beperken.
En natuurlijk worden er tóch spelletjes gedownload en geinstalleerd, pogingen gedaan te chatten (maar dat staat dicht in de router) en moet ik af en toe de boel opschonen en rechttrekken.

Is er iets wat ik over het hoofd zie m.b.t. Outlook qua rechten zodat ik toch de beperkingen kan invoeren? Of zijn er tools voor XP om installatierechten in te dammen maar niet de gebruiksrechten voor die applicaties waarvoor je admin moet zijn? Ik hoor het graag!

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-03 20:01
Heb je hier policies opstaan? Wat heb je precies gedaan om de accounts "in te perken""???

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 12:18:
Zo kan Outlook niet meer gebruikt worden zonder administrator rechten
Begs the question: hoe heb je dit geconstateerd dan? En waarom lukt het elke andere onderneming die zijn users niet als (local)admin laat werken het dan wel?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-03 09:28
wellicht kun je de users NTFS lees en schrijf rechten geven op de 'database' folder.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de op- en aanmerkingen tot nu toe. Het is overigens een stand-alone machine.

Qua rechten inperken was het heel simpel, de gebruikers tot 'gewone' gebruikers maken zonder installatierechten maar goed, toen werkte Outlook niet meer. Helaas was er - er moest ook nog gewerkt worden met het apparaat - geen tijd meer om er verder mee om te prutsen.

Ik wil de volgende keer dus graag vantevoren weten wat ik moet doen. Ik keek hier ook vreemd van op want ik wist ook niet beter dat je als gebruiker geen adminrechten nodig had om Outlook te kunnen gebruiken. Misschien is de voorgaande tip iets om naar te kijken, het zou zomaar kunnen dat de normale gebruikers geen schrijfrechten hebben op de map waar de maildirectory zich bevindt.

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
De Microsoft Office producten zijn nou juist een van de weinige producten die geen administrator rechten nodig hebben om te kunnen draaien. Standaard user is genoeg, dus je doet zelf ergens iets fout met het verplaatsen van die mail database. Probeer het eens met de standaard mailbox locatie.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Pagina: 1