Internet in studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
Deze week ga ik op mezelf wonen en wil graag een eigen internet verbinding. Nu heeft iedere kamer een eigen telefoonlijn met eigen telefoon nummer. Betekent dit ook dat ik een eigen internet verbinding kan nemen?

ik heb gezocht, maar kan geen concreet antwoord vinden!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vraag het aan de beheerder van het studentenhuis!

Vaak is er een overkoepelende organisatie met beperkende mogelijkheden of je heb echt een volledig zelfstandige woonomgeving (en dus moet je ergens anders zijn zoals KPN).

Vreemde vraag van je... Heb je nog niemand in dat studentenhuis hierover iets kunnen vragen? O-)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:17

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Vanaf hier is natuurlijk niet te zien hoe het exact ingericht is in het studentenhuis. Als iedereen daadwerkelijk een eigen telefoonlijn heeft dan zou iedereen ook wel ADSL op die lijn aan kunnen vragen. Het zou natuurlijk ook kunnen dat er een ISDN achtige oplossing is waarbij iedere telefoon zijn eigen nummer heeft, maar er toch maar 1 aansluiting is voor het hele huis (had ik vroeger in mijn studentenhuis)

Je kunt natuurlijk overal gaan zoeken en het hier vragen, maar het makkelijkste lijkt het mij om het gewoon eens te vragen aan de verhuurder of toekomstige buren. Ik neem niet aan dat je de enige bent daar met internet.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:23

gwystyl

Beugeltje dan maar?

een andere optie is natuurlijk dat één kamer/aansluiting een adsl-verbinding neemt, en dat je de rest onderling verbindt met netwerkkabels. Routertje ertussen en klaar. Dan kan je de kosten delen. Als je een eigen telefoonnummer hebt kan je inderdaad zelf adsl nemen, maar dat is wel een stuk duurder dan wanneer je kan delen met huisgenoten natuurlijk.

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 23:34
Ja, dat kan. Maar waarom zou je dat willen? Waarom niet met wat mede studenten samen op een multipc modem/router. Dat scheelt je aardig wat geld.
Als je een buurman hebt die niks anders doet dan HD films downloaden is het misschien wat anders, maar over het algemeen kan je toch prima samen op 1 abbo.

edit: dubbelpost. En isdn had ik ff niet aan gedacht.

[ Voor 8% gewijzigd door elmertje op 11-09-2007 11:55 ]

• wilmocs
ik internet nogal veel, en wil gewoon altijd snelheid, geld is opzich geen probleem!

als het dus het geval is dat er 1 lijn het huis binnenkomt die gedeeld word, is het niet mogelijk?

[ Voor 85% gewijzigd door wilmocs op 11-09-2007 11:56 ]

• elmertje
adsl aansluiting moet voor dat er gesplit wordt. Dus dan moet je wel via een router.

• MAX3400

MAX3400

wilmocs schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 11:55:
ik internet nogal veel, en wil gewoon altijd snelheid, geld is opzich geen probleem!

als het dus het geval is dat er 1 lijn het huis binnenkomt die gedeeld word, is het niet mogelijk?
Tuurlijk wel; laat je KPN een extra lijn trekken. Kost wat maar dan heb je wel je eigen lijn.

Verwijderd

wilmocs schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 11:55:

Misschien niet helemaal een antwoord op je vraag, maar ga eens kennismaken en kijk of iemand een (draadloze) router heeft. Maak een deal om de verbinding te delen! Scheelt veel geld. Zo deed ik het ook in mijn studententijd.

Of kijk of er ergens een onbeveiligde draadloze verbinding is waar je 'gebruik' van kunt maken ;)

• elmertje
misschien dat via de kabel wel wil, omdat die niet gesplitst is? Als die ook gesplitst is, kan het volgens mij weer niet.

• wilmocs
geld speelt even geen rol, het gaat er mij puur om dat ik mijn eigen internetlijn heb!

Ik ben nu aan het zoeken naar een aanvraag voor een extra telefoon lijn, alleen ik word niet echt wijzer!

nogmaals; delen van internet met huisgenoten is dus geen optie.

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:43

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Zou je niet gewoon eerst uitzoeken hoe de telefoonlijnen daar zijn ingericht?!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
wilmocs schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 12:27:
geld speelt even geen rol, het gaat er mij puur om dat ik mijn eigen internetlijn heb!

Ik ben nu aan het zoeken naar een aanvraag voor een extra telefoon lijn, alleen ik word niet echt wijzer!

nogmaals; delen van internet met huisgenoten is dus geen optie.
Als geld toch geen rol speelt, waarom bel je dan niet KPN om het uit te laten zoeken voor je?

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Nou vraag ik me toch af waarom je zo graag per se je eigen lijn MOET hebben, dat gaat je in een studentenhuis hoogstwaarschijnlijk niet lukken. En wat maakt het delen uit, 9 op de 10 studenten zit een beetje te MSN'en en af toe Limewire, zo heel veel latency / bandwidth ga je daar echt niet op verliezen.

• wilmocs
ik heb een eigen server systeem waarmee klanten kunnen inloggen en hun foto's kunnen downloaden, fakturen kunnen bekijken etc. dit wil ik graag een beetje op snelheid houden. Ook maak ik zelf continu gebruik van meerdere systeem om bestanden binnen te halen en te verzenden. Af en toe een langzame verbinding is niet erg, maar constant wil ik niet. Ook zullen huisgenoten het niet leuk vinden als een klant 4gb download, dat wil wel is een dagje duren, en met een full loaded upload gaat internet niet zo snel meer.

• MAX3400

MAX3400

wilmocs schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 12:34:
ik heb een eigen server systeem waarmee klanten kunnen inloggen en hun foto's kunnen downloaden, fakturen kunnen bekijken etc. dit wil ik graag een beetje op snelheid houden. Ook maak ik zelf continu gebruik van meerdere systeem om bestanden binnen te halen en te verzenden. Af en toe een langzame verbinding is niet erg, maar constant wil ik niet. Ook zullen huisgenoten het niet leuk vinden als een klant 4gb download, dat wil wel is een dagje duren, en met een full loaded upload gaat internet niet zo snel meer.
Sowieso is een server in een studentenhuis niet het meest slimme... De kans dat er een stop uitspringt omdat 2 mensen tegelijk willen frituren ofzo, is altijd aanwezig. En ben je net dat weekend niet thuis, kan dat wel eens vervelende gevolgen voor je klanten hebben.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
wilmocs schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 12:34:
Kan je dat ding niet veel beter colocaten?

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Dan kan ik me inderdaad voorstellen dat je een snelle verbinding wilt, maar wat dacht je van de stroomkosten als er 24 / 7 een server(tje) staat te blazen :+ Ik denk niet dat de huisbaas of wie dan ook daar zo tevreden mee zal zijn.

• wilmocs
MAX3400 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 12:36:
[...]

Sowieso is een server in een studentenhuis niet het meest slimme... De kans dat er een stop uitspringt omdat 2 mensen tegelijk willen frituren ofzo, is altijd aanwezig. En ben je net dat weekend niet thuis, kan dat wel eens vervelende gevolgen voor je klanten hebben.
ja, dat was mijn eerste gedachte ook, maar gelukkig heb ik een eigen groep!

@ UTwizard, is al besproken, als het uit de hand loopt betaal ik een beetje extra.

[ Voor 8% gewijzigd door wilmocs op 11-09-2007 12:37 ]

• MAX3400

MAX3400

wilmocs schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 11:50:
Deze week ga ik op mezelf wonen en wil graag een eigen internet verbinding. Nu heeft iedere kamer een eigen telefoonlijn met eigen telefoon nummer. Betekent dit ook dat ik een eigen internet verbinding kan nemen?

ik heb gezocht, maar kan geen concreet antwoord vinden!
Beetje laat maaruh... Je komt uit Voorhout? Ga je naar Leiden in een pand van de SLS toevallig?

• Padschild
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11-2020
Ricardo87 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 12:36:
[...]

Kan je dat ding niet veel beter colocaten?
Lijkt mij ook inderdaad een beter idee :) Als je aangeeft dat je hiervoor geld zat hebt, zou ik zoiets proberen te doen, heb je er echt geen omkijken meer naar wat ie verbruikt.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als geld geen rol speelt is het toch geen probleem een eigen verbinding te krijgen (zoiets of dergelijke dingen zijn alijd te krijgen vor wie wil betaen. Maar ik denk dat de suggestie je server op een geschiktere plek te colocaten heel nuttig is.

Verder als je wilt uitzoeken of ADSL mogelijk is, moet je contact opnemen met de verhuurder/huidige huurders. Dan kun je te weten komen hoe de "lijnen lopen" In mijn oude studentenhuis hadden we 2xISDN(2) en 1xnormale telefoon. Aanvankelijk was dat 3x normale telefoon (10 personen).

• wilmocs
dat colocaten is inderdaad zo'n slecht idee nog niet _/-\o_

ik ben echt noob op hjet gebied van telefoon lijnen, maar stel ik heb dus een eigen lijn, dan is het mogelijk, heb ik een ISDN lijn vanaf de splitter met wel een eigen nummer maar niet daadwerkelijk een eigen vaste lijn, is he tniet mogelijk?

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-12 23:37
wilmocs schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 12:52:
dat colocaten is inderdaad zo'n slecht idee nog niet _/-\o_

ik ben echt noob op hjet gebied van telefoon lijnen, maar stel ik heb dus een eigen lijn, dan is het mogelijk, heb ik een ISDN lijn vanaf de splitter met wel een eigen nummer maar niet daadwerkelijk een eigen vaste lijn, is he tniet mogelijk?
Dat klopt, en mijn ervaring met studentenhuizen is dat de kans bijna 100% is dat het ISDN betreft. Ik ben nog nooit een huis tegen gekomen met allemaal prive-lijnen, da's simpelweg te duur.

• wilmocs
oke, ik ben gewoon een mazzelpik! net met de huisbaas gesproken, heeft hij toevallig net zijn telefoon en internet via de telefoonlijn opgezegt. En mag ik deze overnemen _/-\o_

heb al gebeld met KPN en is gewoon geregeld, echt super!!

bedankt voor alle reacties:)

• Padschild
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11-2020
wilmocs schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 15:16:
oke, ik ben gewoon een mazzelpik! net met de huisbaas gesproken, heeft hij toevallig net zijn telefoon en internet via de telefoonlijn opgezegt. En mag ik deze overnemen _/-\o_

heb al gebeld met KPN en is gewoon geregeld, echt super!!

bedankt voor alle reacties:)
Hoe zit dit dan met de rest van het huis? Hebben die straks geen internet meer dan? :P

• wilmocs
haha jawel, er kan nog 1 iemand een eigen abbo nemen als iemand dat wilt (op dit moment niet) en de huisbaas bied vanaf volgende week internet en telefoon via de kabel aan.
Pagina: 1