Port forwarden op modem of wireless router?

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• siemed
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-02 14:39
Misschien een domme vraag.. Ik heb nu een Livebox en een aparte wireless router en heb mijn port forwardings op de Livebox gedaan.
Eigenlijk zou ik deze liever op mijn wireless router doen, maar ik vraag me af of dat kan. Alle verbindingen gaan (na het adsl modem) via de wireless router, dus dat zou het probleem niet mogen zijn.

Kan ik dit zonder problemen omzetten?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:06

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hoe heb je je router ingericht dat het portforwarding door die router heen werkt? In principe zou je in jou situatie namelijk in de router en in de livebox ports forwarden om het werkend te krijgen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• siemed
Geen idee, ik heb niet iets specifieks gedaan met de wireless router. Volgens mij is deze gewoon transperant en beslist de Livebox welke poort naar welk ip adres moet.

Verwijderd

Als je je wireless router met z'n WAN kant aan de LAN kant van de livebox hangt, en je livebox vertelt dat je wifi router je default server is (dus alle ongemapte poorten daar heen) en op je livebox verdere portmapping weghaalt dan zou dat beteken dat je router alle ports routeert naar je LAN wat aan de wifi router hangt
maar:
a) Gij zutl verder helemaal NIETS aan de livebox LAN kant hangen, dan die ééne wifi router
b) die livebox moet dit kunnen (dat zal best)
c) je moet je beseffend at je twee private subnets aan elkaar hangt. Dat kan best, maar je moet wel effe opletten dat als je livebox bijvoorbeeld 192.168.1.0/24 aan de LAN kant heef,t je wifi router 192.168.1.y als adres moet hebben op de WAN kan en een ander subnet (bijvoorbeeld 192.168.2.0/24 op de LAN kant.
bovendien moet je even opletten hoe je wifi router omgaat met DHCP uitdelen aan je clients: als hij DNS forwards doet, moet je even kijken of je daar je livebox in mag stellen (als je livebox ook DNS forwads doet, werkt dit) of dat je je ISP z'n DNS servers op moet geven.

Maar in beginsel moet dit allemaal prima werken, ja.

• fre0n
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-01 06:55
waarschijnlijk staat die router als accesspoint aangesloten, soort bridgemode.

https://twitch.tv/magus77nl

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

fre0n schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 12:57:
waarschijnlijk staat die router als accesspoint aangesloten, soort bridgemode.
Dat is niet de standaard setting lijkt me en TS geeft aan dat hij er niks speciaals mee heeft gedaan. Dus ik gok dat die wifi router nog gewoon in router modus staat. En dan zou je de portforwards inderdaad in beide apparaten moeten instellen om de boel te laten werken. Of althans. In het modem forwarden naar de router en in de router naar de juiste PC.

Maar dan is het handiger om de boel zo in te stellen dat er nog maar een apparaat aan routering (of beter gezegd NAT) doet.

Maargoed, wat ik vooral mis is wat er eigenlijk wel of niet werkt? Wat let je om het gewoon te proberen? Wat voor wifi router heb je precies en hoe is die ingesteld en aangesloten? Van welk apparaat krijgen de PC's hun IP adres en wat is de default Gateway etc. etc

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Aangezien de portforwarding in de livebox nu wel werkt lijkt het me dat de router of helemaal geen router is, gewoon verkeerd aangesloten is of het portforwarden werkt eigenlijk gewoon helemaal niet. Het zou dan namelijk gewoon helemaal niet kunnen werken. Hoe kun je een poort doorsturen naar iets wat achter een router (dus NAT) zit zonder wat in de router aan te passen?

• siemed
Sorry jongens, had zowaar werkzaamheden in de middag, vandaar de late reply. Mijn situatie is een Livebox die direct is aangesloten op één van de vier poorten (niet de Wan) van de Siemens SE-505. Het Port Forwarden werkt nu wel via de Livebox, maar ik vind de Livebox niet gebruiks vriendelijk om de poorten te forwarden.
Ik vroeg me dus af of ik dit niet kon overlaten de den Siemens SE-505, omdat die een veel simpelere en een meer overzichterlijke indeling heeft.
De vraag is alleen, kan dit? Ik vraag me af of een router achter het adsl modem dit ook kan doen.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ah, duidelijk. Je gebruikt de router functionaliteiten van je router niet. Wat ik trouwens ook verrassend vind is dat je nog geen problemen hebt gehad met het mogelijk hebben van meerdere dhcp servers (1 in de livebox en 1 in de router)

De oplossing om het daadwerkelijke routeren door de router te laten doen is door in de livebox aan te geven dat alles naar de router doorgestuurd moet worden, of dat je op 1 of andere manier de router functionaliteiten van de livebox uitschakelt. Hoe dat tweede op de livebox moet weet ik niet, maar voor het eerste zou je kunnen kijken of je ook ergens een DMZ in kunt stellen. Deze moet je dan naar de router laten verwijzen.

Je moet echter wel weten waar je mee bezig bent. Dingen die je fout instelt zouden er voor kunnen zorgen dat je het internet niet meer op kunt.

Pagina: 1