Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450
Anoniem: 55563
[B] Ieder type kabel heeft een maximale bandbreedte. Een optische kabel kan in ieder geval 5.1 (en meer) doorgeven maar coax waarschijnlijk ook.
[C] 13 meter kabel lijkt me geen probleem. Zorg wel voor een kwalitatief goede kabel zodat je zeker weet dat het signaal ongeschonden door de kabel flitst.
Groot voordeel van een optische kabel is dat die geen stroom geleidt. Ik heb een jaar geleden tijdelijk mijn pc via analoge verbinding op de versterker aangesloten en had toen last van een irritante brom. PC is geaard dus daar kan het niet aan liggen. Een kabel van plastic en glasvezel is voor mij dus de ideale oplossing.
b: geen probleem, 5.1 werkt gewoon
*proest*EricJH schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 02:58:
TOS link geeft meer jitter, en kan daarmee hoorbare effecten veroorzaken, dan een decente coax kabel. Een AT&T glasfiber die in duurdere loopwerk/DAC combinaties wordt gebruikt presteert wel naar behoren.
en nu graag een onderbouwing
Beiden zijn in staat om DD en DTS door te geven zonder problemen. Als je echter geen geluidskaart hebt met een encoder voor DD of DTS aan boord, heb je bijvoorbeeld in games alleen maar 2.0 geluid via je digitale verbinding.The_Sukkel schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 02:04:
B ) Verder vernam ik dat een coaxiale kabel geen 5.1 kan doorgeven, maar alleen 2.1)
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Maar die coax in en uitgang zijn toch ook gewoon tulp aansluitingen?Dennahz schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 08:29:
Ik heb hetzelfde setje en ik gebruik gewoon een cheapass tulpstekker ipv coax? Werkt ook prima met DD en DTS.. raar dat het past in de coax in en uitgang, dat wel.
Tenminste bij mijn onboard uitgang wel. Dus of het nu coax of gewoon 2 aderige kabel is boeit volgens mij niet (en anders niet op korte afstanden). Misschien dat het over grootere afstand wel uit maakt.
Ik heb gewoon een tulpstekker kabel (of hoe heet zo iets) tussen mijn TV out en TV hangen. Werkt ook perfect. Beeld kan misschien iets beter, maar tijdelijk een goede optie.
Het is gewoon dezelfde poort... Zolang je een dik genoeg kabel gebruikt, dus neit zo'n standaard dropveter, anders kunnen er bits verloren gaan, ik kreeg door de allergoedkoopste kabel geen 5.1 signaal erdoorheen. Maar met een iets dikkere kabel (niet persé duur) geen problemen.Dennahz schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 08:29:
Ik heb hetzelfde setje en ik gebruik gewoon een cheapass tulpstekker ipv coax? Werkt ook prima met DD en DTS.. raar dat het past in de coax in en uitgang, dat wel.
Enige nadeel aan coaxiaal is de aardebrom die kan optreden. Heb er zelf geen last van. PC is niet geaard, receiver ook niet.
Aangezien de TS 13 meter nodig heeft lijkt gewone cheap-ass tulp me niet aan te raden, een fatsoenlijke coax soldeert de tweaker natuurlijk zelf in elkaar van TV-kabel en metalen stekkertjes!stimpyrulez schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 08:42:
[...]
Maar die coax in en uitgang zijn toch ook gewoon tulp aansluitingen?
Tenminste bij mijn onboard uitgang wel. Dus of het nu coax of gewoon 2 aderige kabel is boeit volgens mij niet (en anders niet op korte afstanden). Misschien dat het over grootere afstand wel uit maakt.
Ik heb gewoon een tulpstekker kabel (of hoe heet zo iets) tussen mijn TV out en TV hangen. Werkt ook perfect. Beeld kan misschien iets beter, maar tijdelijk een goede optie.
Werkt prima, want de kabel moet 75 ohms coax zijn, en TV kabel is 75 ohms coax. Tel uit je winst.
[ Voor 6% gewijzigd door mace op 11-09-2007 08:48 ]
spuit 11, zie boven
[ Voor 4% gewijzigd door Peter_B op 11-09-2007 08:55 ]
Discoveries are made by not following instructions.
EricJH schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 02:58:
TOS link geeft meer jitter, en kan daarmee hoorbare effecten veroorzaken, dan een decente coax kabel. Een AT&T glasfiber die in duurdere loopwerk/DAC combinaties wordt gebruikt presteert wel naar behoren.
AT&T maakt helemaal geen glasvezel (en afgezien van Bell Labs waar onderzoek gedaan werd naar o.a. dit soort dingen hebben ze dat nooit gedaan.)
Belangrijker, de optische kabel in TOSlink is niet van glas maar gewoon plastic.
Maar als jij per see een goede glasvezel wilt hebben moet je even kijken bij http://www.corning.com/opticalfiber/.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
en nadeel van TOS is dat als er een vuiltje op de lens zit je ook een probleem hebt. Dus beide is wat voor te zeggenJanoz schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 09:00:
(A) Het enige verschil wat ook gewoon natuurkundig aantoonbaar is, is dat een optische verbinding galvanisch gescheiden is. Je hebt dan geen last van potentiaal verschillen/aardlussen die soms storingen en zelfs schade aan de apparatuur kunnen veroorzaken. Ik denk echter dat je daar met een Logitech setje niet zoveel last van hebt.
[ Voor 50% gewijzigd door Janoz op 11-09-2007 09:20 ]
Voor een coax verbinding moet je gewoon de juiste coax gebruiken (en dus geen dropveter voor lange afstande). Een flink stuk TV kabel met nette pluggen voldoet prima. Veel beter kun je het niet krijgen.
[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 11-09-2007 09:25 ]
Lens? Welke lens? Da's een LED die via een plastic slang op een sensor schijnt.stimpyrulez schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 09:13:
[...]
en nadeel van TOS is dat als er een vuiltje op de lens zit je ook een probleem hebt. Dus beide is wat voor te zeggen
ja, en als het goed is zit erop je kabeltje een heel klein lensje.CyBeR schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 10:15:
[...]
Lens? Welke lens? Da's een LED die via een plastic slang op een sensor schijnt.
Maar prop er maar is een vuiltje voor, dan merk je wel dat er geen licht meer door komt!
Anoniem: 138965
mmm heb ergens een optisch kabeltje met 3.5 mm jack, en dacht dat daar een lensje opzat, en anders dacht ik in mij MD speler wel.Janoz schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 11:15:
Dat je met een vuiltje ervoor het signaal tegen kunt houden is natuurlijk waar, maar het uiteinde van de optische kabel is niks meer dan het uiteinde van de optische kabel. Daar zit geen lensje op hoor.
Maar zou ook goed kunnen van niet hoor!
Maar doelde meer op dat ook optisch wel last van storing kan hebben, net als coax
mmm sorry hoor, zal het wel mis hebben, maar ruis op je digitale signaal?Anoniem: 138965 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 11:21:
Is het niet zo dat je het minste destortion hebt met zo'n optische kabel? Zo'n coaxkabel bestaat uit allemaal ijzerdraadjes enzo, daar kan sneller ruis optreden?
volgens mij heb je dan alleen last van foute data wat er binnen komt, maar volgens mij (kan ik mis hebben) zit er wel een soort van CRC check in.
Prijs speelt niet echt een rol aangezien bij http://www.elektronica-online.nl/ zowel coaxiale kabels als optische kabels tegen billijke prijzen zijn te krijgen.
De antwoorden op B ) en C) geven wat mij betreft aan dat het qua doorvoer van 5.1 en lengte niet veel uitmaakt wat voor kabel ik kies.
Het antwoord op A) is niet geheel duidelijk door het (niet nader onderbouwde) verhaal over jitter.
Maar gezien alle reacties daarop moet ik dat met een korreltje zout nemen.
Daarnaast is het inderdaad zo dat een eventueel kwaliteitsverschil moeilijk waarneembaar zal zijn op een Logitech Z-5450 setje. Ik denk dus dat ik dank zij de antwoorden "gewoon" voor een optische kabel kan gaan. Hoef ik me gelijk geen zorgen te maken over aardlussen etc...
Als er nog iemand is die kan onderbouwen waarom optisch slechter zou zijn dan coaxiaal (al is het alleen maar theoretisch), dan houd ik me gaarne aanbevolen. Niet zozeer omdat ik denk dat het hoorbaar zou zijn op mijn setje, maar uit pure nieuwsgierigheid...
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450
Anoniem: 14829
Voordeel van optisch is dat speler en versterker per definitie galvanisch gescheiden zijn, en je je niet in 3 bochten hoeft te wringen om aardlussen op te lossen.
Uiteindelijk maakt 't eigenlijk niet zo gek veel uit, en in jouw geval: gewoon optisch aansluiten, op een Z-5450 hoor je 't verschil sowieso al niet.
Nope. Sowieso zijn er sowieso nooit lenzen nodig voor optische vezel, glas of kunststof.stimpyrulez schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 11:35:
[...]
mmm heb ergens een optisch kabeltje met 3.5 mm jack, en dacht dat daar een lensje opzat, en anders dacht ik in mij MD speler wel.
Maar zou ook goed kunnen van niet hoor!
Een vuiltje op de optische kabel is idd bij glasvezel een groot probleem, zeker bij Single-Mode Fibre. Bij TOSLink echter maakt 't geen drol uit, tenzij het uiteinde van de kabel zodanig is dat je 't gewoon vies kunt noemen.Maar doelde meer op dat ook optisch wel last van storing kan hebben, net als coax
Een signaal is een signaal, het is niet digitaal en ook niet analoog in de zin waar jij op doelt.stimpyrulez schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 11:37:
mmm sorry hoor, zal het wel mis hebben, maar ruis op je digitale signaal?
Door een Coax gaat een signaal per elektrisch veld. Hoewel coax erg bestand is tegen invloeden van buitenaf, is en blijft het een elektrisch veld en dus hebben extern velden (elektrische danwel magnetisch) er een invloed op. Een optisch signaal is een lichtbundel, wat in feite ook een elektromagnetisch verschijnsel is. Ook hier moeten externe velden dus een invloed op hebben.
Nu is het zo dat onder normale omstandigheden deze verstoringen orden van grootten verwijderd zijn van onherstelbare invloeden, wanneer het signaal digitaal geinterpreteerd wordt, dus hoef je je hier geen zorgen om te maken. Analoog ligt het iets anders, maar dan nog zit je met zo'n beetje iedere kabel goed.
Aangezien je het hier over Logitech setjes hebt, zijn de kabels al helemaal van ondergeschikt belang. Hier zijn de speakers en de DAC zelf de zwakste schakel.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
I'm sorry Dave, I'm afraid I can't do that.
Niks mis mee hoor, maar een coax kabel van 1 euro per meter en 2 stekkertjes van 1,50 zijn prima,Mr. Dave schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 21:39:
Ik heb hier een 15 m toslink draadje lopen van mijn PC naar mijn versterker. Gaat perfect.
Kom je dus op 16 euro, en dan denk ik dat je goedkoper uit bent.
Is de prijs de enige reden om voor coaxiaal te gaan?MaCe1337 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 22:00:
[...]
Niks mis mee hoor, maar een coax kabel van 1 euro per meter en 2 stekkertjes van 1,50 zijn prima,
Kom je dus op 16 euro, en dan denk ik dat je goedkoper uit bent.
If so: http://www.elektronica-online.nl/
10 meter + koppelstukje + 5 meter = 7+1+4 = EUR 12 voor 15 meter optisch...dus goedkoper...
(15 meter coaxiaal volgend jouw rekensom zou overigens EUR 18 zijn i.p.v. 16... maar dat terzijde...)
Ik had het over 13 meter, daar had je het zelf over namelijk in de TS.The_Sukkel schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 22:14:
[...]
Is de prijs de enige reden om voor coaxiaal te gaan?
If so: http://www.elektronica-online.nl/
10 meter + koppelstukje + 5 meter = 7+1+4 = EUR 12 voor 15 meter optisch...dus goedkoper...
(15 meter coaxiaal volgend jouw rekensom zou overigens EUR 18 zijn i.p.v. 16... maar dat terzijde...)
Coaxiaal is ook veel steviger, en je kan het vaak makkelijke buigen zonder dat het knikt.
Optische kabel is teer, vooral de dunne goedkope kabels.
Ook kan coax een hogere bandbreedte aan, maar dat is niet erg relevant.
Ah ok...dacht dat je reageerde op de 15 meter van Mr. Dave.MaCe1337 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 22:58:
[...]
Ik had het over 13 meter, daar had je het zelf over namelijk in de TS.
Is dat nu zo, dat coax een hogere bandbreedte aankan?Coaxiaal is ook veel steviger, en je kan het vaak makkelijke buigen zonder dat het knikt.
Optische kabel is teer, vooral de dunne goedkope kabels.
Dat is weer het tegenovergesteld van B )...
Nu is het goed om te weten dat 5.1 in principe geen probleem is voor coaxiaal, maar is het nu ook zo dat een coax kabel in principe een hogere bandbreedte aankan dan glasvezel? Hoe verklaren we dan dat internet over glasvezel veel hogere bandbreedtes aankan dan over de coax kabel? Of vergelijk ik dan appelen met peren? (kan me voorstellen dat "de kabel" al bijna volledig bezet wordt door TV-signalen waardoor er weinig overblijft voor internet...)
[ Voor 7% gewijzigd door The_Sukkel op 12-09-2007 02:31 ]
Coax kabel internet gebruikt heel andere compressie dan glas. Tevens glas heeft een grotere bandbreedte.The_Sukkel schreef op woensdag 12 september 2007 @ 02:26:
[...]
Ah ok...dacht dat je reageerde op de 15 meter van Mr. Dave.
[...]
Is dat nu zo, dat coax een hogere bandbreedte aankan?
Dat is weer het tegenovergesteld van B )...
Nu is het goed om te weten dat 5.1 in principe geen probleem is voor coaxiaal, maar is het nu ook zo dat een coax kabel in principe een hogere bandbreedte aankan dan glasvezel? Hoe verklaren we dan dat internet over glasvezel veel hogere bandbreedtes aankan dan over de coax kabel? Of vergelijk ik dan appelen met peren? (kan me voorstellen dat "de kabel" al bijna volledig bezet wordt door TV-signalen waardoor er weinig overblijft voor internet...)
Maar voor audio is de bandbreedte van coax volgens mij groot genoeg.
Ja, theoretisch gezien kan glasvezel een hogere bandbreedte aan.
Maar ten eerste is toslink 9 van de 10 keer geen glas maar plastic,
ten tweede is de bandbreedte van S/PDIF over coax groter dan over toslink.
Dus in het geval van digitale audio kan coax meer data transporteren.
Neemt niet weg dat het praktisch gezien geen verschil maakt want je Dolby Digital of DTS kan prima over beiden getransporteerd worden.
Licht is echter makkelijk af te schermen. Een klein zwart laagje plastic er omheen en je hebt geen verstoringen meer. Alleen als je een gigawatt bouwlamp weet te vinden die licht van dezelfde golflengte als het signaal door het zwarte plastic laagje heen kunt laten schijnen zou je het signaal nog kunnen verstoren..Brent schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 20:30:
Een optisch signaal is een lichtbundel, wat in feite ook een elektromagnetisch verschijnsel is. Ook hier moeten externe velden dus een invloed op hebben.
Coax is gevoeliger voor invloeden van buitenaf en multiplexing moet goed gescheiden gebeuren omdat anders signalen elkaar kunnen verstoren.MaCe1337 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 22:58:
Bij licht is dat anders. Twee signalen met een maar iets andere golflengte hebben geen enkele invloed op elkaar. Het multiplexen over glasvezel (door gebruik te maken van verschillende golflengtes) is daarom veel makkelijker. Een glasvezel zelf heeft dus meer bandbreedte dan een enkele coax draad. Verder kan een glasvezel veel dunner zijn omdat het afschermen veel makkelijker is (zie boven). Ook heeft het langs elkaar leggen van een heleboel glasvezels geen enkele invloed op elkaar en heb je geen extra afscherming nodig. Hierdoor kunnen er uiteindelijk ook meer glasvezels in dezelfde afmeting kabel waardoor je, met dezelfde inspanning, veel meer bandbreedte kunt bereiken met glas dan met coax.
De enige reden waarom er nog coax naar de woningen gebruikt wordt is omdat dat er toch al lag. Iets gebruiken wat er al licht is natuurlijk goedkoper dan iets compleet nieuws aanleggen.
Laten we een ding heel duidelijk stellen: Dat stukje plastic waar aan de en kant een LED'je zit, en aan de andere kant een lichtgevoelige ontvanger heeft niets, maar dan ook helemaal niets te maken met het spul dat KPN onder de grond stopt om ons telefoon en internet verkeer te transporteren! Ik herhaal: niets!Boudewijn schreef op woensdag 12 september 2007 @ 07:34:
glas kan afaik juist de hogere bandbreedte aan hoor
Echte glasvezelnetwerken werken inderdaad met glas, en er gaan meerder signalen door een dikke glasstreng (uit meerdere heel dunne kabels) heen door middel van verschillende golflengtes en reflecties. Ons SPDIF LED'je gaat gewoon aan en uit, en zodoende geeft deze het signaal door. Nothing fancy, just plain and simple
Zeker, bandbreedte is beperkter dan er theoretisch door de coax mogelijk zou zijn, maar meer dan goed genoeg voor audio. Met ADAT kun je door dat simpele stukje plastic 8x24 bit 48 Khz sturen zonder enige vorm van problemen, ook over grotere lengtes.
Neem dus gewoon de goedkoopste of meest praktische oplossing.
Alsjeblieft niet weer die onzin. Of zit je nu gewoon te stangen.EricJH schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 02:58:
Of heb jij ook zilveren speakerkabels die echt alleen maar telkens aan dezelfde kant aangesloten mogen worden anders moeten ze de andere kan op ingespeeld worden
Antwoord op de vragen.
Optische kabel van 10 meter en verloop gaat over het algemeen prima. Kwaliteitsverschil tussen coax en optisch heb ik nog nooit gemerkt (kan zo switchen).
Coax kan prima 5.1 doorgeven.
Nog nooit meegemaakt. Tevens, als het spul is aangesloten is het stekkertje ook redelijk afgesloten voor stof.stimpyrulez schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 09:13:
[...]
en nadeel van TOS is dat als er een vuiltje op de lens zit je ook een probleem hebt. Dus beide is wat voor te zeggen
[ Voor 18% gewijzigd door Fairy op 12-09-2007 20:37 ]
Ik zeg dan ook niets over de mate waarin die effecten zich tot elkaar verhoudenJanoz schreef op woensdag 12 september 2007 @ 08:37:
Licht is echter makkelijk af te schermen.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos