Macbook 2e enter key remappen

Pagina: 1
Acties:

• StruvusMaximus
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-01-2025
Ik ben sinds kort ook aan een Apple macbook verslaafd geraakt.

Alleen zijn er 2 dingen die mij als ex windows gebruiker opvallen:

1) er zit een extra enter key naast de rechter command key op mijn macbook waarop ik als linkshandige nogal vaak per ongeluk druk. Het is voor mij dan ook handiger om deze knop als ctrl functie te laten fungeren (vooral voor code assist in oa. ruby netbeans, textmate etc..) maar hoe krijg ik dit voor elkaar? Heb gezocht op "mac second enter key " enz maar geen concrete aanwijzingen gevonden.

2) waarom heeft een mac geen delete knop, ik mis dit vooral in programma's als office 2004 enz. Het kan ook zijn dat ik nog gewend ben aan een windows pc, maar elke keer command backspace lijkt mij niet echt efficient... (of ik ben gewoon lui :) )

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

markoh schreef op maandag 10 september 2007 @ 20:11:
2) waarom heeft een mac geen delete knop, ik mis dit vooral in programma's als office 2004 enz. Het kan ook zijn dat ik nog gewend ben aan een windows pc, maar elke keer command backspace lijkt mij niet echt efficient... (of ik ben gewoon lui :) )
De functionaliteit zit onder fn-backspace. Verder is die knop op Macs nooit echt belangrijk geweest dus hij is niet als fysieke knop erop gekomen. (Itt pc's waar 't een integraal onderdeel is van ctrl-alt-del ;))

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 10-09-2007 20:13 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:52

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Zie de faq: Q in "FAQ: MacBook Pro"

De faq is handig!

Dat hij niet zo belangrijk is op de mac is flauwekul om precies de door jou genoemde reden. Ik had ook liever een aparte toets gezien, maar het mag niet zo zijn.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Q schreef op maandag 10 september 2007 @ 21:29:
[...]

Dat hij niet zo belangrijk is op de mac is flauwekul om precies de door jou genoemde reden. Ik had ook liever een aparte toets gezien, maar het mag niet zo zijn.
Ik begrijp niet precies waar je heen wilt met die zin. Het ctrl-alt-del-equivalent van de mac is cmd-ctrl-powerknop. Verder heeft de toets in windows ook nog de functie voor het deleten van bestanden (cmd-backspace bij macos) en blijft er dus maar een functie over voor de del toets: forward delete. Is dus geen fysieke knop voor nodig, kan prima een combotoets zijn, zeker gezien dat backspace toch ongeveer 20x zo vaak gebruikt wordt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

1) er zit een extra enter key naast de rechter command key op mijn macbook waarop ik als linkshandige nogal vaak per ongeluk druk. Het is voor mij dan ook handiger om deze knop als ctrl functie te laten fungeren (vooral voor code assist in oa. ruby netbeans, textmate etc..) maar hoe krijg ik dit voor elkaar? Heb gezocht op "mac second enter key " enz maar geen concrete aanwijzingen gevonden.
DoubleCommand kan dat:
http://doublecommand.sourceforge.net/

Ik heb daarmee die [enter]-toets in [option/alt] veranderd; handig voor dingen als [option]-[return] in Firefox met één hand.

[ Voor 10% gewijzigd door Zpottr op 10-09-2007 22:21 ]

Zoef

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Of, als je meer dingen wilt aanpassen, maak je je eigen keymap. Ziet er niet moeilijk uit, lijkt gewoon een beetje XML-en.

http://developer.apple.com/technotes/tn2002/tn2056.html

Verwijderd

CyBeR schreef op maandag 10 september 2007 @ 20:12:
[...]
De functionaliteit zit onder fn-backspace. Verder is die knop op Macs nooit echt belangrijk geweest dus hij is niet als fysieke knop erop gekomen. (Itt pc's waar 't een integraal onderdeel is van ctrl-alt-del ;))
Op "Macs"??? Op Apple laptops dan toch.
Op de externe Apple toetsenborden heeft er zover ik weet altijd een "delete"-toets gestaan.
Het is ook niet omdat een symbool of iets dergelijks niet op een toets staat, dat die functie niet beschikbaar is. Dat is onder windows ook zo.

Die tweede "enter"-toets is iets waar Apple altijd aan heeft vast gehouden (eigenlijk geen tweede, maar een enter en return toets). In den beginne van het computer tijdperk was dit onderscheid voor alle PC's zo, ik denk zelfs dat dit nog terug gaat naar typewriters. Tegenwoordig enkel op OSX en sommige zaken in *NIX en Linux distro's. Eerlijk gezegd heb ik er nog nooit gebruik van gemaakt. Maar er zijn enkele die-hards die hier een groot spektakel van maken.
Pagina: 1